Nästa artikel
Volvo låter kunder testa XC60 via Uber
Nyheter

Volvo låter kunder testa XC60 via Uber

Publicerad 10 augusti 2017 (uppdaterad 10 augusti 2017)
Volvo låter kunder testa nya XC60 med hjälp av samåkningsföretaget Uber. Under tre helger finns chansen att få köra eller åka i en ny XC60 innan de blir tillgängliga för provkörning i bilhallarna.
Volvo testar den nya marknadsföringsmetoden i Göteborg just nu, från i dag 10 augusti till lördag 12 augusti. Sedan finns bilarna i Malmö 17-19 augusti och i Stockholm 24-26 augusti. Veckan efter det kommer bilarna finnas tillgänglig i de vanliga bilhallarna. Bokar man en åktur kommer bilen tillsammans med en expert från Volvo som kan svara på frågor om bilen och du får välja om du vill köra eller åka med i bilen.

–Vi vill finnas där våra kunder finns och ge dem möjligheten att få uppleva vår senaste modell. Det ska bli mycket intressant att få ta del av resultatet, säger Jonas Eriksson, sponsor-  och eventansvarig på Volvo Car Sverige.

Diskutera: Vad tycker du om idén?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-08-10 16:07
Styggavargen

En XC modell blir nog aldrig miljövänlig, tunga för sin storlek och även kombinationen fyrhjulsdrift och högre luftmotstånd gör dem direkt omoderna. Men "folket" går på det... köper läget så att säga, hur den kan blivit en av Sveriges mest köpta modell är en gåta för mig.

#2 • Uppdaterat: 2017-08-10 16:25
Reverend Benny

Blir lite svårt att koppla in det mätinstrument som IVL använde i Göteborg eftersom dom använde sig av remote sensing.
Det var också i den rapporten som det visade sig att Euro 6 är betydligt bättre än Euro 5.

http://www.ivl.se/download/18.449b1e1115c7dca013adad3/1498742160291/B2281.pdf

#3 • Uppdaterat: 2017-08-10 18:17
Hans Nyberg

Uber er et taxibolag. Det har ingenting med samåkning at göra. Kom såockså ihåg at det SKAL vara taxameter installerat i bilen.

#4 • Uppdaterat: 2017-08-10 18:40
Reverend Benny

Jo för att svarttaxi och skattefusk har inte funnits inom taxiverksamheten innan über kom?
Lite som att gnälla på att Volvo överhuvudtaget får köras som taxibil överhuvudtaget då flera taxibolag är oseriösa.

#5 • Uppdaterat: 2017-08-10 19:53
Bond

Du har förstått rätt Styggavargen. En XC modell blir garanterat aldrig miljövänlig.

#6 • Uppdaterat: 2017-08-10 23:21
John2008

Är någon av XC60 miljöbilsklassade på pappret? Vargen, Suv är trendigt och då får miljöhänsyn stå tillbaka.

#7 • Uppdaterat: 2017-08-11 09:34
Styggavargen

Stoor, faran här ligger inte i vilken bil det är utan att alla gör samma sak. Om alla ökar vikten på bilen 25% så ökar utsläppen motsvarande en viss nivå. Turism funkar inte i Europa längre, förut kom lagom mycket folk och nu kommer det för mycket så man måste stänga ned turism istället. Likadant med bilar, det går till en viss gräns, det finns idag snåla och bra bilar men ingen efterfrågan finns på dem för att man köper SUV istället och drar på sig ytterligare utsläpp. Funkar inte att alla gör samma sak åt det hållet. Tänk om alla köpte den snålaste bilen, vad mycket utsläppen skulle minska!

#8 • Uppdaterat: 2017-08-11 10:44
Reverend Benny

Fast tillverkarna jagar ju gram på de vanliga bilarna, Jämför man en bil från 80 talet och tar en insamma storleksklass som nu så har det inte hänt så mkt viktmässigt.
Och då släpar dagens bilar på bra mkt mer elektronik och är mer krocksäkra än en 80tals bil.

#9 • Uppdaterat: 2017-08-11 11:30
Reverend Benny

@Leo
Och en jämförlig biltyp i samma storleksklass från 80/90 talet väger?

Ta en 80 tals Golf (mk2) och jämför med förra generationens Polo (mk5) så kommer ni se att Polon är större på alla håll men väger in på ungefär samma vikt, dvs 1ton.
Och då kan man ju klura på hur mkt säkrare, miljövängligare och mer komfortabel den nyare Polon är.

#a • Uppdaterat: 2017-08-11 12:26
Reverend Benny

Vi pratat om en mängd olika saker.
Och en XC60 har en tjänstevikt som börjar på under 2ton, med AWD och Automatlåda.
Om man börjar ljuga om siffor och överdriver för att få saker att låta mer illa än vad det är så gör man bara dom som jobbar för miljön en otjänst.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.