Bild
Nästa artikel
Varannan bilköpare vet inte vad de ska titta efter vid provkörning

Varannan bilköpare vet inte vad de ska titta efter vid provkörning

Nyheter

Nästan alla som ska köpa en bil väljer att provköra. Men endast 46 procent vet vad de ska titta efter. Detta visar en ny undersökning.

Att köpa bil är inte alltid lätt oavsett om bilen är ny eller begagnad. Nio av tio svenskar  säger att de skulle provköra en begagnad bil innan köp och för ny bil är snittet strax lägre (86 procent). Men bara 46 procent vet vad de ska titta efter oavsett om bilen är ny eller begagnad. Detta visar en ny undersökning från Yougov på uppdrag av Blocket Fordon.
 
I undersökningen har också 79 procent av respondenterna uppgett att de känner en oro för att den begagnade bilen de köper ska ha ett dolt fel och sex av tio (62 procent) skulle vilja få hjälp med test och värdering när de köper en bil i andrahand.

– Det är mycket att tänka på när man ska köpa en bil, oavsett om den är ny eller begagnad, och det kan vara svårt att komma ihåg allt när man väl är på plats för att provköra, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Blocket Fordon i ett pressmedelande.

– Vi rekommenderar att komma förberedd, genom att i förväg lista vad som ska tittas på, läsa på om modellen och om den exempelvis har några vanliga fel. Om möjligheten finns kan det också kännas tryggt att ha gärna med en bilkunnig person vid provkörningstillfället.

Inställningen kring besiktning innan en bilförsäljning skiljer sig också en del mellan köpare och säljare. 83 procent anser att det är viktigt att bilen de köper är nybesiktigad, men endast 57 procent av svenska bilägare svarar att de skulle se till att bilen de säljer faktiskt är nybesiktigad. Sju av tio respondenter svarade att de föredrar att köpa med begagnatförsäkring.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 3-4 april 2019  har sammanlagt 1203 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ år i Sverige.
 
Att tänka på när du provkör en bil, 5 tips från Blocket:

Kontrollera alla reglage och att bilens tekniska funktioner fungerar såsom kupéfläkt/AC/ACC. Gå även igenom alla lampor och kontrollera så att inga varningslampor är tända under provkörningen.  

Vid själva provkörningen, provkör utan att ha stereon igång och fläkten på hög nivå så du lättare kan höra missljud/ovanliga ljud från bilens viktiga komponenter såsom motorn, växellådan, fjädring eller hjulupphängningen. Provkör under en längre period så att motorn blir varm, och kör även på olika underlag och i olika hastigheter. Testa så att bilen inte drar åt något håll och att bromsarna tar ordentligt. Titta också efter eventuella läckage i motorutrymmet när bilen blivit varm.   

Kontrollera växellådan och se så att alla växlar går i smidigt.   

Kontrollera kopplingen så att den inte är sliten. Testa dragläget, gärna i en uppförsbacke.   

Är det en något äldre bil, kontrollera att det inte finns rost vid bland annat dörrkarmarna, hjulnaven och avgasröret. Var också uppmärksam på avgasröret när bilen varvas upp, ryker det mycket är det ett dåligt tecken. 

Kommentarer

#1
2019-07-25 15:19

Tänk att det finns dom som köper en bil för grannen har en.
Och att det finns dom som provkör runt kvarteret hos första bästa handlare och sedan slår till.
Och tänk att det finns dom som byter efter 125 mil efter ovanstående.

Sjukt att köpa för 2-400 tusen utan att minst låna hem och provköra riktigt.

#2
2019-07-25 16:26

Okunnigheten om vad som finns under bilplåten har sjunkit såå djupt att folk väljer att leasa en ny bil istället för att riskera att bli lurad av en bilskojjare!

#3
2019-07-25 19:15

Mso
Jag köpte min senaste bil utan en endaste meter provkörning. Hade inte ens sett den innan. :-)
Men jag är supernöjd ändå.

