Bild
Nästa artikel
Missnöje efter köp av begagnad bil var det vanligaste klagomålet som kom in till Konsumentverket under förra året.
Missnöje efter köp av begagnad bil var det vanligaste klagomålet som kom in till Konsumentverket under förra året.

Störst missnöje med begagnade bilar

Nyheter

Av de nära 119.000 klagomål som Konsumentverket tog emot förra året handlade de flesta om begagnade bilar.

Konsumentverket har sammanställt statistik över vad missnöjda privatpersoner klagade över till Hallå Konsument och kommunal konsumentvägledning under 2017.

Totalt inkom 118.723 klagomål och av dessa gällde den största andelen – 9,2 procent eller 10.971 fall – om problem vid köp av begagnade bilar. På andra plats hamnade hantverkartjänster med 8,4 procent av klagomålen.  
– Det är inte särskilt förvånande. Att anlita hantverkare och köpa bil är ofta kostsamma historier och om något går fel är man därför mer benägen att klaga, säger Niclas Sturesson, ordförande i konsumentvägledarnas yrkesförening.

För att undvika problem vid bilaffärer ger Konsumentverket rådet att välja en bilhandlare med gott rykte och helst någon som är ansluten till Motorbranschens riksförbund. Har du köpt en bil av en bilhandlare har du rätt att klaga på fel i upp till tre år efter köpet, även om det saknas garantier. Dessutom har du ett särskilt skydd under de första sex månaderna, där bilhandlaren ska visa vad som orsakat felet. Är det ursprungliga fel som inte orsakats av dig som konsument skall bilhandlaren kostnadsfritt felsöka och reparera bilen.

Diskutera: Har du haft problem med en begagnad bil köpt av bilhandlare och hur löstes tvisten?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-01-22 11:36

Finns tydligen fortfarande kvar bilfirmor typ "Bussiga Berra" där man endast lämnar RH-garanti.

#2
2018-01-22 11:46

Inte ens en "seriös" handlare går att lita på. Dessutom varierar handlare för samma märke på olika orter.

Dessutom är det ju inte alltid handlarens fel att det blir tjafs, även kunderna tror sig ha rätt i alla lägen, oavsett vad de gjort/inte gjort med bilen.

#3
2018-01-22 14:23

Nu pratar vi ju också riktiga fel på bilarna, inte slitdelar gissar jag..
Vad är det egentligen som gäller vid begagnatköp..?
Min uppfattning är att allt som upptäcks inom 6 månader ingår.. om det påverkar bilens körduglighet..?
Där efter trodde i allafall jag att man stod utan skydd..

#4
2018-01-22 14:36

Marginaler för bilhandlare har nog krympt med tiden, nu finns internet och folk kräver låga priser. Går något snett, måste bilhandlare täcka förluster. Många större bilhandlare säljer vidare de äldsta och risigaste bilarna för att slippa jobbiga kunder som knackar på någon dag senare efter köpet och kräver åtgärder på bilen de köpte billigt.

#5
2018-01-22 15:02

Problemet är de bilköpare som köper begagnat och tror (på allvar) att de ska få en bil som är "ny". De har liksom inte förstått det här med begagnat och att bilen faktiskt är använd (och sliten), och därför har ett lägre pris en motsvarande ny bil.

Många tror fortfarande att det lägre begagnatpriset enbart beror på att det är en äldre årsmodell. I övrigt är de helt övertygade om att den begagnade bilen är precis lika fin och felfri under skalet som en helt ny. Det är denna okunskap som leder fram till allt detta tjafs och klagomål hos bilfirmorna.

#6
2018-01-22 16:41

Många mer seriösa firmor säljer vidare sina inbyten till firman runt hörnet. Varför kan man undra...

#7
2018-01-22 20:42

Mattse har helt rätt - det framgår ju om inte annat av en hel del frågor på ViBs forum. Det finns liksom en anledning att en beg bil bara kostar t ex 10--50 % av en ny....

#8
2018-01-23 08:53

Vi ett begagnatköp är även historiken viktig. Hellre en privatkörd (och köpt) bil med säg 4500 mil på mätaren, än en tjänstebilsdito med 3000 mil på mätaren. Privatägda och privatkörda bilar tenderar generellt vara i bättre skick än tjänstebilsditon.

Handlar man begbil för under 70.000kr så skulle jag enkom köpa genom privatmarkanden, bilarna är inte bättre för att de säljs hos oberoende handlare. Hitta istället en fin bil med fin historik på blocket och "spara" lite pengar.

#9
2018-01-23 16:03

Köper man begagnat så köper man inte nytt! Ett visst kapital bör man som beg - köpare disponera för att själv åtgärda naturliga ålderdoms krämpor.

#10
2018-01-24 08:00

Skillnaden mellan att köpa bil privat och på bilfirma är att på bilfirman får man oftast typ 3 månaders garanti på begagnad bil, det får man aldrig vid privatköp.

#11
2018-01-24 12:07

Å andra sidan kostar bilen på bilfirman 20% mer...

#12
2018-01-24 12:10

Vilket det kan vara värt om det uppstår problem eller något fel.

#13
2018-01-24 12:19

Jag är helt övertygad om att om man går in i en bilaffär med öppna ögon och förstår att det kan omöjligtvis vara en helt felfri vagn man får när man köper den begagnad och samtidigt greppar att om man köper den privat sparar man ca 20% jämfört med bilnasarens pris borde man känna sig tillfreds. Särskilt om man betänker att förre bilägaren tagit den absolut största kostnaden i form att ett betydande värdefall som har kommit begagnatköparen till del. Nä, orsaken till att beg.köparen blir missnöjd är att hen tror att man får en motsvarande helt ny och felfri vagn till ett spottstyver bara för att vagnen har blivit några år gammal. Hur dum kan / får man bli?

#14
2018-01-24 13:20

Klart att en handlare måste betala mindre än vad man kan få vid privat försäljning, samt att de måste lägga pengar och tid på att kontrollera och rekonditionera bilen. Och många lämnar bilen i inbyte eller säljer när det är dags för service och någon reparation, eller att bilen har slitna däck, eftersom kostnad för nya däck och service och reparationer får man inte igen vid försäljning. Därför är det viktigt att vid privat köp ha i kalkylen att man direkt efter köp behöver serva och reparera för 5-15 tusen kronor. Sedan finns det alltid en kundkategori hos bilhandlare som inte förstår att de köper begagnat när de faktiskt gör det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.