Bild
Nästa artikel

Vilken långtestbil bullrar minst?

Nyheter

Ett moment under Vi Bilägares vintertest är att mäta kupébuller. Se vilken bil som klarar sig bäst respektive sämst, samt hur testet går till.

Vi Bilägare är nu i Funäsdalen för att vintertesta det nya långteststallet.

Långtestbilarna är Peugeot 3008, Volkswagen Polo, Kia Venga, Opel Astra och Skoda Yeti.

I Vi Bilägare nummer två 2010 kommer en utförlig rapport från vintertestet.

Se webb-tv:



Diskutera: Hur viktigt är kupébuller för dig när du väljer bil?
Taggar: Nyheter
Vilken långtestbil bullrar minst?

Kommentarer

#1
Åke Janson
2009-12-17 10:30

Hej
Jättebra att denna typ av undersökning, bör göras på alla nya bilar när de testas + någon typ av comfort och bekvämlighets ( hur föraren tröttas ? )
Häls
ÅJN

#1
Tibor Ric
2009-12-17 11:44

Jag är intresserad av Opel Astras buller på den svenska motorvägen men utan snö på...Hur många decibell är det då? Idag kör jag Astra kombi som bullrar rätt mycket (2007 års model)./tibor

#1
leifer
2009-12-17 11:49

Mycket viktigt för mig när jag väljer bil. Intressant att Opel Astra var bäst i testet!

#1
Thor
2009-12-17 12:08

Skoda "Yeti" positiv buller - hör ej frugans tjat !

#1
AD
2009-12-17 15:34

Förvånande att Yeti är bullrigast.
Har provat den och tyckte den gick ganska tyst. Då körde jag i och för sig på bar asfalt.

#1
Pelle
2009-12-17 16:15

Det var bullernivån i kombination med den alltför plastiga inredningen som stoppade min bror från att beställa en Yeti. Ang. buller så var han inte helt ute och cyklade med andra ord.
Intressant att det står en XC60 bakom astran vid 00:10. Har man mätt på den också för att få en jämförelse?

#1
Tobbe
2009-12-17 18:43

Astran var alltså tystast, ännu ett utmärkt skäl att välja den.

#1
Christer E
2009-12-18 08:51

Bullernivån är viktig !
Bullertesten verkar vara lite otydliga. Jag testade säkert 20 bilmodeller innan jag fastnade för Skoda Superb. Jag upptäckte då att underlage man åker på betyder allt. En bil som var högljudd på en typ av asfalt var knäpptyst på en annan väg. Jag hittade ingen bil som var tystast på alla typer av väg.
Efter min semester i tyskland och danmark så kan jag konstatera att svenska vägar är mycket bullriga. Jag har aldrig njutit så mycket av bilkörningen tidigare som jag gjorde på tyskarnas tysta vägar. Det enda man nästan hörde var klimatanläggningens fläkt ;-)

#1
Magnus
2009-12-18 15:03

Bullermätningarna är en ett av era allra viktigaste tester! Synd att ni inte har en "referensväg" så att testerna över tid blir helt jämförbara. En annan sak som jag skulle önska är att det på hemsidan skulle finns tillgång till en "bullerdatabas" med alla tidigare mätta bilar - då skulle man kunna göra lite kul beräkningar på t.ex. bullermedelvärden för en viss klass. För mig är bullernivån helt avgörande för vilken bil jag väljer!

#1
S-E S
2009-12-18 16:16

Det vore väl ingen sensation om det visar sig att den bensindrivna bilen är tystare än de dieseldrivna? Lite buller ska det vara på samma sätt som att det ska vibrera lite i ratten så att känner vägkontakten och höra när vinterdäcken sjunger till på isfläckar. Annars gäller till vissa grader samma tips för vägbuller som för övriga oljud i bilen. Öka volymen på stereon.

#1
bertil
2009-12-18 16:26

Bullertester är för mig bland det allra viktigaste i era tester. Det betyder väldigt mycket för komfort och trivsel. Buller är tröttande!! Därför uppskattar jag Vi Bilägares bullertester. Jag prenumererar på 2 andra motortidningar också, men det är Vi Bilägare som lägger mest vikt vid bullret. Därför kan jag inte sluta med min prunumeration.
Är uppgifterna jämförbara med varandra i olika nummer av tidningen eler är det bara mätningarna gjorda under samma test? Jag skulle vilja veta kupébullret i nya BMW X1 direkt jämfört med Audi A5 Sportback,och Subura Legacy Sedan,och Subaru Impreza och Volvo S 80 (medan vi väntar på nya S 60) liksom ni jämförde BMW X1 med Mercedes GLK i senaste numret.Tack för era utförliga och för oss konsumenter viktiga tester.

#1
Björn A:son Lundgren
2009-12-21 17:36

Kupébuller kommer väldigt högt upp på listan. Kan vara helt avgörande för val av bilmärke. En av de saker jag tittar först på. Borde komma fram tydligare när Vi Bilägare provkör modeller.

#1
leifer
2010-01-01 15:11

Hej kan ni inte införa att bullerbetyg, på samma sätt som utmärkta rostbetyget. Dvs betygskala 1-5. Och sen ett register på alla bilar som testas.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.