Bild
Nästa artikel
Volkswagen slutar sälja Polo

Volkswagen slutar sälja Polo

Nyheter

Tror att köparna kommer välja crossover istället.

Volkswagen Polo har försiktigt smugit ur Volkswagens modellutbud i Sverige, vilket DagensPS var först att rapportera om. Polo finns inte längre med bland de modeller som Volkswagen listar på sin svenska hemsida

– Det stämmer att vi inte erbjuder Polo längre. Skälet är att vi valt att växla över till T-Cross eftersom vi upplever ett ökat intresse för den typen av bil som ligger i samma storleksklass, skriver Marcus Thomasfolk, kommunikationschef på Volkswagen Sverige i ett mejl till Vi Bilägare. 

Volkswagen T-Cross.
Volkswagen T-Cross.

Under 2020 registrerades 1788 Polo i Sverige enligt Bil Swedens statistik. Antalet T-Cross under samma period uppgick till 3974 stycken. 

Volkswagen Polo har sålts i över 14 miljoner exemplar världen över sedan den introducerades. Sjätte och senaste generationen kom 2018 och samma år var modellen en del av Vi Bilägares långteststall. Det här året lanserades även T-Cross som kom att utkonkurrera Polos plats i säljstatistiken.

Volkswagen Polo testas i barnsäkerhet i Vi Bilägares långteststall 2018.
Volkswagen Polo testas i barnsäkerhet i Vi Bilägares långteststall 2018.

Kommentarer

#1
Jarl Karlsson
2021-01-28 08:16

Sorgligt. Högre marginal på tvärsöver-bilar är nog en mer rimlig förklaring.
När ryker Golf?

#2
johnkommentar
2021-01-28 08:22

Seger för den dåliga smaken...

#3
Mattse
2021-01-28 09:04

När ID.1 och ID.2 kommer om några år så försvinner även T-Cross. Och T-Roc. Och Golf. Och alla WVs fossildrivna modeller på sikt.

#4
Prestigelös
2021-01-28 09:07

Tråkigt, ett steg i fel riktning anser jag även om T-Cross inte är en suv utan en crossover.

Har ägt en Polo -17 och det var en trivsam och sympatisk bil.
T-Cross har jag nu kört en hel del och det är förvisso även det en trivsam bil men känns billigare i utförandet än Polon som kändes mer påkostad och genomtänkt, men någonstans måste man ju kapa kostnaderna för att T-Cross inte ska bli för dyr.

Sen är prispåslaget inte värt steget upp till T-Cross tycker jag.

#5
A.L
2021-01-28 09:08

Bilmarknaden förändras. De högbyggda bilarna blir (och har blivit) normen.

Men nu när elbilarna tar över tror jag det öppnar en ny marknad för små smarta citybilar med låg vikt, begränsad effekt och eldrift - kanske rent av helautomatiserade och som prenumerationstjänst.

MVH AL

#6
Henrik M
2021-01-28 09:10

Eller en seger för en annan smak än din bara John.....det är inte dålig smak bara för att det inte är din smak.
Subjektiv bedömning av något som inte går att påvisa rätt eller fel med fakta eller lagar kan inte heller bedömas vara rätt eller fel. Utan tvekan har en Crossover både fördelar och nackdelar mot en lågbyggd bil av samma storlek, så olika människors prioritering av egenskaper som avgör där vilket som är bättre. Och statistiken över försäljningen är ju tydlig där....

#7
johnkommentar
2021-01-28 09:13

Självklart så Henrik, men jag odlar min åsikt i bubblor som tex topgears roliga hemsida där suvar föraktas. För övrigt anser jag att individer ofta är fantastiska men det finns inget dummare än en folkmassa ;-)

#8
Henrik M
2021-01-28 09:21

John: Min egna personliga åsikt är med att lågbyggda bilar är att föredra i 9 fall av 10, däremot tycker jag det är galet när folk lägger fram subjektiva bedömningar som nån fakta för vad som är rätt eller fel, oavsett min egna personliga uppfattning. Då är det snyggare att lägga till "jag tycker" eller "enligt mig" eller liknande....det blir mer språkanvändande rätt.

