Bild
Nästa artikel

Trots rekordsiffror – Tesla går med förlust

Nyheter

Under årets andra kvartal levererade Tesla över 95 000 bilar vilket är rekord för den amerikanska biltillverkaren. Men trots detta har Tesla gått med förlust.

Under årets andra kvartal har Teslas bilförsäljningen gått urstarkt. 95 200 bilar har levererats vilket är rekord och man har fått en omsättning på 6,35 miljarder dollar. Men kvartalsraporten som presenterades igår visar att bolaget har gått med förlust.

Enligt rapporten landade den totala förlusten på 408 miljoner dollar (3,8 miljarder kronor). Men med fem miljarder dollar i kassan lär det inte gå någon större nöd på Tesla. I höst planerar man att starta produktion av Model 3 i Kina och då kan dessa pengar komma väl till hands.

Planen är att den kinesiska fabriken ska tillverka 150 000 Model 3 per år. Till hösten 2020 ska Tesla även starta produktion av suvmodellen Model Y i USA.

Diskutera: Vad anser du om Tesla kvartalsresultat?
 

Kommentarer

#1
2019-07-25 12:16

Bilvärldens filantrop no 1!

#2
2019-07-25 12:23

Investeringar kostar.....jag anar, obs inget vetskap, att den dagen det verkligen måstes visas breakeven eller liten vinst så gör de det. Men som sagt, ny fabrik byggd, 3 nya bilar under utveckling samt förbättringar av de befintliga samt utbyggnad av världens mest heltäckande laddnätverk.....ja, det kostar nog några kronor. Däremot är jag imponerad av hur Elon och de andra i innersta kretsen får med sig resten av beslutsfattarna på denna nu ganska långa investering. Tror många andra slängt in handduken ganska mycket tidigare...
Jag var en av dem som för några år sen trodde de skulle falla och inte klara sig.....

#3
2019-07-25 12:45

Tesla lite som Saab var - alltid förlust

#4
2019-07-25 12:46

Aktien sjunker på börsen, frågan är hur länge investerarna orkar? Kina-marknaden dyker, det ekonomiska loket Kina har tappat fart och bilförsäljningen där sjunker och arbetslösheten ökar i Kina. Det sägs att kinesiska långivare har börjat låna av varandra för att frisera siffrorna. Den kinesiska tillväxten sjunker och det misstänks att den är lägre än staten säger. I detta läge satsar Tesla på Kina...

Elbilsmarknaden boomar nu och Tesla får allt fler konkurrenter i alla prisklasser. Samtidigt som det fortfarande kommer signaler från USA om kvalitetsproblem och dåliga arbetsförhållanden för arbetarna.

Tesla börjar se ut som en bubbla. Förr eller senare spricker den.

#5
2019-07-25 13:04

GRP: Men troligtvis lite olika anledningar till förlustsiffrorna.....sen är det ju skillnad på förlust pga. investeringar och som i Saab:s fall att varje tillverkat exemplar hade för låg lönsamhet, inte hela sanningen såklart men en stor del av det hela.

#6
2019-07-25 13:09

Raphael skriver att elbilsmarknaden boomar nu.....i vilken verklighet då? Den stora elbilsboomen är några år bort helt klart, elbilsmarknaden är fortfarande bara i sin linda men den börjar öka nu.......men boomen, näää, den är en bra bit bort fortfarande!
Sen ska ju såklart fabriken i Kina inte bara serva Kinesiska marknaden utan även resten av Asien med och om det blir överproduktion såklart andra marknader med där produktionen i USA inte räcker till. Pratas ju även om en Europafabrik under planering....
Raphael tror självklart mer på PSA:s el-satsning. Och den kan säkert med gå bra, men att Tesla fortfarande ska vara en bubbla som är på gång att spricka när som, nej, det tror jag som sagt inte.
Sen har de utan tvekan utmaningar med både detaljkvalitet i vissa fall och säkert i hur man driver storskalig industri.....men att de efter 10 år redan gör så bra som de gör tycker jag är sjukt imponerande.

#7
2019-07-25 16:15

De kommer aldrig att tjäna pengar. Hur länge orkar de hålla ut? Tja, när efterfrågan på leksaksbilar slocknar så går det inte längre. Hur många procent av de bilar som säljs i världen är rena elbilar? 1 % eller 2?

#8
2019-07-25 16:50

Arne: Så du menar att du inte tror att elbilar kommer vara en stor del av framtiden? Leksaksbilar? Har du kört nån modern nyare elbil?
Så du tror inte att ett företag som väljer att investera mer än vinsten kan sedan plana ut med ett ännu större försprång och skörda vinst då?
Har du koll på att t.ex. Tesla Model 3 säljer mer än BMW 3-serien i USA?

#9
2019-07-25 19:52

@Henrik M

Öööööh... kanske mest beror på att Tesla är inte bara en hypad bil som attraherar de på öst- och västkusten som har flanellskjortor och helskägg. Den är dessutom amerikansk. Made in America.

Ingetdera gäller BMW 3-serie. Men jag ger mig den på att BMW säljer bättre än Tesla i München..

.

#10
2019-07-25 20:14

Nja, Klarsynt, nu missade du kanske poängen i mitt svar till Arne. Kontentan av hans inlägg var ju mer eller mindre att elbilar är leksaksbilar och det kommer bara vara en kort fluga, att Tesla aldrig kommer tjäna pengar och är en bubbla som snart går sönder när de inte orkar hålla ut längre....
Då bland det andra jag skrev som Arne inte bemödat svara på, så tog jag som ett exempel att Tesla säljer trots allt ganska bra och kanske inte bara ska ses som ett marginalmärke.
Jag fick inte fram nån data just nu på hur många 3-serie, A4, C-klass, S60 etc, det såldes i hela världen 2019 Q2. Tesla Model 3 såldes det iaf 77.550 ex. Jag tror det är mindre än de övriga förutom Volvo, men jag tror inte det är så sjukt mycket mindre....
Så nej, jag tror inte det är ett marginalmärke som bara säljer till de dina fördomar säger....
Kan även låta dig veta att jag varken har skägg eller flanellskjorta och hamnade i skaran ändå...

#11
2019-07-25 20:45

@GRP, det finns en stor skillnad, Tesla har ingen ägare som styr över vinst och förlust för att placera ev. vinst i det land det lönar sig bäst!
Det är nog som Henrik M skriver, det kostar att bygga en egen infrastruktur.

#12
2019-07-25 21:04

Eh?, är i Norge nu och det är massor med Tesla bilar på vägarna. Har aldrig sett så många, till och med turisten (norrman) i stugan bredvid kör en modell S.

