Nästa artikel
Volvo erbjuder modemfix – men än så länge bara i USA
Nyheter

Volvo erbjuder modemfix – men än så länge bara i USA

Publicerad 8 mars 2022 (uppdaterad 2024-04-09 16:12)
När de gamla mobilnäten släcks ned förlorar mängder av bilar uppkopplingen. Då kan de inte larma SOS eller ansluta till ägarens mobilapp. Volvo erbjuder en fix i USA – men än så länge inte i Sverige.

De svenska nätoperatörerna har redan börjat stänga ned gamla telefonnät för att göra plats för nyare och modernare teknik. De föråldrade 2G- och 3G-näten ska ersättas med 4G och 5G.

Fördelarna är att de nyare systemen ger snabbare och mer pålitlig internetuppkoppling, vilket bland annat gör det enklare att strömma film eller skicka upp data till molnet för självkörande bilar.

Å andra sidan rullar mängder av bilar på svenska vägar som bara kan ansluta till mobilnätet via 2G och 3G. När dessa nät stängs ned kommer också funktionen som kopplar upp bilen mot mobilnätet sluta fungera.

Det innebär att exempelvis bilens app, där ägaren kan hålla koll på om dörrarna är låsta eller värma upp kupén i förväg, inte längre kommer fungera. Inte heller funktionen som automatiskt kan larma SOS efter en olycka kommer fungera.

Tesla är en av få tillverkare som erbjuder en uppgradering av modemet i äldre Model S. För några tusenlappar kan bilen ansluta till 4G-nätet. Men hos exempelvis Volvo finns ingen motsvarande lösning – åtminstone inte i Sverige.

”Mer akut för dem”

Efter att Vi Bilägare publicerat en granskning om nedsläckningen av mobilnäten hörde en läsare av sig med tips om att Volvo ska erbjuda amerikanska kunder möjlighet att uppgradera sina bilar. I nuläget finns en begränsning för hur många kunder som kan uppgradera sina bilar på grund av komponentbristen, men genom att kontakta en återförsäljare kan Volvoägare i USA köpa ett nytt modem som håller liv i bilens mobiluppkoppling.

Någon motsvarande lösning är dock i nuläget inte aktuellt för den svenska marknaden. Enligt Magnus Holst på Volvo Cars kommunikationsavdelning beror det på att USA har kommit längre i processen att släcka ned näten.

– Problemet är mer akut för dem. Vi får återkomma om eventuella åtgärder och lösningar för den svenska marknaden, säger han.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 8 mars 2022 Jaha, så införde de en massa…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.