#9
Thommys
2021-01-28 09:34

Helt rätt väg att gå. Det är inte människor som ska anpassas efter bilen utan tvärt om. Den ska vara lätt att använda. Lätt att gå i och ur. Folk ska med lätthet få plats. Människor blir även längre idag och har (tyvärr) även mer hull på sig. Då är det rätt naturligt att även bilarna följer den utvecklingen. Ut över det så behöver bilens struktur anpassas efter den nya kraftkällan batteri, som har sin givna plats under bilen.

#10
glimma-48
2021-01-28 09:41

Att det är så förskräckligt kontroversiellt att tycka att det är bekvämare att inte behöva "ramla ner" i stolen är för mej bara fantastiskt. Körde vi bara lugnt så blev förbrukningsskillnaden helt marginell. När ViB skriver att SUVars intåg, dit många inräknar crossovers, har ätit upp hela den bränslebesparande teknikutvecklingen, går många i taket. Försök förstå att man kan inte jämföra stora Suvs med betydligt mindre (och lägre) småsuvar/crossovers. Om jag kör min Duster med en maxfart på 90 km/timme så ligger förbrukningen lätt på ca 0.5 lit/mil men om jag motorvägskör i 120 km/timme så ökar förbrukningen till ca 0.6 lit/mil. Många kör nästan bara på 40-90 vägar och kan hålla samma förbrukning med dessa mindre lätt högbyggda bilar och hålla samma förbrukning som i en Clio/Polo t.ex. Ni som inte förstår detta har helt enkelt gått på ett drev utan att själv ta reda på fakta.

#11
johnkommentar
2021-01-28 09:41

Jaja, nu är det här en tråd på vi bilägare, inte så allvarligt...

#12
Henrik M
2021-01-28 09:51

Glimma: Fast faktum kvarstår att oavsett hur snål en crossover blir, så hade fortfarande samma drivlina i en lågbyggd väl utformad bil dragit mindre. Det tror jag inte du kan säga emot, eller hur?
0,5 som du skriver att din bil drar vid en maxfart av 90 km/h är ju ganska uselt rent ut sagt på en nyare så liten osäker bil.
Min V90 jag hade innan låg ju nere under 0,45 under samma förutsättningar, med bibehållen både komfort och säkerhet. Två egenskaper du får leta efter i en Duster tills du tröttnar....

#13
Stefan Eriksson
2021-01-28 09:51

Kommentarsfältet är öppet igen, håll en trevlig nivå på diskussionen så behöver inte Vib stänga ner det igen.

#14
Pi
2021-01-28 10:11

Tråkigt val av VW. Den sålde trots allt runt 1800 bilar - m a o i samma härad som Mazda ligger totalt för alla sina modeller förra året. Det borde rimligen räcka för en viss modell kan man tycka.

#15
glimma-48
2021-01-28 10:13

Henrik M: Jag tycker din tuppkam behöver kortas ner lite grann. Jag har utan tvekan, samtidigt som jag under många år varit väldigt bilintresserad, kommit fram till att min Dacia Duster är den bästa bil jag har haft. Det handlar om vad man värdesätter helt enkelt. Hög sittställning, bra sikt, ett bagageutrymme som rymmer mycket utan att vara så djupt att jag skitar ner byxorna när jag ställer in matkassarna längst in, en fantastisk dragbil, låg försäkringskostnad och dessutom helt överlägsen totalekonomi även jämfört med en låg småbil. Jag har under ca 55 års tid haft 56 bilar av alla typer och aldrig haft en mer problemfri bil som dessutom passat mej bättre. Mitt stora bilintresse har inneburit att jag farit runt på bilmässor och sparat och läst mängder av bilbroschyrer, prenumererat på bl.a. ViB sedan andra halvan av 70-talet och dessutom skruvat med bilar sedan 60-talet. Att sitta normalhögt d.v.s. så man har benen böjda i rät vinkel som i en vanlig stol är självklart det optimala. Tänk dej att dina matrumsstolar och ditt matrumsbord sänktes 15 cm. Hur skulle det kännas?

