Bild
Nästa artikel
Feldragna kablar i nya Volvo XC90.

Volvo återkallar XC90

Nyheter

Felaktig montering av elkablar i framstolarna kan hindra krockkuddarna från att lösa ut. Nu återkallas cirka 200 nya XC90 av Volvo.

Sent i går kväll gick Volvo ut med att cirka 200 bilar av modellen XC90 av årsmodell 2016 måste återkallas. Orsaken är ett felaktigt monterat kablage i bilens framstolar. Risken som detta innebär är att kablarnas isolering skadas vilket kan resultera i att de främre stolarnas sidokrockkuddar inte löser ut.

Volvo känner inte till att problemet orsakat några olyckor eller personskador. Enligt biltillverkaren finns inte heller någon risk att elfelet kan göra att krockuddarna löser ut av misstag.
 
I Sverige berör återkallelsen 149 bilar och utanför Sverige kallas 50 bilar tillbaka. Volvo har meddelat berörda kunder om återkallelsen i ett brev med uppmaningen att uppsöka en Volvoverkstad för att få bilen inspekterad.

Här kan du köpa senaste numret av Vi Bilägare där Volvo XC90 ställs mot BMW X5 och Mercedes ML. Läs mer om prenumeration här.

Diskutera: Vad tycker du om att Volvo tvingas återkalla nya XC90?

Kommentarer

#1
2015-05-28 08:32

Pr-trick från volvo?

#2
2015-05-28 08:38

@Bilnerd, PR-trick? Vill man skada varumärket lite, eller vad menar du?

#3
2015-05-28 09:17

Ett bra sätt att få gratis utrymme i tidningarna typ.

#4
2015-05-28 09:39

Den marknadschef som kommit på något så huvudlöst skulle nog få gå på stående fot, om han inte hamnar i fängelse för att ha skadat företaget.

#5
2015-05-28 09:46

Ja så är det kanske. Eller så vill volvo visa att man tar ansvar. Ungefär som toyota.

#6
2015-05-28 09:51

2016 årsmodell?! Inte ens första halvåret har gått på 2015. och de återkallar bilar från 2016 årsmodell?!

#7
2015-05-28 09:58

De önskar nog att de hade lite mindre elektronik i sina bilar...

.

#8
2015-05-29 10:20

@Bilnerd Det finns ungefär 1000 andra saker man kan presentera eller hitta på innan man som biltillverkare går på alternativet att återkalla bilar för att få gratis PR.
Du jobbar inte med reklam förstår jag.

#9
2015-05-28 10:31

Swebos_1:
Årsmodell har inget med tillverkningsår att göra numera.
Årsmodell är just vad det låter som, årsmodell.

#10
2015-05-28 12:02

Jag har sett den här bilen ett antal gånger nu på vägarna och kan inte förstå varför den har skapat en sådan "hype". Den ser precis lika klumpig och tråkig ut som föregångaren gjorde. Men, Volvo har med en lång, medveten och farsartad prishöjningsstrategi, Zlatan och lite annat jox lyckats lura i marknaden att man nu skulle vara ett premiummärke. Ingenting kan vara mer fel. Jag minns att leifer ofta efterlyste "transparens" om de tyska, äkta premiummärkena, men om det är någonstans som det behövs transparens så är det i fallet Volvo! Och Toyota ...

#12
2015-05-28 12:24

Med XC-bilarna har Volvo för första gången lyckats att konkurrera med tyskarna Kaptenen. Jag tycker det är bra då Volvo fortfarande är en av våra största exportnäringar - trots att övervinsterna hamnar utomlands. Denna nya XC90 kommer att slå mot både Audi, BMW, MB och Lexus (i USA- i EU existerar knappt Lexus, vulgärdesign och undermålig AWD går inte hem här:-))..

Om detta är tillräckligt för Volvos långsiktiga överlevnad är däremot mer tveksamt. Det går bra just nu, men bilbranschen kan snabbt vända.

MVH AL

#13
2015-05-28 12:35

Nej, Volvo kommer knappast att nå Lexus kvalitet med nya Xc90, det kommer vi att få se i kommande ägarundersökningar runt om från världen om några år, inte ens Toyotas. ;-)

Annars håller jag med om att nya Xc90 är en fin bil inte tu tal om det som säkert slår tyskarna......

#14
2015-05-28 12:37

Du får definiera kvalitetsbegreppet innan du åberopar "undersökningar" inom ämnet Shogun. Annars är risken stor att vi pratar förbi varandra och menar olika saker.

Toyota är onekligen duktiga på produktionsteknik. Något annat har ingen skrivit. Men den långsiktiga konstruktionskvaliteten är inte bättre hos Toyota än hos Volvo eller Mercedes. Det är ett empiriskt faktum.

MVH AL

#15
2015-05-28 12:57

Ett teoretiskt faktum! Du får inte fram hur mycket bilarna reparerats under sin livstid, det är en kostnad att räkna med. Liksom skillnad i kostnaden för inköp mellan de olika märkena. Jag hänvisar också till inlägg gjorda av dig själv som pratar emot det du säger nu och nedan samt på forumet.

Hur får du fram skillnaden i kostnad för reparationer mellan märkena under bilens livstid? Skillnad i kostnad i inköp, vad får du för kvalitet för dina pengar, se dina gamla inlägg nedan i mitt inlägg.

Denna tråd handlar om Volvo Xc 90!

#16
2015-05-28 13:12

Aj, aj, det kan väl inte vara så att lyx och flärd har gått före monteringskvalitet och funktion?

