Bild
Nästa artikel

Volkswagen prispressar e-Up

Nyheter

Mer mil för mindre peng i nya versionen av den eldrivna småttingen.

Batteriets kapacitet har ökat från 18,7 till 32,3 kWh i nya e-Up. Det ska ge en räckvidd på 26 mil, vilket är 10 mil mer än förut. 

För att den inte ska hamna i skuggan av biltillverkarens kommande storstjärna ID.3 har Volkswagen valt att ge nya e-Up ett lägre pris än förut. Gamla e-Up hade ett riktpris på 285.900 kronor och nya versionen kostar från 273.600 kronor, före klimatbonusen på 60.000 kronor. 
 

Bilen kan snabbladdas med 40 kW och uppskattningsvis tar det en timme att fylla på upp till 80 procent i batteriet. Via laddbox tar det upp till fem timmar att tanka fullt. Laddförloppet kan följas via smartphone-app och där kan man också förprogrammera uppvärmning eller nedkylning av kupén. 

Bland standardutrustningen finns filhållningsassistent och parkeringssensorer. I bagageutrymmet får det plats 251 liter. 

Nya e-Up börjar säljas i början av oktober och första bilarna når Sverige under första kvartalet 2020. 

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen e-Up?

Kommentarer

#1
2019-09-16 13:22

Nja, lockar inte. Nu kommer det nya småbilar med 50 kWh som laddar 50-100 kW. Förvisso i B-segmentet och inte A, men jag tror inte på A-segmentet. Allt fler bor i städer med väl utbyggd kollektivtrafik, vad ska de med en liten bil till? Köra till landet? Då räcker inte 32 kWh långt. Och så ladda en timma för 80 procent... En Peugeot e-208 har 50 kWh och laddar 30 min för 80 procent.

Kommande Fiat e-500 i premium-segmentet tror jag kan vara något för rika i städerna som känner sig för fina för buss, spårvagn eller pendeltåg. Men en e-Up har inte den statusen för att attrahera målgruppen.

#2
2019-09-16 13:36

Hade jag haft behov för en andrabil så hade jag absolut övervägt denna.
E-UP upplever jag som bra ihopskruvad och väldigt lättkörd (iallfall den förra generationen) tror knappast denna förbättring ändrat detta.
Lär säkert också kunna fungera bra som pool-bil i kommuner och liknande.

#3
2019-09-16 13:52

Med tanke på att den konkurrerar med fossilbränsledrivna bilar i denna storleksklass så borde nog priset krupit ner mot 230.000 kr-strecket före subventionerna för att bli ett seriöst alternativ för köpare av 2:a-bilar.

#4
2019-09-16 13:56

Elbilarna blir snabbt bättre och billigare nu. Likaså var det i början på persondatorn för några decennier sen, man fick köpvånda inför den snabba utvecklingen. Det känns som om de bara några år gamla elbilarna kommer att rasa i andrahandsvärde, och bli snudd på osäljbara.

#5
2019-09-16 13:58

Fascinerande att €22000 i Tyskland (före avdrag) blir lika mycket efter bonusen här.
Škoda CITIGOe iV kostar €20 950 i Tyskland och SEAT Mii €20 650.
Vad blir det i Sverige? 265?

#6
2019-09-16 14:03

Raphael, fast e-208 kostar nästan en hundring extra, blir ganska dyra mil mellan stoppen...

#7
2019-09-16 14:07

LM, typ 248' får jag det till;
22000 € minus tysk moms + svensk moms
Sedan vet jag inte om vi får något mer i utrustningsväg i form av "kallt land" som inte är med i det tyska priset 22000€

#8
2019-09-16 14:08

Prissänkningen i Tyskland var nära €5000. Jag har lite svårt att få ihop det matematiska i att det bara blir 12000 kr prissänkning av det svenska priset. Kanske man vill styra försäljningen till ID.3 istället?

#9
2019-09-16 14:15

Se där - 5000 Euro lägre pris borde innebära runt 230.000 kr - ungefär det jag tycker att den borde kosta före subventioner.

#10
2019-09-16 14:19

Norska priset är 179 900 NOK (utan moms), vilket blir ca 245 000 SEK med svensk moms och valutaeffekt.