#16
Henrik M
2021-01-28 10:24

Glimma: Det var ett goddag yxskaft-svar....du hävdade att den var så snål att det inte gjorde nåt att man körde högre bil, då frågade jag om du kunde säga emot att samma drivlina trots allt hade dragit mindre i en lågbyggd bil, eller hur? Nån respons på det?
Jag har inte sagt något alls om huruvida din Duster passar dig eller inte, jag betvivlar inte ett dugg att den fyller dina behov och dina preferenser för en bra bil. Däremot går det inte komma ifrån, ren fakta, att det är en osäkrare bil än sina konkurrenter. Och komfortmässigt är den med efter, sen kanske den är ett lyft mot vad du haft innan, det vet ju inte jag vad du körde innan. Men ser vi till konkurrensen i klassen är det en osäker bil med dålig komfort, där är även samlad motorpress enig. Inget jag hittar på för att vara taskig om du nu trodde det.
Men vi släpper det.

#17
GF
2021-01-28 10:41

Då det finns att fortsätta småbil för Skoda Fabia. Nya facelift kommer eventuellt årsmodell 2021.

#18
Masa
2021-01-28 11:16

Jag förstår att många (inte alla), som har råd, istället väljer T-Cross - som jag tycker har en trevlig "fyrkantig" formgivning.

#19
glimma-48
2021-01-28 11:47

HenrikM: "Samlad motorpress" vet absolut ingenting om hur jag upplever komforten i bilen. Det är bara trams. Till min kropp är den nära nog perfekt. Trafiksäkerhet definierar jag i första hand som att köra trafiksäkert. Naturligtvis kan vid en krock resultatet bli olika, men betydligt viktigare är hur föraren behärskar körningen. Jag har under ett långt liv kört över 500.000 mil och aldrig orsakat en trafikolycka. Jag har däremot, vid stillastående bil respektive vid långsamtgående buss, 2 ggr blivit påkört och bägge gånger blev den andra föraren naturligtvis dömd och i ena fallet blev han fråntagen körkortet. När jag en gång känner det minsta osäkerhet kommer jag att sluta köra bil. Det är för mej en självklarhet.

#20
Axa
2021-01-28 11:55

Lite tråkigt. Har vid några tillfällen funderat på en Polo som andrabil och vid provkörningar har jag upplevt den trevligare och lite mer vuxen än andra i klassen (Yaris).
Nåja, VAG har andra småbilsalternativ inom koncernen och det lär väl komma fler i storleken men med drivlina i el.

#21
mso 1000
2021-01-28 13:05

Nja för att kommentera glimma-48 så håller jag delvis med Henrik.
Kör jag min gamla octavia1,0tsi halvkombi i max 90km/h på långa landsvägen så ligger jag på 0,4.
Så kaross formen har ändå en väsentlig betydelse.
Dessutom så åker man med tyst komfort vilket man inte gör i en duster :)
Och jag sitter inte på golvet :)

Men jag kan bara hålla med om att det är synd att polon försvinner.
Men förhoppningsvis kommer det mindre el varianter av bilstorleken och av många fabrikat.

#22
A.L
2021-01-28 15:36

År 2018 förolyckades det 324 stycken människor i trafiken och vi körde total 6 842 miljoner mil. Det går alltså 21117284 körda mil per registrerad dödsolycka, vilket är 42 gånger mer än de 500 000 mil som anges i inlägg #19. Så att man själv inte varit inblandad i en dödsolycka trots betydande körda mil utgör ingen garanti eller kan användas som ett argument för att skaffa sig en mindre säker bil eller att själv öka sitt risktagande (som ofta är argumentet).

