Bild
Nästa artikel
Toyotas bilar pålitligast

Toyotas bilar pålitligast

Nyheter

En ny undersökning visar att Toyota tillverkar bilarna som är pålitligast, utifrån hur ofta de går sönder och vad de kostar att laga.

Amerikanska CarMD, som har kommit fram till att Toyota är pålitligast, har använt sig av sin databas med felanmälningar på bilar i sitt Vehicle Health Index 2012. Mätningarna görs genom att slå ihop statistik över hur ofta bilarna går sönder och hur mycket de kostar att laga.

Toyota är varken den biltillverkare som kräver minst reparationer eller som är billigast att laga, men sammantaget ligger tillverkaren tillräckligt lågt för att vara pålitligast för andra året i rad. Toyota följs av en annan asiatisk tillverkare, Hyundai, på andraplatsen. Samtidigt har tredjeplacerade BMW tagit ett stort kliv fram sedan förra året, då man inte placerade sig bland de tio bästa 2011.

Just BMW har den högsta genomsnittskostnaden per verkstadsbesök med sina 500 dollar, motsvarande ungefär 3400 kronor, men det vägs upp av att tillverkarens bilar sällan behöver lagas. Samtidigt trillade General Motors och Ford ner från de fem främsta platserna på grund av att reparationskostnaderna för deras bilar har ökat.

Pålitligheten kan dock skilja sig kraftigt mellan olika modeller av en och samma tillverkare. Till exempel har tredjeplacerade BMW inte en enda modell bland de tio främsta, medan Subaru har två modeller bland de tio pålitligaste utan att tillverkaren själv är en av de tio bästa.

Pålitligaste bilen är Toyota Corolla 2010, följd av Ford Taurus 2008 och Toyota Yaris 2008.


Undersökningens resultat bygger på 136 miljoner bilar i USA från modellår 2002 till 2012.

De tillverkar USA:s pålitligaste bilar:
1. Toyota
2. Hyundai
3. BMW
4. Honda
5. Volkswagen
6. Nissan
7. Kia
8. General Motors
9. Ford
10. Chrysler

Här är de pålitligaste modellerna i USA:
1. Toyota Corolla 2010
2. Ford Taurus 2008
3. Toyota Yaris 2008
4. Honda Pilot 2009
5. Honda Accord 2009
6. Subaru Forester 2010
7. Lexus ES 350 2007
8. Hyundai Sonata 2010
9. Chevrolet Impala 2011
10. Subaru Outback 2010

Diskutera: Hur ser du på att Toyota tillverkar pålitligast bilar?

Taggar: Nyheter, , Toyota

Kommentarer

#1
2012-11-15 15:53

En bil med stora ibland riktigt allvarliga fel som kräver att tiotals miljoner kallas tillbaka stup i kvarten men som har färre mindre fel.

Hur sjutton ska man tolka detta?

Ska man när X antal stora viktiga delar i bilen poppar som popcorn av alla möjliga konstruktionsfel trösta sig med en glädjedans över att centrallåset klickar så muntert och vindrutetorkarna viftar i takt?

Tydligen.
Hur blir man klok på denna bil?

#2
2012-11-15 16:28

Så här har det sett ut länge och det kommer fortsätta att se ut så här med tanke på att de åtgärdar till och med fel som inte har någon betydelse, ...

#3
2012-11-15 16:50

Inget att förvåna sig om att Toyota ligger bra till det är få bilmärken som är så starka att de erkänner när de är konstruktionsfel på bilen och åtgärdar det. Ta ett skrämmande ex; VAG bilar som håller tyst och döljer konstruktionsfelen nu senast om kamaxelkedjorna. Toyota har fixat detta omgående utan massa tjafs.

#4
2012-11-15 17:37

Detta är en undersökning, i en annan (JD Power) är inte Toyota bäst. Men, jag vet ju i vart fall ett par personer här som föredrar att citera denna artikel framför JD Power...

Subaru och Lexus som hålls högt av många är inte mer ens på tillverkarnas top 10, märkligt.

