Bild
Nästa artikel
Porschemuseet i Stuttgart. En domstol i Tyskland har beslutat att tillåta att städer att införa lokala förbud mot dieselbilar.
Porschemuseet i Stuttgart. En domstol i Tyskland har beslutat att tillåta att städer att införa lokala förbud mot dieselbilar.

Tyska städer får förbjuda dieselbilar

Nyheter

Högsta förvaltningsdomstolen i Tyskland har godkänt att vissa dieseldrivna bilar får stoppas från att köra in i städer. Detta för att förbättra luftkvaliteten.

Lokala myndigheter i Tyskland har numera rätt att utan övergripande nationell inblandning välja att stoppa vissa äldre dieselbilar från att köra i stadskärnan. Detta efter ett beslut av högsta förvaltningsdomstolen. Enligt nyhetsbyrån Reuters påverkas runt 12 miljoner fordon av beslutet.

Det innebär bland annat att Stuttgart nu får grönt ljus för sina planer att förbjuda vissa äldre dieselbilar att köra i staden. Stuttgart är bland annat hemvist för biltillverkarna Porsche och Mercedes.  

Diskutera: Vad tror du att lokala dieselförbud i Tyskland kan betyda för dieselbilarnas framtid?

 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-02-27 13:45

Gamla dieselbilar, helt rätt! Själv kör jag vidare med min miljödieselbil på 89g/km - skattebefriad

#2
2018-02-27 13:50

En totalt okontrollerbar masspsykos - som som vanligt eldas på av miljörörelsen i Tyskland. Tyvärr lider Tyskland fortfarande av sviterna efter kriget och med det menar jag att Tyskland vill dämpa det dåliga samvetet genom att in absurdum försöka visa sig överdrivet goda när det kommer till främst asylpolitiken och miljöpolitiken. Men alla kärnkraftverk som ska läggas ner och ersättas med brunkol, då? Snacka om härdsmälta :)

#3
2018-02-27 14:13

Att gamla dieslar som ryker och osar borde bort det kan jag förstå. Men, alla äldre dieslar ryker inte, inte ens vid full gas.
Tyskland vill ju visa sig duktiga och sluta med brytning av brunkol inom landet - för miljöns skull. Så då ska de köpa det från Kina istället... blir ju miljövänligt...
Att bilar öht är skattebefriade är helt fel, de orsakar slitage och miljöbelastning precis som alla andra.
Inför en enhetsvägskatt på 2000 kr på alla bilar - lägg sedan resten på bränslet.

#4
2018-02-27 14:18

Jarl, är det en Polo du har?

#5
2018-02-27 14:21

Hultarn, hur tänkte du där? Så en XC90 skall ha en årlig skatt precis som min Octavia? Sedan resterande via pumpen. Du borde nog bli miljöminister!!

#6
2018-02-27 14:30

hultarn, det blir en skatteökning på 1450:- för mig om året om alla skall betala 2000:- i skatt. Är det tacken för att man köpt en miljöbil?

#7
2018-02-27 14:30

Stygga vargen: exakt. En XC90 som körs 500 mil släpper ju ut mindre än en skattebefriad som körs 2000 mil.
Körs båda lika mycket men XC90 drar dubbelt så får denne skatta dubbelt så mycket via bränslet.
Samma sak med slitage och buller (som de lagt till på senare år som ytterligare en orsak att höja skatten).

#8
2018-02-27 14:33

Så kom backslashen på biltillverkarnas fuskande och labbande(med apor och människor), en rejäl käftsmäll faktiskt. De har faktiskt sig själv att skylla. Hur kan de överhuvudtaget tro att de skulle klara sig ifrån en rekyl. De verkar bo i sin egen bubbla, när skall de vakna upp?

#9
2018-02-27 14:39

Ja, varför inte lägga all bilskatt vid pumpen ! Nu får en bilist som kör 500 mil/år samma skatt som en som kör 5000 mil.
Om skatten endast var vid pumpen skulle detta vara ett incitament köra lite mindre och använda sig av kollektivtrafiken eller kanske rent av ta cykeln för kortare resor. Kanske det även skulle påverka samåkningen till det bättre då folk ser kostnaden direkt
när de tankar. Din tanke är rätt delvis hultarn.

