Bild
Nästa artikel
Toyota Venza och Sienna – två hybridnyheter som svenska köpare snuvas på

Toyota Venza och Sienna – två hybridnyheter som svenska köpare snuvas på

Nyheter

Toyota har visat upp två intressanta nyheter som bilköparna i Sverige blir snuvade på: en coupéliknande suv och en smart familjebuss.

Toyota är en enorm koncern och det är långt ifrån alla modeller som byggs som kommer till Sverige. Alldeles nyligen stod det klart att Toyota ska börja sälja den stora sjusitsiga suven Highlander i Sverige, men det finns fortfarande gott om modeller i utbudet som är ”förbjuden frukt” för svenska köpare.

Två av dem premiärvisades under måndagen och blir framför allt aktuella i USA. Men vissa hade nog hoppats att de även skulle kunna börja säljas på den här sidan Atlanten.

Först ut är Toyota Venza, ett modellnamn som Toyota använt tidigare i form av en sorts blandning mellan suv och familjebuss. Andra generationen är en typisk suv i mellanklassen med en tydlig skillnad jämfört med Toyota RAV4, nämligen ett betydligt mer sluttande takparti baktill.

Toyota Venza och Sienna – två hybridnyheter som svenska köpare snuvas på

Toyota Venza ser nästan ut som en coupésuv och hamnar i samma storleksklass som Volvo XC60, som har ett betydligt mer upprätt bakparti. 

Bilen bygger på samma plattform som RAV4 och Highlander och kommer i ett enda utförande: hybriddrift och fyrhjulsdrift. Någon laddhybrid är inte aktuell.

Toyota Venza har några finesser som ingenjörerna är extra stolta över: ett panoramatak med reglerbart ljusinsläpp, ett nytt infotainmentsystem som är helt pekskärmsbaserat (det verkar inte ens finnas någon fysisk volymratt) och en klimatanläggning som bara blåser ut kalluft till de sittplatser som har en passagerare.

Toyota Venza och Sienna – två hybridnyheter som svenska köpare snuvas på

Den andra nyheten är en helt ny generation av familjebussen Toyota Sienna. Den ger sig in i en klass som har kollapsat helt i Sverige och där köparna istället väljer suvar, men i USA finns det tydligen fortfarande en del köpare som kan tänka sig en familjebuss.

Även här blir en hybridvariant det enda alternativet, med fram- eller fyrhjulsdrift. Toyota beskriver bilen som en familjebuss med suv-attribut och över huvud taget ska bilen se tuffare ut än föregångaren.

Interiören ska kännas luftig och rymlig med en helt ny design och en stor pekskärm. För att alla i familjen ska hållas på gott humör finns sju USB-uttag och ett kylskåp. 

Det finns även head up-display, digital innerbackspegel som kan ”se förbi” de bakre stolsraderna för bättre sikt samt en inbyggd dammsugare. Köparna kan välja på antingen sju eller åtta skjutbara och flyttbara sittplatser.

Toyota Venza och Sienna – två hybridnyheter som svenska köpare snuvas på
Taggar: Nyheter, Toyota

Kommentarer

#1
2020-05-20 09:20

Världsrekord i grill?

#2
2020-05-20 09:28

Grill med tillhörande bil.

#3
2020-05-20 09:28

Invändigt ser det riktigt trevligt ut, men den utvändiga designen tycker jag är förskräcklig som så ofta när det gäller nutida Toyotor.
Men det är ju ändå väl att de är konsekventa!

#4
1
2020-05-20 09:42

Familjebussen Toyota Sienna är ju asläcker, riktigt snygg men töntig växelspak. Men det där lullullet är ju inget för Sverige, jag skulle kunna tänka mig en mer ren variant utan baksäten att köra leksaker i.

#5
2020-05-20 10:24

Jag tycker toyotor ser för kaxiga ut nu för tiden, i grund och botten är ju bilarna rätt så mesiga så utseendet rimmar illa, som lamm i vargakläder. Nä jag längtar tillbaka till tiden då toyotor såg ut och var snälla, tänk bara på gamla camrys, då var Toyota som bäst

#6
2020-05-20 11:15

Jag gillar Toyotas nya formspråk och att det är konsekvent över modellserierna.

