Bild
Nästa artikel
Volkswagen slutar tävla fossilt

Volkswagen slutar tävla fossilt

Nyheter

Volkswagen slutar med all form av motorsport som har bensin- och dieseldrivna motorer. Istället kommer tillverkaren att satsa på motorsport med eldrivna bilar.

Volkswagen har satsat hårt de senaste åren på att utveckla och sätta rekord med sin eldrivna tävlingsbil ID.R. Nu har tillverkaren också bestämt sig för att lägga ner all satsning på fossildriven motorsport och helt fokusera på eldriven sådan framöver. Volkswagens elbilsplattform MEB (Modular Electric Drive Kit) kommer att användas även inom motorsporten.

– Vi bröt ny mark med ID.R och med sina rekord runt om i världen har bilen visat vilken enorm potential eldrift har. Nu är det dags för nästa steg mot framtiden: inom motorsport satsar vi beslutsamt på elektrisk mobilitet och säger adjö till fabriksstödda åtaganden med tävlingsbilar som drivs av förbränningsmotorer. Förutom ID.R som en teknisk pionjär kommer MEB i framtiden att bli den andra produktionsrelaterade pelaren i Volkswagens motorsportprogram, säger Frank Welsch, utvecklingschef för Volkswagen.

– Elektrisk rörlighet erbjuder en enorm utvecklingspotential och i detta avseende kan motorsport vara en vägvisare: å ena sidan som ett laboratorium för utveckling av framtida produktionsbilar och å andra sidan som en övertygande marknadsföringsplattform för att inspirera människor ännu mer att välja eldrift, förklarar Sven Smeets, chef för Volkswagen Motorsport.

Vad tycker du; är det här en spännande utveckling för motorsporten eller kommer du att sörja att de bensindrivna motorerna börjar försvinna från tävlingsbanorna? 

Kommentarer

#1
2019-11-26 12:17

Tänker VW också sluta att transportera sina tävlingsbilar med fossilfria fordon, inklusive flygfrakt?

#2
2019-11-26 14:31

Om de transporterar sina bilar fossilfritt idag, varför skall de sluta med det?

#3
2019-11-26 19:20

VW försöker väl klimatkompensera för dieselgate skandalen..

#4
2019-11-26 22:12

VW är verkligen ett föredöme i näst intill allt!

#5
2019-11-26 22:36

Låg: Nu vet jag ju man inte ska mata trollen men vad egentligen är VW ett föredöme med? Vad är de ledande med? Vad har de vart först med?

#6
2019-11-27 10:01

Henrik:
Marknaden dvs försäljningen visar väl ändå att VW ger precis det bilköparna vill ha. Marknaden dvs försäljningen av deras produkter går tydligen fortsatt väldigt bra och av det drar jag slutsatsen att de på något vis är ett bilmärke som inger förtroende. Annars hade de troligen försvunnit, likt Saab. Att VW i perioder har haft problem med tidiga DSG lådor, dieselaggregat, några kamkedjor, rost på vissa modeller etc fråntar inte deras existensberättigande. Jag har många bekanta som kör VW olika bilar och är väldigt nöjda med dem och jag själv kör VW i form av Audi sedan mer än 15 år tillbaka och kan också starkt rekommendera VW / Audis bilar. Jag har under åren kört många bilmärken / modeller från Alfa Romeo till VW men inget slår VW / Audi mätt i upplevd, faktisk skrammelfri långtidskvalitet! Att vissa oftast asiatiska / japanska bilägare är avundsjuka och måste racka ned på VW / Audi visar bara vår svenska avundsjuka. När jag byter bil nästa gång blir det tysk dieselmotor igen gärna med el tyd Mercedes E 300 ”de” dvs dieselladdhybrid men jag hoppas att Audi också kommer med en motsvarande dieselladdhybrid som Mercedes har.

#7
2019-11-27 10:15

Låg: Det var väl inget svar på min fråga? Att de gör bilar som inte sticker ut och därmed passar många vet jag, men du skrev att de är ett föredöme i näst intill allt, det jag ville få förklarat vad du menade med? Föredöme i vad? Vad är de ledande inom? Vad har de vart först och innovativa med? Är de ledande i sitt sätt att hantera kunder? Ledande i fusk?
Så återigen, föredöme i nästintill allt skrev du, så vad är de föredöme i för massa saker som är nästintill allt?
Sen nu verkar du mena VAG? Först skrev du VW men i nästa inlägg drog du med Audi?
Sen håller jag absolut inte med dig om upplevd kvalitet, jag har haft 2 Passater, en 10 och en 13, båda sprillans nya när jag hade dem, riktiga skitbilar, de 2 nybilar jag haft absolut kortast tid.

#8
2019-11-28 14:31

Hahahaa svensk avundsjuka? VW? Tror inte det är så jättemånga som är avundsjuka på en bil som det går tretton på dussinet av. Finns absolut inget som hindrar en att köpa en VW om man skulle vilja, om man har råd med motsvarande japan.

VW går upp i snåltoppen tillsammans med BMW nu. Nya Golfen har tydligen hårdvaran för alla säkerhetssystem installerad i alla bilar. Sen får man betala för att få dessa upplåsta meddels mjukvaran. Detta är då en "feature" enligt VW då ägare nummer två kan aktivera val som ägare ett kanske inte valt till. Bedrägligt jävla rövhatteri kallar jag det för. Det kommer uppstå situationer där den hårdvara som finns i bilen skulle kunnat rädda liv - men den var bakom en paywall och var därmed inte aktiverad - trots att köparen garanterat ändå fått betala för hårdvaran. Det är än värre än BMWs iTunes-spektakel.

Därmed dock inte sagt att detta beslut skulle vara felaktigt. De vinner dock inga direkta pluspoäng i min bok, då deras girighet ändå lyser igenom.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.