#10
2018-02-27 14:45

Börja beskatta alla båtar med kanske?

#11
2018-02-27 15:06

Om tyska politiker (och media) har gjort samma sak om här: Att de först gett miljöbonus och uppmuntrat till köp av dieselbil och sedan gjort tvärtom. Ja, då borde tyska dieselbilsägare stämma staten. Kommer samma sak att hända med el- och hybridfordon?

#12
2018-02-27 15:14

Det är rätt ifall reglerna säger någonting om utsläppen men om regeln är Euro 5 bil eller endast diesel så är det ju idiotiskt.

#13
2018-02-27 15:30

Problemet med att lägga all skatt på bränslet är att folk skulle slå bakut med ett bensinpris på 25 kr litern...typ.

#14
2018-02-27 15:34

Att myndigheterna inte lägger skatten på bränslet istället för på fordonet kanske beror på en eftergift för den utbredda cabotagetrafiken där långtradarna är tvungna att tanka diesel vid våra mackar när man under flera månader olaglig transporterar gods kors och tvärs i vårat land med politikernas goda minne. Viktigast måste ändå vara fri rörlighet för varor och människor i Europa som vi Svenskar röstat för vid valurnorna.

#15
2018-02-27 16:36

Ja det är ytterligare ett av många meningslösa åtgärder som inte grundar sig i aktuellt kunskapsläge. Det enda vi kan hoppas på är att det inte får spridning till Sverige. Men det sista håller jag för osannolikt.

Det bästa förbudet vore att förbjuda fanatiker. Men även det är en utopi.

MVH AL

#16
2018-02-27 16:43

Det kommer förbud (eller eg miljözoner) i Sverige. Lita på det.

#17
2018-02-27 17:05

Reinhard - båtbränslet köps med samma skatter som bilbränslet så det är också beskattat -. trots att båtarna inte sliter på våra vägar och annat som finansieras via skatten. För många år sen kunde kan köpa t ex skattebefriad diesel för båtbruk men det är väldigt länge sen.
F ö skulle inte literpriset höjas speciellt drastiskt om fordonsskatten skulle flyttas över på bränslet. Men det är möjligt att bonus/malus via fordonsskatten har större inverkan på bilvalet än lite högre literpris. Sen tror jag att det är ovanligt att bilar a'la XC90 skulle köra avsevärt kortare årliga körsträckor än mindre bilar med snåla bensinmotorer. Det är nog snarare tvärtom.

#18
2018-02-27 17:24

Men kunskap finns det på onrådet på detta forum.....skrattretande är vad det är att läsa.
Kort sagt en bra åtgärd är detta, sanningen kommer ifatt om dieseln.

#19
2018-02-27 17:54

Vore det inte läge för bilfabrikanterna att komma med en konverteringssats som gör om bilar med Euro 5 rening till Euro 6?
Vad jag förstår så är bilar med Euro 6 ok att köra i städerna med men inte 5 och äldre. Vill minas att jag såg en sådan test på en Passat i någon biltidning. Det går ju även att göra alternativa drivmedel till diesel som går att använda i dieselbilen.

#20
2018-02-27 18:06

Javisst Shogun. Inkompetensen är skrattretande. Helt rätt.

MVH AL

#21
2018-02-27 18:13

Näh,kläm allt åt båtar som smutsar ner i marinmiljö med en rejäl skatt
Ett oljeskimmer runt en utombordare i en kommunal vattentäkt,det är inte direkt juste men än idag lagligt och helt gratis.
Man kan skatta bort det,som med exvis Ford Mustang nu med Malus.(Bilen har dessutom avgasrening som är godkänd i state of california...)
Lägg exvis 21000 i båtskatt då.
Allt i sverige löser man med skatter och bidrag ,det är ett signum för "sverige".

