
”Dramatiska förändringar” är att vänta för Volvo Cars när det gäller kopplingen till den kinesiska ägaren Geely. Det uppger Dagens Industri.
Utvecklingen av nya bilar och projekt kan flyttas till Kina. Om uppgifterna stämmer kan det innebära att svenska Volvo Cars tappar möjligheten att utveckla egna bilplattformar, bland annat eftersom utvecklingen tar för lång tid.
En av de anonyma källorna som uttalar sig beskriver det som ett ”slag i ansiktet för Torslanda”.
”Det är ett slag i ansiktet för Torslanda”
Den nygamla Volvo Cars-chefen Håkan Samuelsson har kört igång ett sparpaket på 18 miljarder kronor och där ingår bland annat neddragningar av personal. En av punkterna i Håkan Samuelssons ”trestegsplan” handlar om att skapa synergier med Geely för att kapa kostnaderna och öka vinstmarginalen.

Volvos minsta elbil EX30 utvecklades delvis i Kina, berättade projektledaren Akhil Krishnan vid lanseringen.
– Eftersom vårt team var delat mellan Sverige och Kina fick vi hitta nya sätt att arbeta, sa han i en intervju med Vi Bilägare.
Utvecklingstakten för bilar, och framför allt mjukvara, har skapat avund hos bilchefer från väst. Volkswagen ska till exempel kapa utvecklingstiden för nya bilar från drygt fyra år till tre, något som utvecklingschefen för budgetelbilen Volkswagen ID.1 beskriver som ”Kinahastighet”.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.