Bild
Nästa artikel

Utskälld suv satsar på miljö

Nyheter

Den är stryktålig, den tar sig fram överallt och den är politiskt inkorrekt. Ändå marknadsförs nya Toyota Land Cruiser 150 som "snålast i klassen".

Suven är en ofta smutskastad bilklass, bland annat känd för dess miljöovänliga egenskaper.

Ny generation

Men nu gör Toyota ett försök till att förbättra suvens rykte - åtminstone en aning

Nu lanseras den fjärde generationen av bjässen Toyota Land Cruiser. Bilen får namnet 150 och ersätter därmed 120- och V8-modellerna.

Miljöegenskaper understryks
Att nya Land Cruiser 150 är "stryktålig", "kompromisslös" och "kan ta sig fram överallt" behöver Toyota inte lägga så mycket vikt vid.

Det vet vi redan, med allt vad det innebär: markfrigång på 22 centimeter, att den klarar lutningar på 42 grader samt att den kan vada i 70 centimeter djupt vatten.

Istället marknadsförs den nya generationen med en tydlig miljöinriktning. Toyota meddelar stolt att bilen numera är snålast i klassen av stora fyrhjulsdrivna bilar.

Nästan som XC70
Med det minsta motoralternativet, en treliters D-4D turbodieselmotor på 173 hästkrafter, och automatisk växellåda är förbrukningen 0,81 liter per mil, enligt Toyota.

Det är endast 0,06 liter mer än vad en Volvo XC70 med dieselmotor och automatlåda förbrukar, framhäver Toyota.

Koldioxidutsläppet för trelitersmotorn är 213 gram per kilometer.

Starkare bensinvariant
Bilen kan även serveras med en fyraliters V6-motor med VVT-i som då ger 282 hästkrafter.

Jämfört med föregångarens motsvarighet har effekten då blivit 13 procent högre och förbrukningen 12 procent lägre, vilket betyder 1,08 liter per mil med ett koldioxidutsläpp på 256 gram per kilometer.

Större än 120

Andra skillnader gentemot förra generationens Land Cruiser är bland annat att 150 är större: 4,5 centimeter längre, en centimeter bredare och två centimeter längre.

Sedan början av 1950-talet har över fem miljoner Toyota Land Cruiser sålts runt om i världen.

Det gör bilen till den mest sålda fyrhjulsdrivna bilen någonsin.

I Sverige introduceras bilen under december och utgångspriset landar på 428 100 kronor.

Diskutera: Skulle du kunna tänka dig en Toyota Land Cruiser?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Pelle
2009-12-04 09:24

428100kr för en Toyota? Är det första april?

#1
Fredrik Diits, Vi Bilägare
2009-12-04 09:49

Det handlar ju inte om vilken Toyota som helst. V6-versionen går på 729 500 kronor.

#1
Daniel
2009-12-04 10:35

Nuvarande LandCruiser med V8 är ett under av bekvämlighet att köra. Vet ej om just den finns i Sverige - körde den på Island där den är väldigt vanlig (Toyota har visst 60% av marknaden där) och Islänningarna nöjer sig inte med mindre än det som håller bäst - Toyota (det som övriga världen utom svenskarna tycks vara hyfsat ense om...).

#1
Lasse
2009-12-04 11:48

Har testat Audi Q7 och Toyotan häromhalvåret och fattar inte att det finns köpare till Toyotan. Den är ful, ganska slö och oerhört trist att köra. En klumpeduns helt enkelt...

#1
Kenneth
2009-12-04 12:16

Hur är det med krocksäkerheten? Är det månne som med den nya Toyotan som fick 5 stjärnor i Euro NCap´s test dvs tre stjärnor i krockprovet och ytterligare två stjärnor som man ser då man krockar med bilskrället...0 -)

#1
ÅKE
2009-12-04 12:37

Lasse: Toyotan är säkert tråkigare och slöare än Q7an men är totalt överlägsen som terrängbil vilket en hel del köpare av Land Cruiser värdesätter klart höger än körglädje.

#1
Daniel
2009-12-04 13:52

Är det någon av bilarna som är ful och en koloss så är det Q7. Ser ju grotesk ut med med dom där konstiga luftintagen och grillen fram som nån jättelik tandställning och med små lysen som på A4/A6. LC är snygg.

