Bild
Nästa artikel
Volvo ökar tillverkningen av XC40

Volvo ökar tillverkningen av XC40

Nyheter

Efter nära 80 000 ordrar väljer Volvo att utöka produktionen av småsuven XC40.

Det är i Europa och Kina som man utökar produktionen, mer specifikt fabriken i Gent (Belgien) och Luqiao (Kina). I pressmeddelandet tillägger företaget att detta kommer gynna även ens kommande modeller på CMA-plattformen.

- Succén för Volvo XC40 har överträffat våra högst ställda förväntningar. Segmentet för kompakta SUV:ar är det mest snabbast växande inom bilindustrin just nu, och med våra CMA-baserade modeller förväntar vi oss att fortsatt kunna dra nytta av den tillväxten, säger Håkan Samuelsson, vd på Volvo Cars.

XC40 är den första bilen från CMA-arkitekturen och har utvecklats med Geely för att man få så goda ekonomiska fördelar som möjligt. Kommande Volvo CMA-bilar kommer finnas med helt elektrifierade alternativ. 

Diskutera: Vad vill du se för bil från Volvo på CMA-plattformen?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-05-25 10:47

Jag hoppas på en efterträdare till V50 och gamla V40, alltså en kompakt kombi. Tror att det är många med mig som saknar en sån i Volvos utbud.

#2
2018-05-25 12:13

SUV är det för hela slanten nu, tror ingen biltillverkare kommer ta fram vanliga personbilar mer. Synd att något så klumpigt skall vara det ledande på marknaden. Men det som efterfrågas tillverkas och få verkar bry sig hur mycket energi bilen drar.

#3
2018-05-25 12:19

Klumpig är den absolut inte. Kort, hög och förmodligen ganska smidig. Känner dock inget personligt habegär alls just efter den.

#4
2018-05-25 12:36

Den där bilen som skulle bli svår att sälja var det ja.. :P

#5
2018-05-25 12:51

Nu kommer det ju snart en ny V40. Det vet vi. Men om den blir en halvkombi, som nuvarande, eller en kombi, som föregående, det är än så länge okänt. Jag hoppas det blir en trevlig modell oavsett, men skulle föredra en liten kombi.

#14
2018-05-25 18:25

Dieseln bästa alternativet fortfarande men nu lite som förr man måste köra längre

De spm tror annat har inte läst på på fakta utan följer med tyckandet- att efter frågan kommer vara dålig på dieselbilar asom beror på IQ hos Svensson som tror på allt man läser
Vänta och se- en bra dieselbil 2017 kommer att vara guld värd om några år.

1500 -2000 mil/år behövs för att det ska löna sig som längre bak i tiden

Bensin eller modern diesel ingen skillnad i miljözonerna glöm el och hybrid 5 år till kör diesel till dess!

Passa på jag snabbade mig att byta in min 2014 Volvodiesel till en sprillans ny classic 17 XC60 fullutrustad rejält prsinedsatt diesel naturligtvis INGEN TVEKAN
100 000 mindre i pris än nya modellen- XC60 bara självstyrningen i filen saknas- har man inget att göra vid körning somnar man så det behövs inte-
Adaptiv farthållareden bästa teknikinstallation detta århundrande helt suveränt som kommit sen antisladd och bromstekniken med anpassning på varje hjul kom.
GO FOR DIESEL BUDDY

#30
2018-05-25 20:46

Tror det här blir nästa bilen. Skall byta i november. Dock verkar inte D4 finnas utan awd? Känns som den blir dyr med awd.
Den känns verkligen stor inuti.
Jag kollade lite på en Skoda octavia oxå men när jag provkörde den så råkade jag kräkas lite. Så dålig var den.

#37
2018-05-25 22:05

Konstig att den sålde för mycket.
Den kostar från 293.900 kr och är bensinmotor T3 på 156 hk och 144 CO2 manuell eller vill ha automatlåda då kostar från 351.900 kr T4 på 190 hk och 154 CO2.
Dieselmotor från 322.000 kr D3 på 150 hk och 129 CO2 manuell eller från 341.900 kr och 125 CO2 automatlåda.

Detta är för dyr och hög CO2, för det blir svårt sålda när det köper begagnad XC40 och kraftigt sjunker bilvärde om efter år 2020 eller senare!

#39
2018-05-26 10:15

Håll ut mina vänner. Det kommer snart nya krav från EU vad gäller utsläpp från fordon som drivs med fossila bränslen. Kommer säkert att svida i plånboken rejält för oss alla.

#43
2018-05-26 14:41

Vad gäller Volvo är jag lite förvånad över att XC40 säljer så pass bra. Framför allt sett till det man får för priset. Men men.
I övrigt blir det intressant att se vad nya V40 blir för modell. Jag tror att nya V60 kommer sälja bra så varför inte en V40 som designmässigt ser lika ut fast i mindre format, storleksmässigt med V50.

