Nästa artikel
Vilken långtestbil bullrar minst?
Nyheter

Vilken långtestbil bullrar minst?

Publicerad 17 december 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Ett moment under Vi Bilägares vintertest är att mäta kupébuller. Se vilken bil som klarar sig bäst respektive sämst, samt hur testet går till.
Fyra år före den nya fronten såg en skiss ut så här – ganska nära…

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2009-12-18 08:51
Christer E (ej verifierad)

Bullernivån är viktig !
Bullertesten verkar vara lite otydliga. Jag testade säkert 20 bilmodeller innan jag fastnade för Skoda Superb. Jag upptäckte då att underlage man åker på betyder allt. En bil som var högljudd på en typ av asfalt var knäpptyst på en annan väg. Jag hittade ingen bil som var tystast på alla typer av väg.
Efter min semester i tyskland och danmark så kan jag konstatera att svenska vägar är mycket bullriga. Jag har aldrig njutit så mycket av bilkörningen tidigare som jag gjorde på tyskarnas tysta vägar. Det enda man nästan hörde var klimatanläggningens fläkt ;-)

#9 • Uppdaterat: 2009-12-18 15:03
Magnus (ej verifierad)

Bullermätningarna är en ett av era allra viktigaste tester! Synd att ni inte har en "referensväg" så att testerna över tid blir helt jämförbara. En annan sak som jag skulle önska är att det på hemsidan skulle finns tillgång till en "bullerdatabas" med alla tidigare mätta bilar - då skulle man kunna göra lite kul beräkningar på t.ex. bullermedelvärden för en viss klass. För mig är bullernivån helt avgörande för vilken bil jag väljer!

#a • Uppdaterat: 2009-12-18 16:16
S-E S (ej verifierad)

Det vore väl ingen sensation om det visar sig att den bensindrivna bilen är tystare än de dieseldrivna? Lite buller ska det vara på samma sätt som att det ska vibrera lite i ratten så att känner vägkontakten och höra när vinterdäcken sjunger till på isfläckar. Annars gäller till vissa grader samma tips för vägbuller som för övriga oljud i bilen. Öka volymen på stereon.