Om det är snyggt eller inte är en smaksak men kul att de vågar sticka ut, köpare har de i alla fall oavsett utseende.
Suven ovan är riktig snygg medan bussen är mindre lyckad, å andra sidan, vilka minibussar finns det som är snygga?

#7
2020-05-20 11:16

Det stod snygg i rubriken så jag letade bland bilderna, men jag hittade inget snyggt.

#8
2020-05-20 12:02

"Förbjuden frukt" är det väl inte frågan om. Vem som helst får väl importera dessa modeller till Sverige från USA t ex? Att generalagenten väljer att inte göra det i större skala är hens ensak.

#9
2020-05-20 12:43

super lækre biler og slidstærke.

#10
2020-05-20 15:37

Har samma motor som Rav4 hybrid på 2,5liter, men något högre effekt ca 245hk. Vi hade Sienna som hyrbil i USA, en mycket komfortabel vagn, men då med V6 motor och 296hk. Men denna nya ser ju betydligt tuffare och vågad ut i designen, jag gillar det nya vågade designspråket, och att den kommer som hybrid enbart. Nu får alla igen de som i generationer kallat Toyota för mesiga, tråkiga, utslätade etc etc i designen, tråkiga att köra m.m. Detta ska koncernen försöka ändra på sedan några modeller tillbaka med mer vågad design, tex nya Corolla, Camry, Rav4 tex och fler kommer. "No more boring cars" som Akio Toyoda uttryckte det för några år sedan.
https://www.youtube.com/watch?v=Qw89MU5AFjU&t=2384s

Men kommer det att hjälpa, eller kommer gnällspikarna fortsätta gnälla? Ja, troligen, så det kvittar hur/vad man gör.

Denna killen har bra info om Toyota/Lexus produkter.

https://www.youtube.com/watch?v=ZxRiRwAU_wM

https://www.youtube.com/watch?v=agrSJ0W4Zo0

https://www.youtube.com/watch?v=fcgQkjz7qfY

Toyota Venza (Harrier).

https://www.youtube.com/watch?v=0Sf76meSfK8

Men vi får Highlander till Sverige.

https://www.youtube.com/watch?v=49QUVhtgKoc&t=410s

https://www.youtube.com/watch?v=T-F2KEbtZaE

#11
2020-05-20 16:33

Ingen förlust.

#12
2020-05-20 16:39

Siennan ser iaf riktigt snygg ut!

#13
2020-05-20 18:01

dessa bilar är saknad av få.

#14
2020-05-20 18:02

..

#15
2020-05-20 21:57

Hade jag haft många barn hade nog en sienna inte suttit fel.

#16
2020-05-21 12:29

kvalitet savnes ikke.

#17
2020-05-21 15:22

De som klagat över BMW och andra tyskars stora grill fick så de teg nu.

#18
2020-05-21 18:13

Centraldammsugare låter inte fel - eller

#19
2020-05-22 17:08

jo kvalitet savnes, min søn kører audi 3,2 a4 cap altid defekt, mange fejl og store regninger og lige så med kærestens audi a3 ,mange fejl. savner kvalitet fra wv koncernen..

#20
2020-05-22 17:08

jo kvalitet savnes, min søn kører audi 3,2 a4 cap altid defekt, mange fejl og store regninger og lige så med kærestens audi a3 ,mange fejl. savner kvalitet fra wv koncernen..

#20
2020-05-22 17:08

jo kvalitet savnes, min søn kører audi 3,2 a4 cap altid defekt, mange fejl og store regninger og lige så med kærestens audi a3 ,mange fejl. savner kvalitet fra wv koncernen..

#21
2020-05-22 20:23

Venza är väl ganska meningslös. Men Sienna, är en bil jag nog hade tittat närmare på.

#22
2020-05-23 05:55

Ja, Sienna skulle nog kunna säljas om den fick vettigt pris. Men det är inte troligt i Sverige. Men vi får ju iallafall Highlander som är 7 sitsig med samma drivlina. Men jag gillar Siennas design.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.