Bild
Nästa artikel
Volvo bäst på att kapa utsläpp

Volvo bäst på att kapa utsläpp

Nyheter

Volvo minskade utsläppen mest av alla biltillverkare under 2010. Ändå noterar Volvo bland de högsta utsläppen i Europa.

Volvos modellprogram hade under fjolåret ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på 157 gram/km, en reducering på 9,3 procent jämfört med 2009.
 
Det innebär att Volvo är märket som noterar den snabbaste minskningstakten i Europa vad gäller koldioxidutsläpp, enligt oberoende miljöorganisationen T&E. Totalt minskade utsläppen med 3,7 procent under 2010, till ett snitt på 140 gram/km.

– Vi är väldigt glada och stolta över resultatet. Vi följer vår offensiva plan som innebär ett starkt fokus på minskade koldioxidutsläpp, säger Stefan Jacoby, vd för Volvo, i en kommentar.

Bland de femton största tillverkarna är det två som går mot strömmen och i stället ökar sina utsläpp. Det gäller Mazda (+0,3 %) och Honda (+0,6).
 
Volvo nära botten
Samtidigt som ledningen på Volvo har anledning att jubla kan man inte vara helt nöjda med märkets placering på listan över genomsnittliga utsläpp. Volvo hamnar på plats 14 av 15, med endast tyska Daimler (Mercedes, Smart) bakom sig.

Enligt europeiska utsläppsmål ska alla tillverkare klara ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på 130 gram/km till år 2015. Men redan nu uppfyller två fabrikanter det målet: Fiat (126 gram/km) och Toyota (130 gram/km).

PSA-koncernen som omfattar Peugeot och Citroën har också 130 gram/km inom räckhåll. Fordonsgruppen noterade ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på 131 gram/km under 2010.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Taggar: Nyheter, , Volvo

Kommentarer

#1
2011-10-19 14:15

Glöm nu för all del procenttal, viktigast är själva värdet!!! Inte heller placeringen har någon som helst betydelse. Också en helt annan sak är om CO2 har någon verklig betydelse för miljön...
Peugeot är redan under 130 grams gränsen.

#2
2011-10-19 15:04

Artikeln kunde likaväl haft rubriken: "Volvo näst sämst i Europa när det gäller utsläpp"....

Nåja, dels är det ju ganska enkelt att kapa många procent från stora tal, dels är detta de fiktiva värdena.
Det är något annat i verkligheten. Den verkliga förbrukningen skiljer ju sig som bekant rejält från körcykeln.

#3
2011-10-19 15:29

Klart att man måste hitta bästa möjliga vinklingen på artiklen.
Nu handlar det ju om att Volvo säljer stora bilar och därför inte har lika låga utsläpp som ett fabrikat som tillverkar mindre bilar över lag.
Sänkningen nu beror troligtvis mest på att PSA motorerna är så snåla att hela modellprogrammet gynnas....politik när den är som bäst alltså men om det bidrar till någon förbättring så är det ju bra ändå.
Hjälper inte detta för Volvo så får de väl köpa in sig i "Trillingkonceptet" eller nåt och förvandla den till en "äkta Volvo" med namnet S20?

#4
2011-10-19 16:03

Volvo har ju länge och väl byggt tämligen törstiga bilar (till och med Saab har ju varit snålare), men jag har noterat att de gjort en rejäl vändning, så resultatet förvånar mig inte. BMW t ex har ju alltid byggt effektivare motorer, så där är inte lika mycket att göra, men även de fortsätter med ännu effektivare motorer, vilket egentligen är en större prestation.
Som andra konstaterat, så ligger ju inte Volvo precis i topp...

#6
2011-10-20 11:13

men i detta fallet spelar det ju mindre roll om det är bensin eller diesel då det enbart krävs ett genomsnittligt utsläpp på max 130 g och det är denna siffra som är målet. eftersom det inte ställs några krav på vilket sorts bränsle som ska användas och i vilka proportioner så är det ju enbart totalen som räknas, eller hur?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.