Nästa artikel
Toyotas elbil försenad – Suzuki eVitara tar över
Nyheter

Toyotas elbil försenad – Suzuki eVitara tar över

Publicerad 2025-09-02 14:42 (uppdaterad Igår 10:58)
Toyota har skjutit upp den svenska lanseringen av nya elbilen Urban Cruiser. Men konkurrenten Suzuki ska sälja den tekniskt identiska modellen eVitara i Sverige.

Toyota har visat upp flera elbilsnyheter den senaste tiden. Förutom en uppdaterad version av den kritiserade bZ4X kommer också en mindre modell kallad C-HR+.

Utöver det har Toyota visat upp elbilen Urban Cruiser, som delar teknik med Suzuki eVitara. Men tidigare i år kom beskedet att Toyota Urban Cruiser inte ska säljas i Sverige vid lanseringen, något Elbilsmagasinet var först att rapportera om.

Toyota i Sverige bekräftar för Vi Bilägare att modellen har senarelagts och att lanseringen preliminärt sker ”efter 2026”.

– Beslutet grundar sig på en låg tilldelad volym vilket kan riskera onormalt långa leveranstider till kunderna. Volymen som Sverige avstår kan i stället tilldelas marknader som har mycket hög efterfrågan på elbilar, säger Christian Hallin, informationschef på Toyota i Sverige, till Vi Bilägare.

Toyota Urban Cruiser ser inte ut att komma till Sverige på länge. Men Suzukis syskonmodell gör nu entré. Foto: Toyota

Syskonmodellen Suzuki eVitara, som i princip är identisk med Toyota Urban Cruiser, ska däremot ska säljas i Sverige. Nu är prislistan klar.

Instegsversionen får ett 49 kWh-batteri av LFP-typ med en räckvidd på drygt 34 mil. Den kostar från 389 900 kronor, och även om den här versionen är relativt välutrustad saknas stolsvärme, rattvärme och värmekanaler till baksätet.

Det finns även ett större batteri på 61 kWh och en räckvidd på mellan 39,5 och 42,6 mil. Den har ett ordinarie pris på 429 900 kr med tvåhjulsdrift och 469 900 kr med fyrhjulsdrift. I versionerna med större batteri ingår stolsvärme, rattvärme och värmekanaler till baksätet.

Bilen har relativt låg snabbladdningseffekt på 90 kW, så att ladda till 80 procent tar 45 minuter.

Suzuki eVitara blir relativt välutrustad från start, men stolsvärme, rattvärme och värmekanaler till baksätet finns bara i en högre utrustningsnivå. Foto: Suzuki

Ämnen i artikeln