Bild
Nästa artikel
Mindre kallstarter = bättre luft. Nu föreslås att motorvärmare ska bli mer fördelaktigt att installera.
Mindre kallstarter = bättre luft. Nu föreslås att motorvärmare ska bli mer fördelaktigt att installera.

Vill ha skattefria motorvärmare

Nyheter

Om det vore mer fördelaktigt att skaffa elektriskt bilvärmesystem skulle antalet kallstarter och därmed miljöpåverkan minska, tror politiker.

Som reglerna ser ut nu för tjänstebilister ökar förmånsvärdet om man väljer att installera ett elektriskt bilvärmesystem. Användaren av tjänstebilen bestraffas därmed för att bilen blir mer miljövänlig, anser riksdagsledamoten Penilla Gunther (KD), som lämnat in en motion om att motorvärmare bör undantas från skatt.

Fördelarna med detta skulle bli bättre luftkvalitet. Enligt siffror från Statens Väg- och Transportforskningsinstitut, VTI, står kallstarter för 73 procent av de årliga kolmonoxidutsläppen från personbilstrafiken (CO), 69 procent av utsläppen av kolväten (HC), 15 procent av utsläpp av partiklar (PM) och 7 procent av kväveoxidutsläppen (NOx). Kallstarter står också för hela sju procent av utsläppen av koldioxid, eftersom bilen drar mer bränsle innan den uppnått arbetstemperatur.

Bildelstillverkaren Defa, som bland annat gör elektriska bilvärmesystem, har anlitat nordiska Teknologiska forskningscentralen VTT för att påvisa fördelarna med motorvärmare. Enligt resultaten i VTT:s studie kan moderna diesel- och bensinbilars utsläpp av kolväten och kolmonoxid i princip helt elimineras vid användande av motorvärmare. Andra positiva aspekter är att utsläppen av kväveoxider reduceras kraftigt och att bränsleförbrukningen kan minskas med upp till 2 deciliter per körning.

I motionen nämns att det rullar 250.000 tjänstebilar I Sverige och att de utgör en ökande andel av nybilsregistreringarna.
 
Diskutera: Borde elektriska motorvärmare vara skattefria att installera?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-10-19 11:29

Varför har detta inte uppmärksammats tidigare? Är ingen hemlighet att en nystartad bil drar mycket mer tills motorn blivit varm. En diesel är ännu värre, dessa måste oftast köras längre innan förbrukningen går ned. Speciellt vid kallt väder.

#2
2017-10-19 16:13

Hmm. Skattefritt. Fyller det ens en funktion.
På sista åren har ju bilverkstäderna och även märkesverkstäderna börjat sätta in defa/Calix anliggngsvärare som är på halva effekten och värmer motorn från utsidan och då med dålig verkningsgrad med ett fåtal grader varmare motor.
Förr var det vattenvärmare på 550w som värmde vattnet och numera anliggningsvärmare på typ 350w.
Sanslöst dåligt men verkstaden slipper tappa systemet på glykol och sparar en timme arbetstid men debiterar ändå minst 5000:-
Och löningen är ytterst tveksam för oss konsumenter men bra för installatören.
Tyska och svenska bilar kan man välja bränslevärmare från fabrik och få 70 graders motortemp och varm cupe på en kvart och dessutom som på octavian 5000:- för dragpaketet och bensinvärmare mm och jag tror Opel har liknande pris.
Fattar inte att det inte är standard med bränslevärmare i Sverige med vinterklimat.
Och då man kan se eftermarknads montage på vissa japanare, fransoser mfl som kostat 25-35 tusen och man ser borr spånet kvar på instrument panelen och dubbelhäftande tape.

#3
2017-10-19 11:53

Varför endast på nya tjänstebilar? Den som har förmånen att kunna plocka ut en ny tjänstebil, oftast i 3-400 000 kronors klassen, borde ha råd med den lilla kostnad som en elektrisk motorvärmare medför.

Om KD-politikern verkligen menade allvar med sitt miljö-utspel borde ALLA bilar, nya som gamla, få skattefri/momsfri/gratis installation av elektriska motorvärmare i så fall.

#4
2017-10-19 13:06

Med tanke på att vi är i en övergång till batteribilar är det ju bara bra med fler värmaruttag/ladduttag. I båda fallen gör den nytta.

