Bild
Nästa artikel

Vad tycker du om Vi Bilägares webb-TV?

DISKUTERA:

DISKUTERA: Vad tycker du om det senaste avsnittet av Vi Bilägares webb-TV? Vad var bäst? Vad kan förbättras? Vi vill ha din åsikt!

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Göran
2009-04-06 14:52

Det är fortfarande stora problem med att bilden hackar sig fram. Bilden uppdateras ungefär en gång per sekund. Fram till och med decemberavsnittet fungerar det bra. Det borde inte vara så svårt att kolla vilka skillnader det är i programvaran som används efter det. 2MB uppkoppling räcker för att det skall fungera överallt annars. Förtaget som levererar Web-TVn skall nog göra någon form av förändring i Flash inställningarna. Innehållet i i sändningarna är det dock inget fel på!

#1
JOM
2009-04-06 15:51

Det var märkligt Göran.
Bilden i min dator är perfekt.
För övrigt tycker jag att webb-TV är en utmärkt idé.
Man får tidiga och snabba undersökningar av allt möjligt som rör bilismen.
Jättebra gjort Vi Bilägare - Grattis!

#1
Bengt
2009-04-06 16:31

Positivt, men ta bort oljudet mellan kommentarerna.

#1
Ola Andersson, Vibilagare.se
2009-04-06 16:34

Vi tittar på hackandet. Själv har jag tittat på avsnitten sedan december på flera olika datorer och har inte haft något problem. Men eftersom det rapporteras om att det hackar undersöker vi givetvis vad det kan bero på.

#1
Anders Rönnqvist
2009-04-06 17:37

Det senaste avsnittet (6/4) är helt perfekt när det gäller bildkvalitet. Tidigare var det "hack". Än en gång, det är perfekt, över förväntan. Jag väntar redan på nästa avsnitt.
Hälsn. A R

#1
Erik
2009-04-06 18:02

Bra kvalitet på innehållet, men rent tekniskt önskar jag högre upplösning så att man kan se programmet i fullskärmsläge med skärpa. Nu blir det antingen liten originalruta eller småpixlig fullskärm.

#1
Fredrik
2009-04-06 19:47

Senaste programmet gick utmärkt att titta på, helt utan lag. Men problemet kvarstår med dom äldre, fryser ungefär var tionde sekund.

#1
Roy
2009-04-06 21:34

Jag tillhör också dem som har tekniska problem, vilket är synd på flera sätt - bland annat tar det koncentration från själva reportagen.
Trots närmare 23Mb/s (inte MB, Göran), så småhackar bilden hela tiden (högst en sekunds mellanrum)medan ljudet matar på helt OK. Efter fem och åtta minuter hängde sig allt totalt i några sekunder. Sammantaget var det dock mindre problem än förra gången, men absolut inte bra. Det märkliga gammavärdet med murriga skuggor utan utteckning finns kvar oförändrat.
Visserligen har jag en gammal häck till dator med litet arbetsminne, men den borde ändå räcka till.

Martin Skölds analys av läget var intressant.
Marianne förordar takfönster. Visst blir det ljusare, men hur är det egentligen sommartid? Jag har bara ägt och åkt i bilar med den mindre/äldre varianten av lucka och oftast dragit för innerluckan. Att öppna dem gör man ju inte heller gärna någon längre stund. Hettande sol och högt vindbrus. De som går att glänta i bakkant är mindre problematiska, men tillför ändå inte så värst mycket - ingenting alls om man har AC och det har väl alla nu för tiden. En bilmekaniker i släkten hade också lite funderingar kring säkerheten. Hur kul är det att rulla med en bil med takfönster?
Motorcykelrapporten visade på några för mig nya modeller och fick mig att tänka på en mc-test som gjordes för ett par år sen innan samarbetet med MC-nytt. Testföraren var missnöjd med originalljuddämparen. Varför måste somliga mc-åkare vara så förbannat neanderthalmentala? Är det inte egotripp nog att tygla hojen, känna samspelet maskin/människa? En så pass familjeinriktad tidning som Vi bilägare borde stävja såna pubertala tendenser. En tidning som ju faktiskt gör seriösa bullermätningar av bilar.

#1
Olle Ström
2009-04-07 00:01

Hej!
För att bo på landet med mindre än 2 Mb/s mkt bra bild men hemsk musik. Exteriörscener mycket sämre men studiobilder otroligt skarpa. Skulle hellre ha jämförelsetest av Meriva 1,3 och Roomster 1,4 diesel.
Vilken seriös bilåkare villa ha Scoutplast?

#1
Bengt D
2009-04-07 14:37

Tänk om det, för den med långsammare internet, fanns en enkel möjlighet [Sparaknapp] att först kunna lagra filen på hårddisken för att sedan kunna avnjuta filmen därifrån utan hack mm i ljud o bild

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-04-07 16:57

Kära tittare!
Nu har vi provat att sänka bildkvaliten en smula för att se om det därigenom går att få bättre flyt på utsändningen. Gå gärna in och kolla igen om ni märker någon skillnad. Flyter det bättre? Är den lägre bildkvaliten acceptabel?

#1
Ola Andersson, Vibilagare.se
2009-04-07 17:11

Framför allt ser jag gärna att Roy, om du har tid och lust, testar igen. För med tanke på hur vilken hastighet din uppkoppling har borde du klara av även den högre kvalitén. Är det fortfarande hackigt så får vi felsöka vidare.

#1
Henrik
2009-04-09 13:12

Det är jättemjukt på min skärm, inga hack alls. Lite låg upplösning kanske och så var det en förvirrad tant från gröna bilister i studion men annars inget att klaga på.

#1
Roy
2009-04-09 19:31

Kollade den nya (mer hårdkomprimerade?) varianten och även den gamla. I bägge fallen flöt filmen på utan hack, alldeles utmärkt. Kunde hänga sig ett par sekunder med åtminstone 10 minuters mellanrum, men det kunde lika gärna flyta helt utan problem. Kan det vara så enkelt som att det är lite lugnare trafik till er server just nu?
I övrigt så märkte jag heller inga betydande kvalitetsskillnader. Möjligen har den nya varianten ännu mörkare skuggor. De fula artefakterna vid stora och snabba rörelser syns alltför väl i bägge fallen.
Skillnaden mellan de två varianterna är i praktiken noll och det flöt alltså på helt OK alldeles nyss. Kollade även min uppkopplingshastighet med TP-test och hamnade på över 27 Mb/s, vilket man knappast kan klaga på.
Jag har inte den färskaste datorn, precis. En P4 på 2,67 GHz och ett arbetsminne på 512 MB. (En "expert" i en datorbutik tyckte att det, mot min förmodan, räckte bra med tanke på min bestyckning.) Grafikkortet är ett Radeon 9200 och jag kör via XP.
(Jodå, jag har naturligtvis funderat på en uppgradering - anställ mig, så...)
Processorn belastas till omkring 45 % med toppar där den går i taket med ungefär 4 - 5 sekunders mellanrum. (Jag tycker rent allmänt att den påfallande ofta blir överbelastad.)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.