#22
2018-02-27 20:17

Ja, vad säger man? Regeringen vill det inte, folket - samma sak. Vad biltillverkarna vill kan vi lämna därhän.

Kommer det att inträffa? Skulle inte tro det. När toastolen kloggar igen så kommer NOX att bli - en ickefråga. F.ö. är det så dumt att det egentligen inte skulle kommenteras. Ber därför om ursäkt,-)

#23
2018-02-27 20:48

Eu6 började 2014, så tyska storstäder vill skrota bilar som bara är 4 år gamla. Hur bra är det för miljön?
Precis som någon redan påpekat så har regeringarna i EU länderna i mer än 10 års tid styrt konsumenterna att köpa Diesel. Nu när Diesel dominerar så tänker de plötsligt förbjuda Diesel. Det är skamligt!
Resultatet blir att folk köper bilar med bensinmotorer i stället, vilket ökar CO2 utsläppen med 30-50%. De flesta har inga som helst möjligheter att ladda en hybrid eller elbil, så det är inget alternativ. Man kan givetvis köpa en hybrid ändå och köra den enbart på bensinmotorn. Det tillfredsställer de regelverk politikerna sätter upp, men det höjer CO2 utsläppen ännu mer, eftersom hybriderna väger 200kg mer än en bil med enbart bensinmotor.

#24
1
2018-02-27 21:08

Haha. Dumma folk som gått på att diesel skulle kunna vara något annat än miljövidrigt, politiker såväl som konsumenter. Enda fördelen var att koldioxidutsläppen minskade något, men det äts upp av partiklar som lägger sig på snön så den smälter fortare och vips så var klimatnyttan borta. Skrota ut eländet.

#25
2018-02-27 21:08

Nyregistreringen av Dieselbilar i Tyskland minskade från januari till oktober 2017 med 17,9 procentenheter (från c:a 53% av nyregistreringen till c:a 35%). Samtidigt ökade försäljningen av bensinbilar med 18,8 procentenheter (från c:a 42% till c:a 61%). Detta enligt Tyska tidningen Handelsblatt (länk:http://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/auto-absatz-in-deutsch...). CO2 utsläppen ökade givetvis också.
Så, alldeles uppenbart är det bensin som är alternativet till Diesel.

#26
2018-02-27 21:18

1 (#24) Nu är inte partikelutsläpp ett problem hos dieseln, i alla fall inte i jämförelse med en bensinbil. Diesel har partikelfilter, vilket bensinmotorer generellt sett saknar. Generellt sett är dieseln renare per körd kilometer än bensinaren. Det gäller även om man jämför mot hybriden, även om den senare har vissa fördelar i urban miljö

MVH AL

#27
2018-02-27 21:56

Generellt är diesel utsläpp skadligare än bensin, speciellt jämfört med en bensinhybrid, det vet alla som är pålästa. Och därför som diesel förbjuds både här och där, inget konstigt alls.

#28
2018-02-27 22:00

Hur länge tror ni att drevet mot Diesel håller i sig? Jag tror att det vänder inom 2-3 år

#29
2018-02-27 22:44

Nej du Shogun. Dieseln har betydligt lägre utsläpp av både kolväten och partiklar i jämförelse med bensinaren. Det är elementärt och enkelt att visa (vilket också gjorts vid ett oräkneligt antal tillfällen)

Jämför man med laddhybriden blir det lite annorlunda. Den har en viss fördel inne i urban miljö, i alla fall så länge den körs på el. Samtidigt orsakar den större skador i produktionsled och när bensinmotorn utnyttjas. Kör man den på bensin är den inte längre lika försvarbar. Att släpa omkring på en extramotor som inte används är energislöseri. Särskilt i jämförelse med en diesel.

MVH AL

#30
2018-02-28 07:09

Tyvärr kör du med dina egna ihopsnickrade sanningar. En bensinhybrid från tex Toyota släpper ut mindre skadliga utsläpp än en dieselbil. Det är därför dieselbilar förbjuds idag både här och där runt om i Europa i större städer. Det är faktiskt så enkelt om man ser till fakta och vetenskap. Att man har egna sanningar/agendor hjälper inte.......de förbjuds ändå.....

