Bild
Nästa artikel

Volvo fraktar XC60 från Kina till Europa

Nyheter

Trots att den populära XC60 redan tillverkas i Sverige har man nu börjat importera Kina-byggda modeller till Europa via tåg.


Det går enormt bra för Volvos XC60. Under första halvåret 2019 såldes modellen i 97 203 exemplar vilket är en ökning med 10 procent. Tidigare har samtliga XC60 som sålts på den europeiska marknaden tillverkats i Sverige, men nu börjar man alltså frakta Kina-byggda XC60 till Europa.

Via tåg ska bilarna färdas i 18 dagar på en 9783 km lång sträcka till Ghent i belgien. Enligt uppgifter från sajten Automotive News kommer bilarna att säljas i 25 europeiska länder.

När man lämnat av bilarna i Europa kommer tåget sedan lastas med XC90-bilar byggda i Sverige samt V60-bilar byggda i Belgien som skickas tillbaka till Kina. Enligt China Railway Express sänker tågtransporterna koldioxidutsläppen till en tredjedel jämfört med sjötransporter.

Varför gör man då detta? Ett av skälen är att man inte längre säljer Kina-tillverkade Volvobilar till USA. Detta för att Volvo vill undvika Donalds Trumps importtullar för produkter gjorda i Kina.

Att importera bilar från Kina till Europa är dock inte helt nytt för Volvo. Sedan tidigare tillverkas även Volvo S90 vid Volvos fabrik i Daqing för att sedan säljas på den Europeiska marknaden.


Diskutera: Är detta ett smart eller omständigt drag av Volvo?




 

Kommentarer

#1
2019-07-31 11:19

Antagligen smart, men tycker att bilköparna ska tänka till och köpa en bil tillverkad i Europa istället. Men det är väl som vanligt att statusen på villagatan prioriteras högre än arbetstillfällen, men till slut kommer verkligheten ikapp och då ska det gnällas...

#2
2019-07-31 11:26

Nämn inte att nån väljer bil baserat på det ägarupplevda statusvärdet får då kommer du att få mothugg, Styrbjörn...:)

#3
2019-07-31 11:32

Hm, som svensk så vill man väl helst köpa en Volvo som tillverkats i Sverige. Jag skulle nog vara petigare med en premiumbil gällande tillverkningsland. Ungefär som att köpa en premiumtysk tillverkad i Vietnam.

#4
2019-07-31 11:39

Påståendet att sjötransport vållar 3 gånger högre koldioxidutsläpp jämfört med järnväg ber vi Volvo i Sverige att förklara!
18 dagar fastspänd på ett skakigt tåg är som upplagt för flatspot på däcken. Redan idag drabbas allt fler långtransporterade bilar av vibrationer som inte kan balanseras bort men som avslöjas av balanseringsmaskiner med möjlighet till belastning.

#5
2019-07-31 11:54

Och jag som har min hobbybil 6 månader avställd i garaget varje år måste ha tandskydd på grund av de kraftiga vibrationer detta skapar ;) (redan på 60-talet läste jag om att man har dubbla däckstrycket på bilar som kommer med båt från Japan)

#6
2019-07-31 12:08

@Styrbjörn

Det är vi själva (och våra politiker) som exporterat all form av tillverkning till andra länder. Detta har gjort att prisutvecklingen har kunnat hållas i schack och att inflationen i det närmaste dött ut. Vilket i sin tur lett till oerhörda uppgångar i fastighetspriser (låga räntor) så att vi kan belåna och köpa det som produceras utomlands.

De som främst tjänat på detta är två grupper: Våra politiker som haft större svängrum och oerhörda skatteinkomster att dela ut till sina väljargrupper i form av diverse organisationer som delat ut bidrag (organisationer där de styrande har feta löner och är tillsatta av politikerna själva och deras vänner).

Den andra gruppen är förstås de som äger tillverkningen, vilka har tjänat stort på att kunna hålla kostnaderna nere. Båda grupperna sitter nu och åker privatplan till Davos och pratar om hur vi andra (vi som egentligen bara förlorat på allt sammans, även om det inte kännts så eftersom våra huspriser gått upp och vi kunnat konsumera) skall rädda miljön. Ja, det är alltså vårt fel att all tillverkning sker på andra sidan jordklotet med kolkraft och sedan skeppas hit så att vi kan konsumera bort våra jobb och vår välfärd. 