#13
2019-07-26 00:51

https://youtu.be/Lj1a8rdX6DU

Här är en del av förklarningen. Model 3(gäller förmodligen även S & X) har en alldeles för komplex och svårtbyggd kaross. Hjulhuset tex består av 9 delar, något som de flesta tillverkar i en enda del.

#14
2019-07-26 05:45

Jag köpte aktier i juni första gången, och köpte ca 40 procent fler igår.
Finns ingen anledning att tro att någon annan skulle vara bättre än Tesla på attraktiva elbilar. Vem i så fall? VW som än så länge bara snackar, och har panik?
Hyundai-Kia kommer nog göra bra elbilar, men inte lika attraktiva som Tesla, och volymer är ännu ett frågetecken.
Nissan går knappt med vinst. Klart sämre läge än Tesla.
Alla andra som inte har någon hårt knuten leverantör av batterier kommer gå omkull om fem år när det knappt går att sälja bränsledrivna bilar och det blir brist på batterier. Bara ett fåtal kinesiska företag som kanske kan leverera stora volymer av batterier.
Model Y kommer säljas i stora volymer på många marknader, och levereras den redan i år så är det imponerande.
Fabriken i Kina ökar lönsamheten där väldigt mycket.
Klart att investeringarna nu kostar.

#15
2019-07-26 07:42

Det är nu man ska köpa aktier

#16
1
2019-07-26 10:49

Vi kommer aldrig kunna eller vilja gå tillbaka till förbränningsmotorer igen, den dörren är stängd.

#17
2019-07-26 17:46

Jag tror nog att dessa elbilar kommer att få ändra lite inriktning framöver, laddbilarna kommer nog att behöva bli något som kan tillverka ström under färd, speciellt inom transport sektorn, för där är det långt kvar till att få fram något som kan användas i norra europa. Men helt klart går vi en spännande framtid till mötes.

#18
2019-07-26 19:51

Vad som är attraktivt eller inte finns det givetvis olika uppfattningar om. Men, Teslas bilar ser ju typ likadana ut. Det är ingen design som har en Wow-faktor. Andra tillverkare kommer med mer extrovert design.

Vi går mot en framtid där alla stora tillverkare kommer att ha elbilar i programmet. Det sker redan nu och närmast. 2019-2020. Att erbjuda en elbil räcker inte som argument, det behövs fler parametrar nu.

Bränslecell är på gång men ligger nog 10 år bort pga få tankställen för vätgas.

#19
2019-07-27 10:51

Elbil?
Tesla är ingen "elbil", då hade den aldrig sålt någonting...
Ånej... det är en DYR LYXBIL MED TEKNIK, PRESTIGE OCH SUPERPRESTANDA - som HÄNDELSEVIS... råkar vara elektrisk...
Plocka bort ALLA dessa "häftiga" faktorer och se om Tesla fortfarande säljer...

Om man gillar den som gör förlust är förlusten aldrig något problem, det är tydligt och ogillar man den som gör förlust är det tecken på att man tillverkar skit.
Inga nyheter där.

".sen är det ju skillnad på förlust pga. investeringar och som i Saab:s fall att varje tillverkat exemplar hade för låg lönsamhet"

Men om man inte har så hög lönsamhet att man EGENTLIGEN har råd med investeringar så har man väl för låg lönsamhet för den verksamhet man bedriver?

Att massor av människor med glädje skänker pengar till verksamheten så man kan investera har ju inte med saken att göra.

"Rekordförsäljning" Fjutt, det krävs tredubbel försäljning eller mer mot detta om det ska finnas möjlighet till någon vinst.

#20
2019-07-27 18:13

Niklas
Konstigt argument. Ta vilken premiumbil som helst, plocka bort prestige, kvaliteten, premiumstämpeln, vad har man då? En ratt och en motor. Kan man ju lika gärna köpa en Opel.

#21
2019-07-27 18:17

Raphael
Vi vet att du gillar udda bilar, gärna så fula som möjligt så du kan säga ”här kommer jag i en annorlunda bil”.
Innan Tesla så fanns det inga snygga elbilar. Inte för att Tesla på något sätt sticker ut och visst, andra har kommit ifatt. Men jag tror de flesta vill ha en bil som ser ut som en bil, inte en leksaksbil eller månbil.

#22
2019-07-27 18:21

Axa, eller en som rymt från tivoli!

#23
2019-07-27 21:11

Jag trodde, som många andra, att Tesla skulle vara nere för uträkning för länge sedan.
Men jag tror nu att Musk kommit på något riktigt smart, i stället för att som en forntida jätte som GM, som ju ofta varit väldigt rädda för ny teknik, satsade han på något som gett honom ett stort försprång, inte bara genom bilarna och den enorma uppmärksamhet han sett till att de fått, utan i ännu större utsträckning genom det internationella laddnät som byggts ut.
Och här finns ju möjligheten att hämta hem en rejäl vinst genom att ge konkurrenter tillgång till teknik och laddmöjlighet.

#24
2019-07-28 21:07

Jag gillar snygga bilar. Inte fula bilar, utan snygga bilar. Men Tesla gör inte några snygga bilar. Alla deras modeller har samma utslätade och anonyma grundform, bara i lite olika storlekar. Med tanke på att Teslas modeller ligger i det övre prissegmentet så skulle man kunna vänta sig en mer extrovert design. Nu är Tesla inte unika med att vara utslätade, t o m Jaguar har blivit utslätade på senare år vilket jag beklagar. Dock så är Jaguars elbil inte utslätad, det är den enda Jaguar idag som syns. Och för att vara en elbil så har i-Pace en ovanligt extrovert design som ger ett exklusivt intryck. Inte alls lika anonym och utslätad som Tesla. Och interiörmässigt så är Jaguar överlägsen, även fast jag beklagar att de inte har kvar den klassiska trä och krom-stilen med fluffiga veloursäten i tjock plysch och vippströmbrytare. Det finns inget Jaguar i i-Pace. Den hade kunnat ha vilket varumärke som helst egentligen. Men den är iaf mer extrovert än Tesla och den är inte ful.

