Bild
Nästa artikel

Vad tycker du om Vi Bilägares web-TV?

BJUD PÅ DINA ÅSIKTER:

Vad tycker du om det andra avsnittet av Vi Bilägares web-TV? Ta chansen och diskutera programmet här!

Bjud på dina åsikter här. Vi uppskattar alla kommentarer som kan förbättra programmet!
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Perra
2008-12-15 15:48

Trevligt Vi Bilägare! Jag tycker detta programet var mycket bättre än det första. Jag gillar snacket om bilindustrin.

#1
Leif Johansson
2008-12-15 15:53

Bättre än förra gången. Bra innehåll men fortfarande ganska träigt. Mer filmad radio än tv-program.
- Bilanalytikern: Innehållsmässigt okej trots inga nyheter. Hygglig sammanfattning av läget. Men vad är en bilanalytiker och vad hade denne man på fötterna? Vanlig påläst Svensson kunde sagt samma sak.
- Matiz o Sandero: Gör gärna tydliga testgrupper: körbarhet, komfort, säkerhet, rost, ekonomi osv och ge betyg i varje moment, illustrerade i bild så klart. Nu sågade ni (med rätta) Matiz, men gör det i bild också - visa en fogsvans och låt oss höra sågljud! Bra att ni lyckades fånga GM-mannen. En eloge även till honom; en modig man.
- Långtesterna: Illustera snacket med tydliga bilder, symboler och tabeller - inte med tre trötta farbröder vid fikabord utan koppar.

#1
Leif Hägesten
2008-12-15 16:04

Kanonbra, fortsätt utveckla.

#1
Bengt Svensson
2008-12-15 16:09

Ni borde verkligen SKRIVA STÖRRE I TIDNINGEN OM ER WEBB-TV. Jag missade själv att det stod i tidningen och såg det först på er hemsida. Nu har jag gått tillbaka och ser att det står i en artikel MEN DET BORDE STÅ STÖRRE. Annars vill jag tacka för ett fint program!

#1
Lars-Christer Paulsson
2008-12-15 18:41

Grattis
Mycket bättre än förra gången trots att det som Leif Johansson skriver; mer filmad radio än TV-program.
Mycket bättre hörbarhet, samt MYCKET bättre ljudmixat.
Ser fram mot nästa program !!

#1
Mikael Karlsson
2008-12-16 11:03

I början bra och i mitten tänkte jag att detta blir stående ovationer och hurrarop men i slutändan så blir det BRA..
-Jag kommer att fortsätta titta.
Ps.bilen som diskuteras låt den vara i bild och inte nån annan..

#1
Gabbe
2008-12-17 20:42

Grattis i första hand till en mycket bra bilprogram! Skulle vilja se en program där ni går till djupet med exempelvis tester på begagnade bilar. Då menar jag en rapport där ni tar kontakt med Bilprovningen och ni bjuder in någon därifrån och ställer frågor om exempelvis Volvo. Följa upp kvalitén med andra ord på ett bilmärke. Biljournalister kan antingen höja eller trampa ner en viss modell det är ju alla medveten om. Ett annat tips vore till exempel att ta reda på kvalitén på dem mest sålda bilarna i Sverige. En annan intressant sak skulle vara om ni skulle dra igång en mycket omfattande "Autoindex" undersökning. Om jag inte minns fel så har ungefär 11 000 svenskar svarat på 2008 års enkät. Jag skulle vilja se en mycket omfattande undersökning där kanske 100 eller 200 000 svenskar svarar på enkäten. Vore kul. Det var allt jag hade att säga, tackar för mig, återigen en mycket bra bilprogram, tycker jag:)

