Nästa artikel
Varudeklaration på begagnade bilar
Nyheter

Varudeklaration på begagnade bilar

Publicerad 7 november 2018
Från och med 1 november 2018 ska alla bilar som säljs via bilhandlare ha en utförlig redovisning om skicket de säljs i.
Deklarationen har funnits sedan tidigare, men vad som är nytt från den 1 november i år är att den även omfattar begagnade bilar under 30.000 kronor, vilka tidigare varit undantagna från kravet. 

– Vi hoppas och tror att det här kan leda till att konsumenterna får en mer realistisk bild av bilen de funderar på att köpa. I dag tror jag att många har lite för höga förväntningar på en äldre bil och därför blir man också väldigt besviken när den går sönder, säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket.

Varudeklarationen har tagits fram av Konsumentverket och Motorbranschens riksförbund, MRF. Förhoppningen är att minska antalet missförstånd mellan säljare och köpare och därigenom också minska antalet reklamationer.

Majoriteten av de klagomål som inkommer till Konsumentverket gäller just klagomål över begagnade bilar

Diskutera: Bra med varudeklaration på begagnade bilar?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-11-07 11:38
Mattse

Problemen kommer dock inte att försvinna med den nya varudeklarationen. Som det står i deklarationen: " Om ingen avvikelse har noterats ska bilen vara i normalskick i förhållande till ålder och körsträcka".

Det första problemet blir att definiera "normalskick". Har säljaren tillräckligt med erfarenhet att veta vad som är normalt? Vad är dessutom normalt på en 20 år gammal bil som rullat 30 000 mil?

Kommer säljaren dessutom att våga göra utfästelser om att bilen är i normalskick? Det kan bli dyrt om den visar sig ha fel som inte är normala. Om säljaren istället tvekar och anger "Osäker funktion" lär bilen knappast gå att sälja till en köpare som väntar sig en felfri bil.

Det blir hur som helst att bli spännande att se hur bilhandlarna kommer att varudeklarera bilar runt 10 000 kr. Kommer bilhallarna fortfarande att innehålla felfria fullservade "pärlor" eller kommer sanningen om skicket, i och med varudeklarationen, att så smått krypa fram.

#2 • Uppdaterat: 2018-11-07 11:42
L. Mäkinen

Bilhandlare som säljer tiotusenkronorsbilar är väl sällan med i MRF? De dumpas väl iväg till småhandlare buntvis?

#3 • Uppdaterat: 2018-11-07 14:57
Stefan Eriksson

Jag tycker att det var bra som det var tidigare. En bil som är gammal och /eller har gått många mil är det svårt att avgöra skicket på vitala delar förutom rena slitagedelar. Jag tycker nog att när det gäller en bil för under 30 000kr är det köparen som har undersökningsplikt, självklart är bilhandlaren alltid skyldig att redovisa eventuella fel som den känner till. Upplever i inslag ibland i tidningar och tv ( t. ex plus ) om missnöjda kunder att många har för höga förväntningar på gamla billiga bilar.

#4 • Uppdaterat: 2018-11-08 08:12
CEAT

Istället för att muntligt säga vad som är fel så bör alla kända fel skrivas ner i det kontrakt man får när man köper en bil. Då vet man vad man kan förvänta sig och får räkna med dessa kostnader ifall något händer. Fördelen är att säljaren får en press på sig att faktiskt skriva ner så mycket som möjligt och då kan du som köpare avböja att faktiskt köpa bilen för att man inser att priset på 30.000 snarare blir 70.000 i slutändan. Om man ändå väljer att köpa bilen så bör säljaren bli fri från ansvar på de fel som kan och kommer uppkomma som är ditskrivna. Händer dock andra saker så är säljaren skyldig att ta kostnaderna i 3 månader från köp. Thats it! Om detta förs in som regel överallt så vet man vem som ska betala och alla vet vad som gäller. Då slipper man tvister överlag helt och hållet. Köp helt enkelt inte bilen om du inte har råd!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.