#5
2017-10-19 15:02

Tidigare har det väl varit en komfortpryl som man själv satt i för att slippa kliva in i en kall bil.

Miljövinsterna har ju alltid funnits där, och vi som uppskattar motor och kupévärmare använder ofta dessa frekvent vintertid.

Har på min A6:a från 2014 både dieselvärmare och motor(blockvärmare) och kupévärmare. Superbekvämt skulle jag säga, aldrig att man har fukt invändig i bilen heller.

#6
2017-10-19 19:35

Jag kör inte bil för att vara miljövänlig. Jag kör bil för att det är bekvämt. Om alla tjänstebilar enbart var snikutrustade billigaste möjliga, så visst. Då kan jag acceptera att värmare ska skattebefrias.

Iom att tjänstebilar redan är gräsligt subventionerade, så säger jag nej. Betala vad det kostar eller köp din bil för egna pengar.

#7
2017-10-19 19:36

Motor- och cupévärmare har jag haft i mina bilar sedan 70-talet. Har aldrig reagerat på kostnaden, utan som en självklartet precis som dragkrok.
Tror nog att det är mer en ironi från KD, med MP:s alla små fjuttigheter. Istället för en långsiktig och effektiv plan.

#8
2017-10-19 19:43

Ett par saker om motorvärmare. De minskar slitaget på bilen (minskade antalet kallstarter), de gör att värmen kommer snabbare och imma försvinner snabbare eftersom motorn får arbetstemperatur snabbare. Dessutom minskar de utsläppen av HC och CO som är ett problem för miljön även om man kör med miljöbränsle. Dessutom slipper man exempelvis kärv växellåda.

Kom bara ihåg att dubbla tiden det står i körkortsboken!

Så tycker absolut det är en bra idé att inte låta dem höja förmånsvärdet.

#9
2017-10-20 00:31

Frågan är hur man gör med fastighetsägare som inte vill installera elektriska uttag vid parkeringsplatser. Jag har påpekat för min fastighetsägare av och till i över 10 år att uttag kan vara bra, men inget händer. Har haft värmare och kupévärmare installerat i min bil hela tiden, men tänker nu ta bort och sälja utrustningen.

#10
2017-10-20 07:17

5000 för en motorvärmare? Seriöst, fokusera på viktiga frågor istället.

#11
2017-10-20 08:48

Fokusera på viktigare frågor??

Saxade detta från en kille som kollat upp sin förbrukning till jobbet resorna.

Så kan vi i Sverige tanka 80 miljoner liter mindre i våra bilar under ett år.

Ett högst ovetenskapligt motorvärmartest och funderingar, men ändå…

Jag har en normal bil, snart 5 år gammal och 12000 mil på mätaren med en 2 liters euro 5 dieselmotor. Jag har jämfört skillnaden på bränsleförbrukningen med och utan elektrisk motorvärmare motor på morgonen på väg till jobbet i min bil. Temperaturen har varit runt noll varje morgon jag har testat.

Utan motorvärmare var den genomsnittliga bränsleförbrukningen enligt färddatorn 0,86l/mil efter den första milen.
Med en Calix motorvärmare (Slangvärmare som värmt kylvätskan i knappt 2h) drog bilen 0,65 l/mil på samma sträcka, en besparing på 2 dl eller om man så vill, 25%.

Ekonomiskt tar bränslebesparingen ut kostnaden för elen att förvärma motor och kupé, en noll affär rent ekonomiskt. Komforten att sätta sig i en varm bil var ju däremot lätt värt några kronor, en besparing alltså :-).

Utöver komforten är det faktiskt vår miljö som får den största besparingen, bara min bil drar ca. 40 liter mindre diesel till och från jobbet under en hel vinter när jag förvärmer motorn med min motorvärmare från Calix.

I Sverige finns ca. 5 miljoner bilar i trafik, om 2 miljoner av dessa används varje vardag för att åka till jobbet och alla skulle använda en elektrisk motorvärmare skulle vi tanka 80 000 000 liter mindre per år, ja du läste rätt, 80 miljoner liter! Eller om man så vill, 1666 tankbilar med släp, och så många tankbilar på rad blir 4 mil.
Vill man få ut 80 miljoner liter ur en normal kökskran ta det ungefär 30 år!

Tänkvärt, eller hur!

