Bild
Nästa artikel

Vad tycker du om Vi Bilägares webb-TV?

DISKUTERA:

DISKUTERA: Vad tycker du om det senaste avsnittet av Vi Bilägares webb-TV? Vad var bäst? Vad kan förbättras? Vi vill ha din åsikt!

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Bengt Svensson
2009-02-23 14:59

Jag tycker avsnitten blir bättre och bättre!

#1
Bosse Hallberg
2009-02-23 17:00

Hur man än gör, kunde man gjort annorlunda!
Roligt med bil/teknikprogram efter att SVT slutat göra sådant och SR slutat med Techno. Mycket bättre än vad SVT och reklamkanalerna gjort senaste åren. Önskar djupare tester och inte bara hänvisa till tidningen (som jag köpt sedan mer än 45 år). Vill också gärna slippa "moderna" meningslösa snabbt förbifladdrande bilder. Ser fram mot nästa avsnitt.
Hälsningar Bosse

#1
Shogun
2009-02-23 17:11

Håller med Bengt det blir bättre och bättre ! En synpunkt har jag dock. När Marianne Sterner pratar om bilarna i detta fallet Opel Insignia och Toyota Avensis. Så ska hon börja med att tala om VILKEN bil det är hon pratar om. Kanske inte helt lätt för alla att veta vilken bil hon pratar om. Så börja med att säga tex. "Detta är Opel Insignias plus punkter" och sedan kan man tar man minus punkterna hur man bedömmer dom. Då är det lättare att veta vilken bil hon pratar om. Lite "Kaizen" för att prata Toyota språk hur Webb TV kan bli ännu bättre. Just my two cents.
En annan fråga. När kommer test på Toyota Avensis kombi med diesel och automat ? Detta har ju inte Toyota haft som kombination tidigare och jag är mycket intresserad av det.

#1
Sven
2009-02-23 18:10

1:a avsnittet var ganska bra. Bra att ha en äldre kvinna som testare, det är väl stor del av köparna.
Litet tråkigt att höra chefen för Opel köra sitt reklamsnack, programledaren ska väl styra upp samtalet lite mer?

#1
Sven
2009-02-23 18:45

Skön snubbe den där programledaren! lite olik andra i branschen.
Blir ännu mer impad av tanten som testar bilar!!
Har inte läst tidningen på 10 år så jahg har tyvärr missat henne tidigare. Tidningen var ganska tråkig grafiskt på den tiden. Men nu börjar det likna något.
Er WebTV är faktiskt bra, längre partier av prat jämnfört med TM tex. Mycket vettigt att låta gästerna tala till punkt.

#1
Roy
2009-02-23 19:25

Det känns som att ni börjar bli varma i kläderna.
Dock var den tekniska kvalitén lite märklig. Gammavärdet verkade ställt rakt åt helsike. Bilderna gav ett dunkelt intryck och var väldigt svarta i de mörka partierna och färgerna i studion verkade snåla på gult och drog mest åt rött/magenta.

Mariannes testrapport var tydligare den här gången beträffande vilken bil hon talade om, men jag kan ändå hålla med Shogun - det kunde varit ännu bättre.

Sven, du kan inte vara gammal. "Tanten" är inte vem som helst, utan Marianne Sterner som har ett gediget förflutet inom motor, förutom att hon är tidningens testchef (eller liknande).

Tänk om det varit den nya Saab 9-5 som testats mot Avensis (som för övrigt, i sann Toyota-anda, inte har så värst bra rostskydd)! (Eller varför inte alla tre.)
Kan man gissa att Saaben varit bättre på de punkter där Opeln får kritik?
Ett användbart baksäte, bättre avstämd hjulupphängning med en tystare kupé, bättre ergonomi på instrumentering och reglage, bakåtsikt, ett ännu bättre rostskydd och kanske till och med någon sån där Saab-finurlighet.
Nu hade det varit läge för en liten överladdad motor med variabel kompression. (Törs man gissa att GM var orsaken till att den avsomnade?)
Saab (Per Gillbrandt) har ju egentligen alltid velat använda små, men effektiva, motorer.
Jag är lite rädd för att när (om?) 9-5 lanseras, så kommer den att ha lite för mycket påtvingade amerikanska lösningar, men den är säkert bra ändå.

#1
Sven
2009-02-23 20:13

Hej Roy!
Jag är väl inte så gammal kanske...beror på hur man räknar.... 40 år är jag.
Jag skriver som en person som aldrig sett Vi bilägares Webtv förut och som dessutom inte läst tidningen på mycket länge.
Har inte som mål att förringa någon, speciellt inte "tanten" som jag tycker var bra!
Men vänta bara tills jag sett det sista avsnittet, kanske blir det mer för dig att kommentera.