#31
2018-02-28 07:34

Ja det är ju snällt att tillskriva mig dessa slutsatser Shogun. Men det är inte mina utan bland annat Trafikverkets, IVL, Karolinska Institutet, WHO, KTH och Naturvårdsverket. Men vägen till insikt bygger förstås på att man har ett verkligt intresse av att öppna och läsa in sig på ämnet framför att driva en egen subjektiv (och självpåtagen)agenda. Vad gäller Toyota är det svårare att avgöra dess utsläpp och skadeverkningar. Modellerna räknar sällan på enskildheter utan förutsätter att bilparken och transportarbetet sker på fler sätt än med en bilmodell och med en enskild bilproducent (vilket ju är hur verkligheten ser ut) Därför är den typen av förenklade frågeställningar inte särskilt relevanta för att ta reda på vilken transportlösning som fungerar bäst ur ett totalt perspektiv.

MVH AL

#32
2018-02-28 08:24

Och hur blir det i Sverige? Här verkar största problemet vara hur det ska gå för "de stackars dieselbilsägarna". Inte hur många extra cancerfall den dåliga luften i våra städer skapar.

#33
2018-02-28 08:35

Saabium. Förändringen av andelen cancerfall kopplat till NOx har inte kunnat påvisas. Då är det värre med förbränningspartiklar som bensinmotorer spyr ur sig. Och för att inte tala om bensen....

MVH AL

#34
2018-02-28 08:41

Att lägga skatt enbart på bränsle kommer att minska konsumtion och intäkter till staten och det vill man inte. Detta läge uppstår ändå om sisådär 5-10 år då vi har övervägande fossilfria bilar. Så var skall då staten dra in de miljarder som man idag tar via diverse skatter, moms, avgifter på bränsle? Skatt på fordonet? El? Pannorna läggs i djupa veck på finansministeriet. I det korta perspektivet så kommer det vanlige medborgaren med en < Euro 6 klassad dieselbil att få bita i det sura äpplet. Glöm all typ av kompensation i Sverige. Frankrike: Generalstrejker, blockerade gator. Tyskland: Staten stäms. Italien: Kaos. Om det stämmer att ca 70 % av 1.9 miljoner dieselbilar i Sverige (enligt Transportstyrelsen) faller utanför Euro 6 och att dessa bilar antas har ett snittvärde om 100 000 Kr och att de efter detta beslut tappar 20% av sitt värde är förlusten för ägarkollektivet i runda tal + 25 MDR SEK. Sug på den karamellen!

#35
2018-02-28 08:57

A.L #15 #33.
Vem avgör vad som är "fanatism"?
Andelen bensen i bensinen har enligt uppgift minskat, men inga nyttigheter kommer ur avgasröret vare sig du kör på bensin eller diesel. Biogas och etanol förbättrar situationen något, men jag misstänker att det måste till ett nytänkande avseende hela komplexet. Transportbehov och hur vi transporterar.

#36
2018-02-28 09:07

Lasse J. Fanatism brukar kännetecknas av att man driver en sak utan att ta hänsyn till rationella argument. Detta senaste är just ett typexempel på det. Nej, det är inte nyttigt med avgaser. Dock är det inte NOx som är problemet (annat än lokalt och för extra känsliga grupper) utan andra komponenter. Och det relativa tillskottet från en dieselmotor är inte av en sådan omfattning att lösningen bör förbjudas. Det finns det inga rationella skäl för.

MVH AL

#37
2018-02-28 09:12

Dessutom handlar i princip alla konkreta förslag om förbud eller införanden av miljözoner om ÄLDRE förbärnningsmotorer - både bensin och diesel, trots medias rubriker.