#12
2017-10-20 09:17

Förr värmde elektriska motorvärmaren kylarvattnet direkt via insticksvärmare i motorblocket genom borttagande av s.k frostbricka . Numera finns inte frostbrickor i moderna motorer, och elmotorvärmaren är bara en klamp omslutande topplocket. Tanken är då, att kylarvattnet ska värmas indirekt via motorblocket. Men resultatet blir mycket klent, även efter flera timmars inkoppling. Med gamla typen motorvärmare steg tempmätaren snabbt till normalvärde efter start. Dagens indirekta motorvärmare ser jag däremot som helt ineffektiva, och bortkastade pengar.

#13
2017-10-20 10:13

40talisten. Exakt.
Men slangvärmarna är lika effektiva som insticksvärmarna.
Jag tror verkstaden hellre sätter in en anliggningsvermare för att slippa rapla med vatten och får samma betalning men mindre tid.

#14
2017-10-20 10:53

Vi har haft bensinvärmare sista åren på octavian 1,0 och min känsla är att dom decilitrar den tar så drar motorn så mycket mindre bränsle första milen att det tar ut varann.
Att man sedan kliver in i en varm ångande bil och en motor som är 80 grader gör inte saken sämre i minus 15 graders ute temp..

#15
2017-10-20 11:11

skidoo1238: Nu handlar ju artikeln om elektriska motorvärmare med föreslagen skattesubventionering, inget annat...

#16
2017-10-20 16:31

Om de gick att kravställa att det skall vara en vattenvärmare, inget plåster på utsidan samt att det är krav på att den som skall ha skattelättnader också använder denna så skulle det ha en positiv effekt, inte annars.
Men att man skulle fundera på om att ha eller inte ha motorvärmare för att förmånsvärdet skulle gå upp några tior i månaden är bara trams, den som inte väljer det idag för att "det blir för dyrt" kommer ändå inte att använda den även om den är "gratis".
Jag betalar gladeligen det extra förmånsvärdet som en dieselvärmare kostar, utan att tveka, men så tycker jag att frysa är överskattat...

#17
2017-10-20 16:33

Enligt skattelagen är det numera en beskattningsbar löneförmån att få parkeringsplats med ström på sin jobbparkering. Börja med att ta bort den idiotlagen först. Om alla byråkrater skulle stanna hemma skulle vi spara mycket energi.

#18
2017-10-21 12:58

Varför skulle det inte gälla en bränslevärmare för?
En parkeringsvärmare skyddar motorn, din plånbok, din kropp och naturen. Eftersom motorn blir förvärmd minskar utsläppen betydligt vid start, upp till ca 40%.
Miljöfördelar får vi av att motorn är förvärmd:
Bensinbilar:
Ca. 21 % mindre HC- och NOx-utsläpp.
Ca. 44 % mindre CO-utsläpp.
Dieselbilar:
Ca. 5 % mindre HC- och NOx-utsläpp.
Ca. 30 % mindre CO-utsläpp.

#19
2017-10-21 16:57

Men skidoo det kvittar hur mkt miljö vi "sparar" på här i Sverige. Det är en flugskit i Atlanten, så hela förslaget är patetiskt, iom att det bara gör att tjänstebilister får ännu mer bonusar, jämfört med vad vanliga individer får vid bilköp. Om förslaget hade gällt alla bilköpare och inte bara tjänstebilar, så hade det varit mer resultatinriktat, men likafullt inte mer än en flugskit i Atlanten miljöbesparande.

#20
2017-10-21 17:29

Skido. Den som inte har bensinvärmare förstår inte vad det handlar om.
Livskvalité är att alltid kliva in i en varm bil. :)
Att miljön och bilen mår bra av det är +++
Jag småler varje morgon när grannfrun står och skrapar rutorna med förläggare för att nå upp på framrutan på suven.
Och visst s4 det håller jag med dig på.

#21
2017-10-22 08:48

@skidoo, De flesta parkeringsvärmare värmer väl enbart kupén?