#25
2019-07-28 21:24

Laddstationerna är ingen fördel för Tesla idag, de är koncentrerade till de större Europavägarna och där finns även och kommer allt fler Chademo och CCS laddare, även i mindre orter börjar CCS komma allt mer. Det är fullt möjligt idag att resa rätt mycket med elbil i Sverige och stanna för en fika och passa på att ladda bilen samtidigt. Det är först ovanför Östersund som det är tunt i inlandet, det är kuststräckan E4 upp mot Luleå och Kalix som Chademo och CCS finns. Men i mellan och södra Sverige är rätt bra utbyggt, förutom i Dalsland vilket känns lite förvånande. Finns i Åmål och Mellerud längst med Vänern men inte i Bengtsfors som ligger i hjärtat av Dalsland. Finns i Årjäng som dock är Värmland, men strax ovanför Dalsland. Intressant är att mellan Borlänge - Falun - Mora så kryllar det av snabbladdare med Chademo och CCS. Men i norra Värmland, som inte är så långt därifrån, så är det dock tunnare. Dala-el verkar mer aktiva med utbyggnaden. Bor väl fler människor där också än i skogarna i Norra Värmland. Och fler turister i klassiska dala-marker. Åker man runt Siljan nu så är det ju bara husvagnar och husbilar, vilket fortf är en brist för elbilar.

#26
2019-07-28 21:54

Snyggaste elbilen är i mitt tycke DS3 Crossback E-Tense. Den har ett sofistikerat, avancerat samt uttrycksfullt och extrovert utseende. Hen vågar vara sig själv och skäms inte för sig att hen inte är en vanlig Medelsvensson. Det är en personlighet som vågar gå sin egen väg och vara artistisk och kreativ med smak för livets goda. För sig lika bra på Stureplan som i fjällstugan. Hen är inte så slimmad i kroppsformen så hen har ju ett högre luftmotstånd så det går ju åt mer energi när hen springer i högre fart, men ändå räcker orken och energireserven till tycker jag. Och det är lätt stanna för en fika och fylla på med energi.

#27
2019-07-28 23:21

Ojojoj......att skriva att Tesla inte har nån fördel i sitt laddnätverk var väl ändå att ta i? Och jämföra det med Chademo som laddar med mindre än hälften av hastigheten Teslas SuC gör. Det enda som kan konkurrera med Teslas laddnätverk just nu är Ionity, de är de enda mer som sätter upp superladdare, och flera stycken på samma plats vilket med är en fördel Teslas har. De har minst 4 st SuC på varje plats, med upp till 40 på samma plats där många bilar passerar. Chademo och CCS semisnabbladdare som Raphael tror är liknande finns som sagt oftast bara 1 på ett ställe och sen laddar den mycket saktare.
Så jo, Teslas SuC-nätverk har fortfarande ett stort försprång. Kolla gärna denna länken: https://www.tesla.com/sv_SE/supercharger Sen klickar ni i destinationsladdarna med så ser ni något till som är en hyfsad fördel....

#28
2019-07-28 23:23

DS3 Crossback har jag inte sett några officiella förbrukningssiffror för, så vet inte hur PSA ligger till med bra teknik där jämfört med sina konkurrenter e-Niro och Kona. Med tanke på att de haft längre tid på sig borde den ju uppvisa bättre siffror.

#29
2019-07-28 23:26

Sen är ju som alltid smak subjektivt, men jag tror faktiskt utan att ha fakta på det att frågar man 1000 personer på gatan så tror jag majoriteten är överens om att Tesla Model S har en väldigt lyckad vacker stilren design med klassiska linjer.
Tycker man sen att en DS är snyggare, ja då får man såklart tycka det. Men att inte kunna ge andra märken det beröm de ändå förtjänar kanske.....
Jag tycker själv inte om DS alls, men jag tycker det är kul att det görs bilar som ser lite tokiga ut och sticker ut i den grå massan av Passater och annat könlöst...

#30
2019-07-29 00:26

Här håller jag med Raphael. DS är i allmänhet (som jag ser det) en av bilvärldens bäst designade produkter idag. Det allra mesta som DS (och faktiskt PSA) spottar ur sig har en lyckad design. Det har kommit att bli ett försäljningsargument för koncernen och för DS i synnerhet (som behöver profilera sig i premiumsegmentet).

Tesla? Jo de är helt ok. Men de har inte riktigt samma känsla för designdetaljer som DS. Det blir liksom lite för amerikanskt ibland;-( - något som fransmän skyr som pesten.

Sedan skulle jag inte välja en DS framför en Tesla i alla fall. Men det är en annan historia.

MVH AL

#31
2019-07-29 01:28

A.L: Du menade inte att DS är en av bilvärldens MEST designade produkter idag? ;) Nä, bara skojar, som sagt, design är subjektivt och inget man någonsin egentligen kan tycka att det ena är mer rätt eller fel. Själv anser jag DS vara lite för överdesignade. De borde slutat nånstans halvvägs. Citroen har ju annars haft en hel del riktigt snygga modeller. Jag anser fortfarande C5 Break från 2008- är en av de snyggaste kombibilarna i den klassen.Och DS3 när den kom, riktigt tuff i sitt sportutförande!
Men som sagt, alla är olika, jag föredrar en sval stilren design även i hemmet, och en del fyller upp med små porslinskatter tills det inte finns en yta kvar :) Och inget är rätt eller fel, det viktiga är att den som bor där, eller den som tittar på sin bil på morgonen är nöjd och glad och anser det är vackert det som den vaknar till.....
Jag har ett väldigt stort köksfönster där jag varje morgon när jag går till te-bryggaren ser en i mina ögon riktigt vacker bil stå och glänsa.
Kommer lite nya rapporter i morgon avseende Teslas förbrukning i min tråd A.L, du som var nyfiken på högre tempo och räckvidd.

#32
2019-07-29 01:52

Raphael
Så klart du tycker Cittra har snyggaste elbilen.
Tyvärr ser e-tense ut som en leksaksbil eller en tivolibil. Visst, smaken är som baken men jag är övertygad om att majoriteten väljer en Tesla framför e-tense.

#33
2019-07-29 02:40

Tesla återinvesterar hela tiden precis som Amazon. Ändå vill media som ViB få det att låta som något negativt.
Men man skriver inget negativt om Amazon... Tesla växer så det knakar och det med all rätt - de har de bästas produkterna på marknaden just nu!

#34
2019-07-29 10:32

Det är väldigt underhållande att Teslas nätverk påstås vara överlägset. Det finns ju knappt några Tesla-stationer, inte om man jämför med Chademo och CCS. CCS är upp till 100 kW och kommer allt mer.

Tittar vi på Teslas karta över Superchargers så finns ingen, nada, i hela Dalsland och så finns en Supercharger i ovanför Mora. Det byggs en i Djurås, men den finns inte nu.