#38
2018-02-28 11:28

A.L
"Rationella argument"! Ren ordlek. "Rationaliteten" är helt beroende av vem som uttalar dom. En ekonom, statistiker, miljövårdare eller politiker. Bortser man som brukligt är från belastande faktorer, kan dom mest hårresande argument ses som rationella.

#39
2018-02-28 11:42

Lasse J. Ja det är definitionen jag utgår från. Att det skulle vara miljömässigt rationellt att förbjuda den motortyp som ger lägst utsläpp totalt sett kan knappast anses spegla något annat än fanatism. För det gör dieseln. Den är förklaringen till att vi har sänkt våra utsläpp av växthusgaser - trots att vi kör mer. Så oavsett man är ekonom, statistiker, miljömupp eller ingenjör så är det irrationellt att förbjuda dieseln (och även övriga motorer som omfattas av förslagen). Det går rakt emot hela syftet med förslaget.

Den enda grupp som möjligen tycker det är rationellt är möjligen just politiker, och då den försvinnande lilla andel som kallar sig för miljöpartister. För dessa är det rationellt att både förbjuda forskning och utveckling samt att stoppa alla former av transporter likaså. Detta enligt en minst sagt avgränsad verklighet som stavas röstfiske. Men den rationaliteten är knappast allmängiltig och synnerligen inte för den stora massan (du vet vi som får bekosta och städa upp vansinnigheterna).

MVH AL

#40
2018-02-28 13:12

A.L
Redan på nittonhundratjugotalet framfördes kritik från vissa forskare mot den blyade bensinen. Det tog femtio år av strid innan eländet förbjöds. Samma sak med tobaksproblemet. Åratal av strider och misskreditering av involverade forskare. Hur ska vi beteckna dessa stridbara? Med dina specialuttryck," miljömuppar, miljöalarmister" eller insiktsfulla, framsynta och modiga? Vidare begriper jag inte varför du överhuvudtaget nämner "den lilla andel som kallar sig miljöpartister". Detta fåtal kan ju rimligtvis inte utgöra något hot mot din världsbild. MP upplever jag som jag tidigare redovisat som en samling aktivister, dvs man genererar mängder med åsikter, men sällan några konkreta lösningar. Att dom arbetar för att förbjuda forskning är dock en nyhet. Berätta mer! Vetenskapsmotståndarna brukar vanligtvis återfinnas i dom konservativa leden, som för tillfället i USA, bland Trumpanhängarna, inte bland dom progressiva.

#41
2018-02-28 13:40

A.L.

Ren friskluft vid regenereringen, sker vid körning också som den bakomvarande får in i kupe'n.

https://youtu.be/9oulaV4sGxo

Partiklarna tar vägen någonstans när de bränns ur, de försvinner ej i tomma intet, precis som man sotar ur en vedpanna/kamin efter en tid där det fastnar i rökgångens/eldstadens ytor.

http://www.partikelfilter.se/index.asp?id=7

Japanerna sa redan på 70 talet att Dieselpartiklar är det mest cancerframkallande som fanns redan då.

#42
2018-02-28 13:53

Att gamla dieselbilar ryker beror på att det är sotpartiklar stora nog att synas, de sjunker ner till marken snabbare, det är värre med små partiklar som inte ens syns, det hänger kvar i luften och sprids långa sträckor, t.o.m. utomlands ifrån. Som alla får inandas. Heja för gamla rykande dieslar, de är bättre än moderna bilar med avancerade insprutningssystem

#43
2018-02-28 15:42

En del menar att köpare av dieselbilar blivit lurade av politiker m fl. Det kan man till viss del hålla med om men nu blir folk lurade igen när de rusar iväg och köper bensinbilar istället. Det finns inga alternativa bränslen till bensinmotorn men det är just sådana vi måste använda när myndigheterna vill få oss att ställa om. Så bensinbilar riskerar att bli värdelösa redan inom några år - även de som har en liten elsnurra som komplement. Rena elbilar klarar sig förstås. Men dieselbilen kan redan i dag köras på förnybart bränsle vilket inte betyder att den är särskilt bra att använda i citykärnor.