#1
Sven
2009-02-23 22:51

Jaa... det är alltid svårt att ljussätta en person som är skallig. Så man bör lägga ner extra mycket tid på det.
Skulle vara intressant att få veta vilket bolag som producerat?
Den duktiga kvinnliga reportern är en stor bonus i programmet.
Bra också att ha en kunnig reporter i studion.
Som dock ser ut som nån gammal Sportnytt studio...
men det går väl att ta in nån som är van att bygga snygga studior?
Skulle gärna se folk utanför tidningen i studion, tex Bosse bildoktorn.
Bra med elbils byggare. Men lite för kort och dåligt berättat vilka delar han använt!
Fortsätt gärna med mer info om elbilar och byggen, för det är ju framtiden...

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-02-24 01:18

Tro mig, Sven. Det är inte bara ljussättningen som är besvärlig när man är skallig. Du skulle bara veta vilket helvete jag har när jag ska kamma mittbena... :)
Produktionsbolaget heter Loop. Jag skulle inte klara mig en dag utan dom!

#1
Lennart
2009-02-24 02:57

Innehållet är klart intressant och blir bättre för varje avsnitt, även om en del är gammal skåpmat för oss tidningsprenumeranter.
Men ni måste bli bättre på att serva alternativa plattformar. Jag kör kombinationen Linux/Firefoxoch att se er webtv där är inte njutbart. Även fast jag maximerar fönstret så kan jag inte se hela tvbilden! Jag får använda den horisontella scrollbaren för att välja om jag ska se den vänstra eller högra delen av filmen. Samtidigt som högra halvan av skärmen är helt vit/tom/oanvänd!

#1
Sven
2009-02-24 10:25

Hej Tommy!
och tack för ett bra program! Tek.v kan behöva lite konkurrens.
Det spelar givetvis inte så stor roll om det blänker lite, det är nog bara tv utbildade personer som jag som ens noterar det..
Men det var inte så konstigt att jag tyckte det liknade en sportstudio... Loop gör ju Tv4 sport.
Förhoppningsvis får ni ett bra pris på studioproduktionen när TV4 redan betalt studions dekor..........
Ser mycket fram imot nya program med eller utan blänk.
I värsta fall får du väl ta på dig en peruk :)

#1
Shogun
2009-02-24 11:55

Nu tycker jag det är mycket gnäll om ovesäntligheter som klagas på programmet om hur studion ser ut,och att det blänker i flinten på Tommy. Det vesäntligaste är väl innehållet i programmet och att man förstår det som sägs. Säger en amatör på området hur program ska göras på TV. Men det är ju en tidning i grund och botten och då får vi ha överseende med det som tidningsläsare och att man alls har webb-TV för oss läsare får ju bara betecknas som ett plus för oss läsare. Just my two cents.

#1
Roy
2009-02-25 10:41

Att jag kommenterade den tekniska kvalitén, och då särskilt färgbalansen, beror på att jag spontant reagerade på försämringen. (Jag har just tittat lite på tidigare avsnitt så jag har fått bekräftat att det är en försämring.)
Vad som däremot är bra (till skillnad mot Auto Motor & Sport:s motsvarighet) är att man lätt kan hoppa fram och tillbaka i avsnittet (och slippa den inledande reklamen, t ex).
Inslagen är dessutom lite längre, men tillför väl egentligen inte så mycket om man har tidningen. Men fortsätt för all del! Det är kul ändå - och alla har ju inte tidningen, men kanske blir nyfikna även på den (vilket måhända är avsikten). Udda inslag som elbilsbyggaren är ju alltid kul.
Kan hålla med Sven om att det kunde varit intressant att få se lite mer av hur han burit sig åt.
Sven, du har skrivit positiva ord om Marianne, men i ditt första inlägg blev det ändå lite fel. Man fick intrycket att hon var med som testare endast i egenskap av "tant" - vilket definitivt inte är fallet. (Du får dock till det bättre i inlägget därefter.)
Jag har visserligen bara träffat Marianne en gång, men jag kan tänka mig att hon garvar åt valpfasonerna. (Men vem vill egentligen bli kallad för tant eller farbror, mer än möjligen av små barn - ens om man uppnått pensionsåldern, och det är det ju inte tal om i det här fallet.)

#1
Sven
2009-02-25 12:14

Hej Roy!
Det var dumt av mig att kalla Marianne för tant. Jag skrev lite om 1:a avsnittet utan att ha sett de andra eller känna till hennes yrke.
Så jag trodde av misstag att det var en kvinna som tidningen tagit in endast för att testa Golfen. Och det tyckte jag var bra för jag tror många som köper Golf är kvinnor över 50.
Det är bra att den här tidningen börjat med TV. Eftersom tidningens stil och jag antar filosofi (?) skiljer sig från Auto motor och Teknikens V.

#1
Erik
2009-02-25 12:35

Det känns som ett seriöst program. Betydligt intressantare än alla leksaksbilar (prestandabilar) som Teknikens Värld testar, även om de också gör intressanta tester. Men era känns lite mer gedigna.
Men jag saknar Trafikmagasinet med Ingemar Perstad och Christer Glenning. Bästa trafikprogrammet någonsin. Sikta ditåt så blir det nog bra.

#1
Sven
2009-02-25 20:57

Volvo killen som kör i 30 km/tim och krockar in i gummi golfen måste väl vara lätt korkad?