MVH AL

#23
Henrik M
2021-01-28 16:22

Jag kan inte låta bli att tycka att det är ett märkligt resonemang att bara för att man själv väldigt nonchalant anser sig vara världsbäst bakom ratten så är man "safe" och kan köra osäker bil. Alla andra där ute på vägarna då? De kan inte råka orsaka en olycka man själv hamnar i utan att vara den vållande parten?
I min mening är det de som överskattar sin egen förmåga som är bland de farligare där ute på vägarna.
Sen kan jag ibland undra över de som skryter om hur billigt de åker runt i sin osäkra bil. De har allt 5 kronor lägre milpeng än den säkra konkurrenten t.ex.....ok, och vad är säkerhet och liv värt? Hur beräknar man det? Säg att risken att skadas allvarligt eller dö är 20% högre i den osäkra bilen. Så varje gång man kör sina barn eller barnbarn i bilen riskerar man deras liv 20% högre bara för att spara kanske 5-6000 kronor om året.......är det värt det? Undrar om man tänker likadant om/när olyckan sker?

#24
glimma-48
2021-01-28 16:26

A.L. Varför blanda in dödsolycka när det handlade om alla olyckor. Jag väljer, högst medvetet, en bil som är på kanske 2010 års nivå p.g.a. att den saknar den senare s.k. trafiksäkerhetsutrustningen. Jag väljer enkelhet för att jag lärt mej att detta oftast innebär mindre problem och jag väljer utrustning i så stor omfattning som möjligt som jag själv manuellt hanterar. Jag uppfattar det som mycket tryggare än t.ex. bromsar som plötsligt vill ta över min körning. Att betydligt yngre människor med mindre erfarenhet men med intresse hellre väljer det senaste är också naturligt. Jag hävdar dock att det inte är människans önskemål som förändrar tekniken med allt snabbare och allt mindre testad teknik. Det är i stället "tekniknissarna" som har fått alldeles för stort svängrum.

#25
Axa
2021-01-28 16:58

Att klanka ner på folk som tar billigare och mindre säkra bilar är inte ok. Oavsett om det handlar om ekonomi eller annat.
Tror nog en del försöker vara så jäkla duktiga att påpeka vikten av säkra bilar men i andra sammanhang är helt värdelösa att följa sina egna principer.

#26
Carl Trefalt
2021-01-28 17:01

Men det finns andra småbilar.

#27
Pi
2021-01-28 17:07

Sen kan man ju driva detta med en "säker" bil hur långt som helst - utan att för den skull vara garanterad ett bra resultat vid en allvarlig olycka. Det går inte att gardera sig mot allt här i livet utan det är nog lika bra att acceptera att det är farligt att leva. Och väljer man en stor och tung bil och t ex orsakar en dödsolycka som drabbar den som sitter i den mindre säkra bilen - hur kommer det att kännas ? Till sist så kan man faktiskt påverka riskerna rätt stort genom sitt eget agerande som trafikant - om än inte till fullo. Visst - jag skulle inte heller välja en bil med utpräglat låg säkerhetsnivå men jag väljer inte heller den största och kanske säkrare bilen - allt har trots allt även ett pris. Viss risk får man nog som sagt räkna med om man befinner sig i trafiken.

#28
mso 1000
2021-01-28 17:25

Ja alla nytillverkade bilar är väl förhållandevis säkra men såklart 1200 kg front mot front mot 2200 kg blir väl inte bra men det skall ju inte hända.
Och andra sidan så så dör vi i covid och cancer och där hjälper inga pengar i världen.
Nä tänk sunt i bilköpet och kör sunt det är nog bästa receptet.

#29
Henrik M
2021-01-28 17:33

Axa: Ingen som klankat ner, jag ställde en undran om hur man tänker när man gör det valet.....vart går gränsen t.ex. när det lägre priset är värt en högre risk? Likaväl kan man såklart vända på det och fråga sig hur mycket extra får den mindre risken värderas om man går på andra hållet?
Personligen skulle jag aldrig köpa en bil som är sämre än snittbilen t.ex. ens som andrabil, då vet man ju direkt man har ett underläge i trafiken....för hur bra man själv anser att man är, (sen är ingen felfri även om en del verkar tro det), så finns det andra där ute som kanske har en dålig trafikdag och ställer till det.
Sen har jag av egen erfarenhet märkt hur otroligt mycket mer utvilad och alert jag kommer fram efter 20-50 mil i en bil med kombinationen bra komfort och allehanda säkerhetssystem och semiautonoma funktioner kontra en okomfortabel bil där allt måste skötas självt och tycker det är värt merkostnaden.