I Dalsland så har du Chademo / CCS i Åmål och Mellerud. Du har även flera mellan Karlstad och Åmål ända ner till Säffle. Finns ingen Supercharger i Säffle. Chademo / CCS finns både i Grums och Slottsbron (en Preem) efter Grums. I Dalarna så har du i Orsa, Rättvik, Borlänge, Leksand, Falun, Bjursås, Säter, Ludvika, Smedjebacken... med flera (det finns så många så jag orkar inte skriva dem alla). Tesla Destination finns i Tällberg, Vansbro och Borlänge. Inte alls samma täckning som Chademo och CCS. För att inte tala om läget i Närke där du har Chademo CCS flera stycken i Örebro, Laxå, Askersund, Lindesberg, Karlskoga, Degerfors osv.

Så även när vi tar in Tesla destination så är täckningen för Chademo / CCS helt överlägsen. Och då har jag inte ens räknat med AC Type 2 destinationsladdare för Tesla-alternativen. Så hur man än vrider och vänder på det så har Teslas konkurrenter betydligt fler laddmöjligheter och täckning över landet än Tesla. Så där har Tesla ingen fördel och inget försäljningsargument.

Källa: Teslas laddkarta samt PlugShare app:en i iOS. Jag har även stämt av med apparna för E-on, Fortum, InCharge och Be-charging (som tagit över Clever i Sverige).

#35
2019-07-29 10:42

Att Tesla har en anonym, försiktig och menlös design som är genomgående för alla deras produkter - samma design bara i lite olika storlekar. De kommer ju inte med något nytt. De utvecklar inte sin design, de kör med samma spår och det ger helt enkelt ett billigt intryck. Det visar att Tesla inte lägger ner pengar på design. Utan de återanvänder samma designmall hela tiden, år efter år.

DS är inte en Citroën. Om vi säger att DS är en Citroën så kan vi lika gärna säga att Peugeot och Opel också är en Citroën. DS har sitt eget team, är ett eget företag och avdelning i PSA gruppen och har sin egen organisation. DS sorterar inte under Citroën. Citroën har inget inflytande och ingen påverkan på produkterna från DS. DS sitter i samma styrelse som Opel, Peugeot och Citroën och lyder direkt under PSA chefen Tavares. Citroëns chef Linda Jackson bestämmer inte över DS chefen Yves Bonnefont. DS designchef är Thierry Metroz. Det är han som ansvarar för den fina, exklusiva och extroverta design som DS har. Här finns information om Thierrys bakgrund:
http://festivalautomobile.com/en/close-up-on-thierry-metroz-style-direct...

#36
2019-07-29 10:46

Raphael: Då gör vi såhär tycker jag......du sätter dig i en PSA ren elbil, och jag i min Tesla, så kör vi från Nordkap till Gibraltar och ser vad som blir smidigast.....jag vågar garantera att även om vi kör i samma fart på vägarna är jag där dagar innan dig.....
Det blir bara löjligt när du jämför som du gör....Med bilar som har en räckvidd på 40-60 mil verklig körning så behövs det inte småladdare i varje gathörn. Utan det är ett välutbyggt snabbladdarnätverk med många laddplatser som gör att det blir lika smidigt köra elbil som fossilbil på längre sträcka med. Hur blir det på Chademo som är 1 stolpe när 10 Leaf ska ladda på sin tur till fjällen eller Öland? En timma där för varje bil....Teslas stationer med upp till 40 laddare, tror det finns de med fler, sväljer volymerna som behövs......
Jag vet du älskar ditt PSA mer än något annat, men detta blir löjligt.......varför kan du helt enkelt inte bara inse och ge nåt annat märke med en fördel eller beröm nån gång? Det är sådant som visar på storhet i en människa. Som jag skrev, jag uppskattar DS, men de är inte för mig.

#37
2019-07-29 10:46

Låt oss jämföra Tesla Model 3 med Tesla S eller vilken annan Tesla som helst, de ser ju likadana ut! En DS 3 och DS 7 E-Tense är däremot väldigt olika. Olika strålkastare - DS3 har en verklig unik design här, huvudlinjer, skärning av dörrarna, de ger helt olika intryck på vägen även fast båda är SUV/Crossovers. Och så ska det vara. Unik design för unika produkter. Inte samma design bara i olika storlekar.

#38
2019-07-29 11:02

Men oj, vad hände, när blev detta en tråd om PSA? Ingen har kritiserat DS här för att se likadana ut genom sitt produktsortiment.
Sen återigen, design är en smaksak så att säga att den ena är snyggare än den andre är bara löjligt och kan läggas ner....en del föredrar det plottriga, och en del föredrar det stilrena och eleganta.
Förstår inte varför du känner dig så hotad......
Sen så ser inte Teslas Modeller så lika ut som du påstår, men anar du inte studerat dem en 100-del av tiden du lagt på DS. Därav ser de i dina ögon mer lika ut än de är i detaljer, inredning m.m.....
Men som sagt, det spelar ingen roll då det är subjektivt och en smaksak. Det viktiga är att man trivs med det man själv tittar på. Jag har en kompis vars fru ser förskräcklig ut men han tycker hon är jättevacker.....och det är ju det viktiga....

#39
2019-07-29 12:04

Jag skulle absolut kunna klara mig bra med en elbil som har räckvidd 30+, då täcker jag in vardagspendling och även längre resor med en fika eller paus efter drygt en 3 timmars körning. Jag kommer troligen inte ha råd med en DS3 E-Tense även fast den är marknadens snyggaste, men Peugeot e-2008 är då ett bra alternativ. Tesla kommer jag inte köpa.

#40
2019-07-29 12:09

Självklart klarar sig de allra flesta jättebra med en elbil som klarar runt 30 mil, är helt enig med dig där! Det är bara löjligt de som påstår att en elbil måste klara 80-100 mil innan de kan köpa en.....
Vad för standard kör PSA nu på sina elbilar, CCS? Så de kan ladda på Ionity sen? Vilken laddhastighet klarar de att ta emot?
Jag tror själv personligen att PSA med speciellt 2008 i elversion kan slå riktigt bra om de prissätter klokt.
Glöm inte när du skriver att du inte kommer ha råd med en DS3 att inte stirra dig blind på inköpspriset utan se totalen....särskilt om du kör lite mera.
Tesla behöver absolut inte alls köpa, tvärtom jag hoppas verkligen det kommer så mycket konkurrenter som möjligt till dem! Med prislappar för alla :) Det som stör mig är de som inte sn kan ge Tesla beröm för det de faktiskt gör väldigt bra, för man kan tycka vad man vill, dels satte de en grym press på de stora, och de är fortfarande ledande på effektiva elbilar i förhållande till storleken......kolla E-tron och EQC som är nyutvecklade av de stora, men inte i närheten av lika effektiva som Teslan som kom för ett bra tag sen nu....

