Bild
Nästa artikel

Toyota öppnar ny miljösajt

Nyheter

På måndagen startade Toyota en ny svensk webbplats med inriktning på miljö och ambitionen om nollutsläpp.

Den nya webbplatsen som Toyota nu lanserar kallar man själva för miljösajt. Där ska besökare kunna läsa om utvecklingen av olika drivkällor, om miljöprojekt och andra gröna initiativ som Toyota står för.

- Med den nya sajten vill vi visa vad vi gör inom miljöområdet utöver att tillverka energieffektiva bilar, säger Ulf Winberg, vice vd för Toyota i Sverige.

Höga ambitioner
Med stora ord berättas det på webbplatsen att Toyota i framtiden ska tillverka bilar som inte påverkar miljön negativt - och enligt sajten har man redan "kommit en bra bit på vägen."

- Om vi genom vår miljösajt kan bidra till att också inspirera andra att arbeta aktivt, vara med och förändra attityder för att minska utsläppen, så har vi tagit ytterligare ett steg på den vägen, säger Ulf Winberg.

Om du inte vill spräcka dina högtalare men ändå besöka webbplatsen, se då till att hålla koll på din datorvolym.
Taggar: Nyheter
Toyota öppnar ny miljösajt

Kommentarer

#1
S-E S
2009-10-05 16:51

Ska bli intressant att se hur Toyota tillverkar bilar som inte negativt påverkar miljön från järnmalm och oljor till skrotat och puts väck!

#1
patrik
2009-10-05 22:45

S-E S :det är inte bara du som är nyfiken, både saab o volvo har varit där och lärt sig. Jag och kanske du får hålla tillgodo med gratis information
Sen tycker jag att andra biltillverkare borde redovisa lite uppgifter

#1
S-E S
2009-10-06 17:37

Det är möjligt att många har varit på "kurs" hos Toyota, men ingen har trots kursandet kommit fram till hur man tillverkar en bil son inte påverkar miljön negativt.

#1
Sake
2009-10-07 12:27

S-E S: Men man kanske kan lära sig att påverka miljön mindre negativt.
Ett bra initiativ av Toyota som visar att man ligger i frontlinjen med en bred kunskap.

#1
S-E S
2009-10-07 16:13

Visst SAKE har Toyota kunnskaper om miljön. Det som jag tycker är synd är att de verkar vara nöjda med Prius III:s utsläpp på 89 g/km när en biogas driven bil går på under 50 g/km. När kommer Toyotas tekniker fram till en bra miljöbil, en biogas-hybrid, när de nu säger sig ligga i teknikens framkant. När kommer de fram till det för mig självklara miljöalternativet, en biogas-laddhybrid? De kan låna gasmotorn från Passaten och batteriet från någon av de fordonen som klarar minst 100 km per laddning, resten har de själva. Det vore miljöbil det! Tekniken finns hos de som ligger i framkanten, det gäller att låna från de som har prylar och kunnskap och sedan montera i hop det hela till Prius III modell 2010 B.

#1
Sake
2009-10-07 17:04

En av anledningarna till att man inte satsar på Bio-gasen i Sverige kanske har med infrastrukturen att göra. Hur många tankställen finns det i Sverige för Bio-gas? En annan är säkert kostnaden och hur man skulle få plats med både batterier och gas-behållare samt hålla vikten på en sansad nivå.
Nej Toyota är inte nöjda med CO2 på 89g/km, man arbetar med Kaizen och det innebär ständiga förbättringar och därför kommer under 2010 Prius i Plug-in utförande med CO2 på under 60g/km.