#1
Shogun
2008-12-17 21:28

Bra att ni tog mej på orden angående rostskydd och att en tales man från den fabrikanten får komma till tals och svars om rostskyddet.
Men ni ska också gå tillbaka till bilar ni tidigare bedömt och se hur de klarat tidens tand, och även då ska det vara med en talesman från fabrikanten.
Jag tänker närmast på Toyota som fått utstå mycket spott och spe från Vibilägares rostskydds tester.
Men jag själv som haft många Toyota har inte haft några problem med rost ! Därför ställer jag mig lite undrande hur det verkligen ligger till om ni inte kunnat göra felbedömningar. Som med tex MB rostskydd. Jag var själv i kontakt med Bo Wennerberg om MB dåliga rostskydd och att bilarna rostade. Och det blev en artikel i tidningen om denna MB.
Men som sagt nu tror jag ärligt talat att Vibilägare är ute på hal is när man dömmer ut Toyotas rostskydd idag och så gjort under många år. Men man ser inte rosten alls. Och jag har varit i kontakt med många Toyota mekaniker som jobbar med bilarna som säger att Toyota idag inte har några rostproblem med bilarna. Men att man pga Vibilägare skriverier får dras med det.
Så nu vill jag ha klarhet i detta ta in ett flertal bilar av samma Toyota modell och se hur de klarat tidens tand, man kunde slumpvis välja ut ett antal bilar genom att kontakta ägare om han vill ställa upp med sin bil för en undersökning hur bilen klarat rosten.
Och när undersökningen görs ska representanter från Toyota vara på plats när undersökningen görs och svara på frågor. Om det inte finns så allvarliga skador på bilarna som påståtts tidigare bör betyget för dessa bilar höjas alternativt sänkas.
Har också varit i kontakt med Toyota Sweden. Som säger att detta är något vi får leva med att Toyota påstås ha ett dåligt rostskydd.
Men som han sa att vi vet att bilarna har ett bra rostskydd. Och bara för att Vibilägare och rostskyddsmetoder inte ser något "klet" inuti balkar m.m så innebär det inte att bilen har ett dåligt rostskydd menar man från Toyota. Visst kunde vi börja spruta in "klet" i hålrum för att få tyst på kritiken från Vibilägare om Toyotas rostskydd, som flera konkurrenter gjort. Men vi vet att vi har ett fullgott skydd på våra bilar efter omfattande forskning på fabriken.
Och jag kommer ihåg för ett antal år sedan då representanter från Toyota och Honda var på plats hos Rostskyddsmetoder i en artikel i Vibilägare men som även då hävdade att man har ett fullgott rostskydd.
Minns att det var representanten från Honda som hävdade att tex Audi galvar sina bilar för mycket att risk för lacksläpp ligger något som Audi också drabbats av. Så där fick Hondas representant rätt.
Så upp till bevis och undersök ett flertal bilar av samma modell hur de klarat rosten och visa det för oss. Och så får vi höra hur Toyotas representant förklarar sig om nu bilarna trots allt har allvarliga rostangrepp.
Annars är programmet toppen, håller med föregående talare nedan att ni ska satsa beg tester mera i Webb TV.
Sedan vill jag bara kommentera att åretrunt bilarna borde köras betydligt mer än de 4000mil de körs nu. Då kommer kvaliten på olika märken märkas än mer. Kom ihåg Expressens 10000mila tester med Lennart Öjestens tid och det var på 80-90 talet nu har väl bilarna blivit bättre och skulle köras betydligt mer egentligen i långtester. Fortsätt också att testa första generationens Toyota Prius och se hur den tekniken klarar tidens tand med den avancerade tekniken. mvh Shogun

#1
Roy
2008-12-18 13:03

Jag förväntade mig en länk till den här kommentarsmöjligheten redan på tv-sidan - det är ju där man får uppmaningen att skriva en kommentar.
Nåväl. Som några redan konstaterat, så var den tekniska biten bättre den här gången. Ljudet var utan anmärkning.
Den där "bilanalytikern" - vad var det för nisse? Vilket institut eller forskningscenter kom han ifrån? Eller var han bara självutnämnd? Kommentarerna han gav tydde inte på så mycket mer...
I jämförelsetestet var det vid ett par tillfällen otydligt beträffande vilken bil Marianne talade om.
Den här gången innehöll programmet lite mer än det man redan visste genom tidningen.
Angående Shoguns långa kommentar, så kan jag konstatera att tidningen har kollat upp äldre (långtestdeltagare?) angående rost. I ett par fall har också rostbetyget korrigerats.
Det är naturligtvis viktigt att man skaffar sig en omfattande erfarenhet av hur bilarna verkligen drabbas av rost på sikt.

#1
Boo Wennerberg
2008-12-18 16:04

Hej,ett stort tack för alla synpunkter. Vi tar det till oss, både det positiva och det negativa. Och till Shogun vill jag säga följande: Vi ser att du är mycket engagerad i rostskyddsfrågor - och i all synnerhet det som rör Toyota. Du anser att vi gjort felbedömnignar i våra tyckanden om Mercedes och Toyota. Att Mercedes hade enorma problem med sina bilar från slutet av 1990-talet och en bit in på 2000-talet är det inte bara vi som har påtalat. Toyota har absolut inte problem av den digniteten, men vid våra förhandsgranskningar ser vi tydligt att vissa andra fabrikanter gör något mer för att åstadkomma effektivt rostskydd, som är anpassat efter de klimatförhållanden vi har här i Norden med saltindränkta vägar. Toyotas bilar är utvändigt fräscha väldigt längre, till detta bidrar bra lack med god vidhäftning. Under bilen, i hålrum och skarvar, är det sämre beställt med rostskyddets verkan. Vi har två Toyota i långgtest, båda Prius, åtta och fem år gamla, och båda är ganska rostangripna. Två enskilda bilar säger förstås inte sanningen, men uppföljningar med beg-ägare hos Rostskyddsmetoder visar att Toyotas bilar ännu inte förtjänar högre betyg. Visst kan våra prognoser slå fel, och vi är inte sämre än att vi kan revidera betygen i efter hand. Det har vi också gjort vid några fåtaliga tillfällen, men oftast har det då handlat om sänkningar. Shogun, du som Toyota-ägare, ta kontakt med oss på redaktionen, så kan vi gemensamt gå igenom din bil på teststationen.
Med vänlig hälsning,
Boo Wennerberg
Vi Bilägare

