Bild
Nästa artikel

Volvo ska utbilda 20 000 inom elektrifiering

Nyheter

Flera projekt har startats i Sverige för att fordonsbranschen ska klara av den stora omställningen till eldrift. Volvo Cars ska nu genomföra en stor utbildningsinsats av företagets anställda.

Fordonsindustrin står inför en enorm omställning när allt fler bilar blir eldrivna. Volvo kan anses ligga en bit efter många konkurrenter inom elektrifiering, men nu gör man ett ryck. Den svenska biltillverkaren satsar nu på ett stort utbildningsprojekt för att försöka hänga med i omställningen.

– Vi står inför ett stort teknikskifte. Det ställer ett enormt krav på ett kompetensskifte i bolaget. Vi kommer vidareutbilda de människor som vi har ombord. De kommande fyra åren kommer vi att utbilda personal i elektrifiering, till exempel, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson till Ekot.

 Totalt kommer Volvo Cars att utbilda cirka 20 000 personer inom elektrifieringsområdet. Kompetensskiftet kommer också leda till att många måste sluta.

– Vi måste ha ingenjörer inom de nya områdena. Vi behöver ha betydligt fler inom batteriutveckling, till exempel. Vi pratar om avgångar och om att hjälpa människor till jobb utanför företaget på frivillig basis. Vi kan inte bara ta in ny kompetens utifrån ovanpå de vi redan har. Det blir för dyrt, säger Samuelsson till Ekot.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos satsning?
 

Kommentarer

#1
2019-08-09 15:52

Det var glada nyheter! Klokt att de tänker internt före externt. Men någonstans måste ju kompetensen komma ifrån.

#2
2019-08-09 16:27

Men en liten fundering. Det är inte så att ALLA som arbetar med montering av kablar osv. som håller en spänning över en viss nivå måste gå en kurs för att få jobba med det öht.? Inom tex. bygg måste man ha gått ESA17 för att få hålla i ett tomrör som det ska läggas 230V-kabel i. Måste väl finnas nån generell elutbildning enligt lag för folk som ska pilla med elbilar som håller systemspänning som innebär stor skada/död vid strömgenomgång i kroppen. Inte bara vid montering utan även serviceverkstad.
Så denna gigantiska satsning av Volvo kanske i själva verket är en endagars kurs?:)

#3
2019-08-09 16:55

Som FXX skriver kommer det att krävas en hel del nya specialkunskaper för att ta hand om elbilar.
När de är relativt nya och servas på auktoriserade verkstäder kanske det finns kontroll på behörighet, men vad sker när bilarna efter ett flertal år hamnar för reparation hos "Jöns på bakgården" och hans grabbar som mest sysslat med att byta avgasrör på 740?
Får de grabbarna utbildning i att handskas med hundratals volt och hundratals ampere?
När man ser alla glada amatörer som utan kunskap köper elmateriel på Biltema och Jula och ger sig till att skruva på vinst och förlust blir man mörkrädd över vad som kan komma att hända!

#4
2019-08-09 17:10

OHM:s lag?....;)

#5
2019-08-09 20:15

Blir väl en del *motstånd* inom branschen, en utmaning för *ledningsgruppen*, men det är väl så när man ska följa *strömmen*. Här gäller det att ha kompetent *växelverkan* i kommunikationen mellan *ledningen* och arbetarna. Det finns ju alltid en risk för allt för mycket *likriktade* produkter. Man får satsa på goda *kontakter*. Vi följer det löpande arbetet med *spänning*.

#6
2019-08-09 21:10

Jag tror att myndigheterna kommer att ta fram regler för arbete med elbilar.
Det måste krävas samma kompetenskrav som vid arbete på det fasta högspänningsnätet!
Det enda som blir tillåtet blir väl hjulbyte och visst karosserijobb.

#7
2019-08-10 09:14

FXX: Man måste som mekaniker gå en HVT-utbildning innan man får röra bilarna. Sen måste alla på företaget bli EIP, elektriskt utbildad person, för att få vistas i samma lokal som bilarna. Ska man sen gräva i batteriet krävs ytterligare utbildning.

#8
2019-08-10 10:29

trasten, javisst det är säkert så länge bilarna är relativt nya, men vad händer när de är så gamla och bytt ägare tills de är nere på gärdsgårdsnivå och snart är uppluckrade?
Det brukar bli då som glada amatörelektriker börjar härja.
Men det kanske inte händer, bilarna kanske inte blir så gamla, eller?
Någon gång blir det ändå dags för återvinning och även där krävs ju specialkunskaper.

#9
2019-08-10 11:01

Så länge man inte petar inne i batteriet så är det nog inte farligare än när svennebanan skruvar loss väggkontakten när han ska tapetsera och glömmer stänga av strömmen. Alla kablar är utrustade med skyddslingor som bryter spänningen om man fipplar med dom.

#10
2019-08-10 12:33

Det behövs utbildning hela tiden på all ny teknik , hur många gör det självare vet om att bromssystemet på vissa MB årsmodeller måste avkodas vid belägg byte, har man kunskapen går det bra annars får man lära den hårda vägen och bärga bilen till verkstad

#11
2019-08-10 22:40

Hm, de flesta teknikintresserade är mer eller mindre självlärda. Iallafall när det kommer till programmering och mjukvara. Detsamma för sådana som är bilintresserade med otaliga timmar med servicemanualer eller nuförtiden framför datorn.
Jag skulle tro att en elbilsintresserad mycket väl på egen hand skulle kunna lära sig tillräckligt för att fixa en del själv.

#12
2019-08-12 13:58

Jag tror att Volvo som biltillverkare klarar av "den stora omställningen till eldrift", men kommer det att hinna byggas tillräckligt med laddplatser för bilarna? I stan där jag bor ser jag inga förberedelser för "den stora omställningen till eldrift".

#13
2019-08-12 14:23

Laddplatser finns ute i landet, men för hemmaladdning får man använda motorvärmaruttaget eller installera en särskild laddare vid sin villa.

Men omställningen till eldrift kommer inte innebära att alla bilar idag ersätts med batteribilar och att mängden bilar behålls. Bilförsäljningen kommer fortsätta att sjunka och bli allt mer en angelägenhet för glesbygd och landsbygd. Allt färre i storstäderna kommer att ha bil. Det blir bil-pooler eller hyrbilar som gäller.

#14
2019-08-17 22:05

Axa, jag har träffat på många av dessa självlärda som fullständigt missuppfattat allt som gäller elsäkerhet och jag tror att det kommer att bli många olyckor med äldre elbilar när dessa mekaniker, som vanligtvis reparerar med slägga och spett, ger sig på elbilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.