Bild
Nästa artikel

Video: Här drar elektriska F-150 ett tåg på 567 ton

Nyheter

Ford har gjort en elektrisk prototyp av sin populära pickup F-150. För att demonstrera bilens kraft har man låtit den bogsera ett tåg med tio vagnar.

Ford F-150 har varit den bäst säljande pickupen i USA i 42 år. Biltillverkaren har nu byggt en elektrisk prototyp av F-150 och för att demonstrera bilen styrka och vridmoment bjöd man upp till riktig skrytshow.

Inför ett gäng glada bilägare till den mer traditionella F-150 bogserade bilen ett tåg med tio vagnar längs en sträcka på cirka 300 meter. Därefter lastade man vagnarna med 42 stycken F-150 och gjorde om bedriften. Enligt Ford låg vikten på nästan 567 ton.

Diskutera: Vad tycker du om en elektrisk Ford F-150?

Kommentarer

#1
2019-07-26 07:42

Bra, jag har länge funderat på hur jag skulle kunna bogsera tåg.

#2
2019-07-26 08:39

Bogserstroppen verkar vara typ spännband. Dom får vara glada att inget lossade eller brast, mycket kraft lagras i ett belastat spännband. Såg på 1970-talet ett försök att dra loss en Volvo 145 med lastbil + spännband. Spännbandet skars av på lastbilens slitna dragkrok och åkte in i fronten på Volvon. Bilen var precis nyköpt för 28000kr och reparationen kostade exakt hälften! Slutnotan hamnade hos lastbilsägarens försäkringsbolag pga det dåliga beslutet att dra med olämplig stropp. Alla var glada att bandet träffade fronten och inte gick genom bilens framruta.

#3
2019-07-26 09:06

Det är naturligtvis bra med en elektrisk F-150 för den som behöver den och vill och kan betala .
Men egentligen är det väl en fånig biltyp att göra batteridriven.
En annan sak är att det inte går åt så stor energi att flytta ett tåg på plan räls.

#4
2019-07-26 09:33

Fånig vet jag väl inte. Pickup bilar är ett måste i vissa yrken och vi kommer aldrig ifrån behovet av att ibland behöva flytta otympliga saker, framförallt på byggarbetsplatser. Det stora problemet är F150ns målgrupp. Söder amerikaner är inte direkt kända för att acceptera elektrifieringen av bilflottan. Där bor väl troligtvis världens största klimatförnekare i grupp.

#5
2019-07-26 10:51

"Ford sold more than 1.075 million F-Series trucks globally in 2018, averaging a sale every 29.3 seconds. Lined bumper-to-bumper, F-Series trucks would stretch more than 4,000 miles – greater than the distance from Dallas to Honolulu."
Och medan vi sparar droppar så tackar resten av världen och tar emot - de bränner dem istället.
Vill man sedan transportera saker energieffektivt så bör det ske på räls. Ett tåg som drivs med el är 15 gånger mer energieffektivt än dito elektrifierat fordon på hjul. . .

#6
2019-07-26 13:01

Bra ändå att man tar reda på vad som behövs för att ett elektriskt fordon ska klara att dra släp mm. Thumbs up Ford.

#7
2019-07-26 13:16

Kollade inte videon, men är det alltså på räls? Då är dragkraften inte imponerande, det går att dra åtskilliga ton med handkraft på räls. Min 5-årige son drog 1 ton med ett leende på läpparna på järnvägsmuséet i Ängelholm.

#8
2019-07-26 13:20

Klarsynt: och det är väl just därför det säljs så många som det är så bra att de nu äntligen ser till att elektrifiera även denna modell. Och sen de köpte in sig i Rivians plattform så kan den nog komma ganska fort med.

#9
2019-07-26 18:46

Den amerikan som köper en elpickup kan man nog räkna på ena handens tumme.

#10
2019-07-26 22:54

Trumpet?

#11
2019-07-27 12:16

Det är ett dragband mellan. Så eftersom den inte går sönder så är det mindre imponerande än vad det ser ut. Dragmotståndet är inte högre än ett par ton.

#12
2019-07-27 16:29

Hacken: Du tror verkligen att det inte gjorts några marknadsundersökningar innan det utvecklas saker? Du tror på fullaste allvar att Tesla, Rivian, Ford bland annat skulle lägga ner miljarder i framtagande av el-pickup om de inte var väldigt säkra på att efterfrågan finns där?
Hmm, synd de inte ringde dig och kollade först, då hade de sluppit lägga ner alla de pengarna och slipper sen stå där med massa tillverkade fordon de inte kan sälja....

