Bild
Nästa artikel

Var tredje svensk kan tänka sig att privatleasa en bil

Nyheter

Allt färre svenska tycker att det är viktigt att äga en bil. Istället har privatleasing blivit mer populärt.

En ny undersökning gjord av Yougov på uppdrag av Blocket Fordon visar att allt färre svenskar känner behov av att äga sin egen bil. I år svarade sex av tio svenskar (59%) att det är viktigt eller mycket viktigt att man själv äger sin bil, vilket är en minskning från 2018 då andelen var 70 procent. 33 procent av respondenterna har också uppgett att de kan tänka sig att privatleasa en bil.

Det är främst unga som tappat intresset då bara 23 procent av respondenterna i åldrarna 18-29 anser att det viktigt med bilägandet. Av samma målgrupp uppger 43 procent att de kan tänka sig privatleasing.

– Vi tror att det kommer ske ett generationsskifte i sättet att se på bilar och bilägande, och statistiken stärker bara detta. Alternativen för att hyra, låna och prenumerera på bilar blir allt fler och det är inte längre norm att man måste äga sin bil, även om många än idag ser det som viktigt, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Blocket Fordon.

Diskutera: Vad anser du om privatleasing av bil?

Kommentarer

#1
2019-07-18 12:27

Hyra/leasing/avbetalning är ett ypperligt tecken på tiden vi lever i. Utan marginaler, utan sparande och på månadsbasis. Det gäller ju förstås inte alla, men detta attraherar ju såklart fler som inte kan pynta up front.

#2
2019-07-18 12:31

Det är för många fallgropar med leasing. Blir det en rispa på bilen eller något så får man betala dyrt för detta för det görs där bilfirman anser bäst och då blir det dyr märkesverkstad. Kör man för långt ett år så kostar det också extra. Att leasa blir bara hyfsat billigt om man leasar de minsta bilarna. En bil i mellan-storbilsklass kostar uppåt 5000:-/månad och det är jag inte beredd att betala. Leasingpriset överstiger med råge vad jag får betala för en bil om jag lämnar en hyfsad bil i inbyte.
Skoda octavia scout kostar strax under 4000/månad.
Volvo v60 kostar 4800/månad.

#3
2019-07-18 12:32

Milky: Kan ju även vara så att det handlar om prioriteringar, att yngre par/familjer kanske Privatleasar för att kunna ha kontantinsatsen redo för boende istället, eller att de privatleasar för att det inte syns i din kreditvärdighet som ett vanligt bil/banklån gör och detta är bättre ur bankens synpunkt när du ska låna till bostad?
Måste ju inte vara ett tecken på att folk inte tänker sig för och slösar hej vilt. Sen finns det såklart enstaka som ser detta som ett lätt sätt att skaffa nytt och sen efter några månader känner det var fel, att de inte hade råd.
Men på det stora hela bra sätt, vi privatleasade andrabil tidigare och det var förmånligare på den bilen än att äga den privat.

#4
2019-07-18 13:09

Eller så kan det vara en förändrad inställning till ägandet. Devisen den som äger mest när man dör vinner ...kanske inte gäller längre.

Eller så kanske folk tänker att det är smidigast och...mer ekonomiskt. Det är en ny bil, man slipper tänka på service (oftast) och reparationer. Istället ska man alltså skrapa ihop säg 80 000 kr för att handla en beg bil som kommer kräva service och i värsta fall dyra reparationer. Därefter ska du sälja bilen och i bästa fall få tillbaka så pass mycket att du kan stoltsera över låg milkostnad.

Jag föreställer mig att kostnad per mil är till fördela för leasing Iallafall om man tittar på de billigare alternativen.

#5
2019-07-18 14:37

Fel post.

#6
2019-07-18 16:43

Eller se det såhär. Efter 3 år har du inte ett öre i bilen. Bara lämna tillbaka - och kanske/oftast får betala extra för ”onormalt” slitage under dessa år. Eller övermil. Kan bli dyrt det också i slutändan. Köpte ny idag (hybrid) funderade lite på leasing - men ändrade mig snabbt.

