Bild
Nästa artikel
Volkswagen måste göra reklam för andra bilmärken i USA

Volkswagen måste göra reklam för andra bilmärken i USA

Nyheter

Förklaringen ligger i en uppgörelse efter dieselgate.

Konsekvenserna efter att det uppdagades att Volkswagen fuskade med utsläppsiffror för tre år sedan har försatt tyska biltillverkaren Volkswagen i en smått obekväm situation. De måste nämligen finansiera en reklamkampanj i USA med fokus på elfordon – som lyfter fram konkurrenternas produkter.

I en reklamfilm som refererar till tv-serierna Jetsons och Flintstones syns förutom Volkswagens elbil e-Golf även Chevrolet Bolt, Nissan Leaf, BMW i3 och Hyundai Ioniq.

Nyhetssajten Automotive News skriver att reklamkampanjen har sjösatts av Electrify America. Det är en underdivision till Volkswagen i USA och bildades för två år sedan. Verksamheten har hand om en ekonomisk satsning på två miljarder dollar som ska läggas på att skapa medvetenhet om nollutsläppsfordon bland amerikaner.

Investeringen är en del av den uppgörelse som Volkswagen gjorde med myndigheter i USA, efter att biltillverkaren 2015 erkänt att de installerat otillåten mjukvara i dieselbilar i syfte att manipulera utsläppstest. 

Diskutera: Vad tycker du om reklamfilmen?

Taggar: Nyheter, Volkswagen

Kommentarer

#1
2018-08-14 10:09

Skön reklamfilm och kreativt straff.

#2
2018-08-14 11:01

Haha, vilket straff. Underbart! :)

#3
2018-08-14 11:10

LOL! Fokus i USA när man skall sälja in elbilar är att de accelerar snabbt. Inte ett ord om "utsläpp" :)

.

#4
2018-08-14 11:54

USA är det sjukaste landet i världen. Det handlar bara om att skaffa sig makt och kontroll, som helst ska sträcka sig långt utanför landets gränser. Inte konstigt att världen ser ut som den gör. Titta bara på Mellanöstern och koncentrationslägret i Guantanamo samt alla hemliga fängelser världen över, som vi faktiskt vet att USA har. Genomsjukt.

Och om typ tio år exploderar tidernas miljöskandal när elbilarnas verkliga miljöpåfrestning blommar ut i full prakt. De är ännu för få för att det ska explodera, men tiduret tickar. Tro mig.

#5
.
2018-08-14 15:21

Aningen för sovjetisk idé för min smak.

#6
2018-08-14 16:19

.

#7
1
2018-08-14 17:02

Bra

#8
2018-08-14 19:14

Oavsett vad man tycker om VW så kanske man i detta fall ska tänka ett steg längre.

För den som jublar över denna domen sanktionerar i samma andetag USA:s allt hårdare protektionism och handelstullar på utländska varor.

En linje USA ofta använt sig av, istället för att mordenisera sin inhemska produktion så beskattar man den utländska.

Ett enkelt och populistiskt sätt att på kort tid säkra inhemska jobb men på sikt skadeskjuta sin egen industri som alltmer hamnar på efterkälken tekniskt och ekonomiskt sett.

Men skadeglädjen är ju som bekant den största glädjen.

#9
2018-08-14 19:33

Subaru fick symbolisera det förflutna...

#10
2018-08-14 21:41

Haha, ja det låter logiskt. VW valde ju inte bara att fuska med USA, utan även under 15 månaders tid driva med myndigheterna där också -och detta låter de knappast passera ostraffat =).

Hur går det med de parkerade, återköpta bilarna? Även där fick ju VW en riktig känga då dessa inte får exporteras om de inte modifieras så att de klarar de amerikanska normerna först...

#11
2018-08-15 07:30

Dem glömde förstahandsvalet, tesla.

#12
2018-08-15 08:50

Tror inte detta har att göra med några organiserade sanktioner från regimen av protektionistiska skäl.
Snarare märkligt att denna kampanj lyckats "ramla mellan stolarna" mot bakgrund av att Trump och hans korrupta "träskmonster" rullar tillbaka alla miljö- och förbrukningsdirektiv dom hinner, till förmån för deras uppdragsgivare inom fossilindustrin.
Dom enda som jublar över dom av Trump sjösatta tarifferna på bl.a stål, är Trump själv och hans lågutbildade, okunniga väljarbas på samhällets botten, "sektmedlemmarna".
Dom mer insatta, normalbegåvade, har insett att dessa tariffer kommer att kosta amerikanska jobb( t.ex Harley:s flytt till EU), och höja priset på nödvändiga dagligvaror.

#13
2018-08-15 13:01

Tillverkningen av ett elbilsbatteri kan motsvara utsläppen att köra en dieselbil upp till 25 000 mil.
Det visade en forskningsrapport från svenska miljöinstitutet IVL för ett år sedan.
Men nu har det blivit fart på branschen för att hitta klimatsmarta lösningar, menar Mats-Ola Larsson, expert på mobilitet på svenska miljöinstitutet IVL.
Detta stod att läsa i Expressen den 14 april 2018.
Ett batteri är lika farligt för miljön oavsett om det sitter i en elbil eller i t.ex en rakapparat.

Tillverkningen av ett elbilsbatteri kan motsvara utsläppen att köra en dieselbil upp till 25 000 mil.

Det visade en forskningsrapport från svenska miljöinstitutet IVL för ett år sedan.

Men nu har det blivit fart på branschen för att hitta klimatsmarta lösningar, menar Mats-Ola Larsson, expert på mobilitet på svenska miljöinstitutet IVL.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.