.

#7
2019-07-31 12:31

Tillägg:

Svenska staten har till exempel en organisation med syfte att underlätta för u-länder att kunna exportera till Sverige, så att det verkligen inte skall löna sig att producera något i Sverige:

http://www.opentradegate.se/

De sitter förstås på Drottninggatan i Stockholm, fint skall det vara. Hemsidan säger inte ett jota om vilka som arbetar där eller ens något om ledningen, men jag kan sätta hur mycket som helst på att det är välbetalda arbeten och att att chefsposterna gått till de som sagt och gjort de rätta PK-sakerna, som tack. Allt förstås betalat av våra skattepengar.

"Sverige stöttar utvecklingsländer i arbetet med att utveckla sin handel – förra året bidrog vi med 3,7 miljarder kronor i handelsrelaterade biståndsinsatser, inom ramen för WTO:s initiativ Aid for Trade."

https://www.regeringskansliet.se/pressmeddelanden/2019/07/satsning-pa-at...

Ja, så förutom feministiska knypplingskurser så går alltså våra skattepengar även till att försäkra sig om att produktion sker överallt, men inte i Sverige.

Så naturligtvis måste saker transporteras hit också. Och hur man än vrider och vänder på det så kommer det aldrig att bli miljövänligt.

"Lokalt tillverkad" Tjo flöjt! Våra politiker vill absolut INTE att något skall tillverkas lokalt.

.

#8
2019-07-31 12:40

Klarsynt: Nu kanske jag har helt fel, men är det inte bättre hjälpa U-länderna få igång en industri som genererar inkomster istället för att bara direkt ge dem pengar? Då kan man när de har en egen lite fungerande marknadsekonomi i landet dra ner på hjälpen......men börjar du bara ge pengar så är det svårt sluta med det sen......
Men det är hur jag ser på det.....

#9
2019-07-31 12:44

Styrbjörn: Tänker du likadant kring övrig konsumtion? Bara kläder på alla i familjen tillverkade i Europa? Bara elektronik och teknik tillverkad i Europa? Anar att den sammanlagda övriga konsumtionen är större en den på bil.....
Om en fabrik har underkapacitet och en annan i samma koncern har överkapacitet är det väl bra kunna avlasta på detta sättet, särskilt smidigt när man kan använda transporten effektivt på båda håll med....
Sen om Europamarknaden fortsätter växa och kontinuerligt behöver fler bilar än fabrikerna här kan ge så hoppas, och tror jag Volvo utökar produktionen här i Europa.

#10
2019-07-31 12:56

@Henrik M

Antingen vill man ha lokalt producerat eller inte. Våra politiker vill inte ha det. De vill ha långväga transporter istället. Något som då finansieras med våra skattemedel.

.

#11
2019-07-31 13:00

Klarsynt: Ok, så för att främja det du tror på och står för så handlar du allt lokalt och lokalproducerat? För du vet att allt börjar med den lilla människan? Det var när alla slutade handla lokalt och började handla i "stan" som de små handlarna slog igen......och så vidare.....

#12
2019-07-31 13:44

Så för att vara säker på att köpa en lokalproducerad bil kan man välja mellan Königsegg och Scania. Båda är kända för kraftfulla motorer. Svårt val. Scania har dock ett bättre nät av serviceverkstäder.

#13
2019-07-31 14:40

Är det någon som vill köpa en Kinabyggd Volvo? Och indirekt stödja en diktatur, eller hur ska man se på detta?

#14
2019-07-31 15:49

Shogun, oavsett Volvon är tillverkad i Kina eller ej så stöds ju ändå diktaturen genom ägandeförhållandet.
Och vi får nog vänja oss vid allt fler kinatillverkade bilar, både märken vi känner till och märken inte många hört talas om.
Det stundar otrevliga tider för oss som har svårt för den asiatiska designen.
Men också jag, som så många tidigare har undrat, är hur man kan frakta per järnväg istället för båt som ju är det absolut mest miljövänliga sett per ton km!