JD Power 2012:
1. Lexus
2. Jaguar
3. Porsche
4. Cadillac
5. Honda
6. Acura
7. Infinity
8. Toyota
9. M-B
10. BMW

#5
2012-11-15 20:28

hultarn, Listan där Toyota kommer på åttonde plats visar bilarnas första nittio dagars upplevd kvalité hos bilägarna.
Lexus är även den en Toyotatillverkad bilserie fast under ett annat namn i delar av världen.
Problemen som ökat de senaste åren berör i många fall system i billigare bilar där man styr olika saker i bilen med rösten eller parar ihop telefon med bilens system enligt JD Power. Så den listan får man se mer till ny teknik som inte förstås av användaren eller som inte fungerar tillfredsställande i många fall. Då är listan över bilar som är några år viktigare tycker jag där problemen brukar komma och där fler områden täcks in i undersökningen.
När det gäller pålitlighet hos bilar från 2009 gällande 202 olika problemområden hos bilarna under en period av 12 månader hos bilägarna ser listan ut som här.
http://images.dealer.com/jdpa/pdf/2012008-vds1.pdf
Här kan man välja om man vill se nya bilars kvalité , eller äldre bilars kvalité , eller hur tilldragande bilarna är enligt JP Powers.
http://autos.jdpower.com/used-cars/index.htm

#6
2012-11-15 21:31

Jag tycker kanske att man i artikeln borde nämnt litet mer om undersökningen och vilka som ligger bakom den, för att den rätt ska kunna bedömas. Får man vördsammast be om skärpning! CarMD är ett liten elekronisk felkodavläsare, inget annat. Företaget har tydligen satt samman en databas över kostnaderna att rätta till respektive felmeddelande hos olika bilmodeller, och har som affärsidé att prognosticera reparationskostnaderna för kunderna. Den kan således inte visa något om rent mekaniska fel. Den kan inte jämföras med JD Powers m fl undersökningar som bygger på andra underlag, men lite tänkvärt är det kanske vilka som hamnat högt här också. Mera här: http://www.carmd.com/#!prettyPhoto/0/ . Klicka i övre högra hörnet på "What is CarMD" för att se en film vad det handlar om.

#7
2012-11-15 21:42

Hultarn , här är JD Powers lista för 2012, Toyota delad 3:e plats

http://blogs.cars.com/kickingtires/2012/02/jd-power-releases-2012-dependability-study.html

#8
2012-11-16 08:35

Previa:
Du kanske ska läsa vad JD Power skriver om undersökningen:
"Initial quality has been shown throughout the years to be an excellent predictor of long-term durability, which directly impacts consumer purchase decisions. The study captures problems experienced by owners in two distinct categories: design-related problems and defects and malfunctions."

Att Lexus är Toyotas skrytmärke lär vara bekant för de flesta, liksom Hondas Acura, Nissans Infinity etc. Bilar som är lite mer påkostade och som verkstäderna tar lite extra väl hand om.

Det var kanske oklart, men vad jag menade var att det var konstigt att inte Subaru och Lexus syns på CarMD-artikelns tillverkarlista.

#9
2012-11-16 08:40

Är det en Avensis på bilden? Den är faktiskt ganska snygg.

#10
2012-11-16 09:07

Att Toyota har varit den drifsäkraste bilen under många år är väl känt. De senaste åren har dock kvalitetsryktet skamfilats en del. Bilarna är fortfarande driftsäkra men fy sjutton så tråkiga och själlösa.

#11
2012-11-16 09:12

Det är intressant att Toyota valt att behålla det inarbetade namnet Corolla i USA, undrar varför de inte gjorde det i Europa istället för att krångla till det med Auris, som är intill förväxling likt Yaris..?

Detta samtidigt som man säger att Corolla är världens mest producerade bil.

(sen kan man ju knappast jämföra första och senaste Corollan, de har bara namnet gemensamt, inte som T-Ford och VW-bubblan som hade samma grunddesign hela tiden)

#12
2012-11-16 09:22

Bilen på bilden är en Corolla ...

#13
2012-11-16 09:33

Blir rätt trött på allt tjat om upplevd kvalitet och kvalitetskänsla.
Jag uppskattar verklig kvalitet, dvs att bilen fungerar varje dag och inte behöver köras till verkstaden mellan ordinarie service. Om bilen inte är så körglad eller kan upplevas som trist spelar mindre roll, det är däremot oerhört viktigt att bilen har trygga vägegenskaper på hala vintervägar.

#14
2012-11-16 11:17

Rätt väntat. Som vanligt ligger väl Peugeot sist.

