Bild
Nästa artikel
Tuffare tider för fuskare. Nu ska det bli svårare att kringgå avgastester i EU. Striktare testmetoder ska motverka de tidigare alltför optimistiska siffrorna över bilars utsläpp.
Tuffare tider för fuskare. Nu ska det bli svårare att kringgå avgastester i EU. Striktare testmetoder ska motverka de tidigare alltför optimistiska siffrorna över bilars utsläpp.

Tuffare avgasmätningar i EU från och med nu

Nyheter

Idag den 1 september träder nya körcykeln WLTP och testmomentet RDE i kraft.

Det gamla sättet att utsläppstesta bilar, kallat NEDC (New European Driving Cycle), uppdateras från och med idag med modernare WLTP-körcykeln (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure). Den kompletterads av ett testmoment där bilen tas ut ur laboratoriet och körs i verklig trafik. Det kallas RDE och står för ”real driving emissions”. Det som mäts är utsläppen av kväveoxider, NOx, samt bränsleförbrukning och utsläpp av koldioxid, CO2.

Även om nyintroducerade bilmodeller från och med nu testas enligt de nya avgasreglerna dröjer det till september 2018 innan de måste vara certifierade enligt WLTP. Ett år senare, 2019, måste alla bilar klara RDE-testet för att få säljas i Europa.

EU-kommissionären Elżbieta Bieńkowska säger i ett uttalande att målet är att sträva mot nollutsläpp för att skona människors hälsa.
– Men för tillfället kommer dieselbilar att fortsätta vara en del av våra liv och vi måste återuppbygga förtroendet för teknologin. Därför är det av yttersta vikt att vi har nyare och mer pålitliga test för nya bilar. För de bilar som redan är ute på vägarna gäller det att medlemsländerna måste göra sitt jobb, skärpa lagen och ta ytterligare steg för att sänka utsläppen från den existerande flottan, säger hon.

Läs mer om de nya testmetoderna på EU-kommissionens hemsida.

Diskutera: Tror du att de nya testmetoderna kommer att få bort fifflet med avgasmätningar?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-09-01 10:39

Idag är en bra dag!

#2
2017-09-01 11:13

Det är bra om biltillverkarna lägger krut på sin hårdvara t ex med större och effektivare SCR-rening. Sedan är frågan i vilken grad vi konsumenter får del av WLTP-värden. Volvo har ju nya modeller på gång som jag antar ska testas.

#3
2017-09-01 11:38

Hårdare regler är bra!

#4
2017-09-01 14:11

Vi ska sträva mot nollutsläpp, MEN vi ska samtidigt återuppbygga förtroendet för (diesel)teknologin!
Har hon inte ens tillräckligt omdöme, att åtminstone försöka dölja, att hon agerar "nyttig idiot" åt branchen, EU-kommissionärskan?

#5
2017-09-01 15:37

John: Dieselmotorn hör framtiden till med låga utsläpp av Co2 och lätt att göra än mer miljövänlig med allt högre andel biomassa i bränslet. Elbilen och framförallt bensinbilen är snart passé.

#6
2017-09-01 17:48

Välkommet med hårdare regler men att det skall måsta ta en sån jäkla tid.
Alla har ju vetat om det i 10 år.

#7
2017-09-01 18:09

Och vips så åker vägskatten upp med 500% utöver den redan aviserade tokhöjningen.
För ingen trodde väl att beskattningen som är satt efter friserade siffror kommer att justeras efter de mer realistiska värdena så den behåller samma nivå?
Mer pengar till statskassan att ösa ner i det ökande bottenlösa slukhålet....

#8
2017-09-01 19:47

Dieselkramare verkar det finnas gott om. Har aldrig ägt en diesel bil och det blir nog aldrig heller att jag kommer att äga en. Bara en massa "knatter" och "rök". Men jag förstår de som kör diesel, bilen de äger är för tung för att vara bensindriven, antagligen tråkig att köra också. Tacka vet jag en bensinare, kunna dra på lite med höga varv. Det är underbart att dra iväg med en VFR, låta den yla iväg ifrån 3000 varv upp till 12000 varv... det är en otroligt skön känsla!

#9
2017-09-01 20:53

När väl EL-bilarna får sitt genombrott och staten plötsligt upptäcker att miljöskatteintäkterna minskar kommer paniken att sprida sig i regeringskansliet. Det "Fossilfria" transportsamhället kommer att bli en svår nöt för politikerna att knäcka. Däckskatt? Kilometerskatt? Förmögenhetsskatt på bilen (Finns i en del delstater i USA)?

#10
1
2017-09-01 21:27

Skatter behövs för i ett solidariskt samhälle, och de är ypperliga som styrmedel. Synd om de som har så dåligt ställt att de inte klarar sig på sin lön, för det är väl inte så att de bara är gnidna och ser på det de inte får behålla istället för det de får behålla, eller att de är för hårt belånade och har fullt upp för att få månadspengen att räcka till, eller är det kanske bara gammal vanlig högerpopulism.