#41
2019-07-29 15:41

Jag har som sagt jämfört laddnätverken, och det finns fler stationer med Chademo / CCS än det finns Tesla Supercharger och Tesla destinationsladdare. Ett utbyggt laddnätverk är ju en fördel, men eftersom vi pratar om Tesla så är det plötsligt en nackdel att andra än Tesla har fler stationer?! Det känns inte seriöst.

Jag har uttryckt mig om Teslas utsida, en 3, S och Y har samma formspråk. Bara storleken som skiljer. Det tycker jag är tråkigt.

En DS 3 E-Tense och Peugeot e-2008 har samma drivlina och batterier. Laddar CCS med 100 Kw.

Så ingen skillnad där i fråga om kapacitet eller räckvidd. Däremot är ju en DS3 snyggare och fräckare på alla sätt och vis.

C4 Electrique kommer med större batteri och längre räckvidd, vi får se hur den blir. Visas nästa år. Men jag vill ha en liten crossover och C4:an lär inte bli det. Då är det PSAs varianter från DS, Peugeot och Opel (e-Mokka får samma drivlina) eller Kona, Niro eller Soul som är alternativen. I det sällskapet lockar inte Hyundai/Kina.

Låt oss ponera vi åker upp söderifrån och ska till fjällen, vi kör upp genom Dalarna. I Borlänge finns 1 Chademo, 1 CCS. I Falun - Coop, gruvrondellen, finns 2 Chademo och 2 CCS. Vid Ica Maxi finns 1 Chademo, 1 CCS. Vi är nu uppe i 4 Chademo och 4 CCS inom ett nära avstånd till varandra. Strax efter Falun finns 1 Chademo, 1 CCS i Bjurås och 1 Chademo, 1 CCS i Svärdsjö och så 1 Chademo, 1 CCS i Enviken. Man ser i app:en vilka som är upptagna/lediga och så planerar man. Jag ser inget problem med det.

Jag observerar att medan Teslas Supercharger är vid några E-vägar och så destinationsladdare vid hotell så finns Chademo / CCS vid bränslestationer, snabbmatstställen, rastplatser och köpcenters. Dessutom sker ju en utbyggnad hela tiden! Så medan allt fler köper elbilar så kommer det allt fler laddstationer. Antal laddstationer är inte ett problem idag, det tycker jag inte. Marknaden har mognat.

Jag roar mig med att kolla laddstatus och det är rätt låg användning på de flesta, så idag finns inget kö-problem. Det finns många stationer där det går flera dagar mellan någon laddar...

#42
2019-07-29 16:56

Raphael: Du kör inte elbil själv och har inge gjort till vardags vad jag förstår? Så jag kan ha överseende med att du inte förstår skillnaden på det du beskriver och ett snabbladdarnät med flertalet stolpar.
Du jämför Chademo med SuC?

I vilken app ser du vilka laddare som är lediga eller ej vad gäller ett så utspritt nät med många olika ägare?

Och vad var din poäng med att köra till fjällen via dalarna? Tesla har 5-7 SuC på vägen från Söder där jag bor till fjällen.....och fortfarande, det laddar snabbare på dem, du behöver inte ha massa olika betalappar, plastbrickor eller flärpar......

Sen ligger iaf alla de SuC jag varit på med vid mackar, restauranger och köpcentrum......inte varit vid någon än som bara ligger själv i ingenting.....

Du skriver inget köproblem på de här små ställena som har en laddare av varje sort, räcker ju att en bil står där och laddar så är det kört.....sen vet jag inte varför du slår ihop Chademo och CCS som är 2 olika standarder.

Men du, det är lugnt, jag är ganska säker på att jag som nu kört elbil i mer än 2000 mil har lite bättre koll än dig på hur det fungerar i verkliga livet och vardagen. För mig som använder bilen i jobbet med, så är Tesla enda alternativet idag, och det pga deras laddnätverk. Och nej, det är inte bara jag som resonerar så.....däremot hoppas jag verkligen att Ionity bygger på i tempot de sagt så även andra märken blir ett reellt alternativ för tjänstebilsåkare, för det är dessa bilar som till stor del dikterar vad folk åker begagnat sen med....

#43
2019-07-29 22:16

Anledningen till att jag skriver Chademo / CCS är för att där det finns Chademo finns också CCS och där det finns CCS finns också Chademo. Jag är givetvis fullt medveten om att det är olika standarder, men de kommer i par. De som har gjort DC-laddare har utrustat dem med både Chademo och CCS. Jag kan förstå att de som kör Tesla inte har förstått det. Men Chademo och CCS är båda två vanliga standarder för DC och det gynnar både leverantör och konsument att båda finns på samma ställe, så därför är de på samma ställe. Och då skriver jag Chademo / CCS för att illustrera detta, för att båda finns tillgängliga på samma plats. Du laddar Chademo eller CCS på samma plats. Tecknet / betyder ”eller”. 

Jag har som sagt kollat täckningen för Superchargers, jag har redan skrivit mycket om det. Och det är fortfarande så at Chademo / CCS finns mer utbrett över landet, inte bara utefter Europavägar utan även i mindre orter och platser. Det finns fler platser med Chademo / CCS än det finns med Supercharger och Tesla destination. Källorna för detta har jag redan angett, jag har redan talat om tidigare vilka app:ar jag har kollat i. Den frågan är besvarad. 

Det spelar ju ingen roll att du har flera laddstolpar på en Tesla station när det inte finns så många Tesla stationer över landet! Kolla själv på Teslas sida, det finns t ex inte en enda Supercharger i hela Närke! Noll, nada! Och i Småland och Blekinge är det jättetunt med, gapar tomt. Om jag t ex skulle åka mellan Ludvika och Karlskrona så finns det inte en enda Supercharger på hela den sträckan. Inte en enda! Vi talar nu om en resa som tar iaf minst 6 timmar, och jag skulle vilja pausa på vägen och då passa på att ladda bilen. Ingen fördel för Tesla där! 

Det är stora ytor i Sverige där det inte finns en endaste Supercharger. Så hur du kan framhäva Superchargers framför Chademo / CCS är för mig obegripligt. Om inte Supercharger finns att ladda så finns det inte att ladda hur bra än Supercharger skulle vara. 

Jag har gjort research och undersökt utifrån mitt behov, och Superchargers betyder inte något för mig för jag kör sällan där Superchargers finns. Superchargers finns bara vid de större vägarna, inte vid mindre orter och landsvägar och inåt landet. Däremot så finns det mängder med Chademo / CCS där. Så det är ju en klar fördel för Chademo / CCS, att det är klart enklare att hitta en Chademo / CCS att ladda vid än en Supercharger. 