#4
2019-07-25 16:58

Låter kanske galet, men har trots åtskilliga nybilsköp ALDRIG, provkört! För mej har exempelvis, Vi Bilägare och andra motortidningar med en gedigen kunskap varit det avgörande! Därför har det varit lätt att direkt rata vissa modeller, bilmärken! Resultatet har blivit ett bilägande utan några som helst bekymmer! Det låter kanske överdrivet men är fakta, kalla det gärna tur, men fakta kvarstår! Resultatet har blivit olika märken, med stora försäljningsvolymer, så visst har motortidningarna en stor funktion att fylla!

#5
2019-07-25 17:07

Min fru är inne på sin tredje bil, hon har aldrig provkört, bara torrsimmat i bilhall. Men hon har aldrig tvivlat på mig som testförare:). En på gatan har en Porsche 991 Carrera S, en sån hade jag faktist kunnat köpa utan att provköra bara för att han har en sån.

Men visst, är bilköpet den största ekonomiska affären man gör vart 3’e år så kanske man måste fundera läänge, övertyga sig själv, banken och alla i sin omgivning att detta är det absolut rätta beslutet.

#6
2019-07-25 18:28

Sparka på däcken räcker långt.

#7
2019-07-25 18:43

En skogsmaskintekniker som inbytesvärderat skogsmaskiner i 50 år fick en gång efter pensioneringen i trevligt umgängessammanhang frågan hur han så snabbt kunnat värdera maskiner till arbetsgivarens gagn. Svaret blev:
"man måste lära sig att skilja på absoluta fel och relativa fel"!
Absoluta fel är de som skiljer objektet från funktionen vid nyleverans, relativa fel är de som skiljer objektets funktion från andra med samma ålder och driftstid. Kostnaden för att åtgärda absoluta fel är enkel att uppskatta, kostnaden för att åtgärda relativa fel enligt denna definition är nästan omöjlig att uppskatta. Det avgörande vid bilköp är i så fall att identifiera de relativa felen.

#8
2019-07-25 19:19

Någonting jag har lärt mig genom åren är att provkörning av bilen i 10 min eller en hel vecka är otillräckligt. Om en bil duger vet man när den och ägaren fått genomlida alla fyra årstiderna.

#10
2019-07-25 20:35

GRP har rätt, är man petig kan man också gunga lite fram och tillbaka och ta på sig ett bekymrat ansiktsuttryck, det räcker.

#12
2019-07-25 22:32

Mb600: Alla råd är ju inte bra råd.

#13
2019-07-25 22:54

Dyraste bil jag ägt per körd kilometer var en VW Passat TDI. Kostnaden i felsökning för alla elfel översteg vida bränslekostnaden och vanlig service. Jag kommer aldrig köpa en bil igen från VW och dess underbolag.

#14
2019-07-26 08:12

Bland det värsta eller snålaste mitt i allt dedär är ju bilhandlarna som har så lite soppa i bilarna så man hinner ju knappt runda bilfirman innan tanklampan lyser...

#15
2019-07-26 10:50

Snåla bilhandlare.
Jag har vid mina tre nybilsköp lånat hem över natten utan problem.

Vag i all kritik men efter ett 40 tal begbilar sv alla fabrikat under 35 år så slumpades det till en beg Skoda och ett problemfritt ägande i tio år.
Tur elller inte men det har funkat.

Jag har två Toyota kompisar som fått byta motor, säkert maximal otur.

För att inte tala om subaruägarna som också haft otur och fått byta både topplockspackningar och kylare i omgångar och dessutom svindyr service.