#1
S-E S
2009-10-07 18:47

Gas för ca 50 mil får man i dag med sig utan större problem (VW Passat) och batterikraft för ca 20 mil är också i dag en möjlighet. Man kör på el till batteriet är urladdat och använder gasen till att komma fram till nästa laddningsställe eller vice versa. Gastankerna ska vara integrerade i bilkonstruktionen (dubbla tak och dubbla golv). Har man gas i det dubbla taket kan man ha batterierna i det dubbla golvet för stabilitetens skuld. Att göra miljövänliga fordon med dagens teknik är mera en fråga om vilja, lönsamhet och intresse än det rent praktiska. Snart kommer LNG gas att finnas tillgängligt och då blir det snarare ett isolationsproblem än möjlighet att få med sig tillräckligt. Det går i alla fall i dag att köra Ystad-Haparanda på gas (nästan) och det är inte så illa. Varför ska en miljöbil klara 0-100 på 9 sek? Räcker det inte med 14 sek?

#1
Conny Karlsson
2009-10-07 18:53

S-E-S.
Här kommer länkar om Toyotas gashybrider.
Håll till godo !
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/081120-toyota-gas-el/index.xml
http://www.motortrend.com/auto_shows/coverage/los_angeles/112_2008_los_angeles_auto_show_coverage/toyota_camry_natural_gas_hybrid_concept.html
http://www.usatoday.com/money/autos/environment/2008-09-24-toyota_N.htm

#1
S-E S
2009-10-07 20:11

CONNY KARLSSON, var köper man den?

#1
Conny Karlsson
2009-10-07 20:55

S-E-S.
Du skriver.S-E S 7 okt 2009
Visst SAKE har Toyota kunnskaper om miljön. Det som jag tycker är synd är att de verkar vara nöjda med Prius III:s utsläpp på 89 g/km när en biogas driven bil går på under 50 g/km. När kommer Toyotas tekniker fram till en bra miljöbil, en biogas-hybrid, när de nu säger sig ligga i teknikens framkant. När kommer de fram till det för mig självklara miljöalternativet, en biogas-laddhybrid? De kan låna gasmotorn från Passaten och batteriet från någon av de fordonen som klarar minst 100 km per laddning, resten har de själva. Det vore miljöbil det! Tekniken finns hos de som ligger i framkanten, det gäller att låna från de som har prylar och kunnskap och sedan montera i hop det hela till Prius III modell 2010 B. Slut citat.
Detta var bara ett svar på att man nog har teknik själv och att man inte behöver "köpa" motorn från Passat, som du lite ironiskt insinuerar. Men läs gärna länkarna en gång till. Men denna Camry kan du inte köpa ÄN. Men läs en gång till i länkarna. Någon hjälp av andra tillverkare behöver man inte, och det var liksom meningen med min insändare som svar till ditt "insunierande" om man ska ta en Passat motor. Bättre kan Toyota ! När får vi se Passat som gashybrid ? Kanske med teknik från Toyota ?!

#1
S-E S
2009-10-07 21:05

Det spelar ingen roll för mig om vi får se en Passat med Toyotalösningar, bara de inte sölar bort dyrbar utvecklingstid på bensinhybrider med obefintilg räckvidd i batteriläge. Passat som gashybrid? Det är väl bara att slänga in några extra bilbatterier för att få 2 km räckvidd på el? Räckvidden på gas har de redan.

#1
Miljöbluff
2009-10-08 16:27

Hallå, alla Toyota fans! Här kommer också lite information om Toyotas sk. miljöbil tex Toyota Prius som både är brandfarlig, oekonomisk dvs dyr i förhållande till sin lilla storlek och inte minst hämmar motorutvecklingen. Toyota Prius är helt enkelt en miljöbluff! Läs bifogade länkar fr bla Teknikens Värld, DagensIndustri och DN. Till Er andra: Räkna med att Toyota folket kommer att komma med alla sina illa underbyggda motargument, men fakta är fakta.
www.teknikensvarld.se/nyheter/090129-toyota-prius-samre/index.xml
www.dn.se/ekonomi/miljobil-kan-bli-dodsfalla-1.227359
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080213-hybrider-forskning/index.xml
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080522-hybrider-kritik/index.xml
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080815-prius-vs-patriot/index.xml

#1
S-E S
2009-10-08 16:35

Det verkar som om Toyota har lyckats med en reklamkupp, gratis dessutom, om den nu inte får så många motargument att det svider i skinnet