Tesla passar alltså bäst för den som bor i en storstad och bara åker mellan storstäder på de större vägarna, företrädesvis motorvägar. Inte för den som åker på landsvägar och mellan mindre orter. Så nej jag ser den inte som ett alternativ alls. Det är en typisk storstadsbil, för storstadsmänniskor som turistar i Norge på semester. Den kommer aldrig att bli en folkbil. 

Jag misstänker att Henrik M bor i storstad och bara åker de stora vägarna. Jag bor i landsbygden och den mesta av min körning är på landsvägar. Uppenbart förstår han inte behoven i landsbygd och glesbygd. 



#44
2019-07-29 22:56

Raphael: Vi gör som såhär....då det är uppenbart att du inte förstår det jag skriver, alternativt inte vill förstå, så lägger jag ner detta nu. Vill du anse att du hade rätt och vann detta, grattis, tro det!
Ett par saker bara:

Nej, Chademo/CCS kommer inte alltid i par, har vart på otaliga platser där Chademo vart tillsammans med typ 2 eller enbart själv.
Nej, jag bor inte i en storstad, jag bor i Växjö, företaget jag jobbar för har huvudkontoret i Karlshamn där jag med sitter, vi driver projekt från Västervik och ner över hela Södra Sverige över till Halmstad och ner till Simrishamn, vi driver nästan enbart projekt på Landsbygd, min familj bor utspridd i Småland. Som för övrigt redan har 2 SuC med flertalet stolpar och snart en tredje som blir en av landets största.
Jag tar min bil fulladdad (80-90%) varje morgon och kör det jag behöver, SuC behöver jag kanske uppsöka 2 ggr i månaden....
Att det inte finns några SuC mellan Ludvika och Karlskrona är bara ren bullshit. Finns flertalet beroende på vilken väg man kör, och det räcker med en, eller beroende på Teslamodell inte nån alls på vägen, utan du kan gå och kissa bakom en gran mitt i skogen om du så vill utan behöva tänka på laddstationer. Sen i Karlskrona är det en SuC vid torget där man kan ladda upp. Att kalla Tesla en typisk storstadsbil är så fel så det finns inte, tvärtom var det den första elbilen som verkligen visade att el även var för de som inte bor intill nätverket.....
Sen vill jag gärna om du ska skriva mer, hur många olika betalsystem var det på dessa laddare du nu identifierat över hela landet? Om det ska fungera smidigt, hur många olika appar eller taggar behöver du ha och hur många olika konton registrerade? Och jag vill fortfarande veta i vilken App du kan se tillgängligheten på alla dessa laddstationer som tillhör massa olika nätverk? För inte går det i de du nämnde iaf vad jag vet! Men visst, har jag fel erkänner jag det......
Ska köra till Polen, Slovakien, Tjeckien, Österrike och Tyskland om en vecka......oavsett vilket land jag kommer till stannar jag vid Teslas SuC, kopplar upp mig och laddar, inga kort, inga knappar, bara ladda och köra vidare........vet du hur jag hade fått göra med de andra? Jo letat upp respektive lands största laddnätsägare, kolla vad de har för betalsystem, fått ladda ner och registrera mig på varje lands sådant nät. Sen väl där fippla med kort, appar och övrigt för att få det att starta.
Är det smidigare? Tja, kanske nån tycker det....
Men som sagt! Se dig som vinnare i denna diskussionen, det verkar vara otroligt viktigt för dig! Jag skulle kunna använda mina kunskaper om personlighetstyper och skriva vad det visar på, men jag låter bli och önskar dig en trevlig kväll istället.

#45
2019-07-30 09:09

Jag säger igen: Utbredningen av Chademo / CCS gör att nyttan av Superchargers försvinner och att Superchargers inte längre är ett argument för att köra - köpa Tesla. Ju mer Chademo / CCS byggs ut, desto mindre argument för Tesla. Sen detta med att det är olika företag bakom laddstationer, det är inte konstigare än att det finns olika företag bakom bränslestationer för bensin / diesel. Preem, OKQ8, Circle K... Varför skulle det vara en nackdel för elbilar när det inte uppfattas som nackdel för den som kör bensin / diesel?!

Men batteribilar ser jag som en parentes, vi står inför vätgasdrivna bränsleceller, vätgas som kan produceras av solceller i smarta hus. Alla stora tillverkare jobbar med detta. Hyundai/Kia, VW, PSA m fl. Teslas inställning till bränsleceller kan sammanfattas i Musks eget uttalande ”It’s stupid”. Det kan bli så att Tesla till slut står med en elbil ingen vill ha för konkurrenterna satsar på bränsleceller som är det nya.

#46
2019-07-30 11:23

@Raphael
Bränslecellsbilar är intressant men utmaningen med dessa är själva bränslet. Att framställa vätgas är vansinnigt energikrävande och i slutänden kommer det vara kostnaden för att driva fordonet som avgör om tekniken blir en framgång eller ej. Batterier till elbilar har i de flesta fall visat sig vara en på sikt "hållbar lösning" där degraderingen av batteriet visat sig bli liten även efter många tusen mils körning. Om batterierna fortsätter bli bättre, kan laddas snabbare och ta upp mer energi per vikt, samtidigt som de kan bli billigare. Ja då kommer det bli svårt för andra tekniker som t.ex. bränslecellsteknik att konkurrera med batteribilar. Men vi får se, mycket är i görningen. Hittar ingenjörerna ett hållbart, billigt och effektivt sätt att framställa vätgas, transportera och förvara den på ett säkert sätt så kan den tekniken ha en möjlighet. I nuläget är det en teknik som är betydligt dyrare än batteritekniken att hålla igång och redan nu tycker de flesta att en batteribil är alldeles för dyr så det återstår att se vart åt det drar. Kanske blir det så att det blir flera olika parallella typer av fordon vi kommer ha i framtiden.

#47
2019-07-30 12:43

HenrikM verkar tydligen oförmögen att förstå. Chademo / CCS finns på fler platser i Sverige än Supercharger + Tesla destination. Det är bara att räkna. I HenrikM:s värld är det tydligen nackdel när något finns på fler platser, eftersom han uppenbart inte förstår fördelarna med det. När något finns på fler platser så innebär det större frihet när man planerar sin körning. 

Jag säger igen: Superchargers finns bara vid de större vägarna, inte inåt landet och inte i småstäderna. Jag säger igen: Det finns inte en enda Supercharger i hela Närke, inte en enda. Noll, Nada. Den som bor i Närke och vill ladda med Supercharger måste alltså åka in i Värmland eller Västmanland för att ladda. Samma är det med Småland, finns ingen Supercharger där heller. Inte ens i Växjö finns det Supercharger. Teslas karta är helt tom på Superchargers där! Mellan Kalmar och Lagan så är det helt tomt. Det är uppenbart att HenrikM blundar för dessa stora hål i Teslas egen karta. 

