Nästa artikel
Toyota Corollas nya milstolpe: 40 miljoner
Nyheter

Toyota Corollas nya milstolpe: 40 miljoner

Publicerad 9 september 2013 (uppdaterad 10 september 2013)
Toyota Corolla har länge varit en av de bilmodeller som är populärast hos världens bilköpare. Nu har det 40 miljonte exemplaret sålts.

Enligt Toyota själva är Corolla världens populäraste bilmodell någonsin – med marginal – när man tittar på försäljningssiffrorna världen över. Nu har modellen, som har plockats bort från den svenska marknaden, nått en ny milstolpe. I juli såldes den 40 miljonte Corollan.

Toyota Corolla lanserades 1966 och har under sin 47-åriga historia varit med om tio generationsskiften. Dessutom har den funnits med olika karosstyper och anpassats för olika marknader runt om i världen.

För pendlare
Toyota Corolla har sitt ursprung som en bil för japanska pendlare, en grupp som skapade ett stort behov efter en lämplig bil. Två år efter lanseringen i Japan exporterades de första exemplaren till USA. Försäljningen tog fart och efter ytterligare fyra år hade en miljon exemplar av modellen sålts.

Sedan 1997 är Toyota Corolla världens mest sålda bilmodell, då Volkswagen typ 1 passerades. Sedan 2002 säljs en miljon Toyota Corolla om året. Förra året nåddes en försäljning på 3 180 Corolla om dagen.

Toyota Corolla togs bort från den svenska bilmarknaden 2009. Anledningen är att den bara fanns som sedan med fyra dörrar, en biltyp som inte lockade de svenska bilköparna. Toyota tog därför beslutet att ersätta den med modellen Auris.

Diskutera: Hur ser du på Toyota Corollas milstolpe?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2013-09-09 17:19
Olus

Utan att vara någon märkesfanatiker i något land eller avlönad av Toyota kan jag inget annat än lyfta på hatten inför Corollan. Bra pendlarbil.

#2 • 2013-09-09 17:49
Roger Skagerström

Samma tanke slår mig varje gång jag ser en Audi AL ;) Men precis som på Audin - sätter man dit en regplåt så försvinner mycket av gapet.

Noterar även att Kapten dissar den gamla Corollan. Antar att du hatar alla bilar från den tidsåldern med då den ser ut som precis varenda bil såg ut då? Eller?

#3 • 2013-09-09 18:22
quattron

Lite konstigt att Toyota ger sig in i bredgapesdesign när andra dussintillverkare, t.ex. Ford o Peugeot stramar till sina jättegap. Jag har hela tiden tyckt dessa stora fronter varit fula, speciellt på mindre bilar och även om jag själv haft ett par A4. Dock precis som Roger S. skriver så ser det ofta bättre ut i verkligheten pga nummerskylten. Jag förstår dock inte riktigt, är det bara i Sverige som Corollanamnet försvunnit till det konstiga Auris? Ska denna nya heta Corolla igen?

#4 • 2013-09-09 18:31
PREVIA

Visst är det jobbigt när bara en modell av toyota nästan säljer bättre än andra biltillverkares hela modellutbud, trotts att dom är så fula!
http://bestsellingcarsblog.com/2013/03/20/world-full-year-2012-discover-the-top-500-best-selling-models/

#5 • 2013-09-09 18:32
Roger Skagerström

Personligen tycker jag Auris är snyggare. Passar bättre tillsammans med Avensis också. Corolla utstrålar en gubbighet på en nivå som få andra ;) Gissar att Toyota vill få bort den stämpeln lite.

#6 • 2013-09-09 18:54
Roger Skagerström

Om du istället jämför med bilar som var avsedda för folk som inte var miljardärer så tror jag du får en annan bild...

Sen kan jag väl hålla med om att den gamla Corollan inte är det vackraste som rullat på fyra hjul. Men den är definitivt inte utmärkande ful på nåt vis jämfört med andra bilar som fanns då. Sånna gamla bilar brukar dessutom kunna se riktigt feta ut med lite modernare stuk.

http://japanesenostalgiccar.com/wordpress/wp-content/uploads/2013/08/015-BH7290_Toyota-Corolla-TE27.jpg

Typ denna tex. Vet inte hur gammal den är, kanske lite nyare än den på bilden? Fet bil hur som :P

#7 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Om en bil är vacker eller inte ligger som bekant i betraktarens öga, men jag utgår ifrån att inte många köper Toyota för dess snitsiga design utan för märkets kvalitetsrykte och ett förmodat problemfritt ägande, även om det naggats i kanten de sista åren.

Fast hos gemene man som inte hänger på sidor som denna så är det ryktet fortfarande bergfast :-)

Annars är det beundransvärt att en tillverkare lyckats kränga iväg så pass många exemplar av en modell och det hade nog blivit fler om de inte bytt namn till Auris på den svenska marknaden, måste varit ett marknadsstrategiskt misstag av stora mått.

#8 • 2013-09-09 20:46
Raphael

Namnet har sålts i så många exemplar möjligen, men inte bilen. Det är många olika bilar som har sålts med det namnet. :) Jag vet inte om det är något att fira att en tillverkare har valt att behålla ett namn väldigt länge...

Och namnet finns kvar, det är sedanmodellen av halvkombin. Halvkombi och kombin heter inte Corolla längre, men sedanen gör det. Precis som hos Volkswagen där Volkswagen Jetta inte heter Golf Sportsedan utan just Jetta, fast det är en Golf med ryggsäck. Men sedanmodeller i lilla mellanklassen är inte populära här så det sker ingen direkt marknadsföring för dem... man vill ha halvkombi eller kombi istället, mer praktiskt så. :)

#9 • 2013-09-09 20:47
Roger Skagerström

Mazda lyckades väldigt bra när man bytte från tresiffriga namn till ensiffriga. Tror Toyota tänkte "det funkade för dom, det borde funka för oss". Dock bytte Mazda image helt. Toyota kör vidare på samma spår.

Vetefasen om det var så stor miss dock. De som köper Corolla/Auris är troligen sådana som skiter fullständigt i vad bilen heter, de vill bara ha en driftsäker bil. De är inte som BMW-fans som spårar ur totalt när de byter från 3 till 4 ;)

#a • 2013-09-09 22:56
Roger Skagerström

AL: Vet inte om du ser det men halva det svarta är täckt av en plank plastbit.

En bild på senaste Aurisen
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/toyota-releases-first-official-pictures-of-all-new-auris-photo-gallery-48450-7.jpg

Ser man på den här bilden är gapet inte så stort alls. Det som stör mig mer är de konstigt placeade dimljusen isåfall.

Kapten - tycker du det är rimligt att jämföra en Corolla med dåtidens Mercedes Benz? Kan väl säga att en Merca A-klass av idag ser rätt tanig och fjantig ut jämfört med säg en Rolls Royce Ghost av idag med. Prisskillnaden är väl ungefär den samma... Du kan ju inte bara ta de fetaste bilarna som gick att köpa för pengar och sen säga att en annan bil är ful pga det? Jämför istället med vad VW, Saab, Volvo, Opel etc hade att erbjuda i samma klass från samma tid så kanske du får perspektiv på det hela...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.