Bild
Nästa artikel

Toyotas månbil klar till 2029

Nyheter

Inom cirka 10 år förväntas Toyotas månbil vara färdig. Den japanska biltillverkaren har nu släppt nya uppgifter om rymdprojektet.

Tidigare i år rapporterade Toyota och Jaxa (Japan Aerospace Exploration Agency) att de tillsammans ska utveckla ett fordon som kan användas vid framtida rymdresor. Målet har varit att påbörja en expedition till månen år 2029. Toyota har nu släppt en tidsplan för hur de ska utveckla bilen under de kommande åren.

I år ska man färdigställa de tekniska specifikationer som prototyperna måste leverera. Nästa år ska man bygga och testa fordonets olika delar samt påbörja bygget av en prototyp. År 2021 ska både delarna och prototypen testas för att se om tekniken håller för en slutversion.

Bilen som JAXA och Toyota tänker sig är ungefär sex meter lång och har sex hjul. Den har en trycksatt kabin med sluss och det finns plats för två astronauter eller fyra i nödfall. 

Energin lagras i vätgastankar och en bränslecell omvandlar gasen till ström som driver en eller flera elmotorer. Räckvidden uppges vara 1 000 mil. Månbilen har även en utfällbar solcellspanel som kan alstra extra energi.

Jaxas plan för månbilen är att den ska utforska månens båda poler för att försöka hitta vatten där.

Diskutera: Vad tycker du om den japanska månbilen?

Kommentarer

#1
2019-07-18 11:02

Jag som har tyckt att Toyota haft en utomjordiskt ful design på senare år. Plötsligt förstår jag varför.

#2
2019-07-18 11:20

Gillar att fronten med lys och "grill"-arrangemanget känns lite Toyota FJ.
I övrigt har jag inga direkta åsikter om detta och kan kanske möjligtvis tycka vi har lite utmaningar kvar på jorden att lägga pengarna på än att åka runt mer på månen....

#3
2019-07-18 11:31

Förstår man ville ha något pålitligt när man ändå ska till månen;)
Ingen skräll precis att dem tog Toyota.

#4
2019-07-18 11:58

Man ondgör sig över bilkörandet på jorden och nu vill man köra bil på månen med och då talar jag inte om utsläppen som säkert någon vill antyda om jag inte skriver det.

#5
2019-07-18 17:27

Enda stället vätgas är bra. Månen

#6
2019-07-18 20:00

1000 mils räckvidd på en tank skulle räcka bra på jorden med!

#7
2019-07-19 06:57

Fattar inte varför de ska leta efter vatten på månen. Detta har ju inget större värde.
Vad som är desto mer viktigt, är att forskare har kommit på att Helium3 (en istop på vanligt helium) är otroligt energirik och att endast 75 ton Helium3 skulle räcka till ALL jordens energiförsörkning under ett år. På månen beräknas det finnas ca 100 miljoner ton Helium3, vilket skulle räcka för jordens energiförsörjning drygt en miljon år. Månresor planeras redan för att se efter hur utvinning av Helium3 skulle kunna bli möjlig, men nu väljer alltså Toyota att åka till månen för att leta efter vatten istället. Herregud, det är redan känt att det finns vatten på månens syd och nordpol. Känns därför lite onödigt att leta efter vatten när vi istället borde fokusera på att hitta/utvinna Helium3 istället. https://sv.wikipedia.org/wiki/Helium-3

#8
2019-07-19 15:09

Tänk en vw som måste skickas tillbaka på rep till jorden återkommande.
Inge bra;)

#9
2019-07-19 21:49

Hur löser man återkallningen?

#10
2019-07-19 23:35

Trasten, det fälls ut vingar och sen flyger den tillbaka av sig självt till jorden. =)

#11
2019-07-20 08:32

John2008. Tänk vad dom kan, japanerna. =)

#12
2019-07-20 13:45

Ja, inte släpar man med sig toktunga blodsbatterier till rymden inte - skall det vara lätt och smidigt så skall det vara vätgas.. :)

.

#13
2019-07-21 16:45

Hoppas airbagen funkar.
I övrigt är detta den enda Toyota jag skulle kunna tänka mig ha...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.