HenrikM hävdar att det finns superchargers på sträckan mellan Ludvika och Karlskrona, jag säger att det gör inte det om man åker rakt ner. Om du ska åka till en Supercharger så måste du köra en omväg. Snabbaste vägen mellan Ludvika och Karlskrona är att köra Ludvika - Lindesberg - Örebro - Hallsberg - Askersund - Motala - Mjölby - Vetlanda - Emmaboda - Karlskrona. Och på denna sträcka så finns det inte en enda Supercharger. Så om jag ska åka mellan Ludvika och Karlskrona och ta ett stopp i Örebro för att hälsa på vänner, så finns ingen Supercharger för att ladda bilen. Örebro är ju ändå en rätt stor stad, man kan tycka att många åker igenom Örebro län men inte en enda Supercharger. Inte heller finns det i Motala eller Mjölby som är stora genomfartsorter. Det finns inte en enda Supercharger mellan Norrköping och Ödeshög, inte ens i Linköping som ändå är en ganska stor ort. 

Om du ska ha Superchargers måste du åka Ludvika - Arboga - Norrköping och så ut till kusten ner mot Kalmar och sen Karlskrona. Detta är en rejäl omväg jämfört med att åka rakt ner. 

Så genom att det finns färre Superchargers så måste man alltså ta omvägar vilket man inte behöver med Chademo / CCS. HenrikM tycker uppenbart det är värt att köra omvägar istället för att köra rakt på, för då kan han ju sitta i sin Tesla under längre tid. 

Fördel alltså för Chademo / CCS som har en tätare täckning i Sverige och färre hål i landet än Supercharger. Och ska jag ner till Europa så tar jag givetvis tåget, precis som Greta Thunberg. Så jag ser inga som helst fördelar med Supercharger eller att ha en Tesla istället för andra elbilar med Chademo / CCS. Och dessutom är andra elbilar snyggare.

#48
2019-07-30 12:54

StarClass, bränsleceller kommer i allt fler applikationer för att lagra el från solceller eller vindkraftverk. Det möjliggör att du t ex bygger hus som har egen el året runt för solcellerna skapar vätgasen och då kör du på vätgas på natten och på vinterns mörkare timmar. Och vätgas du får över kan du köra i bilen. Genom att tekniken kommer i allt fler applikationer så blir den även billigare och mer tillgänglig. Idag är bilar med bränsleceller oerhört dyra, det är allt i början. Fördelen med vätgastationer är att de kan producera sin egen el, vilket minskar transportbehovet av vätgas. Du kan tillverka den på plats, lagra och så kommer kunderna och tankar. Detta är fullt möjligt. Givetvis är det en stor investering, men någonstans måste man ju börja. Och, som sagt, världens stora biltillverkare jobbar med tekniken sedan många år tillbaks. Det är väl utprovad teknik. Det som hindrar marknadsintroduktion i full skala är brist på stationer för vätgas, men detta är något man jobbar på.

#49
2019-07-30 13:10

HenrikN frågar igen vilka app:ar jag menar för han ”vet” att man inte kan kolla ledig/upptagen station i de app:ar jag nämnde. Men då tycker jag att han ska kolla igen för i Bee, InCharge, Fortum så går det nämligen alldeles utmärkt att göra detta.

#50
2019-07-30 13:23

Ok, då resonemang inte verkar fungera med dig då du tydligen inte verkar/vill förstå skillnaden på snabbladdare och semisnabbladdare och slöladdare så ställer vi det i frågeform, så får du svara om du vill......

1. Du pratar om att fara lite längre här, då är det snabbladdare man vill åt, hur många sådana finns det idag utöver Teslas nät? Räkna dem så tror jag du får en liten ögonöppnare.
2. Vilken app är det du hänvisar till där du kan se ledigheten på alla dessa stationer från massa olika laddnätverksägare?
3. Du vet att Teslorna med kan ladda på de övriga? Så oavsett hur mycket du framhäver de andra så har Tesla med adapter på laddsladden tillgång till BÅDE sitt SuC och alla dessa semi och slöladdare du hänvisar till.......är det en nackdel menar du att ha allt detta utspritt som du påvisat SAMT på långfärd kunna snabbladda riktigt fort på väl utplacerade platser med multipla stolpar vid stör genomströmning så kö inte bildas?
4. Du vet att Kalmar och Lagan med ligger i Småland va? Du skrev att Småland inte har några SuC.......
5. Du skrev att mellan Norrköping och Ödeshög inte finns några SUC, att det är illa.......vet du hur kort den sträckan är, och vet du hur lång räckvidd den minsta Teslan har? Räkna själv.......
6. Du jämför att betala för elen hos massa olika bolag med att betala för bränslet på olika mackar, hur tänkte du där? Hur insatt är du egentligen? Vad gäller mackarna finns ett gemensamt betalsätt, en lösning som gäller oavsett vart du tankar......tyvärr har inte laddnätverket kommit dit samt att prisskillnaderna är sjukt varierande vilket inte bränslet är.......ser du det med som en fördel?
7. Du skriver att åker man ner i Europa tar man tåget och inte bil så det är inget problem......vem säger man måste ta tåget? Har du barn och familj? Har du semestrat runt med Tåg på det sättet? Nä, tror inte det, då hade du inte slängt ur dig nåt sånt.
8. Du skriver att Närke inte har någon SuC, nu vet jag inte hur stort Närke är direkt, men det kanske inte behövs? Det kanske inte är så stort kundunderlag än? Teslas SuC är ett levande projekt som byggs ut hela tiden.....Nu senast fick Arvidsjaur en....
9. Slår jag Ludvika-Karlskrona på Google får jag att snabbaste/närmsta vägen passerar Ödeshög......vad finns där? Nej, självklart kan man hitta omvägar där det inte finns någon SuC. Men som sagt, då kan man med Teslan ladda på de andra med....återigen, är det en nackdel?
10. Tycker du verkligen att det är smart ge sig på något så här intensivt som du inte ens är insatt i och förstår hur det används i praktiken?
11. Om det nu är så att det räcker med en laddare per plats, och man inte kan se i en övergripande app vad som är ledigt, hur ska man då göra när man kommer fram till en laddare och den redan är upptagen, vänta och låta tiden gå, eller köra till nästa och hoppas den är ledig, så var inte den heller det......hur tror du det ser ut nu när det säljs fler och fler elbilar? Eller kan det då vara smidigare titta i en app, se hur många platser som är lediga på en laddplats med flera snabbladdare? Samt att där just är flera laddare, 4-40 st på samma plats beroende på genomströmning......kan detta kanske, bara kanske vara lite, bara lite smidigare när det andra är upptaget?