#11
2019-09-16 15:22

Det måste vara vagnskadegarantin som kostar...*ironin flödar*

#12
2019-09-16 16:09

Robban, riktpriset på Peugeot e-208 är 31 000 euro för Active-versionen - detta gäller i Europa. Sen kan det skilja sig lite mellan olika marknader pga olika momssatser etc. Men runt 31 000 euro är priset. I Storbritannien ligger priset på 25 050 pund efter avdragen miljöbonus (28 550 pund utan avdragen miljöbonus). Peugeot i Sverige har inte släppt några officiella priser än för den svenska marknaden. Genom att e-208 lanseras i Sverige först under våren 2020 så finns det ingen panik med att prissätta den just nu för Sverige. 


#13
2019-09-16 16:11

Up:en är bra ihopskruvad bil.
Jag har en som jag är sjukt nöjd med.
Fyra personer åker helt ok, med tanke på storleken.
Snål, smidig och lättparkerad är saker som är positivt. Det dåliga är bullret med fulldubbade vinterdäck. På sommardäck är den tyst.

#14
2019-09-16 16:37

E-208.... Från 359900

#15
2019-09-16 16:40

Naken plåt på dörrsidorna och ratt som bara är justerbar i höjdled. Dessutom inga skärmar i bilen. VW utgår från att kunden installerar sin egen smartphone ovanpå panelen i en särskild hållare, och så har de en app som visar den info om batteristatus etc som andra tillverkare gör med integrerade skärmar. Billigt helt enkelt, väldigt billigt och naket och enkelt gjort. Och fortfarande bara vanliga instrument, knappar och reglage.

#16
2019-09-16 16:47

Up har bara en miniskärm under temperaturreglagen, som är mindre än skärmen i en vanlig telefon. Helt klart är bilen gjord för att kunden ska använda sin egen smartphone i hållaren på panelen. Känns inte så trafiksäkert med så små skärmar. Konkurrenterna är bättre här.

#17
2019-09-16 17:30

Det är bra att de "måste" sänka priset och samtidigt ge mer mil för pengarna, ett sundhetstecken från marknaden. Det börjar bli/komma ett utbud som tvingar biltillverkarna att anpassa sig till efterfrågan. Tidigare har de verkligen kunnat sätta vilket pris som helst, nu funkar inte det längre. Rent av så börjar det gynna oss kunder, även om det är en bit kvar till rimliga/svensson priser för en elbil.

#18
2019-09-16 17:37

Haha Raphael, de har åtm satt ratten på rätt ställe!
Det kan man ju diskutera om Peugeut har gjort...

Jag har allt inkl. Navigation på displayen som kom med bilen. Det fungerar perfekt. Vet dock att inte är så på senaste årsmodellena.

#19
2019-09-16 18:01

Jag åkte i en Up för första gången för några veckor sedan.
Synd att de inte tar bort den fåniga mittkonsolen så det får plats ett par ordentliga stolar.
Men jag tror att e-Up kommer att sälja avsevärt fler bilar i Sverige än franska konkurrenter, även om de franska är väl så bra har de ett rykte, speciellt när det gäller elektronik, som får många att tveka.
Och detta oavsett vad Raphael anser!

#20
2019-09-16 19:56

Peugeot kanske inte har sagt något men Corsas pris är klart, däremot väljer man att INTE ta in grundmodellen med lägst pris, utan börjar med nr 2 med mer utrustning, trots att redan grundmodellen har mycket utrustning.
Hade man tagit in den billigaste modellen hade priset blivit ca 275 000 - efter bonusen.

Däremot ser det ut som Peugeot kanske kommer att göra billigaste modellen tillgänglig i Sverige, den ser dock ut att bli dyrare än motsvarande Corsa kunde ha blivit.

Lite svårt att se hur man tänker med en sådan profilering, kanske utgår man från att ingen skulle köpa en Corsa i Sverige i vilket fall, oavsett hur lågt pris, så då kan man lika gärna ta in en lyxigare och sälja samma handfull ändå.

Medan Peugeot räknar med att sälja massor.

#21
2019-09-16 19:27

Såg en annons på blocket där man kunde beställa en e208 fr. 359000kr.

#22
2019-09-16 20:24

359000 för e208 står det också i Teknikens Världs artikel. Då ter sig up prisvärd i jämförelse. E-208 blir enligt TV även 10000 dyrare än instegsversionen av ID.3, som är en rymligare bil.
Tur att smaken är som baken och valen fria :)
Har provat en Up med 1.0 T. Kändes oväntat rejäl för sin lilla storlek.

