Bild
Nästa artikel
Toyota planerar ny typ av C-HR

Toyota planerar ny typ av C-HR

Nyheter

Visar upp konceptet Hy-Power på bilmässan i Frankfurt nästa vecka.

C-HR Hy-Power ”ger en försmak av hur Toyota ser en framtida utveckling och breddning av hybriddrivlinorna i sina volymmodeller”, skriver biltillverkaren i sitt pressmeddelande. Bilen har fått sina former vid Toyotas europeiska designcenter i Frankrike. C-HR säljs redan i hybridutförande och i Sverige har den blivit en framgång sedan lanseringen: 1.925 nyregistrerade fordon sedan årsskiftet.

Under bilmässan som drar igång nästa vecka kommer Toyota också att offentliggöra nästa generation av sin största suv Land Cruiser. Vi får inte se några bilder än med Toyota säger att bilen kommer att ha en för segmentet unik rambyggd konstruktion.
 
Diskutera: Vad tror du att C-HR Hy-Power kommer att vara för slags koncept?
 
Taggar: Nyheter, Toyota C-HR

Kommentarer

#1
2017-09-05 09:17

Hy som i hydrogen eller vätgas om man nu vill använda svenska
Troligen en bränslecellsbil som jag tror blir framtiden, batterier är bara en mellanlösning som energilagring.

#2
2017-09-05 10:59

Toyota måste komma med en renodlad batteribil,vätgas i små personbilar känns lite utagerat.

#3
2017-09-05 11:49

Inte är väl bränsleceller utagerat, det är väl snarare i sin linda. lättare bilar, inte behov för all energilagring i stora batteripacken. Snabbare "tankning" du kan ju till ock med fixa det hemma med en liten vätgasanläggning kopplad till vägguttaget. Tror nog att det är dit Toyota siktar, dom har ju redan Mirai. och Hyundai lanserar en bränslecellsbil i höst. Varför bygga nya lösningar på 100 år gammal teknik? Se bara hur fort som det kortlivade E85 försöket blev, men infrastrukturen koom snabbt på plats.

#4
2017-09-05 12:58

Lyssna på Maria Grahn i vätgaspodden om framtiden för vätgas inom transportsektorn.
https://soundcloud.com/v-tgaspodden/6-framtidsperspektivet

#5
2017-09-05 12:59

Lyssna noga också! ;o)

#6
2017-09-05 14:27

Det finns anledning till att Toyota sitter still med El-batteri drift.
Det här kan vara Hy-Power: "Det ny introducerade hybridkraft genereringssystemet implementeras som en del av "Teknologisk demonstration för målinriktad massproduktion av trycksatt hybridkraft genereringssystem bestående av cylindrisk fastoxid bränslecell (SOFC) och en mikrogasturbin"
"Hybridkraft genereringssystemet använder väte och kolmonoxid som har extraherats genom att reformera naturgas och använder bränslecellsteknik och mikrogasturbin i sin tvåstegs kraftgenereringsmekanism med en nominell effekt på 250 kW. Dessutom har det ett kraftvärmeverk (kombinerad värme och kraft) som använder spillvärmen som produceras vid elproduktion."
Källa: Toyota Global Newsroom

Ja konkurrenter har här anledning att känna sig besvärade...

#7
2017-09-05 17:11

lyder spændende hvad kan det betyde om måden den kører på.++?

#8
2017-09-05 22:16

Toyota är på G! Hoppas att de inte låter sig påverkas och bli för mainstream i sitt designspråk. Toyota har en väldigt lyckad design på sin nya Prius och på C-HR modellen. Liknar ett rymdskepp i Starwars. Underbart läckra designer numera! Bra jobbar Toyota! Driften blir väl som nu elhybrid men tyvärr bara med simpel bensinare. Jag skulle mycket hellre se dieselhybrid som tex Volvo V60, Audi, BMW mfl har.

#9
2017-09-06 08:53

Dieselhybrid har väl varken Volvo eller BMW
Och hos Audi är det bara i den monstruösa Q7 du kan få en diesel parad med elmotor. Och vad är simpelt med en modern bensinmotor?

#10
2017-09-06 09:18

Guran, Volvo S60, V60 Twin engine D6, diesel.

#11
2017-09-06 12:35

Glömde bort den gamla reliken som snart utgår ur sortimentet. Volvo har ju tydligt deklarerat att Dieseln är död.
sen har väl peugeot haft en diesel hybrid, men om den finns kvar vet jag inte. Så 95% av alla hybrider är väl bensin/el. Men jag undrar fortfarande vad som är simpelt med en lätt effektiv modern förfinad bensinmotor, med eller utan turbo/kompressor.

#12
2017-09-07 18:12

Bensinmotorn driver en hydraulpump med vickskiva, elmotorn/generatorn driver/drivs av en andra hydraulpump med vickskiva och det gemensamma hydrauloljeflödet driver en hydraulmotor kopplad till utgående axeln.
Så får vi en hydrostatiskt driven bensin/elhybrid.

#13
2017-09-09 17:47

ja fine biler Prius og Chr fra toyota .

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.