
När Volvo lanserade den nya flaggskeppsmodellen EX90 syntes en av de största nyheterna inte alls på ytan. Bilen bygger på en helt ny typ av mjukvaruarkitektur.
I stället för att använda mängder av olika ”minidatorer” för bilens olika komponenter, framtagna av underleverantörer och som ska prata med varandra, används en kraftfull ”centraldator”.
Men lanseringen har varit kantad av problem. Bilen blev kraftigt försenad och när Vi Bilägare testade EX90 dök flera buggar upp.
Många av finesserna som Volvo utlovad har också blivit försenade, och flera ägare rapporterar om diverse mjukvaruproblem i sina bilar som kostar omkring en miljon kronor. Även den mindre EX30 och andra Volvomodeller har haft mjukvaruproblem, men de bygger inte på samma avancerade arkitektur som EX90.
”Om du är först måste du skriva manualen också”
Källor till Financial Times uppger nu att Volvo varit ”begravt” i massiva utvecklingskostnader.
– Det kommer självklart alltid finnas risk för buggar när du lanserar mjukvara. Men under de senaste två åren har vi haft en nivå som varit för hög och oacceptabel för kunderna. Det är vad vi har arbetat med väldigt intensivt, säger Volvo Cars-chefen till tidningen som gjort en granskning av mjukvaruproblemen i bilbranschen.
Håkan Samuelsson poängterar att Volvo i framtiden kommer kunna utveckla nya modeller snabbare tack vare att företaget nu utvecklat ”grunden” i EX90.
– Men det finns ingen bok att läsa om hur det här ska göras. Om du är först måste du skriva manualen också.