Bild
Nästa artikel
Volkswagen Passat - vinnare av årets bil 2015!
Volkswagen Passat - vinnare av årets bil 2015!

Volkswagen Passat är Årets Bil 2015

Årets Bil 2015

Volkswagen Passat utsågs precis till vinnare av prestigefyllda årets bil. Så stor blev segermarginalen!

Så här såg resultatet ut efter att journalisterna i åretsbil-juryn röstat. Från Vi Bilägare deltog Tommy Wahlström. 

1. Volkswagen Passat 340 p
2. Citroen C4 Cactus 248 p
3. Mercedes-Benz C Class 221 p
4. Ford Mondeo 203 p
5. Nissan Qashqai 160 p
6. BMW 2-series Active Tourer 154 p
7. Renault Twingo 124 p 

Diskutera: Vann rätt bil?

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#2
2015-03-02 16:35

Grattis VW, nu är det upp till bevis att den är lika bra som vi tror.

#3
2015-03-02 16:36

Motståndet var kanske inte så stort i år, de franska rösterna splittrades mellan Cactus och Twingo som båda är väldigt speciella och charmiga bilar - vilket brukar leda till låga poäng från de nordiska jurymedlemmarna. Ford Mondeo är ny i Europa men modellen är egentligen över ett år gammal. Men nog tycker jag att både Cactus och Twingo innebär mer nytänkande än några andra i finalen.

#4
2015-03-02 16:39

Jag är inte förvånad, det är en bra bil odiskutabelt.
Den eller Mercedes var mina tankar.

#6
2015-03-02 18:20

Raphael: Cactus klarar inte svensk kyla enligt TV, senaste numret. Mondeo har väl också problem med kylan... I de blindas rike är den enögde kung!

#7
2015-03-02 17:27

Håller med Poshpanda om att årets bil brukar bli en flopp, med tror inte att det kommer att gälla Passat. Den är dock inte så speciellt märkvärdig eller nytänkande, men motståndet var ju inte heller så märkvärdigt. Det mest nytänkande i årets omgång var väl att sätta madrasser på dörrarna.

#9
2015-03-02 18:24

Hur kan mercedes hamna på tredje plats? Är det ingen av journalisterna som lyft en mb och kollat undertill? Det är ju rost överallt. Sedan är det bra i övrigt. Om det inte vore för rosten som sagt. Sedan klarar cactus inte svensk vinter. En katastrof enligt teknikens värld senaste test. Den borde därför heller inte blivit tvåa. Passat? Nja både och. Det finns en del som gått långt o klarat sina mil väl men det finns också andra som har problem. Jag tycker kvaliteten är ojämn på volkswagen o då ska den inte bli årets bil omman frågar mej.

#10
2015-03-02 18:27

Vad nu??? Inte ens 100 poäng i segermarginal!!!!
Måste vara nåt fel ;-)

#11
2015-03-02 18:38

Man ser tydligt bristen på utveckling av nya bilar när detta är det bästa bilvärlden kan presentera :(
Framstegen på 80 talet är lååångt borta.

#13
2015-03-02 19:08

Konstigt att BMW inte kom högre.

Att Cactus kom tvåa drar ett löjets skimmer över hela "tävlingen".

#14
2015-03-02 19:10

keoh skriver: "Man ser tydligt bristen på utveckling av nya bilar när detta är det bästa bilvärlden kan presentera :( Framstegen på 80 talet är lååångt borta."

Det beror ju på vad man menar med "bäst". Det är många olika moment som vägs samman i den här "tävlingen" och resultatet av de olika momenten blir "bäst".

Sedan är det inte bara bilvärlden som lider av typ idétorka. Vi ser ju samma sak i till exempel mobiltelefonbranschen, som gick från stora, snabba framsteg till att idag krypa fram vad gäller själva telefonen. Det enda som går lite framåt idag är utvecklingen av mjukvaran och uppfinningsrikedomen vad gäller nya funktioner och appar.

#16
2015-03-02 19:42

Passat som vinnare? Jaha.

Cactusen är den enda bilen som bygger på en ny filosofi. Det är den filosofin, sparsmakat och ekonomiskt men ändå bekvämt bilåkande och bilägande, som kommer att vinna i längden.

#17
2015-03-02 19:46

Mest nytänkande i Cactus, som andra hade jag Mercedes och tredje Twingo. Ett par kändes ju mest som facelift-bilar men snäppet sämre än vad dom var förut. Dessa röstningar har dock ingen som helst betydelse mera, förut var det andra bullar. Biltillverkarna är i en djup svacka när det gäller att få ut bättre produkter än förut (nu har det gått baklänges för de flesta).

#19
2015-03-02 20:05

Nya Passat lanserades i Sverige i slutet av 2014 och försäljningsframgångarna har inte låtit vänta på sig. Under januari-februari inregistrerades 2800 Passat på den svenska marknaden, vilket var 45 procent fler än under motsvarande period 2014.

#20
2015-03-02 20:06

Två nuvarande Volkswagen-modeller har redan vunnit den prestigefyllda utmärkelsen. Polo vann 2010 och Golf 2013. Utöver utmärkelser som Årets Bil, Gyllene Ratten 2014 och Auto Trophy 2014 har Passat också vunnit flera nationella utmärkelser. I Sverige rör det sig om Teknikens Världs Stora Bilpris 2015 och Årets Familjebil 2014.

#22
2015-03-02 20:33

Bwhahaha.
INGEN av bilarna är värda årets bil.
Cactus är ett skämt och resten är vardagsmat.
Det finns INGET nytt och spännande med VW Passat.

#23
2015-03-02 21:21

Fattar inte varför somliga trilskas med att hävda att Årets bil brukar vara en flopp. Det är ju bara att kolla statistiken, så ser man att de flesta har blivit storsäljare.

Ja, Passat är ju redan det sedan länge. Men, så nyskapande...? Nja...

#26
2015-03-02 21:28

Varför tillåts Uno hålla på?

Radera pajasen!

#27
2015-03-02 22:15

De grövsta av Unos syrras brors inlägg är nu borttagna!

#29
2015-03-03 07:26

Hur röstade Tommy?

#30
2015-03-03 07:46

Tommy via Andreas konto:
Hej, varje jurymedlem har 25 poäng att fördela på minst fem bilar. Jag röstade så här: Volkswagen Passat 9 p. Ford Mondeo 7 p. Nissan Qashqai 5 p. Mercedes C-klass 3 p. BMW 2-serie Active Tourer 1 p. Tyvärr blev Citroën Cactus och Renault Twingo utan poäng denna gången.

#32
2015-03-03 18:22

Kör nya Passaten (med vanligt chassi), på vilka vägar du än vill, och sedan strax efter Cactus, tror du blir smått överraskad!? ;)

#33
2015-03-03 19:50

Precis som Golf vinner (och kommer att vinna) Passat i princip alla seriösa tester där den är med. Detta är inte förvånande, då det är en bil som kanske inte är bäst på allt, men mycket bra det mesta. Tydligen tål den svensk vinter, vilket man inte kan säga om tvåan i denna "tävling".

F.ö. så höll t.o.m. den franska juryn med om att Passat var bättre lämpad att bli årets bil är Cactus. Det säger ganska mycket. Cactus är udda och kul (för de som är lagda åt det hållet), men i övrigt är det väl en synnerligen medioker bil tekniskt och utrustningsmässigt sett. Den lär inte få någon uppföljare, om jag får gissa.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.