Pratar man beg bil är det lite som en lott hur ägandet av den nya begbilen fortlöper

#16
2019-07-26 10:27

Nja, ren tur är det inte, har ganske (läs allt) att göra med hur man själv är som bil ägare och köpare. Folk med "otur" med bilar tenderar att inte sköra eller förstå sig på bilar, känner man med sig att man är en sådan som har lite "otur" med sina bilar är nog privatleasing inget dåligt alternativ, eller nybilsköp. Har man aldrig haft problem med sina bilar så kanske man besitter "känslan" att lyssna på och sköta sin bil, då är det sällan problem att köpa begagnat.
Sedan kan ju oljepluggen trilla ur och all olja rinner ur, men risken är rätt liten om man själv dragit åt oljepluggen (och vet vad man håller på med).

#17
2019-07-26 11:45

Skulle aldrig köpa en bil utan att provköra först, även nya. Vill ju veta att jag sitter bra, att knappar och instrument funkar som jag vill och att infotainment systemet är logiskt och lättanvänt. Hur köregenskaper och buller är osv.

#18
2019-07-26 11:54

107
Mjo, det kan jag förstå. Jag tror att många som köper bil osett har i andra sammanhang fått en ganska bra uppfattning om den avsedda modellen. Man kanske har modellen som bil på jobbet, haft den som hyrbil, åkt med grannen eller kanske haft en liknande inom samma koncern (läs VAG).

#19
2019-07-26 13:44

Lite lustigt ändå, man spyr lite galla över ett märke, men dom flesta försäkringsbolag har ju 10 år maskinskada, 15,000 mil. Så detta betyder ju i rena termer att man köpt en bil som troligtvis passerat 10 års ålder eller 15,000 mil. Ja vi har ju alla våra olika premisser som vi baserar våra bilköp på. Jag har haft både Volvo 140 och 240, lite krångel med bromsar och förgasare, hade jag det i bakhuvudet när jag köpte min V40-18? Öhh, knappast.

#20
2019-07-26 14:41

Fxx:
Håller med dig. Jag har haft flera Audimodeller och är väldigt nöjd och därför köper jag alltid mina nya Audis osedda.

#21
2019-07-26 18:20

Fxx håller med dig.

Har man otur med en bil och får rappel då blir det ingen fler av det fabrikatet.

#22
2019-07-27 00:38

Mso
Nåja, det beror väl vilken modell, vilket modellår och vad felet handlade om.

Jag har sämst erfarenhet av Volvo. Betyder det att jag aldrig kommer köpa Volvo? Nej, inte på grund den dåliga erfarenheten utan isåfall på grund av andra orsaker.

#23
2019-07-27 09:03

Ja det är huvudet på spiken FXX.

Alla dessa problem som en eller möjligen två skribenter (om än under olika nick) säger sig ha upplevt med olika bilar (ofta Volkswagen)har givetvis inget sanningsvärde i sig. Det är enbart en konsekvens av en eller möjligen två personer som har både tid och energi över att sitta och skriva strunt om ett visst bilmärke här i spalterna,,oftast med syftet att favorisera ett visst annat (företrädesvis Japanskt)

Det måste vara något oerhört tragiskt bakom denna eller dessa individer som orkar sitta och fabulera ihop en massa smörja. Och dessutom ofta på tid som skulle kunna användas till mer produktiva saker.

Innan internets tid fanns det insändarsidor -dit allehanda avarter ute i stugorna kunde vända sig med sitt förvridna hat. Då censuerades ofta det mest förvrängda bort av redaktionen. Idag är det filtret borta -och informationslandskapet har ritats om (läs:polariserats och fördummats)

Betalar gör den okritiska massan och i slutändan allmänheten i form av försämrat beslutsunderlag.

MVH AL

#24
2019-07-27 12:23

Jag har jobbat med bilar i hela mitt liv och när jag sökte en C5 Automat höll jag på att åka dit på en ny typ bensinmotor som hade kommit efter det jag gick i pension , som tur var så lyste motorstörningslampan den felkodade på kamtiderna ,,8000 mil kedja ,, då drog jag mig ur köpet,det visade sig vara en rackelmotor från BMW som PSA hade köpt in det var mycket kamkedjehaverier redan vid låga miltal under 10000 . Det är inte så enkelt att välja rätt bil,jag köpte en C5 med HDI motor som fungerar utmärkt.