#13
2019-07-27 16:49

Henrik, de har byggt en prototyp och det görs inga större undersökningar för det.
Det är för att visa att man kan.
Amerikaner har alltid gillat stora V8:or och de har fortfarande ganska billig bensin så jag tror inte stora massan står i kö för denna
Elpickupen trots att den bogserar ett tåg.
Ingenstans står det att det planeras någon större produktion av denna.

#14
2019-07-27 17:06

Hacken: Du skrev: "Den amerikan som köper en elpickup kan man nog räkna på ena handens tumme." Med andra ord skrev du inget om att det bara gällde denna specifikt. Självklart blir det ingen storskalig produktion av denna då detta är ett specialbygge på den befintliga generationen. Däremot att Ford planerar en helt eldriven PickUp av nästa generation har de själva gått ut med, och de gav rejäla pengar för att köpa in sig i Rivians plattform. Tror du verkligen att de hade gjort det om de inte trodde det finns ett marknadsunderlag? Och som sagt Tesla har sin PickUp på gång ut med.
Tror du verkligen på fullaste allvar att du vet bättre än de stora företagen om vad som kommer sälja eller inte? Bara för att man gillar stora V8 så kan man ändå vara medveten framåt......sen finns det självklart precis som här hemma kundgrupper som är negativa till detta. De kommer ju vänta längre såklart innan de byter bort det fossila.
Jag själv älskar V8, ägt 5 bilar med V8, helt underbar motorgång och ljud, men samtidigt inser jag det inte är hållbart att alla åker runt med gammalt tänk. Utan tänker kanske att ju snabbare folk frivilligt ställer om desto större chans är det att vi längre fram kan fortsätta njuta fossilt som entusiastbilar och nöjesåka med våra fina gamla bilar.

#15
2019-07-27 17:20

Eftersom artikeln ovan handlar om F-150 el, så handlar mina inlägg om den. Hade jag menat andra Elpickuper så hade jag skrivit det. Alltså för att förtydliga för de som inte begriper det, jag har endast skrivit om bilen i artikeln, och inte om någon annan bil på marknaden.

#16
2019-07-27 17:26

Hacken: Bra, då vet vi att du skrev slarvigt och otydligt. Bra du förtydligade det. Sen var det ju inte alls så du skrev, men det är ju en annan sak......du skrev det som att ingen Amerikan är intresserad av en el-PickUp......vilket såklart är helt felaktigt, men det inser du säkert själv med och därför nu försöker bortförklara dina dumheter....
Ha en fin dag iaf!

#17
2019-07-27 17:33

Ingen bortförklaring eftersom i alla fall i Europa kan Elpickuper bli stort med rätt pris och räckvidd. Även företag i Amerika kan vara intresserade av det, men gemene man i Amerika är nog inte lika intresserade vad jag tror. OBSERVERA jag skrev att det är vad jag tror, inte vad alla andra tror, måste jag skriva för säkerhets skull.

#18
2019-07-28 23:05

Och dom ska laddas med brunkolsström...? Låter som en negativ verkningsgrad mot att köra på bensin. Vad ska Greta säga om detta?

#19
2019-07-29 11:02

Merparten av amerikaner är skeptiska till klimatförändringar. De amerikaner som värnar om miljön är de som redan idag kör Tesla, Prius eller är villiga till elbil. Resten kommer fortsätt köra och köpa F150.
Mjo, det enda som skulle kunna övertyga den inbitne pickup-amerikanen ”rå styrka” i form av el, därav cirkusuppvisning med att dra ett tåg.

#20
2019-07-29 17:06

Järnvägen kommer troligen hålla sig till rangeringslok i framtiden trots allt

Hackenbusch #17
Jag tror att du kan vara något på spåren här. En eldriven pickup kan helt plötsligt vara intressant som exportprodukt. Behovet finns i Sverige utan tvekan, men precis som i USA, vare sig det är praktiskt eller inte. Yrkesfolk kan utan tvekan få nytt av större fordon.
Priset lär väl inte bli så attraktivt utan rejäla volymer.

#21
2019-07-30 10:47

Pickup i Sverige, det är mest för att man skall synas och vara cool. Hantverkare som kör en skåpbil är förnuftigare. Dessutom är det svårt att lasta en pickup oavsett, speciellt när du har extra kåpor på flaket, för att hålla ute väta.

#22
2019-07-30 10:50

De enda jag känner som kör pickup är bönder, de har dem för flakets skull .. lasta tex pålar när de fixar stängsel. Dock går det lika bra att använda traktor med lastare... Pickup är bra om man måste köra längre sträckor tex i de fallen man snabbt behöver fixa något.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.