#15
2012-11-16 12:37

CarMD-felkodläsaren kan inte läsa koderna i alla Subarumodeller, som därför inte bör vara med i listan. En bias (skevhet i undersökningen) är vilka som skaffar sig och använder sig av den. Man kan teoretiskt tänka sig att vissa bilar är så felfria att ägarna aldrig testar. Bilar för bilentusiaster och tekniskt intresserade kan bli överrepresenterade. Misstänksamma ägare testar mer. Felkoderna borde åtminstone relateras till den rullande flottan av bilar om det ska vara meningsfullt.

#16
2012-11-16 21:37

Ja, nog är Toyota pålitligast när det kommer till återkallelser, alltid!

#17
2012-11-17 13:05

Man kunde kanske hoppas att andra tillverkare kunde vara lika tydliga som Toyota med att man återkallar bilar med ursprungsfel, men dessa biltillverkare kanske nöjer sig med att bara vissa bilägare som står på sig får bilen åtgärdad men andra inte får det.
Jag har inte sett att Mercedes-Benz skrivit något i pressen om dom här elva sidorna av återkallelser som förekommit hos Mersedes-Benz olika bilmodeller.
http://www.automobilemag.com/auto_recalls/01/mercedes_benz/
Då får man kanske kalla Mersedes-Benz opålitliga när det gäller återkallelser vilket inte ser så bra ut eller hur.

#18
2012-11-17 13:35

Den kaxige PREVIA skriver: "Jag har inte sett att Mercedes-Benz skrivit något i pressen om dom här elva sidorna av återkallelser som förekommit hos Mersedes-Benz olika bilmodeller." Är du blind?
För övrigt gällde ju "pålitligheten" den strida strömmen av återkallelser och inte minst antalet - men det fattar väl du också? Vad är Toyota uppe i nu på tre år? 25 miljoner bilar? 30 miljoner? Söte Jesus, tillverkar man några miljoner personbilar varje år så får man ta tillbaka samtliga på grund av fel - vissa bilar flera gånger om. Man kan lite på Toyota. Snart är det väl dags för 7 miljoner andra bilar att återkallas. Men att få en Toyota-frälst att inse den mediokra kvaliteten på bilarna är väl att begära för mycket. Skräp är vad det är.

#19
2012-11-17 14:57

Till Vi Bilägare

Finns det någon möjlighet att Ni kan lägga till en funktion för att ignorera vissa användare exempelvis likt det som di.se har så man slipper se vissa skribenters inlägg ?

#20
2012-11-17 14:57

Har jag inte läst detta förut......;o)

#21
2012-11-17 15:31

Om du hänvisar till mitt önskemål Shogun så är det så att jag öppnade ett konto här och nu bara för att få fram detta önskemål.

Jag tycker Vi bilägare är en bra sajt, men så är det ju detta med kriget i kommentatorsfälten som ligger under miniminivå. fast det är ju klart, man börjar förstå varför det är krig i världen.

Om det viktigaste som finns är att hänga på denna sajten och med full kraft slå ner minsta kommentar som missgynnar "sitt" bilmärke så undrar i alla fall jag hur det står till med den psykiska hälsan. Det är ju inte Er fru motparten snackar ner. Det är ju för i helvete bara en biljävel och en sån byter iaf jag vart 4.e. Och inte gråter jag om bilen skulle behöva skrotas heller. Och likväl är jag inte otrogen om jag byter märke heller. Vilket man kan göra av flera olika anledningar. Det är ju sketbra att det finns en massa märken att välja på, tänk om alla var tvungna att köra Trabant !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Märk väl att jag länge läst vibilagare.se men nu jävlar har jag tröttnat på vissa kommentatorer. Låt MIG avgöra om jag vill se dessa skribenter eller inte. Lägg till en igg-funktion NU!!!!

Jag har tröttnat och det kan jag omöjligtvis vara ensam om - Tack för ordet

#22
2012-11-17 19:39

Till Henrik

Om du klickar på namnet på de användare du vill ignorera så kommer du till deras profil, och där kan du välja att blockera personen. Osäker på om funktionen fungerar nu för tiden men det är bara att testa.

#23
2012-11-17 20:53

Tack för tipset Rustan

Då var det kanske inte så dumt att regga sig ändå. Jag har blockat de värsta avarterna nu, men deras kommentarer ligger kvar ändå. kanske funkar det så att jag slipper se de nyskrivna ?

#24
2012-11-17 21:29

Tyckte jag såg något om att det inte funkade för tillfället, men det jobbas nog på det.

