Bild
Nästa artikel
Transportstyrelsen svarar om IT-skandalen

Transportstyrelsen svarar om IT-skandalen

Nyheter

Många har frågor om vad som har hänt och hur de kan vara drabbade av Transportstyrelsens IT-läcka. Nu finns svar på de vanligaste frågorna.

Efter att det kommit fram att Transportstyrelsen inte följt de säkerhetsregler som gäller för den här typen av register. Myndigheten har tagit avsteg från både sina egna riktlinjer om informationssäkerhet och flera lagar, däribland Personuppgiftslagen och Säkerhetsskyddslagen, när de la ut uppgifter på IT-företaget IBM.

Nu vill Transportstyrelsen räta ut en del frågetecken och har därför sammanställt en rad frågor och svar som ska hjälpa oroliga att förstå hur de kan ha drabbats av läckan. Enligt Transportstyrelsen finns det inget som tyder på att några uppgifter spridits felaktigt.

Diskutera: Tror du att skandalen kommer fortsätta att växa?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-07-26 11:05

Man får vad man betalar för, jakten på att spara har ett pris.

#2
2017-07-26 11:34

Svenska politiker/politiska tjänstemän har generellt en genant låg utbildningsnivå. Infrastrukturminister Anna Johansson har inte gått ut gymnasiet. Hennes främsta merit är att hennes far var en ledande socialdemokratisk lokalpolitiker i Göteborg. Nepotismen frodas inom svensk politik. Ska bli intressant att se vilken högavlönad tjänst som den synnerligen inkompetenta Anna J kommer att få inom statsförvaltningen.

#3
2017-07-26 13:49

Märkligt att ingen tänker själv längre i statsförvaltningen eller vet de inte vad som finns i registret de jobbar med? Det låter så otroligt att man inte skulle tro att det hänt om det inte var för misstroendeförklaringarna. Dock har jag ingen kännedom vad som hänt före 2015 med den förra regeringen, vem har gjort vad? När jag ringde värdtjänst för ett tag sedan svarade någon som inte förstod riktigt så bilen kom dagen innan. Hörde att även det var outsourcat till bortre Afrika. Man undrar bara hur det ska sluta när allt förstånd har försvunnit.

#4
2017-07-26 13:57

Att honungen flödar det är prio ett. Ett aber och karriären är över.

#5
2017-07-26 14:24

Gör som USA gör med VW-cheferna de fått tag på.
Sätt dem i finkan. Det statuerar ett utmärkt exempel på vad som händer när man fuckar upp landets och individers säkerhet.

#6
2017-07-26 14:28

Ermmhh.. Milkylainen man...det är ändå mitt i veckan!
Det finns en viss skillnad här.

#7
2017-07-26 14:50

Skulle iofs tro att data är väldigt säkra hos en så stor leverantör som IBM om man köper just säker lagring med sekretess. IBM lär ju ruva på otroligt mycket finansiell eller annan känslig information från tusentals kunder så de måste ha hög säkerhet. Sedan har jag inget emot den politiska turbulensen. Snarare tvärtom.

#8
2017-07-26 16:37

Sista ordet är inte sagt i denna frågan, börja med att de tre ministrarna, Johansson, Hultqvist och Ygeman får gå med omedelbar verkan, och utan några fallskärmar.

#9
2017-07-26 17:00

Läste artikel idag i DN där förra GD på Transportstyrelsen, han som var GD då beslut om outsourcing togs. Enligt honom pratade knappt ledningen om att de behandlade hemlig information, det var knappt så ledande personer kände till att det fanns inom Transportstyrelsen. Helt sjukt. Klart att ledningen kan fatta helt tokiga beslut om de inte "känner till" att de behandlar hemlig information. Det är inte "bara" ministrar som skall avgå, byt ut ledningen i transportstyrelsen också och börja om från början.

#10
2017-07-26 18:31

Vem var det som var GD då och vem tillsatte den ledningen?

#11
2017-07-26 18:54

Läste nån ledare häromdagen där det stod att beslutet om denna upphandling togs av den förre regeringen så helt oskyldiga är nog inte heller dom. Sen tror jag att det egentligen är en storm i ett vattenglas av samma orsak som pinjong nämligen att det är IBM som har hand om driften och dom har ett tämligen stort datasäkerhetsfocus - säkert betydligt högre än många tänkbara lokala, svenska outsourcing-leverantörer.

#12
2017-07-26 19:37

Då var det tydligen som jag reserverade mig för att det var den förra regeringen som stod för outsourcingen, då är de medskyldiga som jag ser det. Då tycker jag att alliansen beter sig ohederligt när de själva startade det hela.

#13
2017-07-26 20:40

Ibm vann sannolikt upphandlingen för att dom var billigast.
Varför tror ni man väljer att lägga support i ett låglöneland i Europa?

