Nästa artikel
Tuffare avgasmätningar i EU från och med nu
Nyheter

Tuffare avgasmätningar i EU från och med nu

Publicerad 1 september 2017 (uppdaterad 1 september 2017)
Tuffare tider för fuskare. Nu ska det bli svårare att kringgå avgastester i EU. Striktare testmetoder ska motverka de tidigare alltför optimistiska siffrorna över bilars utsläpp.
Idag den 1 september träder nya körcykeln WLTP och testmomentet RDE i kraft.
Det gamla sättet att utsläppstesta bilar, kallat NEDC (New European Driving Cycle), uppdateras från och med idag med modernare WLTP-körcykeln (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure). Den kompletterads av ett testmoment där bilen tas ut ur laboratoriet och körs i verklig trafik. Det kallas RDE och står för ”real driving emissions”. Det som mäts är utsläppen av kväveoxider, NOx, samt bränsleförbrukning och utsläpp av koldioxid, CO2.

Även om nyintroducerade bilmodeller från och med nu testas enligt de nya avgasreglerna dröjer det till september 2018 innan de måste vara certifierade enligt WLTP. Ett år senare, 2019, måste alla bilar klara RDE-testet för att få säljas i Europa.

EU-kommissionären Elżbieta Bieńkowska säger i ett uttalande att målet är att sträva mot nollutsläpp för att skona människors hälsa.
– Men för tillfället kommer dieselbilar att fortsätta vara en del av våra liv och vi måste återuppbygga förtroendet för teknologin. Därför är det av yttersta vikt att vi har nyare och mer pålitliga test för nya bilar. För de bilar som redan är ute på vägarna gäller det att medlemsländerna måste göra sitt jobb, skärpa lagen och ta ytterligare steg för att sänka utsläppen från den existerande flottan, säger hon.

Läs mer om de nya testmetoderna på EU-kommissionens hemsida.

Diskutera: Tror du att de nya testmetoderna kommer att få bort fifflet med avgasmätningar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-09-01 10:39
John2008

Idag är en bra dag!

#2 • Uppdaterat: 2017-09-01 11:13
pinjong

Det är bra om biltillverkarna lägger krut på sin hårdvara t ex med större och effektivare SCR-rening. Sedan är frågan i vilken grad vi konsumenter får del av WLTP-värden. Volvo har ju nya modeller på gång som jag antar ska testas.

#3 • Uppdaterat: 2017-09-01 11:38
Raphael

Hårdare regler är bra!

#4 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Vi ska sträva mot nollutsläpp, MEN vi ska samtidigt återuppbygga förtroendet för (diesel)teknologin!
Har hon inte ens tillräckligt omdöme, att åtminstone försöka dölja, att hon agerar "nyttig idiot" åt branchen, EU-kommissionärskan?

#5 • Uppdaterat: 2017-09-01 17:48
mso 1000

Välkommet med hårdare regler men att det skall måsta ta en sån jäkla tid.
Alla har ju vetat om det i 10 år.

#6 • Uppdaterat: 2017-09-01 18:09
JorgenE

Och vips så åker vägskatten upp med 500% utöver den redan aviserade tokhöjningen.
För ingen trodde väl att beskattningen som är satt efter friserade siffror kommer att justeras efter de mer realistiska värdena så den behåller samma nivå?
Mer pengar till statskassan att ösa ner i det ökande bottenlösa slukhålet....

#7 • Uppdaterat: 2017-09-01 19:47
Styggavargen

Dieselkramare verkar det finnas gott om. Har aldrig ägt en diesel bil och det blir nog aldrig heller att jag kommer att äga en. Bara en massa "knatter" och "rök". Men jag förstår de som kör diesel, bilen de äger är för tung för att vara bensindriven, antagligen tråkig att köra också. Tacka vet jag en bensinare, kunna dra på lite med höga varv. Det är underbart att dra iväg med en VFR, låta den yla iväg ifrån 3000 varv upp till 12000 varv... det är en otroligt skön känsla!

#8 • Uppdaterat: 2017-09-01 20:53
Uky

När väl EL-bilarna får sitt genombrott och staten plötsligt upptäcker att miljöskatteintäkterna minskar kommer paniken att sprida sig i regeringskansliet. Det "Fossilfria" transportsamhället kommer att bli en svår nöt för politikerna att knäcka. Däckskatt? Kilometerskatt? Förmögenhetsskatt på bilen (Finns i en del delstater i USA)?

#9 • Uppdaterat: 2017-09-01 21:27
1

Skatter behövs för i ett solidariskt samhälle, och de är ypperliga som styrmedel. Synd om de som har så dåligt ställt att de inte klarar sig på sin lön, för det är väl inte så att de bara är gnidna och ser på det de inte får behålla istället för det de får behålla, eller att de är för hårt belånade och har fullt upp för att få månadspengen att räcka till, eller är det kanske bara gammal vanlig högerpopulism.

#a • Uppdaterat: 2017-09-01 22:27
HT19

Är nog några tillverkare som rejält nervösa nu..
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170831/flera-biltillverkare-misslyckas-totalt-i-dieseltest-volvo-ligger-illa-till/

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.