#17
2015-05-28 13:30

Det råder ingen motsättning mellan det jag skriver nu och det jag skrev då Shogun. Hur mycket bilarna har reparerats har vi inga kunskaper om. Det enda vi kan konstatera är att den där höga reparationskostnaden (den som överstiger bilens värde) infinner sig tidigare hos Toyota än hos Volvo. Resultatet blir att Toyota:n skrotas samtidigt som den genomsnittliga Volvon rullar vidare. Slår vi ut det på antalet mil blir skillnaderna troligtvis ännu större, eftersom en Volvo både rullar 40 000 och 50 000 mil innan den havererar. Jag har inga indikationer på att Toyota uppnår samma höga miltal (i genomsnitt).

Ja detta är en tråd om XC90 så man kan fråga sig vad Shoguns inlägg #11 har här att göra. Kvalitetsbegreppet - som Shogun själv tog upp (#13) - hör däremot hit. Toyota är som sagt duktiga på att producera bilar effektivt. Men den långsiktiga kvalitetsnivån är högre hos både Mercedes som Volvo (MB/Volvo-bilarna uppnår i alla fall en högre ålder och rullar sannolikt betydligt fler mil). Så vi får skilja på driftsäkerhet och konstruktionskvalitet. Toyota är bra på det förstnämnda men briljerar inte på samma sätt i det långa loppet.

MVH AL

#18
2015-05-28 14:34

Kaptenen efterfrågade transparens. Då visade jag på vad du skrivit tidigare AL om både Lexus verkliga kvalitet jämfört med de tyska premiummärkena som är ett marknadsföringsjippo enligt dej sett till vad man får för sina pengar. De är lika mycket trasiga som vanliga bilar Lexus undantagen av premiumbilarna, det är ju på tvärs mot vad du säger nu Mercedes skrotas senare i livet, tack vare att den reparerats mer under bilens livstid menar jag enligt min erfarenhet. Och vi har inga siffror på det hur stor skillnaden är här, men enligt mig är det en avgörande skillnad. Och en kostnad man måste ta med i beräkningen och jämförelsen. Så vad är konstruktionskvalitet? Inbegriper det hur mycket bilen repareras och är på verkstad, hur ska man se på det? Sedan är en Volvo och Mercedes en dyrare bil än Toyota. Ändå lever Toyota många år med många mil på mätaren, tex Toyota Prius som går som taxi runt om i världen idag. Därför kan man inte säga att den ena lever längre innan den skrotas om den reparerats mer under sin livstid till ev större kostnad jämförelsevis.

Du skriver också om Toyotas överlägsna kvalitet i ett av dina inlägg som svar till kapten i ett av dina gamla inlägg som jag kopierat och lagt in här som svar till kapten därav mitt inlägg nr 11 då han kräver transparens i fallet Volvo och Toyota. Bättre att få transparens av tyska premiumärkens kvalitet under bilens livslängd vad den drabbas av för reparationer och kostnader. En tysk premiumbil "gullas" det med lite extra vad gäller service och omvårdnad jämfört med vad en Toyota får under sin livstid av ägaren. Toyotas problemfrihet, låga reparationskostnad = sällan på verkstad för fel(konstruktionskvalitet?) och långa livslängd gör att bilarna efterfrågas i världen. Du får helt enkelt mer för pengarna sett till vad du betalar. Så ser det ut i verkligheten som återspeglas i ägar och tillförlitlighetsundersökningar runt om i världen, saker man inte får fram när och hur en bil skrotas ut, de får man fram under tiden man äger bilen fram tills den skrotas. Detta kan du se i olika undersökningar år efter år.

#19
2015-05-28 14:35

Låt inte denna artikeln övergå till Lexus/Toyota vs Tyska bilar tjafsande som så många andra.
Här diskuterar vi Volvo CX90 var vänliga att respektera detta.
Skapa en tråd i forumet om ni vill diskutera annat.

#20
2015-05-28 14:46

Hacken.

Något jag efterfrågade i tidigare inlägg 15 att det handlar om Volvo Xc90.

#21
2015-05-28 15:52

Med tanke på artikeln nyligen om fel på rattlåset......Återigen el/elektronikproblem! Nya bilar har blivit för komplicerade!

#22
2015-05-28 15:58

Att isolering på en kabel kan skadas på grund av felaktig montering har väl inte så mycket med komplicerad elektronik att göra?

Det är ju ett fel som skulle kunna hända på i stort sett vilken enkel bil som helst.

#23
2015-05-28 20:01

Man kanske vill tillbaka till fotogenlyktornas tid?

#24
2015-05-28 20:58

@Shogun, Volvo låg 1 promille (!) efter Toyota i din favoritundersökning Autoindex 2015. Det var innan nya XC90 - en bil som anses vara den bästa bil Volvo har byggt.

#25
2015-05-28 22:16

Ja, det där AutoIndex säger i praktiken absolut ingenting!

#26
2015-05-29 20:11

@Skalman1, jag skulle säga att det finns oändligt antal saker innan man hittar på fel för att få återkalla i tron att det är positivt för varumärket.
Det är ungefär som att slå någon på käften för att få visa att man är en god människa när man plåstrar om offret ...

#27
2015-05-30 10:38

AL har faktiskt helt rätt i det han välformulerat skriver.
Det finns statistik på bilmodellers medellivslängd (när 50 % skrotats).

Shogun, släpp det gamla!
Hackenbush har helt rätt.

Om jag fattat det hela rätt, så kunde en kabelstam (eller åtminstone ledning) vara feldragen, inte att alla var det.
Som muskorv konstaterar så kan det hände i vilken bil som helst - och har hänt. På 60- och 70-talet var det inga rubriker om sånt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.