#1
mythbuster
2009-12-04 18:09

Det där med att jämföra är en svår konst.Om man vill jämföra sin "snålaste" variant borde det rimligvis jämföras mot andra märkens snålaste variant (inte en i mitten). Då är det Volvo XC70 2.4 D DRIVe som drar 0,6/0,71 l/mil (man/aut). Dessa drar då 0,21/0,1/mil mindre. Vill man jämföra mot en som 0,06 l mindre borde de jämföra Toyotas 173 hp mot XC70 AWD D5 (samma förbrukning som 2.4D AWD d.v.s. 0,7/0,75 l/mil.) Skillnaden är att Volvos motor har 205 hp vilket är 32 hp (18%) mer. Borde märkas för de flesta förare. Det är inte ok att jämföra på ett sätt som vilseleder kunder i pressreleaser. Det borde Toyota veta.

#1
Anders Karlsson
2009-12-04 20:59

Att överhuvudtaget jämföra en Volvo med en Landcruiser låter sig inte göras! Vilken frisk person ifrågasätter Landcruisers hållbarhet etc? I jämförelse mot en Volvo i hållbarhet. Hur länge håller Volvon då om den körs som en Landcruiser. Nä, kom igen nu Landcruiser är ett begrepp i denna branchen.
Vad Pelle och Kenneth är ute efter vet väl de flesta vi detta laget eller är det samma person....kanske.

#1
mythbuster
2009-12-04 22:24

Anders. Utgår från att du vet att texten är från Toyotas pressrelease. D.v.s det är Toyota som jämför. Länk: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota/pressrelease/view/nya-generationen-toyota-landcruiser-snaalast-i-klassen-348703
Trevlig helg.

#1
Kenneth
2009-12-05 11:31

Anders Karlsson:
Är det månne du som också heter Conny Karlsson? Är Anders ditt andra namn Conny? Hur som haver är nog Landcriser bara ett begrepp med reellt innehåll i ditt huvud...:-O

#1
Lennart
2009-12-06 13:15

Sicken sandlåda, som fordonsingenjör och vuxen måste jag bara påtala en del saker som är av vikt.
Landcruiser är den mest sålda terrängbilen i hela världen ca: 5 miljoner
FN o deras underorganisationer kör Landcruiser, SIDA kör Landcruiser i 3:e världen.
Har alla dessa fel ? har 5 milj. köpare fel och Kenneth o Pelle är experterna som bygger rätt bilar ? mamma mia !
är den krocksäker frågar man sig, vad tror du händer med den bil som "frontar" med en Landcruiser även om den har 6 stärnor.
Om debatt skall leda till något så skall det vara substans i debatten, inte sandlådekrig...
Om jag skulle tänka mig en Landcruiser (enligt temat, se ovan) Svar JA om plånboken hade tillåtit, men kan nämna en god vän som är handikappad o vägrar att bli sjukpensionär arbetar som odlingschef i morotsodling, han har en Landcruiser, den tar honom ut i vilken leråker som, så även på vägar som E21:an mellan Ängelholm o Kristianstad.
Utan denna fantastiska terrängvagn, kanske hans liv varit som bidragstagare.
Tänkvärt i debatten om denne man som vill jobba fast det värker i hela kroppen, men tack vare Landcruiser så är det möjligt.
Pelle o Kenneth, man skäms a´era vägnar, gå ut lågstadiet.
lennart
fordonsingenjör

#1
Saabnisse
2009-12-06 19:11

Jag har haft en Landcruiser under sommaren och kört många mil, mest landsväg, men även en del istadstrafik.
Med 173hk dieseln hade jag en snittförbrukning på 0.72l/mil. med automatlåda!
Jag anser att det är en suverän bil, bekväm och tyst, komfortabel och rymlig och vore det inte för det hiskliga priset vore det min absoluta favorit.
Skulle jag ha den utrustad som min 9-5 kommer den att kosta en bra bit över 500000:-!

#1
Pelle
2009-12-06 20:37

"fordonsingenjör". Vad betyder egentligen det? Vad har du för utbildning Lennart och vad inom fordonsindustrin utvecklar du, och för vilken tillverkare?

#1
Simon
2009-12-06 20:50

Pelle, "fordonsingenjör" det kommer du att få lära dig när du börjar skolan.....:)

#1
Pelle
2009-12-06 20:53

Jag är teknisk doktor, så jag anser mig redan ha gått klart i skolan.
Jag menar mer i detalj. Lennart är så noga med att poängtera att han är just "fordonsingenjör" så jag vill veta mer vad han gör inom fordonsindustrin.

