Nästa artikel
Tyska städer får förbjuda dieselbilar
Nyheter

Tyska städer får förbjuda dieselbilar

Publicerad 27 februari 2018
Porschemuseet i Stuttgart. En domstol i Tyskland har beslutat att tillåta att städer att införa lokala förbud mot dieselbilar.
Högsta förvaltningsdomstolen i Tyskland har godkänt att vissa dieseldrivna bilar får stoppas från att köra in i städer. Detta för att förbättra luftkvaliteten.
Lokala myndigheter i Tyskland har numera rätt att utan övergripande nationell inblandning välja att stoppa vissa äldre dieselbilar från att köra i stadskärnan. Detta efter ett beslut av högsta förvaltningsdomstolen. Enligt nyhetsbyrån Reuters påverkas runt 12 miljoner fordon av beslutet.

Det innebär bland annat att Stuttgart nu får grönt ljus för sina planer att förbjuda vissa äldre dieselbilar att köra i staden. Stuttgart är bland annat hemvist för biltillverkarna Porsche och Mercedes.  

Diskutera: Vad tror du att lokala dieselförbud i Tyskland kan betyda för dieselbilarnas framtid?

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-02-27 13:45
Jarl Karlsson

Gamla dieselbilar, helt rätt! Själv kör jag vidare med min miljödieselbil på 89g/km - skattebefriad

#2 • Uppdaterat: 2018-02-27 14:13
hultarn

Att gamla dieslar som ryker och osar borde bort det kan jag förstå. Men, alla äldre dieslar ryker inte, inte ens vid full gas.
Tyskland vill ju visa sig duktiga och sluta med brytning av brunkol inom landet - för miljöns skull. Så då ska de köpa det från Kina istället... blir ju miljövänligt...
Att bilar öht är skattebefriade är helt fel, de orsakar slitage och miljöbelastning precis som alla andra.
Inför en enhetsvägskatt på 2000 kr på alla bilar - lägg sedan resten på bränslet.

#3 • Uppdaterat: 2018-02-27 14:18
Styggavargen

Jarl, är det en Polo du har?

#4 • Uppdaterat: 2018-02-27 14:21
Styggavargen

Hultarn, hur tänkte du där? Så en XC90 skall ha en årlig skatt precis som min Octavia? Sedan resterande via pumpen. Du borde nog bli miljöminister!!

#5 • Uppdaterat: 2018-02-27 14:30
Hackenbush

hultarn, det blir en skatteökning på 1450:- för mig om året om alla skall betala 2000:- i skatt. Är det tacken för att man köpt en miljöbil?

#6 • Uppdaterat: 2018-02-27 14:30
hultarn

Stygga vargen: exakt. En XC90 som körs 500 mil släpper ju ut mindre än en skattebefriad som körs 2000 mil.
Körs båda lika mycket men XC90 drar dubbelt så får denne skatta dubbelt så mycket via bränslet.
Samma sak med slitage och buller (som de lagt till på senare år som ytterligare en orsak att höja skatten).

#7 • Uppdaterat: 2018-02-27 14:33
Optimus

Så kom backslashen på biltillverkarnas fuskande och labbande(med apor och människor), en rejäl käftsmäll faktiskt. De har faktiskt sig själv att skylla. Hur kan de överhuvudtaget tro att de skulle klara sig ifrån en rekyl. De verkar bo i sin egen bubbla, när skall de vakna upp?

#8 • Uppdaterat: 2018-02-27 14:38
Volvo ägare

Ja, varför inte lägga all bilskatt vid pumpen ! Nu får en bilist som kör 500 mil/år samma skatt som en som kör 5000 mil.
Om skatten endast var vid pumpen skulle detta vara ett incitament köra lite mindre och använda sig av kollektivtrafiken eller kanske rent av ta cykeln för kortare resor. Kanske det även skulle påverka samåkningen till det bättre då folk ser kostnaden direkt
när de tankar. Din tanke är rätt delvis hultarn.

#9 • Uppdaterat: 2018-02-27 14:45
Reinhard

Börja beskatta alla båtar med kanske?

#a • Uppdaterat: 2018-02-27 15:06
Klarsynt

Om tyska politiker (och media) har gjort samma sak om här: Att de först gett miljöbonus och uppmuntrat till köp av dieselbil och sedan gjort tvärtom. Ja, då borde tyska dieselbilsägare stämma staten. Kommer samma sak att hända med el- och hybridfordon?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.