[Redigerad//Deeds]

#52
2018-05-27 23:47

När faktum är att utsläppen behöver minskas betydligt snabbare än vad som är fallet, är det extra beklämmande att läsa att Volvo utökar produktionen av en i grunden enerigiineffektiv bilmodell. Lever bara folk för dagen och inte tänker längre, kan man undra.

Förhoppningsvis tar nya bonus malus-systemet (införs den 1 juli 2018) udden av det mesta av köplusten för XC40 och liknande bilar.

#58
2018-05-28 08:18

Volvo ökar tillverkningen var rubriken.
Jag har kört både dieseln och största bensinmotorn.
Jag har kört både Svenson suv och 350tusen kronors Japan/Korea suvar och jag fattar inte stt folk köper vissa av dessa opraktiska bullerburkar.
Men xc40 var den trevligaste och bästa suv jag testat och ett visst ha begär uppstod.
Vettig tyst och trevlig i det mästa måste jag säga förutom prislappen på demo bilarna.
Hoppas att deras mildhybrid variant blir bra och ekonomiskt rätt för Volvo för det är en riktigt trevlig bil om man inte behöver utrymmen.

En dålig men ändå rolig jämförelse mellan extrem bensin T5an mot min octavia 1,0tsi var väl att i den överdrivet lugnaste landsvägskörningen 70-90 så drog t5 3dl/milen mer bensin på tre mil men väl att beakta värsting modellen då.

[Redigerad//Deeds]

#59
2018-05-28 11:35

Var ute och provkörde XC40 i förra veckan och nån här skrev att den är klumpig?! Ut och provkör säger jag då...extremt smidig i utformningen och lättkörd som få andra bilar. Men ändå betydligt rymligare än jag förväntat mig. Bagaget naturligtvis inget för en stor barnfamilj men vet i fasiken om nån av konkurrenterna i lilla Suv-klassen slår den på kupeutrymmen.
Sen detta med att den är dyr, testa och speca "lågpris"suvarna motsvarande med det Volvo skickar med i form av utrustning/motorstorlek och säkerhetsfinesser, de är inte så stor skillnad då.

#60
2018-05-28 11:48

Ja jämför man körupplevelsen i XC40 med de större Volvo-bilarna så är den avgjort mycket smidigare. Bara att baxa ut en S90 genom ett parkeringsgarage kan vara en upplevelse i sig;-). Med XC40 (eller vilken mindre SUV som helst) är det mycket enklare.
På vägen vet jag däremot inte om jag tycker att XC40 är bättre än de större modellerna. Men det har med andra saker att göra.

MVH AL

#61
2018-05-28 12:48

AL: det är väl en av nackdelarna med S och V90, när man ska baxa ut dem genom ett trångt parkeringsgarage eller liknande, man sitter ju väldigt lågt, vilket jag ser som positivt i vissa andra aspekter, men just då känns de bilarna lite oöverskådliga helt klart. Min V90 ska bytas i vinter så dags lägga beställning på efterträdaren snart, velar lite fram och tillbaks....
Sen just detta med XC40, en sak till som slog mig var att det trots sin relativa litenhet ger den ju riktig Suv-känsla vilket få andra i klassen gör. Vet iofs inte vilka andra i lilla Syv-klassen som har 21 cm markfrigång, de flesta andra känns mer som crossover....

#62
2018-05-28 16:39

Håller med Henrik M till fullo.
Xc 40 riktigt smidig och trevlig.
Riktigt fyndigt med hållarna för alla system påsar i skuffen.

#63
2018-05-28 23:00

Henrik M. Ett tips är att kolla på V60. Där får du lite mer bil för pengarna kontra XC40 som inte har ett lika påkostat chassi. Eller är det SUV som lockar?

MVH AL

#64
2018-05-29 08:35

AL: Självklart har jag ögonen även på nya V60, även kommande S60 faktiskt med, och kommer vara en av de första att provköra nya V60 när den finns hos handlaren snart. Suv-stuket lockar helt klart då jag innan min V90 körde XC70 och dessförinnan XC60, men det är inget krav. Sen får vi se, just nu får vi bara välja Volvo som tjänstebil på företaget men hela vår bilpolicy håller på att ses över och kan mycket väl bli ändrat snart om jag väntar lite till. Sen är ju frågan om den nya policyn är bättre eller sämre.....ingen som fått höra nå´t om den än. Men det viskas om att de vill få in Kia laddhybrid bland annat.

#65
2018-05-29 10:04

Ja Kia täljer nog guld hos tjänstebilsmarknaden med sin laddhybrid just nu. Jag förstår varför, eftersom Optima både är en trevlig bil men också extra rätt för tjänstebilisten. Hoppas du hittar rätt i djungeln av olika bilar!

MVH AL

#66
2018-06-01 10:49

Hur tänker volvo när det gäller XC 40 ? Bilen är i stort sett lika tung som XC 60 och ser betydligt klumpigare ut.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.