#30
Axa
2021-01-28 18:33

Henrik
Men den riskbedömningen måste var och en stå för. En del kanske gillar att köra glidar-mc i T-shirt och störtkruka...

#31
Henrik M
2021-01-28 18:42

Självklart Axa: Därav min undran.....hur tänker de som väljer t.ex. en osäker bil? Eller tvärtom tycker en säker är värd mer? Hur tänker folk där ute? Vad får säkerhet kosta? Och hur värderar man den risken?

#32
glimma-48
2021-01-28 18:55

Henrik M: Om du såg min lista på 56 bilar jag ägt från årsmodell 1957-2017 så förstår du nog att jag gjort en "trafiksäkerhetsresa" av stora mått under alla dessa år. När man läser om de nyaste och tekniskt mest avancerade bilarna och alla de problem som följer med att gå i bräschen för dessa så borde det finnas en viss gnutta av förståelse för de val jag och många med mej gjort och gör.

#33
Henrik M
2021-01-28 19:23

Glimma: Vi lägger ner den här diskussionen då du uppenbart tar det jag skriver som nån form av kritik och totalvägrar svarar på det jag ställer mig undrande till.
Men kort, jag respekterar att du väljer en osäker bil, men nej absolut noll förståelse till valet. Sen ditt sista inlägg, det finns ju faktiskt ett mellanting mellan det absolut senaste och de bilar som ligger efter i utvecklingen.
Men trevlig kväll på dig, nu lämnar jag denna diskussion.

#34
Pi
2021-01-28 19:27

Ett större säkerhetsproblem än mer eller mindre säkra, moderna bilar är nog de som åker tvåhjuling i trafiken och inte minst MC. Och även 4-hjulingarna som blivit så poppis. Där kan man tala om högre risk. Har själv åkt MC en stor del av livet men det gör inte riskerna mindre. Nu har jag dock slutat eftersom jag tycker att man skall vara försiktigt med 2-hjulsåka i högre farter när man blir äldre.

#35
Axa
2021-01-28 19:41

Henrik
Jag tror det handlar bland annat om hur trygg man känner sig i en viss typ av bilmodell, eller vid val av andra aktiviteter, tex mc-körning.
Jag skulle aldrig sätta mig i en mopedbil men har inga problem att sätta mig på en tung mc.
Folk är olika en del köper på sig otaliga försäkringar och tar alla vacciner som går vid en charterresa till Spanien. En del åker till andra sidan jorden på sistaminuten utan det nämnda.

Vad gäller bilval så nöjer sig nog de flesta med tex en Polo för att pendla med dagligen och där snitthastighet kan var under 50 km/h utan att vara rädda för sina liv medan andra prompt ska ha en XC90 för att det kan hända någonting när de parkerar om bilen på garageuppfarten.

#36
A.L
2021-01-28 20:46

Glimma-48. Om vi räknar på antalet lindriga olyckor hamnar vi på c:a 342500 mil/olycka och med din två kollisioner inom 500 000 mil (#19)tycks du följa medelvärdet ganska väl (även om det slumpar sig givetvis). Men det finns (tvärtemot dödsolyckor som är en totalredovisning) osäkerheter i de lindriga incidenterna så de bör tolkas med en viss försiktighet.

Vad det sedan gäller ert bilval är det givetvis helt upp till dig. Jag tror ingen påstått något annat. Dock är det faktiskt felaktigt att tro att en egendefinerad körskicklighet kan kompensera för de trafikskehetsvinster hjälpsystem medför. Det är nämligen inte helt sant.

MVH AL

#37
Axa
2021-01-28 20:48

AL
Statistiken visar en bild av hur det ser ut på gruppnivå och kan inte säga något om eller peka ut särskilda individer. Vad gäller risk för olycka så varierar risken med olika faktorer där jag skulle tro att körstil och erfarenhet har en korrelation med olycksrisk.