#25
2012-11-17 22:33

Men Henrik, du behöver faktiskt inte läsa det som stör dig, det är ju bara att hoppa över och gå vidare till nästa inlägg.

#27
2012-11-17 23:43

Nja !!!!!!!!!

Att inte läsa det man inte vill är skitsvårt. Det ligger mycket kunskap och tanke bakom de flestas kommentarer, men ofta försvinner dom av att två dårar håller på och krigar (ibland tar det ju upp till 30 kommentarer innan dom ger sig). Det GÅR inte att bara ignorera dessa. I så fall får man helt enkelt ge fasen i att läsa kommentarerna överhuvudtaget.

Tänk på att jag inte har hängt ut någon med det jag skrivit (Det jag tycker är krig i en sandlåda kanske någon annan tycker är rolig läsning.)

Alltså jag vill inte neka någon sin rättighet till det fria ordet. Jag vill bara själv ha den rättigheten att jag vill slippa se vissa skribenters skitnödiga inlägg. Personliga påhopp och liknande

Och den funktionen verkar inte fungera. Men det kanske den gör snart

Vad det gäller "UNO" så är det nästan mer pinsamt att inte ViB har ett spamfilter som tar bort engelsk text om att köpa Adidas-skor och Rolex-klockor. Hur svårt kan det vara att som moderator helt enkelt radera dylika konton ???

#28
2012-11-18 12:07

Vad har min kaxighet , blindhet, fattningsförmåga som du nämner att göra med antalet av biltillverkares återkallelser att göra?
Söker man på Mercedes återkallelser i VB så får man inte många träffar ser man här.
http://www.vibilagare.se/search/apachesolr_search/Mercedes%20återkallar
Varför är inte dessa återkallelserna med när man söker i VB som är med på den Amerikanska sidan här.
http://www.automobilemag.com/auto_recalls/01/mercedes_benz/
Om nu Mercedes-Benz är så tydliga med sina återkallelser.
Söker man däremot på Toyota återkallar så får man betydligt fler träffar ser man här.
http://www.vibilagare.se/search/apachesolr_search/Toyota%20återkallar
Att sedan en stor biltillverkare går ut med alla återkallelser i pressen ser jag bara som en fördel för kunden.
Antalet bilar som återkallas blir så klart färre för en mindre biltillverkare som Mercedes-Benz även om antalet återkallelser är lika till antalet för bägge biltillverkarna. Och se detta kunde jag skriva utan personpåhopp, prova det du med någon gång Kapten Oberkommando.

#29
2012-11-18 23:34

Såg att det samlat på sig ganska många kommentarer här i spalten - och då blir jag som vanligt lite nyfiken.
Ämnet Toyota tyder på att det är den vanliga fighten, men jag blev glatt överraskad! Här var faktiskt en trevlig ton - tills Kapten dundrade in. Inte alls på sitt allra värsta sätt, men ändå...

Henrik-Andersson skrev några uppfriskande inlägg!
Tonen är väl inte den allra mest vördsamma, men det är heller ingen personförföljelse. Han hävdar med emfas rätten att exkludera oönskade skribenter. Och jag förstår honom.
Problemet är att det är ytters få som alltid skriver rappakalja. Några av de värsta skitkastarna kan ibland faktiskt skriva både intelligenta och underhållande kommentarer. Tänk så det kan vara...

Några tycker att det är lite kul att läsa mina reflektioner över en spalts kommentarer.
Det intressanta är att de som inte gillar det, är de som själva inte gör just annat - kommenterar andras kommentarer - men de gör det med att hätskt koncentrera sig på något utvalt offer.

Som vanligt bör man läsa flera undersökningar, vilka några välvilligt gett länkar till.

#30
2012-11-19 09:01

Har jag inte läst detta förut i undersökningar att Toyota ligger med i toppen ;o)

#31
2012-11-19 09:20

Nä du Shogun Toyota burkar väl aldrig toppa kvalitetsundersökningar? ;)
Statistik från 136 miljoner bilar säger väl en hel del.

#32
2012-11-19 09:22

Var har jag sett Shogun nämna Toyota förut??
Åh javisst, i varenda tråd på denna hemsidan.

#33
2012-11-19 11:03

Till er som undrar:
Funktionen att kunna dölja vissa användares inlägg har funnits tidigare men försvann tyvärr när vi uppdaterade vår publiceringssystem och kommer att komma tillbaka. Tyvärr kan vi dock inte säga exakt när det blir.