#14
2017-07-26 22:33

Utan att veta gissar jag att det handlar om outsourcing i flera steg varav det sista 2015 var det som innehöll risk för läckage i utlandet. Tidigare leverantör(er) skulle i så fall funnits inom Sverige.

#15
2017-07-26 22:56

Nåja - Irland är ju inte ett utpräglat låglöneland och det brukar vara där som slutanvändarsupporten för IBMs kunder ligger. Och har kunden krav på svenskspråkig support så är det svenskar som anställs. Serverdriften sköts ofta ifrån Tjeckien även om servrar står i t ex Tyskland - eller för den delen Sverige vilket också förekommer. Och som sagt - man är mycket säkerhetsorienterad med ständiga revisioner. Pinjongs gissning gissar jag är just en gissning...

#16
2017-07-26 23:24

Tja, man ska kanske inte gissa så här är fakta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Transportstyrelsens_IT-upphandling

#17
2017-07-27 08:02

Nu ser vi konsekvenserna av Alliansens godkännande av outsoursing (och utförsäljning av statlig verksamhet), detta skulle aldrig behöft inträffat.

#18
2017-07-27 09:39

Fast kan man effektivisera Statens (IT)verksamhet så får vi medborgare mer effekt per skattekrona vilket är positivt. Regler måste dock följas.

#19
2017-07-27 10:26

Måste vara tjänstefel att skicka Svenska skattepengar och arbetstillfällen till Tjeckien i vilket fall som helst.

#20
2017-07-27 11:17

Håller med om att det finns ett värde i att stödja arbetstillfällen i Sverige men inte till vilket pris som helst. Det får bli en avvägning från fall till fall.

#21
2017-07-27 13:04

Den här historien har nog nått sin kulmen. Det ser ut som att alla partier helst vill att själva kärnan ska försvinna ur fokus så snabbt som det bara går och kvar blir ett käbbel om Hultqist ska få vara kvar eller ej.

Den här affärens omfattning och konsekvenser förtjänar givetvis så mycket mer och en rent fundamental omsvängning av hur Sverige styrs. Idag så ligger makten i princip helt hos stat/regering/ministrar vilka toppstyr Polis och Försvar via politruker vilket vi har facit på. Givetvis så ska känslig info och uppgifter ligga hos Försvaret och Polisen här i Sverige och på ett sådant sätt att obehöriga inte kan få tillträde. Polis och Försvar ska vara starka och självstående men kontrolleras av regeringen och inte som idag att deras verksamheter igenomsyras av partisynen och där partibundna lekmän en "Politruk" sätts att bestämma riktlinjer och befaranden i verksamheterna.

#22
2017-07-27 21:18

La märke till, redan i början av 80 talet att både kaffemuggar och blyertspennor var tillverkade i Tjeckien (då Tjeckoslovakien) när jag tjänstgjorde i vår nationella försvarsmakt. Men det var vid tiden Palme, Fälldin och Boman var våra svenska alternativ.
Tiden har gått .. vindarna har susat som attans.
Men det skulle väl till en verklig högerriktad utförsäljning för att svenska personregister skulle riskera hamna i tveksamma händer. NU hände det - just därför.

#23
2017-07-28 00:11

Staffan Widlert var GD före dess att Maria Ågren blev tillsatt. Det var Staffan Widlert som var intervjuad i artikeln i DN och påtalade att dåvarande ledning inte alls diskuterade att Transportstyrelsen hanterade hemlig information. Ur min synvinkel är bara det rött kort = utvisning.

#24
2017-07-28 00:17

Frågan om outsourcing av statens IT-verksamhet behandlades i riksdagen under riksmötet 2010/2011, efter att regeringen lämnat en skrivelse (Skrivelse 2010/11:138) till riksdagen där de redovisar sin bedömning av Riksrevisionens granskningsrapport om IT i statsförvaltningen (RiR 2011:4).

Den utskottsbehandlades i samband med budgeten och hanteringen finns redovisad i Finansutskottets betänkande om utgiftsområde 2.

Där framgår att det enda parti som redovisade avvikande mening i frågan om outsourcingen var Vänsterpartiet.

Sossarna ljuger och för folk bakom lyset som vanligt.

#25
2017-07-28 10:45

Ser hur okunnigheten om Outsourcing lyser här. Alla ni är helt fel ute. IBM har ingen skuld i det här. I slutänden är det kundens ansvar att man följer regler och lagar. IBM följer de regler o lagar de har sig att hålla sig till. Jobbat med outsourcing i 20år nu. Och oftast brister säkerheten hos kunden. IBM kan bara påtala brister sen är det upp till kunden att besluta om man vill betala för åtgärd eller inte. Om man som outsourcing företag har en Bank som kund så finns det ett regelverk som heter PCIDss som måste följas. O det gör vi...MEN även kunden måste följa detta. Det är en massa krav som måste uppfyllas och en del kunder struntar i det för det kostar för mycket. Utan lutar sig på att vi som leverantör uppfyller kraven....Vilket inte riktigt är samma sak.
Staten har väl skrivit ett undermåligt avtal , där man missar att personal skall vara säkerhetsklassad och att driften måste skötas från Sverige.

