Bild
Nästa artikel
Trafiksäkraste november hittills

Trafiksäkraste november hittills

Nyheter

Under november i år omkom hälften så många människor i trafiken jämfört med genomsnittet under de tio senaste åren. Även året i stort har visat på förbättrad säkerhet på svenska vägar.

10 människor förlorade livet i den svenska trafiken och 1 740 skadades. Medelantalet för de senaste tio åren är 20 omkomna i november, förra året var siffran 19. 

–Det är första gången vi noterar så få omkomna i novembertrafiken. Det är verkligen ett steg åt rätt håll och vi hoppas att det fortsätter så. Antalet döda är under hälften än snittet för november för de senaste tio åren, säger Khabat Amin statistiker på väg- och järnvägsavdelningen på Transportstyrelsen.

Även för längre perioder så kan man se en positiv trend i den svenska trafiksäkerheten. Under tolvmånadersperioden december 2016 - november 2017 omkom 243 personer i vägtrafiken. Samma period ett år tidigare omkom 271 personer.

– De första 11 månaderna 2017 har 227 personer omkommit. Under motsvarande period i fjol omkom 247 samt skadades svårt 2 178 personer vilket innebär en minskning med 8 procent. säger Khabat Amin.

Diskutera: Tror du att den positiva utvecklingen kommer att fortsätta?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-12-21 11:52

De senaste 10 åren har säkerheten på alla fordon förbättrats, svar JA. Bättre preventiva skydd finns också. Dock så har skillnaden i vikt ökat markant i fordonsparken, mellan tung och lätt och detta kommer leda till fler döda men kanske också färre skadade. Ena parten går ifrån olyckan i princip utan skador, andra parten dör. Jag hoppas att antalet olyckor kan minska, övertygad om att minst 8 av 10 olyckor beror på mest slarv och att regler inte åtlyds.

#2
2017-12-21 12:21

Jag tror att olyckorna ökar i och med att allt fler kör fortare och närmre framförvarande vilket leder till dessa seriekrockar där få personer dör men många skadas..

#3
2017-12-21 12:48

Med så små tal, är det lätt att statistiken pekar brant både neråt och uppåt. En allvarlig olycka - kraftig ökning.
Sedan är det ju också skillnad på hur man rapporterar, 2016 var det en ökning, 270 omkomna. Stämmer inte med siffrorna ovan.
http://www.vibilagare.se/nyheter/270-doda-i-trafiken-2016

#4
2017-12-21 13:20

hultarn,
Jag ser ingen siffra för 2016 totalt i texten ovan.

#5
2017-12-21 14:17

Väderförhållandet är en stor faktor! Framöver får vi hoppas att olyckstalen minskar i och med att Mobilanvändningen äntligen förbjuds vid bilkörning !

#6
2017-12-21 15:18

L Mäkinen: nej, det är sant. Där är rullande 12-månaders period. Men, det vore ju konstigt om det skulle omkomma så många i december så man skulle komma upp i 270 från de 247 som anges för förra årets 12-månader.

#7
2017-12-21 15:25

Hastighetsgränserna har sänkts och fler fartkameror poppar upp varje dag. Myndigheterna kommer förmodligen att sporras av dessa siffror och sänka hastighetsgränserna ytterligare. Till slut måste man ta tåget för att komma fram samma dag. Då kommer ännu färre att förolyckas.

#8
2017-12-21 15:36

@pinjong, ATK kan du inte tillskiva antalet färre döda i trafiken. Hade det använts som i Norge, så hade det fungerat, men nu mäter du enbart vid kameran och inte mellan olika kameror.

#9
2017-12-21 23:25

Seriekrock på motorvägen är nästa projekt att ta tag i, låt folk inte få åka ensamma i bilen under rusningstrafik. Vi skulle lätt kunna ta bort minst hälften av alla bilar om folket utövar samåkning.

#10
2017-12-22 00:58

@lsoderlund. Det finns nog ändå ganska mycket statistik och forskning när det gäller fartkamerornas effekt. Om de håller nere farten på osäkra platser så kan förmodligen ett och annat liv sparas. Sedan gissar jag att det även finns en distraktionseffekt som verkar i andra riktningen men den är förmodligen ändå mindre.

#11
2017-12-22 19:12

Hur många åker vanligtvis i din bil styggavargen?

#12
2017-12-23 10:12

Det framkommer inte hur olyckorna med dödlig utgång sker. Är det lastbilar som bidrar med statistiken? Och hur stor påverkan har onyktra förare?