#1
Shogun
2008-12-18 17:43

Hej Boo Wennerberg !
Jag kommer att ringa dej imorron.
Jag vet att MB hade rost problem, det var jag som tog kontakt med dej då en bekant som hade en MB som var rostangripen och skrev en artikel om den bilen. Då när ni testat bilen gav ni den en 4 i rostskydds betyg sedan sänkte ni det betyget , helt rätt.
Det jag reagerat på när det gäller Toyota är att jag inte haft några rost problem med mina bilar. Vare sig på besiktning eller att bilen rostat att de påpekat det vid service eller att jag tittat själv under bilen. Det jag menar är att ni har sagt detta i så många år nu om Toyotas rostskydd och att bilarna ska rosta. Om de gör det skulle då ägare till Toyota vara så märkes trogna ?! Att de skulle köpa Toyota igen och rekomendera andra köpa Toyota om de nu rostar så förskräckligt så de spås göra, detta måste ju visa sig någongång att ägare märker detta och slår larm. Men detta märker man aldrig av någonstans att det föreligger ett allvarligt problem, det borde också visa sig i Autoindex någongång att Toyota ägarna har problem med rost på sina bilar. Det är detta jag tycker är så märkligt.För detta har ju Vibilägare pratat om i över 10år nu.
Sedan tycker jag som sagt att ni ska ta för vana att ta in bilar som ni gjort prognoser på på rostskyddet och testa återigen genom fiberoptik hur bilar ute i trafik klarat tidens tand och hur långt gånget rosten har kommit på dessa bilar. Och så ska som sagt en representant från respektive tillverkare få bemöta kritiken.
På så sätt får ju både Vibilägare eller tillverkaren upprättelse och vi ser vem som har haft rätt ! Eller hur detta tycker jag är renhårigt mot alla. Alla bilmärken ska givetvis testas inte bara Toyota. Toyota tog jag som exempel då jag haft många Toyota liksom många andra märken. Men då Toyota fått så mycket kritik i Vibilägares tester och då jag själv ägt såpass många och inte har den erfareheten som ni påstår ska drabba Toyota så ifrågasätter jag eran bedömning av rostskyddet och att det kanske ska vara högre än det är. Precis som MBs skulle vara lägre än en 4 som ni bedömde vid test av bilen första gången. Men vid era begtester ta och kolla rostskyddet på dessa bilar hur det är med rosten på dom och hur de klarat tidens tand och visa det för oss läsare, och som sagt med en representant från märket som får stå till svars. Men detta är bra Vibilägare fortsätt med detta önskar att fler motortidningar var lika seriösa som ni.

#1
Gunnar Borglund
2008-12-19 21:41

Men se sluta med reklamen i starten!!
Jag har noterat samma idiotiska fenomen på Expressen TV SVD TV osv
Jag ser därmed enbart ett avsnitt o aldrig mer!
Har bara sett ett avsnitt och enbart starten tyvärr ej mer men det är ju en princip sak att inte sitta o stirra på dumheter oavsett utgivare.
Samma här vilket ju är lite tråkigt men sant. Resten av härligheten är ju då faktiskt inte längre intressant utan man får nöja sig med papperstidningen tyvärr men så är det.

#1
Lars
2008-12-20 14:34

Har inte sett och kommer inte att se. Vill jag se bilprogram så finns det ett urval på TV att beskåda. Vilka är det som bekostar kalaset? Tidningsköparna?

#1
Erik
2008-12-21 20:50

Jag tycker att programmen är bra, och reklamen i början får man väl stå utmed, om det nu ger tidningen stora inkomster... Men jag tycker att det är tjatigt och negativt att samma gemla reklamtext för programmen alltid dyker upp längst upp på Vi bilägares hemsida. Vid detta laget är det ingen nyhet att ni har TV-program längre. Det innebär bara att man måste scrolla sig ner på sidan för att läsa de intressanta nyheterna. Lägg länkarna till programmen i marginalen, som Teknikens Värld gjort, så att riktiga intressanta nyheter kan få bästa plats. Och återgå till att publicera nyheterna kronologiskt! SOm det är nu kan man bläddra neråt förbi en massa gamla nyheter för att sedan hitta nya nyheter! Det är krångligt och användarovänligt. Tack annars för en seriös site och prisvärd tidning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.