Nästa artikel
Volvo lovar fri laddning – med mängder av villkor
Nyheter

Volvo lovar fri laddning – med mängder av villkor

Publicerad Igår 14:30 (uppdaterad Igår 16:45)
Volvos senaste erbjudande för att öka elbilsförsäljningen har fått enorm uppmärksamhet världen över. Men många bilköpare utesluts – och en beräkning Vi Bilägare gjort visar hur liten besparingen är i verkligheten.

Tidigare under hösten lanserade Volvo ett nytt erbjudande för alla som köper eller leasar en elbil. Volvo bjuder på hemmaladdningen under ett helt år.

Erbjudandet fick stor uppmärksamhet, inte bara i branschpress utan också på vanliga nyhetssajter, i stora ekonomitidningar och utomlands. Flera sajter beskriver det som ”gratis” laddning vilket inte stämmer. Eftersom det krävs en motprestation är det inte korrekt att kalla erbjudandet för ”gratis”.

I praktiken utesluts dessutom hundratusentals svenskar från erbjudandet.

”Många utesluts från erbjudandet som inte ens är särskilt bra för de som omfattas”

Till att börja med gäller den fria hemmaladdningen bara för köpare som är elhandelskunder hos Vattenfall. Först kan köparna alltså behöva byta elbolag, och eftersom lägenhetsbor inte själva kan välja vilket elbolag som används för laddningen är erbjudandet inte värt något för dem.

– Elbilsförare i lägenhet är en viktig del av vår energiomställning, och vi arbetar aktivt med att utveckla erbjudanden som även når dem, svarar Magnus Holst, presschef på Volvo Car Sverige när vi frågar om begränsningen.

Utöver det ersätts bara den laddning som sker via Volvo Cars-appen. Dessutom tillkommer elnätsavgift.

Laddningen begränsas också till 5 150 kWh under ett år. Enligt Volvo motsvarar det 2 500 mils körning, men det förutsätter att bilen körs enligt sin officiella förbrukningssiffra enligt WLTP.

Den sista begränsningen är att laddningen bara ersätts upp till 1,50 kr/kWh. Den som har ett högre elpris får alltså betala den överskridande delen själv.

Syskonmärket Polestar har valt en bättre lösning där köparna i vissa länder kan välja mellan fri offentlig laddning eller en laddbox på köpet. På så sätt omfattas även lägenhetsbor.

Mängder av stora nyhetssajter har skrivit om erbjudandet, och dessutom beskrivit det hela som ”gratis” laddning. Hade Volvo skrivit så hade det varit olagligt eftersom det krävs en motprestation.

Liten besparing

En bilägare som kör lika långt som snittbilisten (1 095 mil för privatpersoner), köper en Volvo EX40 som i genomsnitt drar 20 kWh/100 km och som laddar hemma för 80 procent av körsträckan får drygt 2 600 kronor i ersättning av Volvo.

Även en tungfotad EX90-ägare som kör 2 500 mil per år med en förbrukning på 25 kWh/100 km och enbart laddar hemma kan se fram emot knappt 7 725 kronor i ersättning – när själva bilen går loss på omkring en miljon kronor.

Det är rabattsiffror som en bilhandlare ofta kan gå med på utan större argumentation, och om bilägaren har ett högre elpris än 1,50 kr/kWh blir det till att betala den överstigande delen ur egen ficka. Utöver det kan kampanjen vara guld värd för Vattenfall eftersom elbolaget kan få nya kunder.

Magnus Holst på Volvo bekräftar att uträkningen stämmer – det är billigt att köra elbil, enligt honom.

– Fri hemladdning täcker i praktiken hela våra kunders årliga behov det bör dock inte ses som en enskild rabatt, utan som en del av ett större helhetsvärde som bland annat sänker den totala ägandekostnaden, säger han.

Volvo skriver på sin sida för erbjudandet att laddningen är ”trygg och enkel”. Men i avtalsvillkoren friskriver sig Volvo från att tjänsten skulle vara både säker och felfri.

Tveksamma villkor

Bilköpare som accepterar Volvos erbjudande förbinder sig också att följa villkoren. På hemsidan för erbjudandet står att laddningen ska vara ”trygg och enkel”, men i avtalsvillkoren står det uttryckligen att tjänsten kanske inte är varken säker eller felfri.

Dessutom finns det en friskrivning om att informationen om erbjudandet kanske inte stämmer. Men Volvo menar att det inte är något konstigt med friskrivningen.

– Det finns vissa förutsättningar (exempelvis elavtal hos Vattenfall) och funktioner för att kunna använda erbjudandet och tjänsten som kunder måste känna till och dessa beskrivs i villkoren. Det är sedvanliga standardvillkor som är i linje med liknande villkor för  denna typer av tjänster, säger Magnus Holst.

Ämnen i artikeln