Kan du svara sakligt med genomtänkta argument på dessa frågor så kanske vi kan föra en bra dialog. Annars så ser jag dig som helt oseriös och oförstående och faktiskt ganska......ja, man ska vara trevlig så låter bli att skriva det. :)

#51
2019-07-30 13:35

Ett bränsle som fortf. är intressant i framtiden är ju biogas, som är stort i Tyskland och Sydeuropa (främst Italien). Men i Sverige har det inte lyft riktigt, och det är helt klart brist på stationer här. Finns fler Chademo / C S än biogas, vilket är lite märkligt för gas har funnits längre som bränsle. Det är bara i sydsverige och västkusten (bästkusten? ;) ) som det är någorlunda utbyggt. Mycket tråkigt.

#52
2019-07-30 13:39

F ö så går det kolla även i E-ons app ledig/upptagen, faktum är att i de flesta laddnavigator-app:ar jag kollat så finns detta. Det är alltså inte alls någon unik eller ovanlig funktion.

#53
2019-07-30 18:38

Istället för att gissa Raphael kan du kolla hur en resa från Luleå till Malmö med en tesla model 3 och en e-tron ter sig i verkligheten. Trots att teslas nätverk är så undermåligt så går resan 4,5 timme snabbare med en model 3. Jag skulle aldrig ge mig ut på långtur med något annat än en tesla idag. Kanske om något år när ionity har bättre täckning.

E-tron: https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=f852ee32-603b-44d8-a9e6-d1f62...
Model 3: https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=ab81102c-943e-4710-a661-69354...

#54
2019-07-31 16:13

Jenz, men jag gissar inte. Och vi pratade inte om Luleå - Malmö. Om du ska köra Luleå - Malmö så kör du Europa-vägar. Jag har nu redan skrivit flera gånger att Superchargers finns kring Europa-vägarna, och nu skriver jag alltså det en gång till eftersom du missat det. Du har även missat att jag har skrivit att Tesla är för den som kör Europavägar. Inte för den som kör inne i landet på landsvägar.

Det är fortfarande så att på sträckan mellan Ludvika och Kristianstad så finns inte en enda Supercharger. Det finns inte en enda i hela Närke och om vi tittar i Småland så är det helt tomt mellan Kalmar och Lagan. Och finns inte en enda Supercharger i Värmland ovanför Karlstad. Allt detta har jag gått igenom.

Om man bor i Närke och kör i Närke, så måste man till Arboga i Västmanland om man vill ladda på en Supercharger. Om du kör mellan Ludvika och Kristianstad och vill ladda bilen så måste du köra en avstickare för att ladda bilen. T ex köra till Norrköping istället för att ladda i Mjölby eller Motala. För det finns ingen Supercharger i Mjölby och det finns ingen i Motala.

Eftersom jag utgår från Teslas egen karta om Superchargers så är det Tesla som gissar om sitt eget laddnät. Och varför skulle jag skaffa en Tesla när t o m deras beundrare hävdar att Tesla gissar när Tesla säger att det inte finns Superchargers där jag pekat ut.

Även om jag skulle skaffa en Model 3 så kan jag inte ladda med Supercharger i Närke eller Småland för det finns inte. Men Jenz kanske menar att på något magiskt sätt så kommer Superchargers uppenbara sig bara man köper en Model 3. Har Tesla hemliga laddare som inte syns på deras karta men som låses upp när man köper en Model 3? Men vad skulle Tesla vinna på att ha hemliga laddare?

Nej, det är helt enkelt så att med Chademo / CCS så får man bättre täckning över landet, även i inlandet och på landsvägar vilket ger större frihet för konsumenten. Jag kan ladda i Örebro, Askersund, Motala, Mjölby osv. Jag kan välja där det skulle passa mig bäst att ta en paus. Jag behöver inte åka en omväg för att hitta en Supercharger.

Men Teslas förare ser det uppenbart som en fördel att åka omvägar och åka extra mil och därmed extra tid.

#55
2019-07-31 16:16

Jag menar Ludvika - Karlskrona. Inte Kristianstad.

#56
2019-07-31 16:26

Jenz, du utgår från en vägsträcka med Europavägar där det finns Superchargers. Jag har aldrig påstått att Superchargers är dåligt eller sämre i sig, så du argumenterar emot påståenden som inte gjorts. Jag talar om när man kör på vägar där det inge finns Superchargers. När man inte kör på Europavägar med Superchargers. När man kör på vägar där det inte finns Superchargers så är det ju inte alls någon fördel med Tesla för man kan inte ladda dem. Och för den som bor och kör i Närke så finns inte en enda i hela länet! Kör man mycket mellan t ex Närke och Småland så är det ingen fördel med Tesla för där finns inte en enda Supercharger.

#57
2019-07-31 16:34

Men vilka sträckor har du tänkt dig att köra? Har du något exempel?

#58
2019-07-31 16:40

Jenz, vi tar detta igen eftersom du inte förstår: För att åka Ludvika - Karlskrona med en Tesla så måste man åka till Norrköping och sedan ta kustvägen ner till Kalmar.

Med en e-tron eller annan så kan jag köra rakt ner Lindesberg - Örebro - Motala - Mjölby rakt ner genom Småland till Emmaboda och sen Karlskrona. Den vägen är dessutom kortare.

Med Chademo / CcS så har man helt enkelt större frihet i sin resa, fler resealternativ. Det är bara i Teslas värld som det ses som en nackdel.

#59
2019-07-31 16:43

Ludvika - Karlskrona blir jämnt skägg mellan model 3 och e-tron för övrigt. Om du hade gjort några längre resor med en elbil hade du vetat att det enda praktiska är ionity eller SuC. Ladda vår bil på en chademo-laddare tar närmare två timmar. Jag lovar dig att familjen har ruttnat totalt efter 45 minuter.

#60
2019-07-31 16:46

Rahpael: Slår jag den sträckan i Google maps får jag upp över Ödeshög som närmsta väg....och där finns en SuC. Sen som jag skrev tidigare med, Trsla med rätt modell kör hela sträckan på en laddning, det måste väl ändå vara allra bäst?
Sen som du vill köra passerar man Kosta, och där finns en jättetrevlig plats att stanna o fika/äta/shoppa vid med Teslaladdare av semisnabbladdning.
Sen om du missade det, en Tesla kan du ladda BÅDE vid SuC och alla du tjatar om som i praktiken inte fungerar lika bra vid långresa....kan du någonstans få det till negativt?

#61
2019-07-31 16:48