#22
2017-10-22 10:13

Svempa. Allmän missuppfattning tror jag.
Sedan min första begade octavia 06a med orginal bensin/dieselvärmare har alla värmt motorn upp till ca50 grader dom första 10 minuterna och sedan startar cupe fläckten och värmer både motor och cupe.
På min 00 caravelle sattt det en mindre 3kw värmare som enbart värmde motorn.
Så var det tidigare och i början var det nog kanske en option att värma cupen också.
Även om det kanske kostar en slant så småler jag varje morgon när jag kliver in i varma bilen och ser grannen skrapa is.

https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html

#23
2017-10-22 11:04

Swemba, BMW original värmer bara kupén, vissa modeller med eftermonterad går bara att värma kupén beroende på att motorn sätter felkod när det blir olika varmt på tempsensorer, då får man värma motorn direkt efter motorstart istället, inte lika bra, men bättre och snabbare än att bara motorn värmer.

#24
2017-10-22 12:51

Jag har en A6 Allroad 2016, men osäker på om parkeringsvärmaren även värmer motorn.

#25
2017-10-22 13:08

Robban. Är det verkligen så dåligt på en BMW.
Och på audin? Känn på motorn nästa gång swempa.
På min octavia 1,0 tsi är tempmätaren uppe på 10 minuter.

#26
2017-10-22 13:41

Robban. Är det verkligen så dåligt på en BMW eller är det som vanligt att det kostar en massa slantar extra.
Och på audin? Känn på motorn nästa gång swempa.
På min octavia 1,0 tsi är tempmätaren uppe på 10 minuter.

#27
2017-10-22 13:40

Mso 1000, så är det på BMW värmer bara kupén fram till det at motorn startas, och finns inte att få till varken 1,2,3 eller fyra serien. Tror även att Audi har samma lösning, i alla fall på A6. Där blir kupeluften varm nästan direkt efter start av värmare, så sannolikt samma lösning som BMW.
Sen om det är dåligt eller inte är ju en annan fråga. Är utformat som en komfortprodukt snarare än en miljöaspekt. Men sen är ju frågan om dom helt ordnade avgaserna från den lilla pannan är så bra, motsvarar nog mångdubbelt mer utsläpp än den temporära ökningen till följd av kallatarter.

#28
2017-10-22 14:31

Guran. Intressant. Det är klart på dyra bilar är det väl främst en komfort sak.
Men man undrar den lilla pannans effektivitet kontra miljö aspekten.
Den blir ju drifts varm nästan direkt och bör vara bättre än en diesel utan värmare som går kall i 15-30 minuter och många har mindre än det i sina dagliga resor till och från jobbet.

#29
2017-10-22 14:43

En lag som tvingar fastighetsägare att installera eluttag på boende- och företagsparkeringar känns viktigare än subventionerade motorvärmare för förmånsbilar, då det är redan idag är väldigt förmånligt jämfört med att äga bilen själv. Jag bor själv i ett ganska nybyggt lägenhetshus (2015), men på parkeringarna saknas eluttag. På det förra stället jag bodde så var lägenheterna nyrenoverade, men på parkeringen så saknades det eluttag. Att se till att det finns eluttag på parkeringsplatserna känns viktigare än att subventionera motorvärmare för förmånsbilister. För vad hjälper elektriska motorvärmare om det inte finns någon el att tillgå?

#30
2017-10-22 15:27

Edis. Fast jag bor i norr så verkar den tendensen sprida sig uppåt också med få parkeringar med el stolpe.
Med dagens förtätade städer skall man inte ha bil tydligen.
Men kan nog säga att med octavians fördelaktiga pris med bensinvärmare och drag för 4900 och varm motor o cupe var som helst är oslagbart.

#31
2017-10-22 18:20

Alltså mso...... Nog måste du kunna skriva ett inlägg, utan att varenda gång komma dragandes med hur överlägsen din Octavia är?

Det känns onekligen som att du har något extremt ohälsosamt behov av att flika in din bil, oavsett vad du svarar på.

#32
2017-10-24 14:30

S4 . Visst visst men kan inte låta bli att konstatera vissa konstiga negativa saker men som numera att betala 5-7 tusen för en halvdan 220v lösning när motorn tempen typ ökas från -15 till -3 grader med modern anliggningsvärmare mot gårdagens effektivare indirekta vattenvärmare som det var snabbare och effektivare.
Men det kanske är bättre än ingen alls om det inte finns alternativ men......
Bränslevärmare är snabb och 10 ggr effektivare men miljö aspekten kanske har en baksida eller.
Eller så är man riktigt rk och lurad som vanligt.
Skattefritt nej.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.