#7
2019-07-18 16:55

Man kan nog få det resultatet man vill beroende på hur frågan ställs, vem man frågar, vart dom som man frågar bor osv. Hur många av dom man frågade har tjänstebil? Isf. borde ju deras svar inte inräknas då dom köper ingetdera av alternativen.

Jag tror det handlar om en modegrej, när det går mode i något så är det ”inne”, då måste dom som är ”inne” välja det. Lite som att vara med på en selfie med hon Ernmans dotter, för klimatet.
Sedan ligger det säkert mycket i det som Henrik skriver, många måste ta blankolån för att finansiera första kontantinsatsen på första boendet idag. Då slipper man gärna ha en kreditgivare sedan innan som kan ställa det på ända.

Vidare så har ju företagen sett en chans till en extra försäljning här. Man slipper momsen på den begagnade bilen, man får ofta tillbaka en bil i bättre skick än motsvarande begagnad inbytesbil. Man kan kränga bilar till kundkretsen ovan som annars kanske hade valt en begagnad billigare istället. Låter som att det bara finns vinnare med privatleasing, även om jag nog skulle höja ett varningens finger. Nånstans finns det alltid en hake, där nån kommer att få betala, och det är nog till 100% garanterat konsumenten. För när något låter för bra för att vara sant så....

Så länge jag har råd så kommer iaf. jag vara så ”ute” att jag köper mina bilar kontant, det gör att jag sover gott om natten. Andra tänker annorlunda av diverse anledningar, och kan ändå sova gott trots kommande räntehöjningar och lågkonjunktur. Vi är alla olika till sinne och sätt;)

#8
2019-07-18 18:05

Man kan inte vara ”bilist” när man inte kör bil.

#9
2019-07-18 18:12

Ibland håller jag med FXX - ibland inte. I denna fråga håller jag helt klart med !

#10
2019-07-18 18:39

Jag har en granne som just ska avsluta sin andra leasingperiod och påbörja sin tredje (eller är det fjärde?).
Nåja, han väljer bilar som är helt främmande för mig, den första var en Mokka, där åkte han på tillägg för övermil och någon skråma, det hör till saken att han är ytterst försiktig (jag har kört om honom många gånger, han hör till den typ av bilförare som jag är tillräckligt dum för att reta mig på!) så jag förstår inte bilfirman.
Sedan har han gått över till Hyundai Tucson och det blir det även nästa gång. Han ger ca 3500:-/mån och är väldigt nöjd.
Det hör till saken att han inte skulle ha en möjlighet att åka ny bil på annat sätt, tidigare var det väl begagnat i 20000:- klassen som gällde med ständiga gårdsplansreparationer.

#11
2019-07-18 18:54

Jag äger den ena av våra bilar, köpt kontant. Den andra har vi på privatleasing. För mig är det självklart att oavsett ägande sätt så får man betala för ev skråmor/skador. Äger jag bilen så får jag sämre andrahandsvärde, lägre i bytes pris eller lägre pris om jag säljer privat. Skillnaden är ju att på privatleasing kommer kostnaden bli synlig och måste öppna plånboken direkt. Men som sagt det går aldrig att äta kakan och ha den kvar. Jag kan absolut tänka mig fortsätta med privatleasing framöver, fast jag inte kan sägas vara ung. Kan också betala kontant, men har kört förmånsbil i 25 år så jag hänger väl kvar i synsättet.

#12
2019-07-18 23:05

De flesta som ’äger’ eller tar banklån har nog inte full koll på vad bilen egentligen kostar per mil eller månad. Man tror att det är ’soppapengar’ och nån slant till. Börjar man räkna på däck, skatt, försäkring, torkarblad, vinterdäck, värdeminskning, service, nån reparation á 4000kr vartannat år m.m så blir det en jädrans massa pengar. Förmodligen gissar man fel på flera tusen i månaden. En fördel med att betala per månad är att man får en hyfsad uppfattning av vad bilens faktiska kostnad per månad är. Det finns utöver det fler fördelar och givetvis också nackdelar.