#1
PREVIA
2009-10-08 21:25

Här kan man läsa mer om Toyota Prius "reklamkupp"!
http://ecars-now.wikidot.com/why:energy-efficient
http://fueleconomy.gov/feg/best/bestworstNF.shtm
Här ser man hur effektiv vår bil är, och numera så tar man hänsyn till att vi använder AC, kör i kyla,acelererar snabbare och håller högre fart än tidigare i historien.Det går även att se bilar från tidigare år, och deras nya förbrukningsvärden.
http://www.fueleconomy.gov/feg/atv.shtml

#1
Sake
2009-10-09 10:04

Detta står att läsa om Prius (gamla modellen) i en utav Miljöbluffs länkar :
Toyota Prius klarar sig däremot helskinnad i testet. Priusen anses, i likhet med Ford Focus ECOnetic, Mini Cooper Clubman D, VW Polo BlueMotion och Seat Ibiza ECOmotive, inte riktigt leva upp till de utlovade förbrukningssiffrorna, men de är ändå tillräckligt snåla för att kunna kallas miljöbilar.

#1
Fakta tack!
2009-10-09 14:00

SAKE:
Du borde läsa alla länkar som "Miljöbluff" har visat! Det som man kan konstatera är att Toyota Prius INTE är bättre än de "vanliga" bilarna som går snålt på bensin eller diesel. Däremot skriver tex DV att inte ens läkarna på akutmottagningerna på Karolinska Universitetssjukhuset vill köra än mindre krock med Toyota eftsom den kan explodera!!!! Brandmännen på "fältet" vill också undvika Toyota Prius hybrid... OCH inte är den heller en bra miljöbil enligt TeknikensVärld´s test den sk "nya" Priusen är bara marigellt snålare ca 2 cl, är det ngt som kallas utveckling? Sedan är det naturligtvis bra med ÄKTA miljöbilar som går på ngt typ av miljöbränsle tex OKQ8´s etanol, Rapsdiesel eller Biogas. Avslutningsvis kan man näppeligen kalla en bil för miljöbil vars batterier tex litium tas upp via rovdriftsmässiga gruvor i Sydamerika tex Bolivia där gruvarbetarna jobbar under vidriga arbetsförhållanden... För att sedan transportera och förädla det till batterier som sätts samman i bla Japan, Toyota, och transporteras runt halva jordklotet och säljs som "miljöbilar". Det är faktiskt en ren miljöbluff och "skitsnack" att dessa bilar är miljövänliga!

#1
Miljöbluff
2009-10-09 14:08

Hybridernas grönhet ifrågasätts
Hybriderna vinner allt mer mark i hela världen och bäst går det för Toyota Prius. Men efter ett avslöjande test ifrågasätts nu hybridernas miljövänliga egenskaper och de beskylls för att bara vara gimmickprodukter.

Toyota Prius är världens absolut mest uppmärksammade miljöbil och försäljningen överträffar alla förväntningar. Nyligen meddelades att det miljonte exemplaret rullade ut från fabriken. Prius fick härja fritt på marknaden relativt länge, ända tills en seriös konkurrent framträdde i form av Honda Civic hybrid. Efter ett genomgående test av hybridernas bränslesparande egenskaper ifrågasätts dock hybridbilarna kraftigt. Brittiska Auto Express som har genomfört testet anklagar Toyota hybrid för att endast vara en gimmickprodukt för att locka miljösinnade kunder.
Auto Express går så långt som att säga att biltillverkarna försöker tjäna pengar genom att sätta en miljöstämpel på en bil som egentligen inte förtjänar den, och på så sätt utnyttja kundernas miljöhänsyn. Den brittiska tidningen testade ett antal olika miljöbilar och när resultatet sammanställdes stod Toyota Prius hybrid som den ensamme förloraren. Toyota anger själva ett koldioxidutsläpp på 109 g/km. Auto Express tester visar dock utsläpp på hela 171 g/km. Prius elmotor anses vara alldeles för svag för att kunna göra någon skillnad för bränsleförbrukningen. Därför avfärdar Auto Express Toyota Prius hybrid som en ren gimmickprodukt som inte lever upp till vad den lovar.
Andra miljöbilar som får hård kritik är Lexus GS450h och Skoda Fabia Greenline som båda anses dra mer än de ger löfte om. I Lexus fall anser Auto Express att det finns konkurrenter med dieselmotorer som ger bättre bränsleekonomi. Skoda Fabia Greenline får kritik eftersom den drar mer än andra bilar som har samma 1,4-liters diesel, som till exempel VW Polo BlueMotion och Seat Ibiza ECOmotive.

