Bild
Nästa artikel
Volkswagen Caddy fick fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest.

Volkswagen Caddy missar full pott

Nyheter

I senaste krocktestomgången från Euro NCAP får Audi A4, Honda HR-V och Honda Jazz fem stjärnor men Caddy får nöja sig med fyra.

Superminin Honda Jazz är andra bil i segmentet som får fem stjärnor i år, efter att Suzuki Vitara kammat hem full pott i ett tidigare test.

Sedanversionen av Audi A4 har autobroms som standard och systemet får beröm efter att ha fungerat väl i testerna men kunde inte tas med i utvärderingen, eftersom Euro NCAP ska göra detta först 2016. I delmomenten fick Audi A4 ett helhetsbetyg på 90 procent när det gäller skydd av förare och passagerare och 87 procent för skyddet av barn.

MPV:n Caddy missade poäng på att filhållningsassistent inte var standard. Caddy får ändå beröm för att man för ovanlighetens skull i klassen erbjuder autobroms som tillval.

Honda HR-V imponerade i såväl sidokrocktestet som i krocktestet med stolpe, men whiplashskyddet lämnade en del att önska, enligt testteamet.

Kommentarer

#1
2015-11-05 15:00

Fel att inte särskilja krocksäkerhet från säkerhetssystem.
Borde splittas i olika delar.
Tycker tex att ett bra whiplashskydd är mer viktigt än en filhållningsassistent.

#2
2015-11-05 19:22

Man borde testa med kollisioner från sidan och snett från sidan också. Det är långt ifrån alltid som man frontalkrockar med en bil eller ett annat hinder. Och ofta hinner ju föraren väja en aning. Ett frontalkrocktest visar bara om bilen klarar en krock med ett stillastående föremål som föraren frontalkolliderar med.

#3
2015-11-05 19:41

Håller med ENTJ1! Bra whiplashskydd är mycket viktigare än filhållningsassistent. Bor man på landsbygden så är filhållningsassistenten det första man slår av. Åker man ofta längs smala kurviga landsvägar så vill man skära kurvorna. Då vill man inte ha en biljäv... som piper, blinkar och i värsta fall styr en tillbaka i "filen", såvida man inte slår på blinkersen varje gång man korsar en vit linje... Är väl en finess som möjligen storstadsbor uppskattar. Eller?

#4
2015-11-05 19:50

Ja, autobroms och filassistenter och annat elektroniskt bling-bling borde redovisas vid sidan av. Själv stjärnsystemet skall bara gälla hur säker jag är i MIN bild vid en krock.

.

#5
2015-11-05 20:01

+1 på #1
+1 på #3
Och om jag ska tycka något själv så är jag tämligen övertygad om att det blir en likartad krock om du krockar med en likadan bil som din egen (spegelvänt) i 200km/h eller brakar in i en bergvägg i samma fart.

#6
2015-11-05 21:36

Jag vet inte vad det är, men nästan ingen SUV kommer upp i över 90% i skydd av vuxna. Jämför man med många vanliga kombi/sedan modeller så ligger de högre oftast. Volvo är nog ända undantaget i kategori Crossover/SUv segmentet. Någon som vet varför? kortare nos (motorhuv) spelar in?

#7
2015-11-06 06:27

@ Styggavargen

"Jag vet inte vad det är, men nästan inga personbilar kommer upp i över 90% i skydd av vuxna", menar du väl, om något?

Vet inte var du får dina märkliga siffror ifrån men jag gjorde en snabb sökning hos ncap och fann många SUV med vuxenskydd över 90. Ja, de allra flesta får över 90, faktiskt. Däremot hos sedaner så ser det tråkigare ut..

Sedan skall man dessutom inte glömma bort att om man vill ha maximal säkerhet så är det alltid bäst att sitta i den största/tyngsta bilen. Ju mindre bil du har desto större är sannolikheten att den du krockar med har en större/tyngre bil.

.

.

#8
2015-11-06 06:52

Nu är det väl knappas avsaknaden av "lane assist" som enbart gjort att bilen inte får 5 stjärnor. Finns faktisk bilar med 2015 års bedömningar som inte har lane assist men får 5 stjärnor. Allvarligare är att bilen enbart får 58% på fotgängarskydd. Likaså ligger bilen lågt i alla områden. Helt enkelt, den kanske inte är värd mer än 4 stjärnor?

#9
2015-11-06 07:29

@ Mythbuster

Faktum är att den får 84% I vuxenskydd och 78% I skydd av barn, så det är en ganska säker bil för de som kör den. Men perverst nog så återspeglar stjärnsystemet inte detta faktum, då det tar andra, och oväsentliga, hänsyn (såsom lane assist). Euro Ncap har med andra ord blivit ganska meningslöst att bry sig om.

.

#10
2015-11-06 14:54

Låt Honda Jazz krocka med en timmerbil som kommer i 80 km/t så får vi se en småbil "Jazza" baklänges i 79 km/h. Det blir som att köra i en vägg i 159 km/t Då kan man fråga sig om var stjärnorna tar vägen?
Ingen bil som väger mindre än 1100 kg ska få mer än 3 stjärnor i säkerhet om de inte har en inbyggd stålbur på "rallyvis". Man bör kunna kräva att byråkraterna förstår att man inte krockar 40 % av vänstra fronten med stillastående betongblock i trafiken. Det finns andra möjligheter att råka illa ut på.
Det finns faktiskt de som tror att alla "5-stjärniga" bilar är lika säkra oavsett storlek!

#11
2015-11-06 14:55

@Antifeministen

Precis som du själv skriver "Det är en ganska säker bil för de som kör den" Ja, och den fick ett ganska bra betyg också. Det var ju inte ett bottenbetyg, det var faktiskt det näst högsta betyget. Det betyder precis som du skriver, att det är en ganska säker bil. Men att det finns bättre alternativ.

#12
2015-11-06 18:45

Antifeministen m.fl. Eftersom 99.9% av alla förare kör bättre än medelperson (sug på den matematikern) så kommer inte någon av dessa vara inblandade i olyckor. Därför är det extra viktigt att alla utom en själv har bra säkerhetssystem för andra. Som t.ex. bra värde på krock mot gående och säkerhets system som gör att man inte krockar. SOm ni ser, en viss nivå av ironi, men seriöst. Tycker ni verkligen att det bara är intressant vad som händer i bilen. Bor ni i den också? Är själv största delen av dygnet inte i bilen och 100% av tiden i trafiken i närheten av andra bilar (som jag inte vill skall krocka med mig).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.