Nästa artikel
Volvo har fortsatt förtroende för Uber
Nyheter

Volvo har fortsatt förtroende för Uber

Publicerad 29 mars 2017
Uber fortsätter sina tester av självkörande Volvo XC90 i USA.
Efter olyckan med en självkörande Volvobil har Uber nu återupptagit testerna i USA. Och Volvo har inga planer på att bryta samarbetet.
För några dagar sedan krockade en självkörande Volvo XC90 i samband med samåkningsföretaget Ubers tester i USA. Volvobilen befann sig i självkörande läge och blev påkörd när den skulle svänga. I det andra fordonet körde en mänsklig förare som egentligen borde ha väjt för Volvon. Ingen skadades i olyckan och kort efter att den inträffat stoppade Uber samtliga självkörande bilar.

Men nu har projektet återupptagits, enligt nyhetsbyrån Reuters. Uber och Volvo inledde sin kollaboration förra året då de rullade ut självkörande bilar på San Franciscos gator. Men projektet stötte snart på patrull i form av lokala trafikmyndigheter, eftersom det visade sig att Uber inte ansökt om rätt tillstånd för sin testverksamhet.

Trots kontroverserna kring Uber vill Volvo att partnerskapet mellan företagen består. Annika Bjerstaf, presschef på Volvo Cars i Sverige säger:
– De svar jag kan ge är att vi fortsatt följer utredningsarbetet kring exakt vad som inträffat och kan konstatera att ingen blev allvarligt skadad i denna incident. Vårt samarbete med Uber fortsätter enligt plan.

Diskutera: Vad tycker du om samarbetet mellan Volvo och Uber?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-03-29 17:46
Mattse

Vad ska Volvo säga? De satsar själva på stort (halv)autonoma funktioner i deras vanliga bilar, vilket dessutom är standard i nya 90-serien, och använder det som främsta försäljningsargument. Att meddela att de inte tror på fortsatt samarbete med Uber skulle skicka väldigt konstiga signaler om att de inte tror själva på tekniken även fast de utrustar bilarna med det.

#2 • Uppdaterat: 2017-03-30 15:41
ockelboc21

Uber är inte alls ett "samåkningsföretag" utan ett IT-företag som genom ett av flera it-system engagerar privatförare att köra för dem. Och då på villkor som deras affärsidé, men framför allt, deras it-system styr till 110 %. Man tror att Uber är en arbetsgivare men i själva verket är det en förtäckt "arbetsförmedling" där it-systemet styr varenda minut förarna arbetar. Man har tentakler över allt i samhället (med it-teknologi) men som sagt, är det främst ett IT-företag (med otroligt dålig moral, ett antal lurade förare i Sverige hamnade i domstol och blev dömda medans Uber hade marknadsföringsmöten med nya förare).Dock kommer engagemanget i den självkörande bilen från IT-verksamheten, Alltså inget som har med deras "arbetsförmedling" att göra. Lyssna gärna på SR-play/Plånboken där hela storyn presenteras, den jag knyckt fakta från. Utöver detta är jag helt emot självkörande fordon så länge icke självkörande fordon finns på vägarna.

#3 • Uppdaterat: 2017-03-30 16:13
PNI

Konstigt !?
Volvo är väl enbart glada för alla bilar de lyckas sälja. Nu behövs antingen verkstadstjänster eller en ny bil.
Volvo behöver inte ha dåligt samvete för ubers fel.
Det som förvånar mig är att man testar självkörande bilar i USA, stämningslandet nr 1 om något händer.

#4 • Uppdaterat: 2017-03-31 06:48
galax9

Vad har Volvo för alternativ egentligen?
På alla marknader där förarlösa taxi slår igenom, och det lär vara alla tätbefolkade med dyra taxichaufförer, så kommer betydligt färre antal bilar säljas totalt sett. Och de som säljs kommer främst användas för taxi förstås. För biltillverkarna är det bara gilla läget om de vill finnas kvar.

#5 • Uppdaterat: 2017-04-01 14:48
Leif Kavander

Undrar hur en självkörande bil skulle klara den intensiva trafiken i Peking.

#6 • Uppdaterat: 2017-04-02 18:03
Roy J

Leif, om det endast fanns självkörande bilar i Peking, skulle situationen sannolikt vara avsevärt bättre än idag.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.