#44
2018-02-28 16:07

Jag håller med A.L. (igen en gång!). Hoppsan! :)
Alla gamla bensindrivna med direktinsprutning borde ju också då förbjudas för dom släpper mest (och dom allra minsta!) partiklar! Nya bensindrivna börjar ju komma med partikelfilter dom med. NOx utsläppen är lätt att få bukt med ännu mera än i dagens läge men ett problem att PSA har patent (genom det danska bolaget dom köpte) för billig och i verkligheten fungerande (ingen ständig påfyllning av AdBlue) rengöring av NOx.

#45
2018-02-28 20:11

HVO bränslen ger enligt vissa såpass små partiklar att dessa passerar filtret,plus en del nya komponenter i avgaserna som är ostuderade.
Kan tom vara mycket värre än bensinens bensenutsläpp.

#46
2018-02-28 20:20

Snart kan diesel bli förbjudet.
1,1 miljoner svenskar riskerar att drabbas.
Så ser du om din bil förbjuds eller inte:
Euro 6: 1 september 2014 och senare är godkända.
Euro 1–5: 1 juli 1992–31 augusti 2014 kan stoppas. Klassningen bygger på utsläpp av koloxid, kolväten, kväveoxider och partiklar.

#47
2018-02-28 21:06

rnilson, "Resultatet blir att folk köper bilar med bensinmotorer i stället, vilket ökar CO2 utsläppen med 30-50%". Det stämmer inte, det skiljer 15% mellan diesel och bensin till dieselns fördel. Dina siffror är tagna ur luften. Ladd-hybrider och bensin/hybrid är bättre att satsa på under en övergångsperiod för att hålla nere utsläppen. Sedan måste folk sluta köpa SUV och andra energikrävande konstruktioner så ordnar det sig. Det finns energisnåla och samtidigt ganska stora bilar som de allra flesta skulle klara sig med.

#48
2018-02-28 21:26

Jag skulle aldrigt tillbaka med bensin/hybrid min fd Auris för det är hopplös på och av mellan el och bensinmotor vibration start nästan hela tiden mellan hastighet på 70 - 80 km/h krokig landsväg och upp/ned backe. Bensinmotor vibration start fler ggr när det gasa normal från flera trafiksignal känner mig irriterar störd och opersonlig körupplevelse :-(. Nästa blir det bästa val är laddhybrid utan störd flera ggr på och av bensinmotor vibration start.

#49
2018-02-28 22:02

HF. Håller med dig om det efter dom bilar jag provat.
Min nästa om ca två år bör också bli en laddhybrid i rätt prisklass.

#50
2018-03-01 02:41

Shogun
”Det är därför dieselbilar förbjuds idag både här och där runt om i Europa i större städer”

I vilken europeisk storstad är Dieselbilar förbjudna?

Varför kallar man det för dieselförbud när det även gäller äldre bensinare?

#51
2018-03-01 08:30

Anledningen till att det kallas dieselförbud är väl helt enkelt klickbetesrubrikvärde. Det gör folk irriterade över att den bil de köpte för några år sen i tron att det var en miljövänlig bil plötsligt blivit värdelös.

#52
2018-03-01 16:25

@L.Mäkinen, exakt så! Det förslag om miljözoner som ligger för Sthlm stad berör drygt 1000 dieselbilar och 3000 bensinbilar, ändå kallar media det för Dieselförbud.

