Bild
Nästa artikel

Toyota-vinst större än Detroit-trios

Nyheter

Japanska Toyotas vinst under förra kvartalet blev högre än Detroit-trion GM:s, Fords och Chryslers vinster tillsammans.

Ibland kan man komma till insikt om intressanta förhållanden i bilvärlden genom att bara slå ihop vinstsiffror och jämföra dem med varandra. Det har det amerikanska finansmagasinet Forbes gjort.

Att det har gått bra för Toyota hittills i år är ingen hemlighet. Den japanska tillverkaren har redan höjt sina produktionsmål och ligger nu tre miljoner bilar över produktionen 2009. Under årets andra kvartal, april till och med juni, har man också kammat hem en förhållandevis stor vinst på 3,76 miljarder dollar, motsvarande över 25 miljarder kronor.

Men det stannar inte där. Forbes jämförelse visar att Toyota har sålt mer vad de amerikanska Detroit-baserade konkurrenterna har gjort tillsammans. GM backade med 40 procent på grund av förluster i Europa och gjorde en vinst på 1,5 miljarder dollar, ungefär 10 miljarder kronor. Samtidigt gjorde Ford en vinst på 1 miljard dollar och Chrysler tjänade 436 miljoner dollar.

Toyotas vinst har ökat med nästan det dubbla, 99,4 procent, jämfört med samma period förra året, efter att fjolårets produktion störts av de japanska naturkatastroferna. Årets vinst har även fått en skjuts på vägen av att den japanska regeringen har börjat subventionera miljövänliga bilar.

Diskutera: Hur ser du på Toyotas vinst?

Kommentarer

#1
2012-08-09 11:22

Hur skulle det vara om man använde vinsterna till att börja designa bilarna åtminstone lite och inte minst till att börja tillverka bilar som inte behöver återkallas stup i kvarten?

#2
2012-08-09 11:49

Varför ska man designa om sina bilar när dom uppenbarligen tilltalar kunderna o sälj i sådana mängder att toyota inte hinner med att tillverka det som kunde säljas! O som ger toyota mer pengar i sin redan välfyllda kassa!! kanske finns andra biltillverkare som behöver designa om??

#3
2012-08-09 12:35

GT86 är början, tyvärr hann de inte med inredningen he he

#4
2012-08-09 13:40

Men vem designade GT 86?
Det är ju en Subaru BRZ med Toyota-emblem, använder Subarus boxermotor, och byggs i Subarus fabrik i Gunma...

#6
2012-08-09 14:57

toyota äger ju en stor del av Subaru!!

#7
2012-08-09 16:16

.
Den där gratis biltvätten och all goodwill tycks rymmas gott i avansen.
Bilarna är tydligen överprisade ;o)

#8
2012-08-09 18:24

I GT 86 /Subaru har Toyota har bidragit med. Toyota's D-4S injection system which uses both direct and port injection. Ett sådant system har även Lexus RX. Automatlådan kommer från Lexus Is-F fast med färre växlar. Subaru ville först inte tillverka bilen men lät sig övertalas av Toyota vilket många nog tycker var ett bra beslut.

#9
2012-08-09 20:09

Det är Toyota som stått för den största delen av den exteriöra designen...
http://www.carbodydesign.com/2012/03/toyota-gt86-design-story/

#10
2012-08-09 21:06

Någon skrev "verkligt hög kvalitet". Tillåt mig skratta.

#11
2012-08-09 21:48

Bilarna har ett rätt konsekvent designspråk skulle jag vilja påstå. Sen är det knappast ett spännande eller spektakulärt designspråk. Men designade är de. Med tilltänkta kundgruppen i fokus.

Personligen gillar jag GT'ns inredning, vad jag sett på bild iallafall. Ser ändamålsenlig och sportig ut. Nästan lite som gamla sportbilar såg ut på 60 och 70-talet, men i modern tappning typ. Enda minuset jag ser är den fula rundeln runt växelspaken.

#12
2012-08-09 22:14

http://www.carbodydesign.com/2012/03/toyota-gt86-design-story/

Intressanta videos. Notera hans rekordmässigt överkammade flint med ;)

Oj såg att Junkers redan postat den. Men tål att upprepas ;)

#13
2012-08-09 22:26

Haha.....ja, verkligen skön flint. Designen var mer fantasifull och nyskapande på skallen jämfört med bilen......

#14
2012-08-12 00:30

man använder vinsterna på utveckla dom bästa motorerna och drivlinorna och klimatanläggning med nanoteknik i värden!!!:
designen är anpassad för att vara vridstyva och
med lågt luftmotstånd!!!. punkt slut!!!!!!!!!!!!!!

subaru xt ägde mercedes lätt som en plätt

hälsningar solens rike:

#15
2012-08-12 00:38

toyotas arme enormt se själv och lär. läck http://www.toyota-global.com/showroom/vehicle_gallery/

hälsningar solens rike småland.
subaru

#16
2012-08-12 21:25

Hybrid har blivit populärt.
Toyota har 19 modeller i produktion nu och säljer nästan 1 miljon hybrider /år, det kan kanske förklara att vinsten är tillbaka

#17
2012-08-13 14:53

"Vis" : Hybridbilarna bär nog knappast ensam förtjänsten utav att vinsten har ökat!
Men visst ökar dem så det knakar!
Verkar ju nästan som att Toyota VILL sälja dessa bilar nu.
Sett till andelen bilar som Toyota säljer totalt sett så är det en bra bit kvar för hybriden...

#18
2012-08-14 09:31

Toyota har sin stora marknad i Asien.
Ta länder som Sri Lanka och Thailand och du hittar inget annat än Toyota. Varför, jo man har byggt upp en kedja av verkstäder och reservdels-affärer så att det är enkelt och billigt att serva och reparera sin bil.
Bilarna är billiga, tillräckligt pålitliga med en enkel men tillräcklig inredning.
Med andra ord, byggd av asiater FÖR asiater.
Själv är jag nord-europé och kräver en bil efter det (typ Tysk eller Svensk).

#19
2012-08-14 20:40

Nu är ju de flesta Toyotor som säljs i Europa både utvecklade och tillverkade i Europa så vart vill du komma?!
Toyotor som säljs i USA är även de oftast både utvecklade och byggda där, det är säkert likadant i de länder du nämner.
I Australien vill man helst ha V8- bilar och där finns det en Toyota anpassad för just det.

#20
cainiao1988
2012-09-13 04:34

coach outlet We all want to stay up with the time and look our best. Coach products are coach outlet store online expensive well made goods and when purchasing these items it is important to make sure you are spending your hard earned money on the real McCoy. This is why you must be careful when shopping Coach Factory Outlet Stores Online. coach outlet online
coach factory outlet online We are all great shoppers today and are savvy coach factory outlet enough to use all our informational resources before buying the Coach goods we intend to purchase. The internet has provided us with a wonderful place to do our research on various designer products so we know what we should spend when we physically go to the store and buy the item. In buying Coach products online, you need to be sure that it is authentic. coach factory outlet online
coach store online In addition to research, those of us that do not like to go out and shop have the luxury of buying through a factory outlet store online. While this is convenient, you have to be careful. Due to the large number of replicas or “knock offs” of Coach designer goods, it is hard to trust many online outlets. There are many websites that advertise that coach factory outlet they are outlets for Coach but in many cases are just selling used or imitation goods. You may be able to send them back but who needs the hassle. At the same time many sites advertise that they do not allow the selling of imitation merchandise. It has yet to be proven how they insure that the product you buy will truly be an authentic Coach product.coach outlet

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.