När det gäller spamrobotar så spärrar vi användarna och tar bort alla deras inlägg så fort vi upptäcker dem. Tyvärr så skapar de dock nya användarkonton.

Med vänliga hälsningar
Kevin Carlsson, tillförordnad webbredaktör, Vi Bilägare

#34
2012-11-19 11:22

De som spammar skapar ofta en tillfällig e-postadress typ hotmail eller något som är opersonligt. Kan inte Vib kräva en riktig e-postadress för att kunna skapa en inlogg? Hotmail och annat skulle inte vara tillåtet.
De som har en egendomlig e-postadress får inget lösenord skickat till sin e-postadress.
Jag har sett många forum som har det så. Det står redan vid kontoskapandet att Hotmail och liknande inte accepteras.

#35
mcregor
2012-11-19 11:57

@Kevin: När man uppdaterat er förstasida i sin webb-läsare så händer det gång på gång ändå att kommentarerna på en insändare inte visar rätt "senaste inlägg" resp rätt antal kommentarer. Just nu står det t ex att det finns 3 kommentarer i Skoda Rapid-tråden men går man in i den står det 2 kommentarer och det är också vad som finns. Testade i både Chrome och IE med samma resultat... Kör också Firefox och det verkar vara samma problem då så jag tror inte problemet ligger i Webbläsaren.

#36
2012-11-19 16:07

Tips till ViB

Om man tar betalt för kontot (Tex aktivera kontot med ett SMS som kostar 10-15 kronor) så försvinner robotarna.

MVH

#37
2012-11-19 16:32

Henrik-Andersson.

Bra förslag! Då kommer många snåljåpar försvinna som åker snålskjuts. Ta betalt för att få kommentera. Då blir vi bilintresserade kvar. Prenumranter borde dock slippa betala, eftersom dom redan betalat.

#39
2012-11-19 17:34

Håller naturligtvis helt med crister_1 härunder.

Hackenbush, var kan man endast fixa "riktiga" e-postadresser?

#40
2012-11-19 20:17

Här får jag hålla med crister_1 och Roy: Vad skulle det vara för skillnad mellan "Rocky2@telia.com" och "Rocky2@hotmail.com"? Båda adresserna lämnar visserligen en IP-adress efter sig som är helt anonym, men "ägaren" till den kan dock spåras och lämnas ut vid brottsliga fall som ger minst två års fängelse. Det där får du allt fundera på igen, Hackenbush.

#41
2012-11-19 21:02

Det där med e-postadress är inte min egen idé. Det är något jag sett många gånger på olika forum och det funkar bra. Xxx@Telia.com är ingen adress man kan skapa när man känner för det, det är däremot xxx@hotmail.com

#43
2012-11-19 22:46

Hur svårt är det att skicka inloggningsuppgifter via sms. Säj den spammare som har 100 mobilabonnemang?

#44
2012-11-20 09:18

Nej crister jag är inte ute och cyklar. Det är inte jag som står för de hemsidor/forum som kräver en e-postadress man endast kan få genom internetabonnemang.
En telia.com kan du bara få genom att teckna ett abonnemang, en hotmail adress kan du skapa när du vill utan abonnemang.
Många skapar tio hotmail adresser och sedan spammar de som satan och efter det avvecklar de hotmail adresserna.
(Detta vet jag eftersom jag har haft/administrerat ett flertal hemsidor och forum på internet)
(Jag har även haft spelserver på internet och där IP:bannade jag de som misskötte sig.)
Om man kräver en e-postadress som bara internetleverantörer kan ge genom abonnemang så minskar spam betydligt.
Kolla denna hemsidan, du kan använda vilken e-postadress du vill för att skapa kontot, hur lätt är det inte då att skapa ett konto med ett intetsägande namn och en "fri" e-postadress som efter spammandet försvinner.

Vib kan alltså inte skicka e-mail för att tala om för personen att sluta spamma eller ta kontakt med dennes internetleverantör för att tala om att en av deras abonnenter missbrukar sitt konto till spam för att den tillfälliga e-postadressen har raderats och därmed kontot på Vib.

Detta är ett sätt att i alla fall till viss del stoppa spammande.
Ett annat sätt är att ta betalt för ett konto på Vib hemsida.