#54
2018-03-01 20:09

Styggavarge, ja i NEDC cykeln skiljer det bara 15% mellan bensin och Diesel. I normal körning skiljer det mer. Jag har nyligen kört både både bensin och Dieselbilar med motsvarande motoreffekt och motorstorlek av MY17 från Audi, BMW och Mercedes. Jag körde de samma sträcka och på ungefär samma sätt (jämförelsen är inte exakt). Jag upplevde att bensinarna drog 0,3-0,4 l/mil mer än cert siffrorna, medan Dieslarna låg 0,1-0,2 över certsiffrorna. Som jämförelse körde jag min egen bil också samma sträck och på ungefär samma sätt för att få en referens. Men som sagt, det var ingen exakt utvärdering. Det ger ändå en indikation och indikationen var att bensinarna drar minst 30%-40% mer än Dieslarna.
Ladd-hybrider och bensin/hybrid är bättre, men bara om man kör dem på el. Har man ingenstans att ladda dem och kör på enbart bensin så är de mycket sämre.
Tyska marknaden visar att konsumenterna inte ser hybrider och elbilar som alternativ till Diesel. Förändringen i bilköpandet där visar att de ser bensin som alternativet. Politikernas dröm att alla som nu kör Diesel ska byta till eldrift saknar helt förankring i verkligheten.

#55
2018-03-01 21:14

Styggavargen, jag har checkat upp skillnaderna i cert för bensin och Diesel och den är närmare 30%, inte 15. Jag har jämfört bilar som väger c:a 1700kg och har 2-liters motorer på 180-200hk (det var sådana jag körde). Dessa Dieslar är typiskt certfierade på 0,42l/mil och bensinarna på 0,54l/m. Så certmässigt är här skillnaden 29%. I normal körning är den större.

#56
2018-03-04 21:44

Problemet med det här kommande förbudet är att politikerna tittar bakåt i stället för framåt och då får åtgärderna politikerna vill genomföra en väldigt liten effekt. Även om förbudet mot Eu5 och äldre kommer redan 2020, så blir det ändå bara c:a 15% av totala bilparken som berörs. Jag har gjort ett räkneexempel lite längre ner här som visar varför det inte blir mer.

Om politikerna i stället skulle säga t.ex. att ”alla bilar som registreras fr.o.m. 1/1 2025 måste kunna köras minst 5 mil på el” så får man alla att byta till eldrivna bilar. Då skulle man få en verklig förändring. Även CO2 kommer då minska mycket. Dock, då måste politikerna säkerställa att elnätet klarar detta och att det finns infrastruktur med laddstolpar på alla p-rutor på alla gator med så kallad boendeparkering, så att även de som bor i lägenhet kan ladda en elbil. Med nybilsregistrering på över 300 000 bilar om året så kan man i detta scenarie låta de äldre bilarna köra vidare tills de skrotas ut, för de utgör då inte längre något stort problem.

Politikerna kommer ändå att välja det första alternativet här, dvs att förbjuda äldre bilar, för då ser det i media ut som att de gjort något för miljön utan att de behöver åstadkomma något alls. Det tar ju ända till 2025 innan det märks och då är det någon annans problem. Det andra alternativet, som skulle ge stor effekt, skulle tvinga politikerna att agera och inte bara prata. Det klarar tyvärr inte svenska politikerna av.

Här följer räkneexemplet:
I Sverige finns det ungefär 5 miljoner bilar.
Totalt 34% är Diesel, vilket alltså är 1,7 miljoner bilar.
Senaste åren har c:a 50% av nyregistreringarna varit Dieslar.
Under senaste åren har c:a 350 000 nya bilar registrerats per år (2017 var det t.o.m. över 380 000.)
Eu6 kom 2014. Det innebär 1 miljon Eu6 Dieslar tillkommer från 2014 och t.o.m. 2019.
Om vi räknar med att äldre bilar skrotas ut i motsvarande takt (detta stämmer inte, men de riktigt gamla körs nog inte så långa sträckor). 2020 kommer det då att finnas 700 000 Dieslar med Eu5 eller äldre. Det är då ungefär 15% av totala mängden bilar i Sverige. Så även om förbudet införs redan 2020, så blir effekten ganska liten. Speciellt som t.ex. Göteborg bara kommer införa förbudet i de mest centrala delarna av staden. Väntar man till 2025 så får det knappt någon effekt alls.
CO2 problemet kvarstår också fortfarande. Det är helt klart att konsumenterna framför allt ser bensin som alternativet till Diesel (se t.ex. på utvecklingen i Tyskland). Så CO2 problemet kommer förvärras eftersom bensinarna har mycket högre förbrukning.