#23
2019-09-16 20:28

Apex, Peugeot i Sverige har inte släppt några priser officiellt än. Det finns en återförsäljare i Skåne som har gått ut med pris, återförsäljarna är fria att sätta sitt pris. Men att beställa en från en ÅF i Skåne nu, när Peugeot i Sverige inte har släppt några priser än, det är att bli lurad. Den säljaren försöker casha in på ett stort intresse nu medan Peugeot själva fortfarande räknar på de svenska priserna.

#24
2019-09-16 20:38

Lima, det står i Teknikens Världs artikel att priset kommer från en annons av en ÅF söderut. Det är en ÅF i Helsingborg som har satt sitt eget pris, det är inte Peugeot Sveriges priser.

Jp är en bil i A-segmentet med 26 mils räckvidd och 38 kWh batteri som laddar 40 kW och 80 procent på en timme. Och med naken plåt i dörrarna och mekaniska mätare.

E-208 är en större bil i B-segmentet, den har 50 kWh batteri som räcker 34 mil WLTP och laddar 100 kW så det tar en halvtimme att ladda 80 procent och inte en timme. Och den är mer välutrustad och ombonad än e-Up med en helt annan materialkvalitet på inredningen och stora färgskärmar för info om laddning och batteristatus och navigator till närmaste laddstation.

Och den har en ratt som även kan ställas i djupled och inte bara i höjdled.

#25
2019-09-16 20:39

Ja, det stämmer och ser jag på Peugeot e-208 prisuppgifter är inte fastställt i nuläget.
https://teknikensvarld.se/sa-mycket-kostar-peugeot-e-208-i-sverige/

#26
2019-09-16 20:39

Peugeot lär väl snarare avvakta andra tillverkares prissättning än att de "sitter och räknar" skulle jag tro. För att bedöma vad marknaden är villig att ge för deras produkter.

#27
2019-09-16 20:39

Och priserna på e-208 får vi återkomma till när agenturen har släppt en offentlig prislista.

#28
2019-09-16 20:43

Pi, den lanseras till våren i Sverige. Mycket kan hända på marknaden tills dess. Jag skulle inte beställa en idag, jag skulle vänta till våren. Det kommer finnas bilar tillgängliga för PSA kan enkelt anpassa produktionen av de olika varianterna efter efterfrågan. Finns ingen anledning boka upp sig idag på en bil som lanseras i Sverige först till våren.

#29
2019-09-16 20:50

För mig känns det som om max 250000 hade varit mer ok för denna bil(före bonusen)
Men....det är inte kvartal 1 2020 ännu...

#30
2019-09-16 20:55

Nästa år är priserna lägre än den som köper något nu. Det tror jag. Så kan man vänta så är det nästa år man ska köpa elbil.

#31
2019-09-16 21:01

Peugeot kommer sälja e-208 på sportighet och komfort, den handlar om körglädje och vägegenskaper som en gocart. Inte riktigt samma målgrupp som en Up.

#32
2019-09-16 21:31

När vi ändå pratar priser, Corsa E får priset 349 900 kr i ett välutrustat basutförande. Honda E, som storleksmässigt är närmare Up, kostar 370 000 kr och klarar bara 20 mil. Mini E kostar från 359 900 kr och den är ju inte imponerande på något sätt. Och den är mindre än e-208/Corsa E.

Men jag tror priserna sjunker till våren.

#33
2019-09-16 21:33

Up är en VW och 208 en fransk uddabil. Den senare lär ha sämre andrahandsvärde så att det ska gå att ta mer för den är orimligt. Några entusiaster kanske köper den och några till med bristande ekonomiskt sinnelag.

#34
2019-09-16 22:48

Om och när VW Up kostar max. 200 000 kr (före bonus) och har räckvidd på minst 60 mil, så skulle jag på allvar vara intresserad. Kan det kanske bli år 2025?

#35
2019-09-16 23:15

...och vem har behov av 60 mils räckvidd i en A-segments-bil ? Låter i mina ögon helt befängt och inte minst att belasta en i grunden lätt bil med ett bamsepaket med batterier.