#11
2017-09-01 22:27

Är nog några tillverkare som rejält nervösa nu..
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170831/flera-b...

#12
2017-09-02 08:36

"En Renault Grand Scénic dCi 160 släpper ut lika mycket kväveoxider som ungefär 240 BMW 520d-bilar vid stadskörning"

Vissa har en bit kvar....

#13
2017-09-02 09:09

Det är bra med en mätnorm som är mer realistisk och att man även testar RDE, jag är för!
Att det kommer att bli galimattias under ett par år är ju helt klart, eftersom fordon kommer att skattas för NDEC som en årsmodell och kommer att komma skattas enligt WLTP vid nästa årsmodell. Detta kommer göra vissa äldre bilar som egentligen är skitigare, men billigare i skatt beroende på he har mätts.
Svar på frågan, kanske kommer vi runt fusk och cycle beting eftersom bilen även måste leverera vid ett RDE-test

#14
2017-09-02 09:13

@HT19
Bra länk, dock så triggas min konspiratoriska del av hjärnan när man ser att tyskar gjort testen och att tyskarna hamnar längst ner, samma land där man nu har panik för att samtliga tyska tillverkare verkar vilja dra tillbaka bilar för att dom ska uppdateras.
Men det känns samtidigt som att många artiklar är väldigt förenklade när det gäller dieselhysterin, behöver nog gräva ner mig mer i resultaten, testerna hur dom utförts och vilka bilar det gäller innan man uttalar sig.
Det är alltid trist att sprida en förenklad nyhet från en tidning som säljer lösnummer som en sanning.

#15
2017-09-02 10:22

En förenklad nyhet från en tidning? Läste du artikeln?

#16
2017-09-02 10:23

Jag tycker inte skatter funkar som styrmedel, även om min Octavia har sex gånger så låg skatt som tex en XC60 (eller motsvarande klump) så köper folket den där XC60'n. Likaså med miljö rabatter och andra försök fungerar dåligt. Skillnaden är för liten så att det är inget avskräckande för köparen. Jag tror på sikt att man måste mer eller mindre tvinga folk att köpa mindre och effektivare bilar.

#17
2017-09-02 15:49

@HT19
Som jag skriver, många artiklar är väldigt förenklande, dock så innehåller den du länkade till (som jag skrev, "bra länk") betydligt mer info än de vanliga kvällstidningar brukar ha (det som många bygger sin sanning på).
Det som är intressant med det testet som tyskarna gjort är ju att Tyskarna är bäst, men att INGEN dieselbil faktiskt klarar Euro 6 när det gäller just NOx, om jag förstått reglerna rätt.

http://www.theicct.org/sites/default/files/publications/ICCT_Euro6-VI_br...

#18
2017-09-02 15:53

@Styggavargen.
Du har en poäng, din bil och XC60:n borde vara betydligt dyrare i skatt då då den inte släpper ut 6 gånger mindre skit än en XC60.
Man kanske även borde börja ta med längd på bilen som en parameter när man beräknar skatt.

#19
2017-09-02 18:32

Bra att avgaserna mäts under 90-120 minuters landsvägskörning. Då måste FIAT göra nåt åt att de stänger av avgasreningen efter 22 minuter.
Varför Renault helt verkar vara utan avgasrening vet de väl bara själva...
Kanske beror på att Dacia för att kunna vara så "billig" inte kan ha dyr fungerande avgasrening.

#20
2017-09-02 18:59

Här är till test där Renault ligger i botten.
https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/2016_09_Dieselgate_r...

#21
2017-09-02 19:24

Underbar förstabild i det dokumentet, lite det många har sagt här på forumet i omgångar.
Kanske ännu en läxa att impulskontroll är bra. Även om man hatar ett tillverkare så kanske det är så att denne är ensam om att ha fuskat. Och här har vi, något som många andra också sagt, en av anledningarna till varför så många konkurrenter till VW höll väldigt låg profil under skandalen.

#22
2017-09-02 20:51

Jag gissar att alla diesel bilar kommer ha adblue tillsats framöver. Det verkar ju faktiskt fungera.

#23
2017-09-05 08:35

Det är ju så man alltid ska ha mätt. Det finns ingen som kör inomhus i perfekta förhållanden till Ica. All förbrukning ska mätas utomhus i "verklig" körning.

#24
2017-09-05 20:34

Tanken var nog från början att alla bilar skulle mätas på samma sätt oavsett var i världen man befinner sig, inte att det skulle fuskas friskt.
Sen är frågan vad "verklig" körning är, finns rätt många parametrar att ta hänsyn till.
Ska man mäta unikt för varje lands klimat, asfalt, körstil, trafiksituation, däcktyp osv osv.
Det är nog inte så enkelt som man vill få det till alltid att få till "verkliga" siffror.

Men visst, jag välkomnar ändå att man försöker hitta mer realistiska siffor när det gäller utsläpp och motverkar fusk.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.