#26
2017-07-28 15:58

Henrik_gbg, håller med dig. Kunden(Transportstyrelsen) har helt missat att ta reda på om de får flytta data utanför den svenska gränsen, och verkar inte heller ha koll på om informationen som skall flyttas är hemlig. Därav att jag i mina inlägg skriver att det är fler än ministrarna som skall avsättas. Man kan verkligen undra vad IT-avdelningen på Transportstyrelsen har hållit på med, de verkar inte ha koll överhuvudtaget. Jag har också hållit på med outsourcing i ca 20 år, det de har missat är en blunder utan dess like. De borde ha läst boken på sidan 1a, hur man skall göra. IBM är inte skyldig för vad som hänt, möjligt att de borde påtalat alternativt frågat kunden om hur känslig data skall hanteras. Det kanske de har gjort men kunden haft för bråttom och rundat i hörnen för att hinna med tidplanen. Så gick det som det gick...

#27
2017-07-28 16:17

Det mest intressanta i vissa outsourcingaffärer är att man låter IT-avdelningen som sköter drift och riskerar nedskärningar hantera upphandlingen och kravställandet vid outsourcing. Det behöver inte vara fel men har vid ett flertal tillfällen sett hur jakten på kronor och bristande kunskap i upphandling och kravställning gör att man missar många viktiga delar.
Sen är en viktig del det juridiska, där är inte alla myndigheter som har jurister som kan agera stöd vid stora upphandlingar som dessa.

I slutet på dan så får man vad man kravställt och vill betala för. Jag gissar att här var det snabba puckar som gäller och att dra upphandlingen ett varv till med risk att behöva betala skadestånd och dra ut på tiden så gjorde man denna nödlösning.

Det som är ännu mer tragiskt är att folk verkar tro att detta på riktigt spelar roll när det gäller rikets säkerhet.
Visst är det dumt att ge bort viktig information, men med tanke på hur säkerheten ser ut på många ställen så spelar detta inte så stor roll. Vill någon utifrån ha informationen så är det sannolikt inga problem att få tag på det, om man vill.

#28
2017-07-28 16:25

Henrik - ser egentligen ingen i denna diskussion som gett IBM skulden så ditt påstående om att "Alla ni är helt fel ute" känns inte helt relevant. Tvärtom är vi några som försvarat IBM. Att "man får vad man betalar för" är ju oftast sant och har kunden främst ett prisfokus under sin upphandling så är måhända inte heller kravspecen så omfattande och genomarbetad som den borde vara. I just detta fall har jag hört glunkas att man var sen vid implementationen av avtalet (mycket vanlig företeelse) och att därför ledningen för TS "genat" lite när det gäller detta med kraven på säkerhetsklassning av aktuell personal eftersom den kan vara tämligen tidskrävande. Våra olika ministrar kan ju inte heller blanda sig i vartenda beslut som tas i olika nivåer i deras organisation så jag tycker inte att det så häpnadsväckande om nu aktuell minister kanske varit ovetande om TS's ledningens beslut. Jag säger inte att det är bra och OK men för att kunna döma bör man veta hur policyn är utformad när t ex en GD tar ett eget beslut av denna art och nivå.
Sen säger jag som tidigare att min gissning är att säkerhetsnivån på hanteringen av denna information antagligen är betydligt högre hos IBM än när detta sköttes "in house".

#29
2017-07-28 21:39

Jag bara undrar hur många korkade och okompetenta folket som Maria Ågren sitter i varje svensk myndighet idag?
Det är bra om skandalen växer! Säkerheten ska förbättras, dårar får sparkas, kompetent personalen kommer att anställas.

#30
2017-07-29 09:07

Då får dom väl anställa dig daem0n på personalavdelningen för du kanske enkelt kan sålla bort "dårarna" redan innan dom blir anställda...eller ? Personligen tror jag inte att dessa människor är några "dårar" utan under yttre tryck, t ex att tidsplaner alltid måste hållas till vilket pris som helst (verkar det som), så är det nog många normalt vettiga personer som ändå kan ta felaktiga beslut. Det är lätt att döma när man inte har hela bilden klar...

#31
2017-07-31 10:06

http://www.expressen.se/debatt/vi-maste-borja-lyssna-pa-den-jobbiga-koll...

Bra artikel och detta är INTE unikt för transportstyrelsen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.