Bild
Nästa artikel

Volvo C60 Cabriolet – så kan den se ut

Nyheter

Volvo har saknat en taklös modell i sitt utbud sedan C70 försvann ur programmet 2013. Nu hoppas Vi Bilägares illustratör att detta skall ändras, vilket inte är helt otänkbart med tanke på tillverkarens hårda jakt på premiumstatus.

I den bästa av världar kommer modellen, låt oss kalla den C60, att baseras på laddbara S60 Polestar Engineered. Med 405 hästkrafter skulle bilen vara en direkt konkurrent till tyska konkurrenternas toppmodeller och samtidigt uppfylla dagens miljökrav med möjlighet att köra utsläppsfritt med hjälp av den 87 hästkrafter starka elmotorn.

Priset skulle naturligtvis bli högt, troligtvis närmare 800 000 kronor, men med tanke på att modellen skulle ha få konkurrenter skulle Volvo troligtvis få snurr på försäljningen. Till dess att modellen (eventuellt) blir verklighet får vi drömma vidare, vilket dessutom är gratis.

 Diskutera: Borde Volvo bygga C60 Polestar Engineered?

Kommentarer

#1
2019-06-30 08:20

Nä, jag tycker inte Volvo tidigare tillverkat snygga cab och inte den här gången heller.

#2
2019-06-30 09:41

Borde få en smäckrare form, den här är för lådlik, fronten ser ut som den haft närkontakt med en gris

#3
2019-06-30 09:45

Tilltalar mig inte. För lite sex-appeal på en fyrkantig låda som cab.

#4
2019-06-30 09:51

Nu är ju detta en idé från ViB illustratör och inte från Volvo. Jag tror inte ViB lyckas sälja in designen till Volvo. :) Men idén med eldriven cab tilltalar mig. (Jag menar inte eldriven fällning av caben utan elmotor istället för förbränningsmotor i bilen som har cab). Citroën har ju ett strandfordon i e-Mehari. Men en lite mer allroundbetonad cab skulle inte vara helt fel.

#5
2019-06-30 10:45

Framrutan lutar så mycket att det ser ut att bli svårt att ta sig in i bilen.

#6
2019-06-30 12:08

Passar inte in i Volvos säkerhetsmål. Inget som jag vill slå runt med.

#7
2019-06-30 12:37

Gunnar: Nu är ju som sagt detta inte från Volvo utan ett förslag från ViB hur det skulle kunna se ut, men en stilla undran, Varför skulle inte en öppen bil kunna passa in i Volvo säkerhetsmål? Och vet du hur dagen öppna bilar oftast skyddas med antingen stöd som åker upp blixtsnabbt bakom nackstöden bak eller genom uppfällbar störtbåge. Och att vindruteramen är otroligt förstärkt? Att t.ex. bygga marknadens säkraste cab kanske exakt skulle kunna vara ett bra mål för Volvos säkerhetsimage?
Varför så negativ? Om du inte gillar öppna bilar så kan det ju finnas massvis med folk som gör det och så samtidigt vill åka förhållandevis säkert, eller hur?
Vem vet, åka öppet skulle kanske gynna dig med, låta fartvinden blåsa bort de negativa vibbarna....

#8
2019-06-30 12:58

En Volvo cabriolet står långt ner på min lista över tänkbara bilar.

Den bil som står högst på min önskelista är en Cadillac Ciel. Tyvärr kommer den inte sättas i produktion.

https://www.cadillac.com/future-concept-vehicles/ciel

#9
2019-06-30 13:09

Kanske: Att du hade sådan god smak! Ja, det är en sjukt vacker bil......

#10
2019-06-30 15:12

Nu när det är varmt väder och när alla med cab kommer ut så kan jag konstaterar att tyskarna gör snyggast fyrsitsigt, BMW och MB.
Såg en 9-3 cab idag och även om jag inte tycker den är speciellt snygg så står den sig bättre än valfri Volvo cab.
En Volvo cab blir som en....seglarsko

#11
2019-06-30 19:22

Jag tycker Volvos tidigare cabbar varit helt ok, men det var ju inga sportbilar direkt.

#12
2019-07-01 12:01

Henrik M Du skriver långt och väl men dina argument håller inte. Inga döda eller svårt skadade är Volvos målsättning. Då plockar man inte av taket och ersätter det med något som förhoppningsvis ger ett visst skydd.

#13
2019-07-01 15:35

Nja - men först en vettig liten kombi, V40 CC.

#14
2019-07-04 13:38

Gunnar: Jag är ganska övertygad att Volvos säkerhetsexperter lägger lite mer vikt bakom sina lösningar vad gäller säkerhet än att de "förhoppningsvis ger ett visst skydd". När de väl släpper något är det mycket testande bakom, så OM de skulle komma med en ny cab är jag övertygad om att det vore en av de öppna bilar med mest och bäst säkerhet på marknaden.

#15
2019-07-04 19:08

Det spelar ingen roll vilken eventuell säkerhet Volvos bilar har. Inte längre utan nu gäller det att sälja så mycket det går. Företaget är på väg att flytta till Kina och så länge de kan sälja som "svenska" bilar så gör de det.

https://www.svd.se/volvochefen-om-bristen-hur-sjutton-ska-vi-gora är en första indikation att på att flytten är på gång. Första meningen börjar med "Volvo Cars flyttar från Sverige...". Visst säger han att det ligger långt i framtiden och att problemet är kompetensen. Men Volvo flyttar oavsett.

#16
2019-07-05 21:20

Kanske: Läste du hela artikeln?

Du tycker inte du själv sysslar med lite på gränsen till förvrängning nu? Det var ju knappast så att Håkan själv skrev artikeln och valde att lägga det i första meningen....du förstår att det var en Journalist som satte rubriken och sen ingressen till artikeln för att skapa nyfikenhet och klick till en betalartikel?

Sen är det helt klart oroande att det är sån brist på rätt kompetens....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.