Bild
Nästa artikel
Volvo återkallar – bränsleslang behöver bytas

Volvo återkallar – bränsleslang behöver bytas

Nyheter

37.000 bilar i Sverige omfattas. Risk finns att bränsle läcker ut i motorrummet.

Volvo Cars uppmanar ägare av bilar med dieselmotor årsmodellerna 2015 och 2016 att ta sin bil till auktoriserad Volvoverkstad för att kostnadsfritt byta ut en slang i bränsleledningen. Det var Aftonbladet som var först med att rapportera att det kan uppstå sprickor i bränsleledningen med resultatet att bränsle läcker ut i motorrummet.

Ett tecken på läckaget är bränslelukt från motorrummet. Volvo Cars presschef Annika Bjerstaf skriver i ett mejl till Vi Bilägare att det inte rapporterats några incidenter till följd av felet och att återkallelsen görs som en förebyggande säkerhetsåtgärd och är frivillig. Modellerna det rör sig om är V40, V40 Cross Country, alla varianter av S60, samt alla varianter av V60, XC60, V70, XC70, S80 och XC90. Globalt omfattas drygt 219.000 bilar av återkallelsen.

Diskutera: Äger du eller någon du känner en bil som berörs av återkallelsen?
 
Taggar: Nyheter, Volvo

Kommentarer

#1
2019-01-22 12:53

A.L, får vi något uttalande?

#2
1
2019-01-22 12:54

Händer aldrig på en elbil.

#3
2019-01-22 13:07

"Äger du eller någon du känner en bil som berörs av återkallelsen?", tja hela mitt bostadsområde är fullt med XC60 "trucks"... så det lär bli många som får åka in och åtgärda sin bil...

#4
2019-01-22 13:48

bara dieselmotorer

#5
2019-01-22 14:16

Varför inte bara skriva att det berör alla Volvo bilar?

#6
2019-01-22 18:28

D

#7
2019-01-22 14:46

Aftonbladet skriver mycket riktigt att bränsle kan läcka ut i motorrummet.

#8
2019-01-22 16:08

Ett föredömligt agerande av Volvo, kundvård på allra högsta nivå värdigt ett sant premiummärke.

Och eftersom Volvo handlar så exemplariskt på så gamla bilar är det ju nästan som om felet aldrig funnits från början.

Och förresten är det inte Volvo som ska beskyllas här utan nån utländsk underleverantör av bränsleslanngar.

Mitt fortsatta förtroende för Volvo är inte bara orubbat utan dessutom förstärkt...

#9
2019-01-22 16:24

Märkligt att Aftonbladet visar bild på nya XC60 som inte berörs. Även ViB visar en tveksam bild i o m att XC90 inte berörs i alla årgångar. Känns inte väl genomtänkt.

#11
2019-01-22 17:53

Mycket bra agerande av Volvo att ta sitt ansvar! Precis som VW gjort med Dsg och kamkedjor. Två bra märken helt klart.

#13
2019-01-22 20:14

Det var inte länge dessa bilar höll. Hm!

#14
2019-01-22 20:49

Det är väl föga förvånande, detaljer som är lätta att flytta tillverkningen till Kina som slangar mm. där detaljpriserna är mycket lägre. Särskilt billigt blir det om man inte är supernoga med specifikationen samt ett snabbt sätt att öka vinsten på. Kina är ju duktiga på att ändra lite på materialspecen och fylla ut materialen med till exempel bly, arsenik (släppmedel), cadmium, mysiga bromerande flamskyddsmedel.

#15
2019-01-22 21:16

J.L Var tror du Lexus, BMW eller Mercedes-Benz slangar är tillverkade? Handgjorda i Japan kanske?

#16
2019-01-22 21:23

Bra fråga Draxon! Har inte en aning, men i detta avseende verkar de vara duktigare på att specificera och verifiera slangarna. Europeiska tillverkare kan lägga tillverkningen i tex forna öststaterna, Polen, Slovakien, eller i högkostnadslandet Italien. Kanske någon känner till i Forumet ?

#17
2019-01-23 05:18

Loke, hade en Seat 1,2 med kamkedja i 5 år, aldrig några problem. Har en Golf Alltrack som är underbar. Vad är dina erfarenheter av nyare VW?

J.L, ingen (möjligtvis nån, du?) har väl undgått kablarna under huven på Bmw som inte tålde spolarvätska.
http://bloggar.mestmotor.se/alriks-bilar/2015/en-bmw-x5-ska-skrotas/

#18
2019-01-23 12:56

In(ter)kontinent(al) bilproducent numera!

#19
2019-01-27 21:13

FXX behagar skämta..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.