Nästa artikel
Volvo om elbilsladdningen: ”Vi har underskattat det”
Nyheter

Volvo om elbilsladdningen: ”Vi har underskattat det”

Publicerad 3 mars 2021
Volvos utvecklingschef erkänner att han ”underskattat” hur fort laddnätverket för elbilar byggs ut. Han förklarar också hur framtiden för hur de utrotningshotade kombibilarna ser ut.

Volvo har visat upp nya elbilsmodellen C40 Recharge, som i princip är en Volvoversion av eldrivna halvkombimodellen Polestar 2.

I samband med den digitala lanseringen fick Vi Bilägare ställa några frågor till Henrik Green, utvecklingschef på Volvo Cars.

Hur mycket av eldrivlinan har ni utvecklat själva, och hur mycket har ni köpt in? Hur ser fördelningen ut där under de kommande åren, ska Volvo utveckla mer själva?

– Det är en intressant fråga. Nu är vi fortfarande på första generationen elbilar där vi har en ganska traditionell relation mellan biltillverkare och underleverantör. Men vi lär oss varje dag och har påbörjat resan mot fler egenutvecklade delar, både när det gäller hårdvara och mjukvara.

”Snabbladdning är ett fokuserat område där vi har underskattat komplexiteten”

Volvo ligger efter flera konkurrenter när det gäller elbilsladdning. Vissa andra märken kan numera skryta med billigare snabbladdning, egna laddboxar, 800-voltsteknik och laddeffekt på över 150 kW. Det är ett område där Volvo nu ska försöka komma ikapp.

– Det här är helt klart ett fokuserat område där vi har underskattat komplexiteten. Snabbladdning på 150 kW är bra att ha, men det gäller att ha det under hela laddningen, även när det är kallt. Här finns stor utvecklingspotential när det gäller att få upp hastigheten.

Uppvärmning i förväg

Det kan också handla om att förutse när laddning ska ske och förvärma batteriet för att det snabbare ska ta emot laddning. Den finessen finns redan i dag hos Tesla och Porsche.

– När det gäller infrastrukturen ska vi vara ödmjuka och säga att det inte gått så fort med den allmänna utbyggnaden som vi önskat. Det är en väldigt splittrad värld där det inte är lätt att vara konsument. Vi behöver snabba på åtgärderna och vi ska lansera ett antal lösningar på detta, bland annat när det gäller en betalmodell med rätt priser hos olika laddnätverk, säger Henrik Green.

Enligt honom ska det gå att snabbladda bilen enkelt i alla länder där Volvo finns.

– Det ligger längst fram i planen och ska lanseras under året.

Att det ska bli enklare med snabbladdning längs vägen ligger högt upp på prioriteringslistan för Volvos utvecklingschef Henrik Green.

Kombibilarnas osäkra framtid

De senaste åren har försäljningen av Volvos kombibilar minskat drastiskt. V60 och V90 är fortfarande relativt populära i Sverige, men Volvo blir i allt högre utsträckning ett suv-märke.

Henrik Green uppger att framtida bilmodeller kan ”blanda” olika bilklasser och segment på ett sätt som inte varit så vanligt tidigare. Han nämner bland annat att sedanmodeller traditionellt varit opraktiska och stora bilar som signalerat prestige.

– Sedan kom Polestar 2 med ett slags Saab 900-koncept – en sedan som är sportig och praktisk på samma gång. Det är en intressant trend.

Han nämner också att suvar uppskattas för sin höga sittposition och det enkla insteget, men det är stora bilar och tunga bilar med högt luftmotstånd och låg effektivitet. Där straffas elbilar med kortare räckvidd, men suvar kan samtidigt göras mer aerodynamiska, till exempel med lägre motorhuv, enligt Henrik Green, och kombibilar kan gå från att vara praktiska till att bli roligare.

Han vill dock inte gå så långt som att säga att Volvo ska bli ett suv-märke fullt ut.

– Kombibilar är ett extremt praktiskt segment som numera inte är lika uppskattat längre. Men kombibilar kan göras mer dynamiska, sedaner blir sportigare och mer praktiska medan suvar kan göras lägre och mer aerodynamiska. Vi går alltså mot samma punkt. Det blir spännande att se utvecklingen, men jag tror aerodynamik och luftmotstånd blir en nyckel i alla tre bilklasserna.

Läs också: Officiell: Volvo visar nya elbilen C40 Recharge

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.