Bild
Nästa artikel
Volkswagen körde om Volvo

Volkswagen körde om Volvo

Nyheter

Tyska biljätten hade fler nyregistrerade bilar under augusti och knuffade ner svenske regenten från tronen.

Branschorganisationen Bil Sweden har summerat hur många nya bilar som tillkom under augusti 2019. Det blev sammanlagt 29.477 nya personbilar, vilket är en ökning med 19,5 procent jämfört med samma månad förra året.

Volvo, som har varit marknadsledande under hela året, fick se sig besegrade av Volkswagen som hade sammanlagt 4.405 registreringar under augusti. Volvo hade 4.142 stycken och förklarar nedgången med att månaden har präglats av semestrar och stängda fabriker. 

Volkswagen Golf blev månadens vanligaste bil.     

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
Klimatbonusbilarnas 10-i-topp augusti 2019

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Kia Optima, laddhybrid, 371 st. 
2. Kia Niro, laddhybrid, 313 st.
3. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 246 st.  
4. Tesla Model 3, elbil, 148 st.
5. Renault Zoe, elbil, 138 st.   
6. Volvo XC60, laddhybrid, 129 st.
7. Nissan Leaf, elbil, 119 st. 
8. Tesla Model S, elbil, 117 st. 
9. BMW 530e, laddhybrid, 81 st.
10. Volvo V60, laddhybrid, 80 st.

Klimatbonusbilar definieras som elbilar, laddhybrider med koldioxidutsläpp max 60 g/km och gasbilar oavsett koldioxidutsläpp, som nyregistrerats från 1 juli 2018.

Taggar: Nyheter
Bilmärkenas 10-i-topp augusti 2019

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel 2019)

1. Volkswagen: 4405 st, 12,6%
2. Volvo: 4142 st, 18,1%
3. Kia: 2255 st, 7,6% 
4. Toyota: 2189 st, 6,4%   
5. Audi: 1779 st, 5,7% 
6. Skoda: 1682 st, 5,5% 
7. Mercedes: 1563 st, 5,8%  
8. BMW: 1552 st, 5,8%  
9. Seat: 1144 st, 2,9%  
10. Nissan: 857 st, 2,2%

Bilmodellernas 10-i-topp augusti 2019

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volkswagen Golf: 1433 st.  
2. Volvo S/V60: 1353 st.
3. Volvo S/V90: 1035 st.  
4. Volkswagen Tiguan: 875 st.
5. Volvo XC60: 804 st.
6. Kia Niro: 703 st. 
7. Volkswagen T-Cross: 635 st.
8. Toyota RAV4: 624 st. 
9. Volkswagen Passat: 598 st.
10. Skoda Octavia: 565 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Kommentarer

#1
2019-09-02 14:22

Jag förstår inte hur Golf kan sälja så mycket. Har de gjort någon ändring utan att jag märkt det?

#2
2019-09-02 14:30

Precis därför den säljer @L.Mäkinen, den har inte förändrats mkt, är extremt vanilj och det passar en majoritet av Svenskarna.
Man vet vad man får.

#3
2019-09-02 14:41

Mäkinen ... kanske för att "Golf 8 utan instrumentpanel" dyker upp snart!

#4
2019-09-02 16:35

Hur Golf kan sälja så bra? Jag älskar min nya Bmw men Golfen jag hade innan var en mycket mer ”well rounded” bil. Den är i sin klass rymlig, lättkörd, bekväm, tyst, har en drivlina till alla och ett svårslaget andrahandsvärde. Jag köpte min golf för snart 2 år och nästan 6000 mil sedan för 100tkr. Den billigaste med motsvarande motor, ålder och mil ligger ute för 105tkr idag på blocket.

#5
2019-09-02 15:42

Samma sak varje år. Volvo bygger inga bilar i juli. VW toppar i augusti. Årets mest förutsägbara nyhet.

#6
2019-09-02 16:27

Golf är en väldigt tyst och trevlig bil, den besitter många bra egenskaper. Lagom av allt, så att säga. Det är dessutom en lättkörd och rolig bil att köra runt med. Jag förstår att många tycker det är en bra bil.

#7
2019-09-02 16:30

Däremot förstår jag inte hur Volvo lyckats sälja så många dyra bilar, men utan leasing och företag så skulle nog inte ens en tiondel av volymen säljas? Speciellt nu när man måste köra bensin, då det inte idag finns någon Volvo modell som är snål på dropparna. Köper man deras hybrider, lär du kunna köra minst 20000 mil innan pengarna är hemräknade.

#8
2019-09-02 18:29

Mnja, återstår att se ifall det är lite nedåtgående för Volvo. Deras högre premiumprissättning kanske börjar komma ifatt nu.

#9
2019-09-02 20:34

Apex: hela begagnatmarknaden har blivit dyrare.
Jag köpte en ny bil för tre år sedan.
Alltså 36 månader och 4500mil senare bjuder bilhandlare på den. Värdet har minskat med 28%.
Sedan säljer de den för 40tkr mindre än vad den kostade ny. Just ja, det är en Volvo.

#10
2019-09-02 20:34

Jag har haft några Golf (till och med en diesel) så jag vet att de är funktionsdugliga, men det är långt inne i modellcykeln nu.

#11
2019-09-02 20:37

Mctar
Kan det vara så att folk har det bättre ställt idag och att folk letar efter bättre beg snarare än äldre bilar som rullat 15000 mil plus?

#13
2019-09-03 06:27

Volkswagen behöver sälja många bilar för att ha medel att betala böterna.
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180614/diesel...

#14
2019-09-03 06:30

Vargen: Volvo skall nog glädjas över att de inte lyssnat på dina goda "råd". Då skulle företaget varit försatt i konkurs vid det här laget;-)

MVH AL

#15
2019-09-03 07:24

Är det inte så att vw koncernen har en bil för alla plånböcker vilket tyvärr inte Volvo har.
Skulle gärna ha en Volvo men priset är högre än min budget.

#16
2019-09-03 09:27

Axa: så kan det vara. Sedan så tror jag att allt fler letar nyare beg. än att köpa nytt.

#17
2019-09-03 10:07

Jag upplever VW Golf som en trång bil på förarplatsen. Jag får knappt plats. Visst jag är över medellängd, men det ska väl en så väletablerad bil klara?

#18
2019-09-03 11:03

Instämmer med mso. VAG har en otrolig bredd som få andra tillverkare kan matcha. Allt från små billiga modeller till dyra lyx- och sportbilar.
Ur det här är Golfen nerkokad till en lagombil.

#19
2019-09-03 13:06

Men å andra sidan kommer en massa svenskar inom kort köpa en V60, XC60, V90 etc när tjänstebilsperioden är över. För det är sådana som svensken vill ha.
Såvida inte de fd tjänstebilarna åker utomlands pga den låga svenska skräpvalutan.

#20
2019-09-03 13:49

danska pensionsfonden MP Pension säljer allt oljeinnehav investeringar riktad från olja allt snabbare då kommer det att gå undan men många tomtar på topplistan mumlar fortfarande någonting om elbilar
https://www.di.se/live/pensionsfond-saljer-av-allt-oljeinnehav-passar-in...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.