För mig skulle vilket av ovanstående sätt som helst fungera.
Jag skulle inte vara emot att betala en liten summa för mitt konto,
men detta ligger inte i Vib filosofi. Vib vill att deras hemsida skall vara
enkel att skapa ett konto på och samtidigt att det skall vara fritt och det är ju en bra filosofi om det inte vore för sådana "människor" som Uno.

Antingen får vi acceptera att Uno och dylika spammar och ha det som det är nu eller så får Vib göra något åt det.
Jag tröttnar i alla fall på att allt som oftast se samma spammeddelande i varenda tråd.

Så crister det är inte att namnet på en hotmail adress är konstigt eller inte för namnet före @ är helt utan betydelse utan det har att göra med att fria e-postadresser används ofta till just att spamma och skapa oreda i forum på internet.
Vem vill bära sig dumt åt med en e-postdress man fått med sitt internet abonnemang? man kan ju bli avstängd.

Ursäkta OT men det diskuteras ju spam här i denna tråden och vi vill alla att det skall fixas.

Jes ett citat från en känd mobilleverantör.

"Gratis Kontankort
Just nu får du som skaffar Comviq kontantkort 100kr* att ringa för om du skaffar ett nytt nummer. Ring och SMS:a från 0kr/min. Och tar du dessutom med dig ditt nummer över till Comviq får du hela 300* kronor i ringpott! Mobilsurf kostar aldrig mer än 3 kr / dygn. Ingen bindningstid."

Dessa gratis kort kan du beställa hur många du vill.
Du kan alltså ha 100 kontantkort om du vill. GRATIS

Det är dessa kort "langare" av diverse varor använder sig av och sen byter de kort 1 gång i veckan för att de inte skall kunna spåras.

#45
mcregor
2012-11-20 09:19

Jo Hackenbuch - i detta fallet tycker även jag att du är ute på en vinklig färd. Varför skall t ex inte Hotmail, Gmail eller Yahoo-adresser få användas ?
Jag vill inte ha en e-mail-adress knuten till min nuvarande Internet-leverantör för om 1 år kanske jag har en annan leverantör och inte vill jag byta e-mail-adress av den orsaken. Då tycker jag att Jes_ alternativ är klart bättre !

#46
2012-11-20 09:26

mcgregor, varför?
Jag har ju precis talat om att alla de fria e-postadresserna används ofta för att spamma och bringa oreda på forum. De som står för hemsidor/forum vet ju om detta och kräver därför en e-postadress som inte är fri att skapa och sudda inom 10 minuter.
Återigen, det är inte jag som kräver detta på hemsidor utan det är många som gör det idag utan inblandning från mig. Försök förstå att detta är inte en idé från mig utan jag talar bara om hur det är.
Och från min tid som administratör för forum så var det till 90% fria e-postadresser som spammare och virusspridare använde sig av.
Jag har sett det med egna ögon, det är inte bara något taget ur luften.

#48
2012-11-20 09:46

Det var så lite så crister, jag förstod att det behövdes en mera utbredd förklaring. :-)

#49
2012-11-20 11:13

Min Gmail är i alla fall inte intetsägande utan tvärtom säger den precis vem jag är ...tycker att det fungerar bra och vill inte vara utan tjänsten då den är knuten till så mycket.
De som har en liknande adress tillhör min familj så det vore rätt korkat att spamma då man dessutom har ett unikt efternamn. ;)

#50
2012-11-20 11:23

Ja Mistro, men din familj använder ert Gmail på rätt sätt vilket säkert många andra gör inklusive mig själv, men tyvärr gör inte alla det.

Såna som Uno missbrukar säkert en massa e-postadresser.
Uno har för övrigt sagt i en tråd för ett tag sedan (minns inte vilken) att han skulle spamma sönder Vib och han är på god väg att lyckas och han är bara en i högen.

#53
mcregor
2012-11-20 13:25

Hackenbush - jag är reggad på bra många ställen men har aldrig blivit nekad p g a vilken mail-leverantör jag har.
Jag håller med om att man skulle behöva något sätt att undvika "spam-konton" men åter - Jes_ alternativ tycker jag låter bra och att man måste kvittera inom någon minut med en kod man får via SMS i mobilen. Det finns säkert andra alternativ men att utesluta konton hos stora mail-leverantörer lär aldrig ske.