#13
2019-07-19 00:48

Övermil? Åker man på övermil så är man antingen ny som bilägare och inte har koll på vad kör på ett år eller så är man snål och chansar att klara avtalad sträcka.
Men, man kan även slippa övermil genom att påtala detta så tidigt som möjligt ifall man märker att man kommer köra längre än tänkt.

Vi har en bil privatleasad. En anhörig har precis bytt sin till en ny. Nej, där blev det inga extra omkostnader vid inlämnandet.
Som Optimus skriver, äger man bilen så kommer man där lida för alla repor och skador som uppkommit och få lägre försäljnings/inbytesvärde.

#14
2019-07-19 07:56

En fördel som jag ser med privatleasing är att man kan testa olika märken med tvivelaktigt andrahandsvärde typ Citroen.

#15
2019-07-19 08:00

3 års test är lite väl lång test tycker jag.

#16
2019-07-19 08:26

Axa,
Man kan råka ut för att saker i livet ändras under tiden man har bilen också.På vår Skoda räknar jag med cirka 1000 mil extra á 7,50 kr/st. Anledningen är åldrande anhöriga som plötsligt behöver besökas så gott som dagligen när hemtjänsten inte sköter sina åtaganden. Det hade vi inte räknat med från början.

#17
2019-07-19 09:46

Man har väl en lite större frihet när man äger bilen - t ex frihet att reparera ev mindre blessyrer var man vill, frihet att välja vilket företag som får byta in den begagnade bilen när det är dags och därmed kanske man kan få bättre betalt/mindre avdrag, frihet att förändra körsträckan, frihet att göra de tillval man vill ha utan att det behöver kosta "skjortan". Tror fortfarande som många andra att privatleasing lämpar sig bäst för den som nöjer sig med "basutförandet" av typ B-segment-bilar. Vill man ha tillval så tenderar dessa att många gånger kosta förhållandevis mycket. Samt att man inte kör speciellt mycket utan klarar sig med de körsträckor som erbjuds som standardval och i de lockande annonserna. Och som Mäkinen påtalar - mycket kan hända i livssituationen under leasingperioden. Äger man sin bil kostar det också men då kan man t ex välja att äga den 1--2 år längre för att fördela kostnaden över flera år. Så nåt absolut svar om vad som är bäst finns som vanligt inte.

#18
2019-07-19 10:54

Många bra synpunkter i tråden och jag skulle vilja lägga till ytterligare en med tanke på det L.Mäkinen skrev om att deras bil kommer att gå mer än avtalet, och således behöva betala för övermil.

Har man säg 1500 mil per år i tre år och inte kör mer än 2500 mil över hela perioden så sticker också milkostnaden iväg ganska kraftigt (månadskostnaden delat med antal mil). Privatleasing är bäst för dem som lämnar tillbaks bilen med 4999 mil på mätaren. Jag tycker själv att det på förhand kan vara svårt att beräkna milen tre år fram i tiden, man kanske leasade bilen för att ha den som pendlingsbil och sedan bytte man jobb, eller så får man tjänstebil och då är det inte lätt att häva avtalet.

Det finns gott om annonser på Blocket där folks livssituation ändrat sig och då märker de att andrahandsmarknaden för att ta över en leasingbil är obefintlig.

Har en bekant i en sådan situation. De som svarar är ljusskygga individer som vill ta över bilen men låta förstahandsägaren stå kvar på kontraktet. Inte en enda seriös har svarat.

#19
2019-07-19 17:34

Privatleasing är inte så bra så länge som reglerna vad som gäller, inte är glasklara, vid onormalt slitage, övermil m.m m.m.
Då är ett banklån, eller privat sparande bättre om man vet vad man vill med sitt ägande, för en bil är aldrig, rent krasst, en bra investering.

#20
2019-07-19 20:38

Christer,
Vi har fått väldigt bra beskrivning på vad som är ok och inte.

#21
2019-07-20 00:17

Mäkinen
Jo, visst kan det hända saker i ens liv som innebär fler mil med bilen. Men flera erbjuder ändring i avtal gällande körsträcka. Det gäller bara att påtala det så tidigt som möjligt. Betala för övermil blir dyrare än ändrat avtal.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.