#36
2019-09-17 00:32

Pi, det ska tilläggas att jag utgår från de s k solid state-batterier som kommer vara betydligt lättare, lagra mer kWh per kilo och vara billigare än dagens batterier (lithium-ion).

#37
2019-09-17 00:47

"Corsa e får priset 349 900 kr i ett välutrustat basutförande."
Välutrustad - men "basutförande" är det inte, den också välutrustade "basmodellen" kommer inte till Sverige.

#38
2019-09-17 07:45

Mäkinen, nu är ju 208 Peugeots storsäljare. Det är ju faktiskt därför som PSA satsar på en elektrifierad 208 eftersom det är Peugeots mest sålda modell.

Up och 208 ligger i olika storleksklasser. 208 har inte bara mer utrymme för passagerare och ett större bagageutrymme. Den har även kraftigare motor, snabbare acceleration och en välstoppad interiör med premiumkänsla (enligt journalister som känt på bilen) samt högre utrustningsnivå. Up är en pappig bil med hård plast och naken plåt.

Det är orimligt att 208 ska kosta som en Up. I Europa så har ju 208 sålt betydligt mer än Up. 208 konkurrerar med Polo, ligger i samma storleksklass.

Jag är tveksam till A-segmentets framtid, för de fungerar inte lika fint på långfärd som B-segmentet och större. Och för stadsbruk så åker man kollektivt istället för att ta bilen. Allt färre stadsbor skaffar bil idag. Och när de behöver bil för att ta sig till stugan i fjällen på sportlovet så kommer de knappast göra det med en Up. Då hyr de en större bil.

Jag ser inte någon marknad för Up.

#39
2019-09-17 07:49

N-iklas, för den svenska marknaden så blir basversionen den version som Corsa E kommer i. Även om det finns en enklare basversion utomlands. ”basversion” är ett vedertaget uttryck för den version som är den billigaste i prislistan i Sverige. Vi kan ju inte kalla det för ”mellanversion” i Sverige när det inte kommer en version under den, då är det ju ingen ”mellanversion” här i Sverige.

#40
2019-09-17 08:44

Raphael: Är det PSA:s egna siffror att e-208 ska ladda 0-80% på en halvtimma? Eller är det du som tror den ska göra det? Efter många inlägg från dig kring elbilar nu på sistone så tror jag du skulle behöva ta reda på lite mer hur det faktiskt fungerar och inte bara efter ditt eget huvud. Bara för att en elbil kan ta emot en viss laddhastighet som max så innebär det inte att den gör det över hela laddningstiden från tomt till fullt batteri, det är därför folk som kör elbil mest pratar om vikten av en vettig/användbar laddkurva. 2 elbilar med samma storlek på batteri samt samma möjliga maxladdning kan ta helt olika tid på sig att ladda 0-80%, helt beroende på hur laddkurvan ser ut.

#41
2019-09-17 08:59

John2008 - vi skall nog vara lite försiktiga med att tro på nya batteri-kemier som de facto inte finns i produktion ännu i nån enda volym-applikation - såvitt jag sett i alla fall. Det tar tid från labbmiljö till dess något hamnar i en såpass krävande applikation som i en bil och där tillverkarna lämnar långa garantier. Dagens LiIon-batterier är liksom inget nytt i sammanhanget - dessa har funnits väldigt länge i "enklare" applikationer. Men jag förstår fortfarande inte behovet av 60 mils räckvidd i en A-segmentsbil - det har ju knappt de förbränningsmotordrivna bilarna idag p g a de allt mindre tankarna. Och ett 60-milsbatteri kommer alltid att vara typ dubbelt så tungt som ett 30-milsbatteri - i alla fall själva cellvikten om man använder samma typ av celler. Att sen energitätheten ökar med tiden är en sak men varför stoppa i ett dubbelt så tungt batteri än vad merparten av köparna behöver i den typen av bil ?

#42
2019-09-17 09:19

Jag tror personligen att räckviddshysterin kommer stanna av och folk som tar steget till elbil inser att det inte behövs så stora batterier för det vardagliga och att på långfärd fungerar det bra med att välutbyggt superladdnät, vilket är på väg och fler och fler aktörer börjar bygga sådana. Jag tror att det kommer bli ganska få elbilar som har en WLTP-räckvidd över 60-70 mil. Jag tror att vad gäller D och E-segmentet kommer det landa runt 50 mil innan det stannar av. C-segmentet 40-50 mil WLTP och A och B-segmentet 30-40 mil. Där nånstans tror jag det kommer stanna av. Obs, vad jag tror bara.......kan såklart ha fel.

