Nästa artikel
Volvo gasar när Europa backar
Nyheter

Volvo gasar när Europa backar

Publicerad 17 maj 2011 (uppdaterad 17 maj 2011)
Volvo tillhör vinnarna när aprilförsäljningen i Europa nu redovisas. Samtidigt minskar marknaden som helhet.

Totalt registrerades 1 128 327 nya bilar i Europa under april, en minskning med 3,8 procent jämfört med samma månad i fjol. Det enligt siffror från branschorganet Acea.

Den europeiska marknaden har ännu inte fått upp farten och har hittills i år sjunkit med 2,4 procent. Bakom minskningen finns stora tapp i viktiga länder som Spanien (-26,3 %), Italien (-19,0 %) och Storbritannien (-8,5 %).

Europas två största marknader visar däremot plussiffror, 10,7 procent i Tyskland och 4,0 procent i Frankrike. Sämre går det för de franska tillverkarna. Renault backade under april med 13,1 procent och PSA, som omfattar Peugeot och Citroën, med 18,3 procent.

Det ser ljusare ut för Volvo Personvagnar. I april ökade det svenska bilmärket sin försäljning med 1,9 procent, totalt 20 336 bilar. Volvo har nu en marknadsandel på 1,9 procent.
 
Tillverkarna som visar störst plussiffror är dock Lexus (+101,5 %), Alfa Romeo (+63,2 %), Mitsubishi (+47,2 %) och Hyundai (+28,4 %). Saabs siffror redovisas inte på grund av alltför låg försäljningsvolym.

Statistik för samtliga märken hittar du i det här pdf-dokumentet.

Diskutera: Vad tror du om Volvos framtid?

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-05-19 22:53
Nithin

Goda

#2 • Uppdaterat: 2011-05-20 09:46
Raymond K (ej verifierad)

Volvos andel i försäljningen känns inte sådär jättestor med 1.9% marknadsandelar. Att försäljningsprocenten ökar för ett bilmärke behöver inte betyda att man sålt massor med bilar, bara att man sålt fler än förra året.
Men visst är en ökning alltid positiv.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.