#38
A.L
2021-01-28 21:15

Axa. Ja det är helt rätt och en god poäng. Redovisning av data medger inte en individuell bedömning utan speglar generella förhållanden ute i trafiksystemet.

Dock om vi jämför de generella förhållandena med det individuella så tycks de stämma ganska så bra överens. Likaså kan man inte påstå att en viss andel körda olycksfria mil är någon garanti för att det skall finnas utrymme att öka sin risk (exempelvis genom högre hastighet, onykterhet eller genom att medvetet välja en mindre säker bil).

Edit; slår man ut den genomsnittliga risken och kvantifierar olika fordonsegenskaper kan man - på en medelnivå -faktiskt räkna om skillnaden mellan att färdas i en säker bil och inte. Den variationen adresserar också skillnader mellan olika förare och deras relativa risknivå.

MVH AL

#39
Axa
2021-01-28 21:31

AL
Nej, man kan inte garantera något och särskilt inte utifrån antal olycksfria mil. Men nu tänker jag mer på olycksrisk och förares körstil och erfarenhet. Det finns ju en anledning att unga män oftare än andra hamnar i olycka.

#40
John2008
2021-01-28 23:34

Trist att Polo läggs ned, utan att det finns en vettig arvtagare! Storleksmässigt och på andra sätt borde Polo kunna passa och tilltala en hel del köpare och användare.

Jag var ett tag intresserad av en gasdriven Polo TGI, men den fanns enbart med 5-växlad manuell låda, så det fick vara. Hoppas att VW ID.2 med eldrift som ska komma först år 2025, kan vara ett bra alternativ.

#41
A.L
2021-01-28 23:25

Axa. Ja om man tittar på förhållandet mellan olyckor (räknat som dödsolyckor och allvarligt skadade) så finns det sådana samband. Då kan man se att förare som i genomsnitt kör mer också har en läge risk (i relation till sin exponering) än de som kör mindre. Men data är inte fullständig eftersom att de som kör mer också (regelmässigt) har nyare och säkrare fordon (inte minst förmånsbilar som har en mycket låg dödsfrekvens)än de som kör kortare sträckor.

Unga män är mycket riktigt en grupp som har en högre generell risk än andra grupper. Man brukar koppla det till att de oftare än andra kör långt utanför systembegränsningarna och i högre grad än andra är påverkade av alkohol samt - inte minst - färdas i äldre omoderna fordon. Adderar man dessutom deras lägre erfarenhet blir deras relativa riskpåslag mycket högt. Exempelvis har man kunnat visa att när en "normal" förare kör med alkohol i kroppen så ökar risken med en faktor två vid 0,5 promille, en faktor fem vid 1,0 och en faktor 30 vid 2,0. Hos unga män ser däremot riskförändringen betydligt värre ut. Där har vi en ökning om en faktor 500 vid 0,5 promille. Siffrorna är dock några år gamla. Skälet till detta anges till kombinationen av omdöme, erfarenhet, sämre fordon och alkohol. Kombinationen av olika risker kan alltså inte adderas utan tycks snarare multipliceras!

MVH AL

#42
SnookerPro
2021-01-29 03:07

Jag är inte helt med på ditt resonemang, A.L. En parameter som är svår att "beräkna" är attityder, och de är inte oväsentliga i sammanhanget. Attityden är mångdubbelt sämre idag än för bara ett par årtionden sedan. Den allmänna moralen likaså. Vad som beror på vad är inte lätt att förklara.

En annan sak som du inte tar hänsyn till är att ungdomar idag har betydligt mer pengar - och lättare kan få tillgång till pengar (låna) - än förr. Så, sämre/äldre/omodernare fordon? Nej, långt ifrån! Jag ser på grannars och bekantas barn som nu börjar ta körkort: Bilar från 2013 till 2018 är mer regel än undantag. Jag hävdar bestämt att dagens ungdomar har betydligt bättre standard på sina bilar än vad vi 60-/70- och 80-talister hade när vi gav oss ut på vägarna (relativt sett, givetvis) - på den tiden, då det inte ens var lag på vare sig bilbälte eller vinterdäck och då hastigheterna dessutom var betydligt högre än idag - ackompanjerat av avsaknaden av tusentals plåtpoliser (jo, jag vet: Det fanns Trafipax och på stativ ställda radar)!