#15
2019-07-31 16:14

VOLVO, own by China, made in China!

#16
2019-07-31 16:26

Föga miljövänligt;(

#17
2019-07-31 17:16

Jag lagade nyss mat. Med vitlök. Mums. Vitlöken visade sig ha Kina som ursprungsland. Så länge det är lagligt att importera volvobilar och vitlök från Kina låter jag bli att gå med i klimatkyrkan. Detta skriver jag på en dator som tillverkats i Kina.

#18
2019-07-31 17:26

Märket med fyra kolvringar i nosen har ju problem med hjullager efter att ha transporterats på tåg och då bara en bit genom Europa. Skulle inte bli förvånad om man får byta lager på löpande band om ett tag.

#19
2019-07-31 22:48

Volvo - Made by Sweden !!

#20
2019-08-01 01:11

Största slitaget på ett hjullager uppkommer inte då bilen körs. Transporten från biltillverkare till bilhandlare är enligt en volvoanställd vän det absolut värsta man kan utsätta ett hjullager för. Fartygstransport är ett elände, men en lång järnvägstransport torde vara det allra sämsta....

#21
2019-08-01 02:15

Hoppas bara det är diesel.. rena vansinnigt att slussa ut bensinare som drar ca 1 liter/mil..

#22
1
2019-08-01 07:27

Tragiskt, att den säljer så bra alltså. En alldeles för stor bil utan moderna drivlinor och som därmed drar på tok för mycket bränsle. Lägg ner.

#23
2019-08-01 08:33

Som begagnad bil så får den sin rätta värde, undra hur "marknaden" kommer att prissätta de olika ursprungsländernas bilar. För man kommer väl att kunna utläsa var bilen är tillverkad på något sätt förutsätter jag.
En artikel jag gärna skulle vilja se är just var bilmodellerna tillverkas och om det påverkar pris och efterfrågan.

#24
2019-08-01 10:40

XC60 är omodern redan när den tillverkas, stor och klumpig på utsidan och liten på insidan. Dessutom väldigt dyr, faktiskt lite obegripligt att den är så populär? Kanske priset gör det, det blir mer som en status symbol att åka runt i en "diesel traktor". Min granne köpte en för några år sedan, och minns hennes blickar när hon kom körandes, hon utstrålade "är du inte avundsjuk?". Själv tänkte jag, stackars människa. Nu verkar den vara borta, de sålde väl den när de kom på att den drack lika mycket som en 240...

#25
2019-08-01 15:21

Om nu transport från Asien skulle vara så problematiskt borde ju en hel drös av andra asiatiska bilar ha hjullagerproblem, alla asiater som säljs här är ju inte monterade i Europa utan har kommit hit sjövägen, många gånger sjö till Centraleuropa och sedan tåg eller lastbil till Sverige.
Sedan vad gäller kinesisk kvalitet köper vi svenskar drösvis med produkter tillverkade i Kina utan att reflektera negativt, kvaliteten är inte sämre bara av den anledningen, kan t.o.m. vara tvärtom, bättre kvalitet.

#26
1
2019-08-02 08:56

Det där hjullagersnacket, så fel och löjligt tänkt.

#27
2019-08-02 10:38

Ja du Vargen. Jag har förstått att det är svårt för dig att förstå att alla inte tänker (lika enkelspårigt)som du själv. Men det gör folk och bilköparna och därför finns det fler bilmodeller än en Skoda Octavia på marknaden att välja mellan.

Som vän av demokrati och yttrandefrihet är jag tillfreds med den ordningen. Alternativet är nämligen många gånger värre.

MVH AL

#28
2019-09-15 15:29

Made by Sweden. ;o)

#29
2019-10-11 13:40

XC60 är designad och konstruerad i Sverige, till 100%. Bilen blev vald till hela världens Årets Bil 2018 och har blivit otroligt populär med tyvärr långa leveranstider som drabbar kunderna. Fabriken i Göteborg klarar inte ensam om att tillverka alla XC60, utan fabriken i Kina måste hjälpa till. Det är ingen skillnad på dessa bilar (samma material - samma kvalitet - samma standards) så jag hade aldrig oroat mig för att köpa en XC60 tillverkad i Kina.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.