#1
Sake
2009-10-09 17:21

Vi Bilägare det är nog dags att Ni plockar bort(stänger ute) den här Miljöbluff...Med lite "Copy & Paste" kan man göra vad som helst med skriven text.
Länken Skriver om Honda Civic hybrid och inte om Prius.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080522-hybrider-kritik/index.xml
Nedan den riktiga texten:
Den brittiska tidningen testade ett antal olika miljöbilar och när resultatet sammanställdes stod Honda Civic hybrid som den ensamme förloraren. Honda anger själva ett koldioxidutsläpp på 109 g/km för Civic hybrid. Auto Express tester visar dock utsläpp på hela 171 g/km. Civics elmotor anses vara alldeles för svag för att kunna göra någon skillnad för bränsleförbrukningen. Därför avfärdar Auto Express Civic hybrid som en ren gimmickprodukt som inte lever upp till vad den lovar.
Andra miljöbilar som får hård kritik är Lexus GS450h och Skoda Fabia Greenline som båda anses dra mer än de ger löfte om. I Lexus fall anser Auto Express att det finns konkurrenter med dieselmotorer som ger bättre bränsleekonomi. Skoda Fabia Greenline får kritik eftersom den drar mer än andra bilar som har samma 1,4-liters diesel, som till exempel VW Polo BlueMotion och Seat Ibiza ECOmotive.
Toyota Prius klarar sig däremot helskinnad i testet. Priusen anses, i likhet med Ford Focus ECOnetic, Mini Cooper Clubman D, VW Polo BlueMotion och Seat Ibiza ECOmotive, inte riktigt leva upp till de utlovade förbrukningssiffrorna, men de är ändå tillräckligt snåla för att kunna kallas miljöbilar.

#1
Miljöbluff
2009-10-09 17:43

SAKE:
I sak spelar det ingen som helst roll vilket bilmärke det är det centrala är att det är hybridtekniken som bör tas med en STOR slev salt. Sedan får hybridtekniken sitta i en Toyota, Honda, Volvo, Nissan elle GM! Det är som sagt hybridtekniken som skall ifrågasättas! Men som jag ser det verkar det som om du äger, kör och avgudar Toyota. Det gör inte jag. Jag ser inte en viss bil eller märke som bättre än ett annat. Det centrala är HUR den påverkar miljön och HUR den marknadsförs. Hybriden är ingen framtidsteknik det är en "bastard". Den rena tekniken finns än så länge i etanol, biogas, RME, DME samt Ecopar bränslen. OKQ8 kommer inom kort att introducera ett nytt biodieselalternativ där utsläppen av CO2 ligger ca 20% ordinär diesel UTAN att tillsätta tex palmolja. Även Statoil är på G. I förlängningen kommer tex Nissan, Mercedes och BMW med vätgasbilar.

#1
Sake
2009-10-09 17:55

Att ljuga och ändra källtext gör dig inte trovärdig.Det är två helt olika hybridlösningar det handlar om. Med stor skillnad i både utsläpp/förbrukning så det spelar visst roll.

#1
Miljöbluff
2009-10-11 00:00

Det spelar ingen som helst roll om hybridbluffen sitter i en Nissan, GM, Volvo, Honda eller Toyota. Det är bara att inse att hybridmotorn i kombination med fossilt bränsle är en "gimmick" och en bluff, helt enkelt ett spel för galleriet. Det vore en helt annan sak om hybridmotorn drivs av etanol, biogas, DME, Ecopar eller RME etc. Hybridbilen är ett rullande systemfel...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.