Nästa artikel
Toyotas trehjuling blir verklighet
Nyheter

Toyotas trehjuling blir verklighet

Publicerad 10 oktober 2013 (uppdaterad 11 oktober 2013)
Toyota I-Road får klartecken för produktion. Inledningsvis ska trehjulingen, som lutar i takt med att föraren svänger, ingå i en bilpool.

Tidigare i år visade Toyota en prototyp på en eldriven trehjuling. Den japanska tillverkaren uppgav att fordonet kan köras 50 kilometer på el och att kurvtagningen underlättaas tack vare ny teknik som kan luta fordonet i kurvor.

Nu blir den futuristiska trehjulingen verklighet. I ett första skede planerar Toyota att tillverka 100 exemplar för användning i en ny bilpool i japanska staden Toyota, där bilfabrikanten med samma namn också har sitt huvudkontor.

Kanske skulle man kunna beskriva fordonet som en blandning av bil och motorcykel. Det mäter bara 2,35 meter på längden, väger bara 300 kilo och har plats för föraren samt en passagerare. Konceptet liknar därmed Renault Twizy, som dock har fyra hjul.

Huruvida Toyota I-Road i framtiden ska tillverkas i större skala är i dagsläget oklart.

Diskutera: Skulle du kunna tänka dig en Toyota I-Road?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-10-10 16:15
Swemba

Fördel Twizy: dubbelt så läng räckvidd. Snabbare?
Fördel Toyota: riktiga dörrar med fönster. Roligare?
Det är en gåta varför Twizy är öppen. Det finns inte ens fönster som tillval. Bara någon liten presenningsliknande flik.

Oavsett lär Toyotan, precis som Twizy, vara alldeles för dyr om den sätts i produktion.

#2 • Uppdaterat: 2013-10-10 19:10
Pender

Tycker man 70.000 för Twizy inte är prisvärt, så är det bara att avstå. Och kanske istället köpa en bensindriven mopedbil för 110.000.

#3 • Uppdaterat: 2013-10-10 21:14
mcregor (ej verifierad)

Tja - man kan ju få en splitterny Dacia Sandero för samma pengar som en Twizy i realiteten kostar - och då saknar Twizyn fortfarande batteriet...:)
Sen är det absolut att jämföra äpplen med päron men det ger i alla fall lite perspektiv på prissättningen på ett mycket enkelt fordon - som alltså dessutom saknar det viktiga batteriet för detta pris.

#4 • Uppdaterat: 2013-10-11 09:02
Pender

Jag visste inte att den såldes ex. batteri Alltså är den inte så "billig" som jag trodde.

#5 • Uppdaterat: 2013-10-11 10:37
mcregor (ej verifierad)

Om Renault gjort Twizy lite mera vinteranpassad så hade den kanske haft en framtid även i Norden om man kunde köpa den för det pris den har idag men inkl batteriet...

#6 • Uppdaterat: 2013-10-11 10:42
Mistro

Twizyn säljs utan batteri på det viset att man måste leasa batteriet.
Den extra kostnaden kan man då se lite som man själv vill.
Dock kan jag väl tycka att ett så enkelt fordon inte skulle behöva vara så dyr.
Som "Mcregor" nämner så kan man faktiskt få en ny bil för likvärdiga pengar.
På sikt är förstås bilen dyrare att äga men så är det ju också en bil.

#7 • Uppdaterat: 2013-10-11 21:03
mcregor (ej verifierad)

Mistro - trots allt är det ju en peng som skall ut ur börsen varendaste månad fram till att Twizyn skrotas. Visst - även en bil drar drivmedel men denna typ av fordon lär knappast gå så långt så jag tycker nog att batterihyran är klart överprissatt. Skulle man köra den i t ex 10 år så börjar nog batterihyran närma sig 75.000 kr - men försäkringsvärdet på batteriet rör sig om ca: 35.000 kr vilket rätt väl borde avspegla den verkliga batterikostnaden.

#8 • Uppdaterat: 2013-10-12 11:37
Mistro

Precis,...kostnaderna blir helt enkelt ologiskt höga redan innan vi vet servicekostnaderna för Twizyn för även om det inte är en bil så kan vi lita på att tillverkaren kommer att ta bra betalt för att "se över den".
Med på sikt menar jag att batterihyran förhoppningsvis sjunker med tiden och att det troliga är att mekaniken för övrigt är mer pålitlig än i t.e.x Sanderon,vilket leder till mindre kostnader i reservdelar e.t.c
Över 10 år har man ju lagt en halv förmögenhet på vilken bil som helst i underhåll.

Batterileasing kan ju dock vara ett bra sätt att bibehålla ett bra andrahands värde då dess kostnader som begagnad blir relativt enkelt att räkna ut.
Kostar nu batteriet kanske 35000kr så är det ju en rejäl slant för vilket begagnat fordon som helst och sådant skrämmer ju. begagnatköparen föredrar nog då hellre att köpa ett nytt fordon.

Men fortfarande är det svårt för ett fordon likt Twizy att helt ersätta en bil och kostnaderna borde därför vara lägre.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.