#25
2019-07-27 22:33

@AL. Jag är en riktig person och jag skriver inte på något annat forum. Har haft många bilar av olika märken. Flera har haft problem dock endast en som haft jätteproblem. Min 1996 Passat TDI hade år 2001 stora problem med elsystemen, speciellt reläerna. Vet inte varför men när reläerna blev varma så slutade de att fungera och när de svalnade gick det bra att köra ett tag igen. Motorvägskörning var intressant. Vid den tidpunkten så var det inga 10 års-garantier och jag hade bilen endast halvförsäkrad. Jag kontaktade Volkswagen och bad om hjälp då felsökning hos Norrbil i Norrtälje samt El & Diesel i Högdalen blev dyrt. Volkswagen svarade att de inget kunde göra. Så jag sålde bilen billigt och har därefter aldrig köpt en Volkswagen och kommer aldrig att göra det.
Orsaken att jag köpte Passaten i första läget var att jag behövde en säker och tillförlitlig bil! Nästa bil blev en begagnad 745 med automatlåda från 80-talet. Fungerade utmärkt på sliriga roslagsvägar.

Jag skiver aldrig och hyllar något bilmärke. Visst jag gillar amerikanska bilar men dessa är knappast bilar som ens kan jämföras med den bilpark som erbjuds i Europa. Den enda bil jag drömmer om är en Cadlillac Ciel, tyvärr kommer jag aldrig äga en sådan eftersom den inte kommer produceras. Men det är väl därför jag drömmer om den...

Har ingen aning om vad min nästa bil blir. Kommer köra den jag har tills den inte kan köras längre. Hustrun drömmer om en Mercedes a-klass, jag tror dock att en Mazda 3 är mer prisvärd. Speciellt efter de senaste artiklarna i Vi Bilägare. Vad det blir vet jag inte mer än att hon inte behöver en SUV. En Volvo V40 kanske kunde vara lämplig, men den har ju upphört nu. Så en mindre kombi från Peugeot, Kia, Toyota, Mercedes, Volvo eller Ford kan det mycket väl bli för henne. Hon kan även köpa en Volkswagen om hon vill, jag kan inte och skall inte hindra henne. Jag kan dock skilja mig...

#26
2019-07-27 23:42

Enda gången som jag köpte en begagnad bil var det en Renault Megane, två år gammal. Tanken var att bilen är fortfarande ”ny” och den stora värdeminskningen står första köparen för. Bilen hade alla garantier kvar och jag köpte från firma och inte från privatperson. Det var det eländigaste bilköpet nånsin med massor av konstiga och udda fel. Efter det har jag bestämt mig att köpa nya bilar med långa garantier. Men har en bekant som köper bara begagnade bilar oftare än jag byter strumpor utan att kunna nånting om bilar och när han tröttnar efter några månader säljer han dem med vinst!!!

#27
2019-07-28 11:09

Köpa bil är det värsta jag vet, eller snarare att jag då måste sälja den gamla, därför gör jag det så sällan jag kan. Nuvarande bil har jag ägt i 9 år.

#28
2019-07-29 00:12

mw73: Man kan ju byta in den med, smidigast även om man oftast får lite sämre betalt.
Alternativet är privatleasing ju, smidigt som bara den om det passar ens körmönster. Behöver du aldrig sälja eller oroa dig för dåligt inbytespris. Bara hämta ut en ny när leasingperioden är över.

#29
2019-07-29 14:37

@Henrik, jag pendlar 15,5 mil till jobbet ToR så privatleasing är tyvärr inget alternativ.

#30
2019-07-29 17:39

Är det konstigt att folk inte har en aning? Nä. Det måste ju finnas ett djup intresse för bilar för att kunna gräva ner sig så mycket som det krävs för att kunna välja bil med omsorg. Med tanke på vad det finns för bilkrängare i detta landet så är ju risken för personlig konkurs alltid nära

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.