Nästa artikel
Vattendrivna dubb
Nyheter

Vattendrivna dubb

Publicerad 25 februari 2015
Tre svenska forskare har utvecklat en teknik som gör att dubb kan fällas ut automatiskt när de behövs. I stället för att patentsöka tekniken har de nu gått ut med idéerna. Det skriver tidningen Ny Teknik.
Tekniken bygger på att vatten expanderar när det fryser. Dubben är byggda med en cylinder som innehåller vatten, när det blir kallt ute expanderar vattnet och dubben sticker ut upp till tre millimeter. Helt utan magneter eller elektricitet.

De tre forskarna, Sigvard Zetterström, Mats Jonasson och Johannes Edrén säger till Ny Teknik att de väljer att inte söka patent på uppfinningen. De anser sig inte ha resurser att exploatera idén och går därför ut offentligt med den så att den blir tillgänglig för alla. I och med offentliggörandet blir det omöjligt att patentsöka idén, vilket öppnar för alla däcktillverkare att använda, och vidareutveckla tekniken.

Diskutera: Tror du att utfällbara dubb är en bra idé?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-02-25 12:29
saabnisse

Låter nog bättre än det är, tyvärr. Om man t.ex. sätter sig i en bil vid minus 1grad är alltså dubben ute tre mm och det är ju utmärkt, men efter någon km har däcket värmts upp och dubben kryper in.
Men isen på vägen är ju kvar och plötsligt har man ingen dubbkontakt fast man tror det!

#2 • Uppdaterat: 2015-02-25 13:03
JohanE_1

Precis min tanke också men de kanske har löst det på något vis.

#3 • Uppdaterat: 2015-02-25 13:05
Hackenbush

saabnisse, inte kan man väl ha missat detta? Verkar inte som testdäck är tillverkade och i teorin kan ju allting verka bra.

#4 • Uppdaterat: 2015-02-25 14:47
VW Polo 2012

Hej saabnisse ! Och är det barmark men minusgrader, är dom ute i alla fall!

#5 • Uppdaterat: 2015-02-25 15:23
1storstark

Idén är god. Bara att experimentera vidare. Det kanske går att göra en mix som expanderar vid +3 istället för +-0.

#6 • Uppdaterat: 2015-02-25 16:02
Swemba

@saabnisse, en liten skvätt salt i vattenledningen så sänker du fryspunkten.

Även om detta inte är perfekt, som många påpekat, så känns det som en tillräckligt bra och billig lösning för att någon förhoppningsvis ska nappa på det. Kanske slipper man en del av slitaget på vägnätet och något mindre skadliga partiklar i luften.

#7 • Uppdaterat: 2015-02-25 16:34
kallbil

Till dom som inte läst ny teknik artikeln så kan jag säga att dom påstår att vattnet börjar expandera vid 4grader,Och att däcken inte blir nog varma för att dubben ska "dras in" .

#8 • Uppdaterat: 2015-02-25 16:51
bgl

Kommer att bli en väl stor dubb. Om den tänkta dubben bottenyta /motsvarande kolven i en motor/ är 16mm2 innebär det att för en lyfthöjd på 3 mm krävs en volymökning på ca 50mm3. Vid övergång från vatten till is ökar volymen med 10%. Mao krävs en vattenmängd på 500mm3. Tillsammans med behållaren som ska tåla både belastning vid körning och just infrysningen blir det en dubb på närmare 1 cm3 i volym. Jämför detta med vikten på dagens godkända dubbar. (Hoppas jag har räknat rätt i hastigheten?!)

#9 • Uppdaterat: 2015-02-25 20:16
saabnisse

Gå gärna in på Ny Tekniks sida, där finns åtskilliga kommentarer till det här förslaget.
Jag tror inte det är seriöst menat och det kommer säkert inte att få någon praktisk tillämpning.

#a • Uppdaterat: 2015-02-26 09:04
1storstark

Dubbarnas uppgift är väl trafiksäkerhet. Dubbhatarna kan få köra dubbfritt året om. Det behövs att några kör med dubb för att friktionsdäcken ska fungera. Alltså, det viktiga är väl inte att dubbarna är inne vid ett par minusgrader. Viktigare är väl att det är ute när de verkligen behövs. Alltså från någon plus och neråt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.