#43
2019-09-17 09:22

Håller med dig helt i det du säger i inlägg #42, Henrik.

#44
2019-09-17 09:57

Fortfarande 40-tusen för mycket i inköpspris för att kunna tas seriöst, eller 100-tusen utan elbilsbonus

#45
2019-09-17 10:01

Svenne: Utveckla gärna, hur kommer du fram till den slutsatsen? Varför skulle just de 40.000 kr vara det som gör att man inte kan ta den "seriöst"? Skulle gissa på att du kör hem denna redan innan 1500 mil/år jämfört med motsvarande utrustade fossil-Up.

#46
2019-09-17 10:27

Raphael Jo det kan vi nog, de flesta är nog rätt intresserade över orsaken till varför man måste betala 25 - 30 000 mer än nödvändigt - Generalagentens fel.
Och det kanske rent av går att få den andra på beställning om man envisas, men vet man inte att den existerar...

#47
2019-09-17 10:40

Tittar man på beg e-Up på Blocket så verkar det inte som att de håller värdet särskilt bra. Men det kanske snarare handlar om att värdet faller mer i den storleksklassen.
Jämförde med min fossilbil jag nyligen bytte in och den höll betydligt bättre värde trots fler mil jämfört med en något nyare e-Up.

#48
2019-09-17 11:00

Axa: Du kan dock inte jämföra den tidigare e-Up med denna vad gäller andrahandsvärdet. Elbilar med kort räckvidd är tämligen kallare. Denna kommer troligtvis stå sig mycket bättre då den har en räckvidd som fungerar för betydligt fler.

#49
2019-09-17 11:36

Men risken är ju alltid att när man har svaret på t ex andrahandsvärden så förklarar man det med att de nyare på olika sätt är bättre och därmed skulle få ett mindre värdefall. Är dock tveksam till detta - oavsett vilken framdrivningstyp det gäller. Bil som bil - värdeminskningen är nog nästan alltid den tyngsta posten och hittills har ju dyrare bilar i regel inneburit högre värdeminskning i kronor räknat.

#50
2019-09-17 11:48

Visst har du rätt i det Pi att bilar med högre prislapp oftast tappar mest i rena pengar räknat. Det är väl ganska logiskt? Men t.ex. om 2 elbilar är till salu av samma märke och modell och den ena har en längre räckvidd, så självklart kommer den vara attraktivare på marknaden. Samma med utrustningspaket på bilar. Länge kostade en Volvo med Summumpaket 15.000-25.000 kr mer ny än Momentum kostade. Men på 2-3 år gamla bilar så var prisskillnaden ännu större då de med Summum kunde säljas för mer pengar mer än det skiljde nytt. Så där kunde det vara billigare ägandekostnad över tid med en bil med från början högre prislapp. Vilket jag vet en del har väldigt svårt att ta in. Och samma här troligtvis, med mer utrustning och längre räckvidd kommer bilen stå sig bättre än den andre.

#51
2019-09-17 13:39

Jag köpte min e-up! för 284600 kr i mars 2014, fick 40 000 tillbaka av staten, körde 9000 mil, sålde för 118000 minus 9700 till KVD i april 2017. Det är väl 15,15 kr/mil + 2-3 kr i ström och nån krona till i försäkring. Var det dyrt? Som förstabil i vår lilla familj funkade den ypperligt.

#52
2019-09-17 14:42

Fick milkostnad om nästan 27 kr/mil, inkl bränsle, för Seaten.
Att milkostnader för e-Up blir lägre är väl inte konstigt. Vad blir den dock i jämförelse med en bränsledriven Up? Kanske inte skiljer så mycket på mindre bilar?

#53
2019-09-17 14:59

Enligt deklarationen skulle en avgas-up dra cirka 4,0 liter/100 km. Från 2014 till 2017 kostade bensin ungefär 14 kr/liter. Det är 5,60 kr/mil. En vanlig High Up (motsvarande utrustning) kostade cirka 130 000 kr och för två år sen fick man 60 för dem om de gått långt. På samma sträcka som jag körde hade det blivit knappt 8 kr/mil. Jag tror dock att den här beräkningen är lite väl positiv.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.