Nästa artikel
Volvo sponsrar Melodifestivalen
Nyheter

Volvo sponsrar Melodifestivalen

Publicerad 21 november 2012 (uppdaterad 21 november 2012)
Sean Banan, Pernilla Wahlgren och de andra schlagerartisterna ska åka Volvo i samband med 2013 års melodifestival.

I kampen om bilköparna hoppas Volvo få draghjälp av Melodifestivalen. Biltillverkaren kliver in som partner till den svenska musiktävlingen.

– Melodifestivalen och Volvo finns i nästan varje svenskt hjärta. Det var ett enkelt val att bli partner, kommenterar Anders Gustafsson, vd Volvo Personbilar Sverige.

Avtalet innebär att artisterna kommer att köras till och från deltävlingarna och finalen i Stockholm i olika Volvobilar. Därtill planerar Volvo att sätta upp en utställning i samband med varje tävling och genomföra en rad aktiviteter hos återförsäljarna.

Diskutera: Passar Volvo och schlager ihop?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-21 11:07
Stefan Eriksson

jag kan inte finna något bra i att ha Sean Banan, Pernilla Wahlgren mfl som reklampelare för Volvo, då köper jag ett annat bilmärke.

#2 • Uppdaterat: 2012-11-21 11:12
Hackenbush

Dum fråga "Passar Volvo och schlager ihop?"
Volvo är en bil och Schlager är musik så nää, ingen direkt passning där.
Om frågan hade varit "är Volvo bra reklam vid Schlagertävlingen"?
Så hade man kunna svara JA, för Volvo kunde det vara det.

#3 • Uppdaterat: 2012-11-21 11:39
Stefan Eriksson

jag tror att Volvo lider av identitetskris, Bilarna är inte längre särskilt praktiska och folkliga och inte prislappen heller-de har förvisso varit ganska dyra bilar även när de var folkbilar t. ex 240,740,940,s40,v40. Mitt intryck är att Volvo sedan flera år vill vara med i det sk premium segmentet, då passar inte melodifestivalen som markadsföring.

#4 • Uppdaterat: 2012-11-21 12:33
KaptenOberkommando

Stefan, helt riktigt, Volvo är det märke idag som har den största identitetskrisen. Jag känner inte igen märket längre. Audi har ju gjort en enastående resa sedan slutet av 70-talet/början av 80-talet, men Audi lyckades behålla identiteten och det får man ju säga är skickligt gjort. Volvo har ingen riktig plan.

#5 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Är inte Volvo mest förknippad med Eddie Meduza?
Och han var väl så långt ifrån schlager man kan komma :)

#6 • Uppdaterat: 2012-11-21 15:06
S-E S

Tänk om AUDI och BMW hade kommit på att sponsra "Tyroler Jodelsänger" eller "Bayern Hünerjodler". Vilket lyft för de båda bilarna!

#7 • Uppdaterat: 2012-11-21 18:31
Raphael

Hjälper inte, jag vill inte ha en Volvo ändå. Nog är detta rena rama sänket för varumärket? Volvo vill kalla sig premium och exklusivt, inte några folkbilar längre utan bilar för direktörer och höga tjänstemän inom stora organisationer. Det är ett märke för människor med gott om pengar. Melodifestivalen är ett fokligt evenemang, knappast något för fina Volvo. Nej, om Volvo vårdar sitt varumärke så ska de sponsra Operan i Stockholm eller liknande, alltså finkultur som kopplas ihop med god smak och höga kulturella värden. Inte oompa-oompa-schlager med obligatorisk tonartshöjning och hysteriska kläder. Har Volvo sparkat sin PR-byrå och marknadsavdelning eller vad är det frågan om?!

#8 • Uppdaterat: 2012-11-21 18:45
JorgenE

Håller med Sign. Stefan Eriksson fullständigt!
Den sliskige Sean Banan sponsrad av Volvo?
Nej, då föll Volvo bort från min lista över nästa bil.

#9 • Uppdaterat: 2012-11-21 21:56
nissest

Håller fullkomligt med de som tycker att Volvo har hoppat i galen tunna. Tidigare har man sponsrat bl a Göteborgsoperan och Göteborgs Symfoniker och diverse tennis- och golfevenemang. Det är ju där man ska vara om man nu vill låtsas vara premiummärke!

#a • Uppdaterat: 2012-11-26 07:25
Uno L (ej verifierad)

Jo, vem kikar på Melodifestivalen? Jo, såssebarnfamiljen med V70. Klart Volvo vill visa upp sig där målgruppen finns.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.