#13
2017-12-23 10:27

Leif R slår huvudet på spiken. Väderförhållandena har varit "snälla" i år. Folk kör mer offensivt numera vilket de nyare bilarna i fordonsflottan till viss del kompenserar/hjälper, och då är det främst antisladdsystemen som jag åsyftar. AWD eller fyrhjulsdrift motverkar genom att bilförarna invaggas i en trygghet om bättre väggrepp än vad det de facto är, sen får AWD nissarna/nissorna säga vad de vill, men på vanlig väg behövs det inte. Kan respektera att sista biten till fritidshuset eller baxning av husvagn/båtsläp kan vara befogat med fyrhjulsdrift. Vinterdäckslagen gäller ju från december men kan ha en viss betydelse i sammanhanget.

#15
2017-12-26 13:56

Antalet alkohol- eller drogrelaterade dödsolyckor ökar för varje år som Polisens kontroller minskar. 2016 var de 83. (30,7 % av alla omkomna).

Trafikolyckor har nästan alltid distraktion som en olycksfaktor, så det gäller att hålla koll på trafiken. Synd att det inte kommer fram i information, och att biltillverkare inte tänker på det när de fyller bilarna med sånt som gör att man tittar bort från vägen.

Sänkning av hastigheter ger inget, varje resa tar längre tid med fler blickar från trafiken.
Exempelvis: I "Analys av trafiksäkerhetsutvecklingen 2015" gjorde man en jämförelse med 12 IRTAD-länder. Jämförelse 2004-2012. I alla länder minskade antalet dödade, men Norge hade minst minskning för skyddade trafikanter och Sverige minst minskning för oskyddade trafikanter.

Förhoppningsvis kommer autobromsen och förbudet mot handhållen mobil att ge bra effekt - annars tror jag inte på någon större ändring om inte Polisen ökar sina kontroller igen.

#16
2017-12-26 18:36

Ja Ola E. Att prioritera ner nykterhetskontroller är en smula obegripligt. Dels utgör alkohol en betydande riskförändring (per rattfull) och dels vet man sedan tidigare att på 25000-30000 utandningsprov så upptäcks tillräckligt många onyktra för att man skall spara (c;a) ett liv.

Så visst är det märkligt att övervakningen inte skärps, samt att hårdare preventiva åtgärder införs.

Angående preventiva system adresserar de dock även rattfylleristerna och det fina med dem - oavsett vi pratar autobromssystem eller antisladdteknik - är att dess nytta också är högre i denna grupp än hos trafikanterna generellt. Det svåra är bara att få rattfulla att köra tillräckligt moderna fordon.

MVH AL

#17
2017-12-26 19:49

Eftersom dödsolyckor med rattfyllerister oftast är singelolyckor med hög hastighet så får nog inte autobroms så stor betydelse för dem. Antisladd finns väl på stor del av bilparken. Och så är ju en del av de påverkade inte bilister.

Autobromsen borde få stor betydelse för oskyddade trafikanter, och även för mötesolyckor om det är så att en del inte hinner reagera p.g.a. ouppmärksamhet eller sen reaktion.

#18
2017-12-27 12:51

3D, på morgonen åker vi minst 2 i bilen, oftast 3 st. På vägen hem åker endast en person i bilen. Det beror på att vi slutar olika tider, annars hade nog 3 åkt med bilen hem efter jobbet. Men fler kunde nog samåka, det var min poäng. Där jag bor har nästan alla två bilar för att bussarna inte fungerar att pendla med. (dåliga tider och byte av buss funkar inte smidigt).

#19
2017-12-28 00:09

Jag kopierar för det är också min bestämda uppfattning att AWD på bilen ger många en sjuk övertro på hur dom kan köra och vansinne övertar allt för ofta sunda förnuftet.
Leif R slår huvudet på spiken. Väderförhållandena har varit "snälla" i år. Folk kör mer offensivt numera vilket de nyare bilarna i fordonsflottan till viss del kompenserar/hjälper, och då är det främst antisladdsystemen som jag åsyftar. AWD eller fyrhjulsdrift motverkar genom att bilförarna invaggas i en trygghet om bättre väggrepp än vad det de facto är, sen får AWD nissarna/nissorna säga vad de vill, men på vanlig väg behövs det inte. Kan respektera att sista biten till fritidshuset eller baxning av husvagn/båtsläp kan vara befogat med fyrhjulsdrift. Vinterdäckslagen gäller ju från december men kan ha en viss betydelse i sammanhanget.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.