Bild
Nästa artikel
Volvo återkallar S80

Volvo återkallar S80

Nyheter

Volvo återkallar 517 av sina S80-bilar från modellår 2007. Orsaken är ett möjligt fel i styrinrättningen.

TT skrev i fredags att Volvo återkallar 517 S80-bilar från den svenska marknaden. Bilarna är från modellår 2007 och producerade från den 8 mars 2006 till och med den 16 maj 2007, skriver Motorauthority.

Enligt Motorauthority har bilarna återkallats på grund av ett eventuellt fel i styrinrättningen, vilket i värsta fall ökar risken för att modellen är inblandad i olyckor. Detta beror på att styrservon riskerar att slås ut.

Enligt TT kommer Volvohandlarna själva undersöka bilarna för att se till att eventuella problem åtgärdas.

Utöver de 517 bilar som återkallas från den svenska marknaden återkallas också
8 406 bilar på den amerikanska marknaden, skriver Motorauthority. Volvo kommer att informera ägare av S80-bilar under augusti månad.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo S80.

Taggar: Nyheter, , Volvo, Volvo S80

Kommentarer

#1
2011-08-01 14:15

Det är bra att man åtgärdar problemen så snart att de hittas. Att det görs gratis är väl självklart! Tänk om Volvo skulle göra som Toyota gör nämligen; gråta i TV, skylla på förarna, och bilägarna och skjuta kritikerna i sank? Nä, bra att Volvo tar problemen på allvar!

#2
2011-08-01 16:50

Kanske är lite skillnad på fel, mängd bilar, och kultur? Men visst är det bra att de fixar det. Men slår man ut det blir det väl en 2-3 bilar per handlare. Inget jättejobb direkt.

#3
2011-08-01 17:15

Stoor, ja, hellre en kinabil än en sån där japsare va?

#4
2011-08-02 02:19

Stoor, Varför måste du alltid ljuga??
Toyota skyllde ALDRIG en enda gång på varken förarna/ bilägarna eller sköt kritikerna trots att oberoende undersökningar senare med Facit i hand visade att det inte fanns några tekniska fel på bilarna som varit inblandade i olyckor och det som kvarstog var i princip slarvigt ilagda gummimattor eller "Felaktig hantering av pedaler" enligt Amerikanska transportdepartementet och Nasa som utredde olyckorna!
Fakta: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20110209/usa-quotinga-fel-funna-hos-toyotaquot/?page=1

#5
2011-08-02 09:03

Hanzzon:
Du som påstår dig vara bilintresserad borde om någon veta hur tex Toyota mörkade sina fel och grät inför TV teamen och gjorde avbön.

Några fakta siter av många fler, men det är klart att de inte är sanna, eller hur Hanzzon?

http://www.newzglobe.com/node/15319

http://www.nytt24.se/a/toyota-erk%C3%A4nner-bromsproblemen

Vill du ha fler länkar eller räcker det?

#6
2011-08-02 09:52

om bilen byggdes innan Geely köpte Volvo, är det då en "kinabil"? hur långt tillbaka går det då, är alla Volvo som tex Amanzon också "kinabilar"? skulle vara intressant att höra dig redogöra för din tolkning av begreppet...

#7
Uno Lööw
2011-08-05 09:35

Alla Volvo utan 240 är kinaskräp. Men så blev ju 240 den mest sålda...

#8
2011-08-05 10:33

Frågan var riktad till "oomkullrunkelig" och inte dig...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.