#1
Simon
2009-12-06 20:55

He, he... Okey, kunde inte låta bli att skojja med dig lite....:)

#1
Oscar
2009-12-07 12:37

Om " Pelle" är teknisk dokter, om då är det väldigt intressant, varför han änvänder sig av lågstadie metodik... Nä den gick vi inte på, även om det snart är jul.
Diskutera: Skulle du kunna tänka dig en Toyota Land Cruiser?
Svar JA, men priset för högt för mig, får hoppas på en beg. 3-5 år
teknisk dokter. oj

#1
Teamet
2009-12-07 12:44

Sedan början av 1950-talet har över fem miljoner Toyota Land Cruiser sålts runt om i världen.
Det gör bilen till den mest sålda fyrhjulsdrivna bilen någonsin.
*Det är en fantastisk terrängvagn, som är okej även på landsväg: har i många biltester kallats: King of the offroad.
Jag vill ha en sådan, hoppas på en trisslott skall ge vinst så man kan köpa.

#1
Pelle
2009-12-07 12:51

Mja Oscar, vet inte hur jag skulle kunna bevisa det för dig om jag än ville. Jag vill inte avslöja för mycket om vem jag är. Man vet aldrig vad det finns för galningar där ute. Skriv ner din mailadress så kan jag skicka dig en kopia på avhandlingen.

#1
Pelle
2009-12-07 12:53

För att svara på frågan, ja, jag skulle kunna tänka mig en Land Cruiser, men inte för det priset. Jag hade kollat på andra alternativ om jag hade behov av en bil av denna typen.

#1
Pelle
2009-12-07 12:56

Oscar, sedan får du hemskt gärna ge ett exempel på min "lågstadiemetodik". När tycker du jag har resonerat så som en person i lågstadiet skulle ha gjort.
Vad det för att jag ifrågasatte priset för bilen? Jag tycker det är dyrt men det är min högst personliga åsikt och jag ber om ursäkt att jag inte tycker exakt som du gör.

#1
Simon
2009-12-07 13:14

På frågan så skulla jag defenetivt kunna tänka mig en LandCruiser om jag hadde behov av en terrängbil, jag kommer ihåg när Teknikens värld testade den mot XC-90, då skrev de, med volvon håller man sig på vägen men med Lancruiser håller man sig i diket....:) Det är säkert den optimala terrängbilen om man vill ha driftsäkerhet, men det finns säkert mer bekväma bilar....

#1
Markus
2009-12-07 13:53

Skulle jag bo på gård eller liknande (vilket skulle vara trevligt) skulle jag gärna ha en sådan här bil som komplement till traktor.
Det speciella med Toyota LandCruiser, Nissan Patrol och LandRover Discovery är att de inte platsar på Östermalm (till skillnad från t.ex. Audi Q7), aldrig ens försöker vara sportiga (se ovan) men å andra sidan är väldans praktiska och stryktåliga.
Priset ligger i nivå med konkurrenterna, inget att säga om det!

#1
Per
2009-12-07 14:38

213 / 256 g CO2 /km är SJUKT MYCKET - tänk att ingen fattar det i denna 'debatt'!! Vill bara påpeka det när resten av världen försöker ta miljöansvar.

#1
Pelle
2009-12-07 15:23

Hela världen, nu tog du väl i lite.
Jag skulle vilja påstå att majoriteten i jordens befolkning bryr sig extremt lite om miljön. I Sverige skall vi dock alltid vara bäst, oavsett om det spelar någon egentlig roll eller inte.

#1
Saabnisse
2009-12-07 15:44

Simon, prova den, du kommer att bli förvånad.
Det är en väldigt bekväm bil.
Och glöm vad Teknikens värld skrev, deras jämförande tester är inte mycket värda.

#1
Teamet
2009-12-07 17:04

Ser man på, det går att hålla sig till temat... nu är jag faktiskt glad över Er, man kan om man vill, hålla sig till ämnet i en anständig anda!
Keep on

#1
S-E S
2009-12-09 19:35

Svagt med endast 173 hk ur en 3 l motor, men jag köpte ett ex direkt, om jag bodde på Island.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.