#54
2012-11-20 13:40

mc gregor, min hotmail-adress har blivit nekad ett flertal gånger likaså min Live.se adress. Det beror förstås på hur seriösa hemsidorna eller forumen är eller på hur mycket problem de haft. Kan tänka mig att många forum är ointressanta för spammare. Fel målgrupp, fel åldersgrupp och annat som spammare undviker.

#55
2012-11-20 13:50

att Toyota återkallar bilar kan bero på tillfälligheter, klart är dock att frekvensen tycks öka. Emellertid tar Toyota hand om sina kunder, även efter garantidens slut. Jag känner till fall där 6 år gamla bilar återkall. I detta fall hade inte ens bilen servats hos Toyota de senaste åren, den hade dessutom bytt ägare. Jag föredrar ett annat märke på grund av bättre komfort och köregenskaper . Detta bilmärke har aldrig vållat mig några problem, trots att det inte är en Toyota. Märket ligger dock på topp hos DEKRA s undersökningar av begagnade bilar i Tyskland. Detta tillägg har jag skrivit för att ingen ska få för sig att jag är Toyotafrälst

#56
2012-11-20 18:03

Vad kul att min kommentar om spammare och kommentatorfältskrigare gjorts till en spännande följetong fylld av smarta kommentarer och att det finns ett intresse för att utveckla detta forum till något som alla tycker känns bra. Märker såklart att fler än jag tröttnat på "min bil är bättre än din"-kommentarena. Nu ÄR ju MIN bil faktiskt bättre än din men...................Ooooops nu höll jag på att trilla dit själv.

#57
Uno L
2012-11-20 20:27

Bra att ni tog med denna artikel ViB!

#58
2012-11-20 23:29

Hackenbush, om det är så att vissa webbplatser spärrar hotmail-konton så är det en oerhört grov metod som fyller just inget syfte alls. Det finns så många andra e-postadresser som är gratis.
Det är möjligt att de flesta av Unos gelikar använder hotmail, men man kan ju inte därför dra slutsatsen att mer än en pytteliten minoritet ägnar sig åt att skriva skit.
Det blir lite som att förbjuda köksknivar för att de flesta mord sker i hemmet.

Kombinationen med sms känns lite väl krånglig för alla parter.
Än tycker jag sannerligen inte att Uno tagit över forumet. Skulle han visa såna tendenser så finns det metoder att spåra honom och se till att han försvinner helt från webbplatsen.

#59
2012-11-21 10:52

Roy, jag nämnde hotmail som exempel, naturligvis så godtar inte dessa forum andra gratis mejl-adresser heller. Trodde du skulle förstå det.
Det är ingen grov metod, det är ett sätt att på seriösa forum/hemsidor få bukt med just spam och viruslänkar i inlägg.
Dessutom är det vanligare att just gratis mejladresser hackas och används i syfte att spamma och annat man kan göra.
Mejladresser från större internetleverantörer via abonnemang är mycket bättre skyddade för hackning.

#60
2012-11-21 15:51

Anknyter till mitt förra inlägg som rörde undersökningen och inte spam. Jag hittade hur indexet beräknades. CarMD-OBD2-läsaren rapporterar felkoder som företaget klassat som relevanta "rött ljus -gå till verkstad". Man har sedan beräknat den sannolika kostnaden för åtgärd av felkoden. Antalet felkoder och kostnaden har sedan relaterats till den rullande flottan av bilar i USA (jag har inte kollat täckningen, om t ex Kanada är medräknat). Kostnad och antal fel har viktats lika. På nya bilar är det ganska ofta problem med tanklock och oljenivå, som är bagateller att åtgärda, så viktningen med reparationskostnad verkar vettig. Det är påfallande ganska stora svängningar år från år. Det kan tala för att det inte är så stora skillnader mellan olika bilar. Det är säkert fortfarande en risk för sampling error -ägare till vissa bilar skaffar sig ej en CarMD. En del låter verkstaden sköta allt, privatpersoner liksom t ex företagsflottor och hyrbilar, och deras felkoder kommer aldrig in i databasen. Man kommer i slutändan ändå inte ifrån att vissa fabrikat ändå ständigt verkar hamnar i topp i sådana här undersökningar. Trots bristerna säger det ändå mer om kvalitet än undersökningar av kundnöjdhetstyp, som ju avspeglar så mycket annat, framför allt märkets prestige.
För dem som fortfarande är nyfikna om vad indexet är: http://corp.carmd.com/Page/Detail/131

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.