#43
Styggavargen
2021-01-29 08:26

Jag behöver inte ens kommentera, ni vet min ståndpunkt i frågan.

#44
Hannnah
2021-01-29 08:49

Näst sista Polon var väldigt bra i sitt segment, vettig prisad också. En tillräckligt utrustad bil på 140k. Sen blev den större och mycket mycket dyrare. Anledningen att folk inte köper den nya modellen är inte suv eller crossover utan priset. Att marknaden inte vill små bilar eller vanliga kombi och sedaner är bara nonsens. Tillverkarna vill helst sälja bilar med större marginaler och där utbudet är enorm.

#45
A.L
2021-01-29 08:56

SnookerPro: Det som går att visa är att fordonsbeståndet generellt fått en väsentligt högre säkerhet allt sedan början av 2000-talet. Hos vissa tillverkare har den positiva utvecklingen slagit igenom tidigare än hos andra, men på total nivå brukar man säga att efter årsmodell 2010 (ungefär) så är risken för att dödas i en personbil mycket liten, i alla fall så länge man kör enligt gällande regelverk.

Om vi tittar i SCB:s fordonsdatabas perioden 2001-2018 kan vi se att det finns 4,870 miljoner fordon ute på vägarna. Av dessa utgör andelen i den "säkra gruppen" (tillverkade efter 2011) 2,3 miljoner. Majoriteten tillhör alltså inte de säkrare fordonen som å andra sidan inte kör lika mycket (vilket ju är det relevanta i sammanhanget).

Och bryter man då ner det kan man också se att yngre förare och framförallt unga - svarar för 13% av dödsolyckorna (varav 70% sker i bil) medan de ändå bara står för några procent av det totala trafikarbetet. Omräknat i risk hamnar därför unga förare i den absoluta toppen - så länge vi utgår från skador i fordon (d.v.s inte inkluderar äldre som blir påkörda).

Generellt har du helt rätt i att risken över tid har sjunkit och det rejält. Huvudförklaringen till det (c:a 85-90%) är säkrare vägar och fordon.

MVH AL

#46
Pi
2021-01-29 10:12

Kanske borde vi koncentrera diskussionen i just denna tråd lite mera runt artikeln och inte runt allmän trafiksäkerhet - den diskussionen kanske passar bättre i Forumet.
Hursomhelst - den aktuella generationen av Polo är som några redan nämnt en trevlig bil i B-segmentet och av alla jag kört kanske den trivsammaste. Och många B-segmentsbilar är inte heller speciellt obekväma att ta sig i och ur och i många fall bättre än betydligt större "lågbyggda" bilar.
Visst har den som alla andra blivit dyrare men om jag inte minns fel så tror jag att den förra året bara såldes i Sverige med DSG-låda och det i sig är väl en del av prishöjningen. Tråkigt att VW trots såpass många sålda bilar drar tillbaka den från den svenska marknaden.

#47
Henrik M
2021-01-29 10:20

Pi är inne på en ganska bra sak som många missar när de gnäller om att saker fått höjda prislappar. Nya bilar idag är ju utrustade på ett helt annat sätt som standard idag än för bara 10 år sen. Så ja, grundpriset kanske är 15-20 000 kr högre idag men de har ju med en helt annan standardutrustning idag både vad gäller komfort som säkerhetshöjande utrustning.

#48
A.L
2021-01-29 10:47

Det är ju dock inte volymen som avgör huruvida man skall fortsätta att sälja en produkt utan lönsamheten. Polo är en lågmarginalprodukt. Med de höjda versionerna ser Volkswagen (och bilbranschen i stort) en möjlighet att öka marginalerna i segmentet och då väljer man förstås också den vägen.

Förlora pengar vill ju ingen.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.